Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Skistativ til Model S

Startet av laumb, mandag 03. desember 2012, klokken 19:54

« forrige - neste »

Nuvolari

Tok av Whispbar skistativet i dag etter at det har stått på siden før jul. Det er tydelige merker i lakken etter der  gummiklossene har gnisset mot taket.

Noen som har prøvd å polere bort merkene. Ble i såfall merkene borte eller må man leve med disse stygge merkene.

Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Øyvind.h

Sitat fra: Nuvolari på søndag 06. april 2014, klokken 21:24
Tok av Whispbar skistativet i dag etter at det har stått på siden før jul. Det er tydelige merker i lakken etter der  gummiklossene har gnisset mot taket.

Noen som har prøvd å polere bort merkene. Ble i såfall merkene borte eller må man leve med disse stygge merkene.
Om stativet har stått på fast i nesten 4 måneder spørs det hva du får gjort. Merkene er vel sikkert i hovedsak på plast-delen av taket? Dvs. den svarte plastdelen som er mellom glasstaket og karosseriet over døren?
Polering kan muligens fjerne en del (her bør bilpleie-proffene på forumet komme med noen tips), men jeg tror du bør være forsiktig med hva du bruker, ettersom dette er plast.

I etterpåklokskapens navn er det antakelig lurt å kjøpe en liten rull med noe folie man legger på i små biter der taket skal festes (jeg har også fått noen små merker fra minimal bruk av stativet). Har man litt på lur kan man bare passe på å legge på folie før stativet monteres, og fjerne folien når stativet skal av.

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Mippen

Hvor får man kjøpt takstativ til tms? Hos tesla eller annen butikk?
Fremtiden er elektrisk.

Øyvind.h

Sitat fra: Mippen på mandag 07. april 2014, klokken 06:57
Hvor får man kjøpt takstativ til tms? Hos tesla eller annen butikk?
www.autoload.no
Tesla selger vel også, så sjekk pris og tilgjengelighet :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Superduper

Sitat fra: Nuvolari på søndag 06. april 2014, klokken 21:24
Tok av Whispbar skistativet i dag etter at det har stått på siden før jul. Det er tydelige merker i lakken etter der  gummiklossene har gnisset mot taket.

Noen som har prøvd å polere bort merkene. Ble i såfall merkene borte eller må man leve med disse stygge merkene.

Dra på bilextra/torshov og kjøpt mequirs clay kit. Den tar de merkene.

hma

- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

Lassie

Sitat fra: Superduper på mandag 07. april 2014, klokken 11:14
Sitat fra: Nuvolari på søndag 06. april 2014, klokken 21:24
Tok av Whispbar skistativet i dag etter at det har stått på siden før jul. Det er tydelige merker i lakken etter der  gummiklossene har gnisset mot taket.

Noen som har prøvd å polere bort merkene. Ble i såfall merkene borte eller må man leve med disse stygge merkene.

Dra på bilextra/torshov og kjøpt mequirs clay kit. Den tar de merkene.

Clay er nok ikke løsningen her, risikerer bare å gjøre det verre pga. Teslas myke lakk.
Clay brukes til å fjerne forurensninger (piggstøv, asfalt ol.) i lakken og hjelper ikke mot riper/skader i lakken.

Må på med polering/korrigering med egnet middel for å fjerne/minske riper, hvor bra det blir kommer selvfølgelig an på hvor dype skadene er.
Tommelfingerregelen ved polering er at hvis du ikke kjenner skaden når du (forsiktig) drar neglen over, blir det stort sett helt borte. Hvis skaden er så dyp at du kjenner den med neglen, vil det sansynligvis ikke bli helt perfekt, men vil nok uansett se mye bedre ut. Det at skaden er på plast gjør det litt ekstra tricky hvis man er uerfaren pga. fare for varmgang av plasten ved maskinpolering.
Foliering under festene høres ut som en bra løsning, teip vil vel gjøre samme nytten om den er tykk nok og man klarer å dekke hele flaten. Vet ikke hvor mye festene "gnager" over tid.

Veldig glad jeg leste dette nå da jeg skal montere takstativet for første gang denne uka
Model X 75D bekr. 15.08.17 (lev.tid 14-28. nov)
Model S 85D, mars 2015
E-Golf, nov 2014
Model S 85, nov 2013

Øyvind.h

Er plasten lakkert, siden du henviser til Teslas myke lakk?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Arntiv

Sitat fra: Cato76 på torsdag 13. februar 2014, klokken 08:07
En annen ting som er viktig ved montering av disse takstativene er å legge en 3M film under hele "gummi-klossen" som ligger i kontakt med taket. Jeg fjernet nettopp mitt stativ og såg at disse hadde gnisset mot taket og laget et fint omriss av disse klossene. Håper at jeg klarer å polere dem vekk.
Jeg skal montere dem på igjen i dag og legger da 3M film på kontaktflaten.

Hei. Noen som vet hvor man får kjøpt slik 3M film, og evt hva denne filmen heter?
Bekreftet 27.07.13. Levert 21.12.13, Svart S85 med pano, lyd, luft og hattehylle. 19" Polar Wheels med Hakka 8.

Cirion

Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Rawen76

Følger det ikke med en slik film når du kjøper stativet? Mener å huske at jeg leste det ...
P85 Grå | Tech | Luft | Pano | Park | Lyd | Dobbeltlader | Lys | Vinter | Sort skinn/carbon | 19" |
Finalized 07.10.2013 | Vin nr. 08.10.13 | under produksjon 14.01.2014 | Produksjon fullført 21.01.2014 | Levering 17.03.14 |

2000 Honda VFR800, rød med 33000km, selges.

Gæsjan

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 07. april 2014, klokken 17:17
Er plasten lakkert, siden du henviser til Teslas myke lakk?

Ja, ifølge bilpleiefirmaet jeg bruker. De lyktes ganske bra med å fjerne riper fra et Whispbarstativ som hadde stått på en ukes tid på bilen til en venn av meg. Vet ikke hva de brukte av produkter, men så han gikk over med maskin. 3M folie er absolutt å anbefale
TMS P85 solgt
TMS P85D
Model 3 reservasjon

Gæsjan

Monterte Thule stativ på bilen min på torsdag. Har tidligere vært med på å montere Whispbar på bilen til en kamerat så har et visst sammenligningsgrunnlag. Hadde Thule Aero-stenger fra før. Betalte ca 1500 kroner for 4 komplette føtter på Bil-xtra. Jeg hadde håpet på at Thule skulle lage en mindre pen fot i metall som gikk rett ned i sporet under plastdekselet (lik det stativet jeg hadde på en Saab 9-3 sedan for en del år tilbake), men systemet de har kommet med er ganske likt Whispbar. Først måtte man gå opp gjengene på festene i bilen med en medfølgende gjengetapp. Den kunne man skru ned for hånd på min bil. Så skrudde man fast en adapterskrue i
bilen som man trer gummiforingen med et vinklet metallfeste på. Dette festes med stoppskive og mutter. Så fester man adapteret opp til aerobaren med 2 umbraco skruer. Litt mekk første gangen, men tror det går fort å ta på/av neste gang. Fulgte ikke med noe folie, men jeg brukte klar 3M folie på rull som jeg fikk av en kamerat. Det tok kanskje mest tid å tilpasse denne. Thule burde selge ferdig tilpassede slike.
Tror ikke jeg knakk noen plastdeksler, men vet vel ikke det helt sikkert før jeg fjerner stativet.
Det er fordeler og ulemper med begge systemer synes jeg.
Gummiforingen til Thule er litt mindre og har bedre plass til det åpne dekselet. Den er litt hardere i gummien, noe jeg tror er en fordel da den trolig flekser litt mindre og kanksje lager litt mindre riper? En ulempe rent estetisk er at den går lenger ut på bilens lakkerte flate. Tror de har gjort dette bevisst for å få et mer stabilt underlag. Så at det flekset litt i plasten på taket da jeg var med på montere Whispbar. Reagerte ikke så mye på støy på vei opp på fjellet igår, men har ikke kjørt med Whispbar så har ikke sammenligningsgrunnlag for å si noe om dette.
Whispbars fordel er at det ser bedre ut og liker patentet med gummilisten som man slipper å klippe og tilpasse.
Skal prøve å legge ut noen bilder gjennom det trege mobilnettet fra hytta.


TMS P85 solgt
TMS P85D
Model 3 reservasjon

Gæsjan

TMS P85 solgt
TMS P85D
Model 3 reservasjon

Nuvolari

Sitat fra: Gæsjan på lørdag 12. april 2014, klokken 07:31
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 07. april 2014, klokken 17:17
Er plasten lakkert, siden du henviser til Teslas myke lakk?

Ja, ifølge bilpleiefirmaet jeg bruker. De lyktes ganske bra med å fjerne riper fra et Whispbarstativ som hadde stått på en ukes tid på bilen til en venn av meg. Vet ikke hva de brukte av produkter, men så han gikk over med maskin. 3M folie er absolutt å anbefale

Er det noe sted på nettet man kan bestille klar 3m folie?

Evt er det noen som har kjøpt en rull og dermed sitter igjen med rester som de vil selge i oslo-området?
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA