Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Soul vs. Ampera-e

Startet av tmth, mandag 04. mars 2024, klokken 17:25

« forrige - neste »

tmth

Jeg kjører i dag en 2018 BMW i3 94ah som jeg er svært fornøyd med, men vurderer sterkt nå å bytte til en (brukt)bil som er mer praktisk med tanke på bakovervendte småbarnsstoler (som ikke kan roteres). Bør være plass til 2 bakovervendte stoler etter hvert og sjåfør på 176 cm (samboer er 187 cm, men ikke kritisk at han sitter like godt).

Det jeg liker med i3 som jeg ønsker i ny bil:
  • Størrelsen, kompakt og enkel å parkere
  • Sitter høyt
  • Passende rekkevidde (255 km WLTP, trenger ikke mer, men ønsker ikke særlig mindre)
  • Starte forvarming fra app, ad-hoc/ikke til gitt tidspunkt
  • Type 2 lading
  • Plass til barnevogn i baggasjerom

I tillegg er liker jeg at den er "sprek" og kjekk å kjøre, men det er ikke et must med ny bil.

Budsjett: ønsker å gå i null når jeg selger i3'en (160 000isj), men har 50-100000 å gå på hvis det finnes gode nok alternativer.

Jeg har hovedsakelig sett på en 2019 modell av Kia Soul med 30 kwh batteri.Tenker med 7 års garanti er dette er godt kjøp som tikker de fleste krav. Er ikke kjempegiret for bilen pga utseendet, men det viktigste er at den dekker andre behov.

Men jeg har også fått litt sansen for brukt Opel Ampera-e som har fått nytt batteri, men er veldig usikker på om dette er en god investering siden den ikke er i produksjon lenger. Og finnes det en grei app for denne?

Har noen innspill til disse to bilene eller forslag til andre biler jeg kan vurdere?

RJK

De modellene av Kia Soul som du ser for deg, har ikke WLTP men NEDC på teoretiske 250 km, altså mer mot 200-215 km i praksis.

Dersom du ser på 2020-modeller (e-Soul) som koster bare "ubetydelig" mer (før pruting), så kan du finne de med 39 kWh batteri og 64 kWh batteri, og da hhv. 276 og 452 km etter WLTP, som de ikke bare klarer men kan gå over om man ligger på landeveishastigheter.

Faktisk ligger 64 kWh-versjonene så lavt over, at jeg ser liten grunn til å gå for noe annet enn største batteriet.

Da får du og CCS-lading, som er sterkt å foretrekke over ChaDeMo som de 30 kWh-bilene (Soul Elecrtric). Og det meste er som sagt forbedret på disse modellene sammenlignet med forrige versjonen.

Begge bilene er i en formfaktor med høy luftmotstand, slik at rekkevidden går fort nedover i motorvei--hastigheter, og da har du nok veldig lyst på de milene ekstra som du vil få på 2020-modellene.

Spesielt siden degraderingen (regn med alt fra 5-15 % reduksjon) nok er større på disse kortrekkevidde-modellene av forrige generasjon, og de oppgitte tallene nok er endel høyere enn du i praksis vil få.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

tmth

Takk for innspill! Jeg kjører cirka 27 km hver dag og har en egen lader hjemme. Vi har en hovedbil med lengre rekkevidde og CCS-støtte til lengre turer. Så 200 km er egentlig rikelig, selv med lavere rekkevidde om vinteren. Jeg liker bufferen i de tilfeller jeg har flere ærender på en dag og ønsker fleksibilitet med tanke på ladetidspunkt og strømpriser. Har hittill ikke hatt bruk for hurtiglading.

Så 64 kWh er kanskje litt råflott, men 39 KWh er definitivt interessant. Kan holde utkikk etter den også, selv om bruktmarkedet er litt mer begrenset.

Barfot

Du bør kunne finne deg en fin Peugeot E-2008 2021 modell til rundt 220-230.000 i GT versjon.

Men - nå får du jo og nye biler til rundt 300.000,- med nybilgaranti, som f.eks. MG4 og Honda.
Nye Volvo EX30 er noe dyrere, men begynner vel på 330.000,-

Moggen

Eier idag en 30kwh 2018 Soul, og har eid en 2017 Ampera-e.

Sistnevnte er en meget bedre bil på alle måter (ccs, komfort, ytelse) og vil gå ca dobbelt så langt (250km) på motorvei i gunstig temperatur.

Ampera-e er ett klipp med ny batteri i min mening, den har havnet litt i bakgrunn av Kona / e-niro, men er presis like bra (samme batteri pg drivverk som kona).

En 30kwh soul vil dog fungere greit for ditt bruk, og bør koste bra mye mindre.

tmth

Sitat fra: Barfot på tirsdag 05. mars 2024, klokken 09:49Du bør kunne finne deg en fin Peugeot E-2008 2021 modell til rundt 220-230.000 i GT versjon.

Men - nå får du jo og nye biler til rundt 300.000,- med nybilgaranti, som f.eks. MG4 og Honda.
Nye Volvo EX30 er noe dyrere, men begynner vel på 330.000,-

Peugeot e-2008 var definitivt interessant! Bra med mulighet for taklast og isofix foran. Har ikke sett på crossover/SUV'er pga størrelse, men denne var jo egentlig lik i3'en, bare 30 cm lenger. Legger den til listen :)

EX30 var lekker og de andre var gode alternativer, men får heller vurdere dem om det virkelig ikke går med de bilene som er innenfor budsjettet.

tmth

Sitat fra: Moggen på tirsdag 05. mars 2024, klokken 20:31Eier idag en 30kwh 2018 Soul, og har eid en 2017 Ampera-e.

Sistnevnte er en meget bedre bil på alle måter (ccs, komfort, ytelse) og vil gå ca dobbelt så langt (250km) på motorvei i gunstig temperatur.

Ampera-e er ett klipp med ny batteri i min mening, den har havnet litt i bakgrunn av Kona / e-niro, men er presis like bra (samme batteri pg drivverk som kona).

En 30kwh soul vil dog fungere greit for ditt bruk, og bør koste bra mye mindre.

Takk for nyttig innspill og sammenligning. Har også samme inntrykk av Ampera-e, at man får mye for pengene.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA