Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Berging for første gang, men ikke siste..?

Startet av Svein_H, onsdag 06. mars 2024, klokken 19:15

« forrige - neste »

Svein_H

Har aldri vurdert leiebil som noe alternativ, siden jeg bor utpå landsbygda og kjører såpass langt, men for en kortere mellomperiode kan det jo faktisk være aktuelt. Skal sjekke det opp, takk for tipset!
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

RJK

Nye Leaf har vel type2 i tillegg til ChaDeMo, så du skal fint klare deg med den ladeløsninga du har hjemme.

Eldre Leaf (gen 1) hadde vel type1 og ChaDeMo, så der måtte du kun byttet kabel til en som er type2 til laderen og Type1 til bilen, med mindre den du har er med fast kabel. Men det er altså ikke aktuell problemstilling for Gen2 så vidt jeg vet.

"Normallading
Nissan LEAF kommer med en AC-ombordlader på 6,6 kW (230V, 1-fas) som standard. Med denne kan man lade basismodellen på cirka 11,5 timer med 7,2 kW/32A eller omtrent 23 timer med 3,6 kW/16A.

Maksimal ladehastighet krever bruk av Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe, med stikkontakt er ladefarten maks 10A og ladetid rundt 32 timer."

https://elbil.no/elbiler/nissan-leaf-e-62-kwh-2019/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Svein_H

Interessant å vite, da er den brått ikke så uaktuell likevel.

Har slått fra meg Fiat, og har for øyeblikket e-208, Corsa-e og Leaf som aktuelle prøvekjøringskandidater.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

RJK

Gode valg. Corsa-e og 208 er jo tvilling-biler, så der er det jo smak og behag som vil avgjøre. Begge to er pene å se på, og virker som morsomme biler man kan ha mye glede utav.

Leafen er nok større og etter min smak en "kjedeligere" bil, men med velprøvde løsninger, så et relativt trygt og godt valg. Det mest negative med Leaf er jo ChaDeMo, men det trenger jo ikke være noe stort ankepunkt om det først og fremst er pendling.

De få turene man trenger å hurtig/lynlade, trenger ikke velte noe lass når det ikke er noe man gjør ofte.

Uansett, lykke til med valget! Meld gjerne hva du havner på, selv om det skulle bli noe helt annet enn en av disse tre!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Andreas84

Hva koster en brukt Tesla Modell 3? Det er mye bil for pengene. Eneste som trekker ned er kjørekomfort. Den er som en gokart 😄

Støtter opp om å ikke vrake! Batteriet i seg selv er verdt mye!

Men det beste er kanskje å få den reparert?

Jeg føler med deg. Jeg har også hatt en bil (Skoda roomster) som det konstant var problem med. Den var det godt å bli kvitt 😐 Men jeg har hørt om flere tilfeller hvor noen har overtatt slike problem biler hvor de har virket som en drøm etter eierbytte 😅

RJK

Synes ikke TM3 Highland ga noen gocart-følelse. Tvert imot, den føltes som en stor sedan som satt som støpt på veien. Stille og komfortabel bil. Mulig tidligere TM3, og spesielt TM3P er såpass stump at man kan gi sånne karakteristikker.

Har ikke testet noen tidligere TM3 før, heller ikke P-versjoner, så der skal jeg ikke si noe mer. Men det høres jo unektelig ut som en sterk overdrivelse gitt den følelsen jeg fikk med Highland.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Svein_H

Ser at Cupra Born er på kampanje nå, og den er jo atskillig mer spenstig enn ID.3. Noen som har kjennskap til denne?
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

RJK

Det ER jo en ID.3 men i et kulere design! Og visstnok akkurat litt billigere. Vurderer man ID.3, glem den og gå for Cupra Born istedet! ;)

Også ID.4-versjonen Cupra Tavascan virker å være et bedre kjøp enn søsknene ID.4 og Skoda Enyaq, men den er vel ikke offisielt "landet" ennå. Synd det tar litt tid, da også den er langt kulere og penere!

Utrolig hva litt farger og små designvalg kan gjøre for noe som er tilnærmet en kopi!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Svein_H

Vet at det er en ID.3 under skallet, men prismessig har den ikke vært aktuell før jeg oppdaget kampanjen deres nå nettopp. e208 ligger på rundt 380' har jeg sett, så da virker jo dette til å være et veldig bra kjøp i så fall.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Svein_H

Da skal jeg få låne en e208 nå i helga, og har avtalt at jeg skal få ha en Cupra i et døgn neste uke. De hadde også kampanjebiler på lager for rask levering, så dette blir spennende!
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

minibiti

How much was it for a e208? 380k seems high...
What about the Cupra?
And are we talking everything included, like summer tires and so on?
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

Svein_H

380' virker litt høyt ja, fikk "tilbud" fra BOS på pakkepris 389.800,- og det er uaktuelt.

Cupra har kampanje på et begrenset antall biler til 349.900,-, har ikke full oversikt over hva som er inkludert der men skal snakke med dem til uka.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Andreas84

Sitat fra: RJK på torsdag 14. mars 2024, klokken 21:09Synes ikke TM3 Highland ga noen gocart-følelse. Tvert imot, den føltes som en stor sedan som satt som støpt på veien. Stille og komfortabel bil. Mulig tidligere TM3, og spesielt TM3P er såpass stump at man kan gi sånne karakteristikker.

Har ikke testet noen tidligere TM3 før, heller ikke P-versjoner, så der skal jeg ikke si noe mer. Men det høres jo unektelig ut som en sterk overdrivelse gitt den følelsen jeg fikk med Highland.

Nå sa jeg "brukt Tesla Modell 3" regnet med at dere ikke tolket det som den nye facelift utgaven. Men ja, gammel version er helt annerledes å kjøre enn faceliften.



Svein_H

Da har jeg hentet e208 og fått parkert den i garasjen. Det positive er at Zaptec-laderen min funker helt utmerket og bilen blir fulladet til langtur imorra, det negative er at jeg må rygge inn for å rekke frem med kabelen.

390' for e208 var visst normalen fikk jeg høre, det renner på litt både her og der. Det samme gjelder Cupra, har fått oversikt over lagerbilene, og der går prisen fra 389' til 487' avhengig av utstyrspakkene (vinterhjul inkludert på alle).

Må muligens legge prislista litt høyere enn jeg først antok...
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

minibiti

Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA