Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Skistativ til Model S

Startet av laumb, mandag 03. desember 2012, klokken 19:54

« forrige - neste »

aryx

Sitat fra: krister461 på tirsdag 03. desember 2013, klokken 09:04
Sitat fra: aryx på mandag 02. desember 2013, klokken 17:04
Var litt styr, først må man legge på beskyttelsesfilm på tak og ankere.
Så må man skru fast ankere i taket, så hiver man på disse sorte klossene og en skrue fra ankeret vil stikke opp gjennom klossene.
Så må man på stativene løsne en skrue med 10 omdreininger på hver side av stativet for å kunne justere bredden.
Man må så trykke inn skruen for å justere bredden.
Jeg lot gummien på klossen som går mot taket gå ned i rillene ved taket, hvis ikke så kunne gummien krølle seg litt og da så det ikke bra ut.
Er alt dette arbeidet for å få på standard Whispbar-takstativ, eller er det noe spesielt for takboksen?
Takboksen var lett. Fire skruer som settes i sporene. Hiv boksen oppå. Juster og skru fast fire knotter.
15 Tesla Model S P85D svart/svart 5-seter med alt utstyr
Tidligere: 13 Tesla Model S P85+ svart/svart 5-seter med alt utstyr, 12 Mercedes ML 350CDI Edition1, 08 Mercedes C 220CDI, 81 DeLorean DMC-12

Jærbuen

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 03. desember 2013, klokken 19:11
Sitat fra: Maartensommer på tirsdag 03. desember 2013, klokken 18:41
Jeg finner ingen steder i mitt vognkort som refererer til taklast.  Hva skal man lete etter?

Fikk tilsendt Whispbar i dag og har nettopp åpnet pakken.  Dæven så mye skruer og duppeditter.  Får håpe vi hører noe mer fra Whispbar om når vi kan montere denne på bilen.
Hei.

Jeg får litt dårlig samvittighet her, for jeg mistenker at det er jeg som er årsaken til fellesvarselet de sendte ut (Autoload er definitivt en seriøs bedrift når de behandler min klage så alvorlig!) For å si det sånn - jeg vet hvem som skal være min faste leverandør av utstyr i årene som kommer :)

Så til kjernen i problemet: Beslagene du skal skru fast i taket har på min bil ikke tilstrekkelig klaring rundt seg, og vinkelen på metallbraketten er ikke skarp nok til å gå klar av dekselet som er vippet opp.
Resultatet på min bil er at når jeg strammet vinkelen til takfestet, så knakk den dekselet (dekslene er skrøpelige, uten at det er noen unnskyldning her).

Vinkelen kom også så nære den delen av taket som dekselet er henglset på, så jeg turte ikke stramme i frykt for å skade taket. Vinkelen skal skrus hardt fast i taket slik at den ligger flatt mot skruefestet. Det er ikke mulig på to av mine takfester.

Kort fortalt - ta ut vinklene som skal skrus fast i taket og prøvemonter. Om du kan sette dem der de står uten at de tar borti metallet, den svarte delen av taket eller dekselet, så går det helt fint å montere! Sett dem på plass og skru forsiktig, så ser du raskt om det går fint! Men test før du strammer til. Vinkelen må ikke komme borti karosseriet, delen av taket der dekselet er hengslet, eller selve dekselet. Har du klaring tror jeg det utsendte varselet er irrelevant, og det er kun Autoload som er så seriøse at de vil ta alle mulige forhåndsregler for å unngå at andre gjør det samme som meg.

Har du bilder som illustrerer dette?
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD Solgt
2017 Opel Ampera-E Solgt
Nå 2013 Model S, P85 Signatur

Maartensommer

Sitat fra: aryx på mandag 02. desember 2013, klokken 17:04
.......først må man legge på beskyttelsesfilm på tak og ankere.

Fulgte dette med Whispbaren?  Finner ingen beskyttelsesfilm/folie i pakken.

Øyvind.h

Sitat fra: Jærbuen på tirsdag 03. desember 2013, klokken 19:20
Har du bilder som illustrerer dette?
Hmmm. Legger ved ett her, men usikker på hvor god illustrasjon det er. Det metallbeslaget du skal skru ting fast i, sitter for nære den svarte delen av taket på den ene siden av bilen min til å passe til festene til whispbar. Tror du ser på bildet hvor nære skrufestet sitter den svarte delen av taket.

Om du kan legge whispbar-beslagene nedpå dette skruehullet og stramme det fast uten at det tar borti karosseri/tak/deksel så er det ikke noe problem.

Jeg vil riktignok ikke bastant påstå at varselet kom ene og alene fra meg, men det som er beskrevet i varselet passer godt med det som skjedde når jeg skulle montere :) Det kan dog være flere enn meg som har for trang plass der til at beslaget i sin nåværende form kan benyttes.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

krister461

Hmm. Merker jeg blir skeptisk til Whispbar-stativet... Kanskje jeg skal vente til Thule eller Tesla kommer med noe...

Jærbuen

Det kommer nok noen nye beslag fra dem hvis de nåværende ikke passer uten fare for skade :)
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD Solgt
2017 Opel Ampera-E Solgt
Nå 2013 Model S, P85 Signatur

Øyvind.h

Sitat fra: Jærbuen på tirsdag 03. desember 2013, klokken 19:33
Det kommer nok noen nye beslag fra dem hvis de nåværende ikke passer uten fare for skade :)
Ja håper det, for stativet er lekkert! Og jeg har bestilt skiboks som kommer til Vestby neste uke. Om jeg ikke får på stativet blir det litt problematisk å få med seg boksen....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

blue85

Svar fra vegvesenet på spørsmål om taklast, vognkort, 0 og blankt...:

"På nye biler skal det stort sett være oppgitt i typegodkjenning hvor mye den kan lastes med, men du behøver ikke ha det registrert i vognkortet. Det er produsenten som oppgir hvor mye du kan laste. Det viktigste er at du da har takbøyler som tåler aktuell last"

Da er det vel opp til Tesla å svare på hva typegodkjenningen setter som maks taklast.

oroeltoro

Øyvind.h

Når grunnjobben med anker og beslag er montert, hvor lang tid anslår du det tar å montere av og på stativene?
Hvis det tar en halvtime å sette på stativene,  tror jeg mine stativ går i retur og satser på skipose i stedet.
Model S 85 2014 solgt, Model X 100D i transitt. BMW i3 som konebil. Model 3 er reservert.

Øyvind.h

Sitat fra: oroeltoro på tirsdag 03. desember 2013, klokken 20:10
Øyvind.h

Når grunnjobben med anker og beslag er montert, hvor lang tid anslår du det tar å montere av og på stativene?
Hvis det tar en halvtime å sette på stativene,  tror jeg mine stativ går i retur og satser på skipose i stedet.

Hmmm, vanskelig å si. Jeg måtte stoppe før stativet skulle festes på taket. Vil tippe det tar rundt 10 minutter å montere alle ankerne. Og kanskje 10 minutter å sette stativet oppå bilen, skru det fast og sette på deksler?
Når ankerne er festet tror jeg bare man trenger å sette stativet oppå taket, skru det fast i ankeret med noen muttere du monterer med håndkraft og sette på beskyttelsesdekselet. Mulig det også er en skrue som skal dras til på hvert av de fire punktene, men så langt kom jeg aldri.

Så jeg vil tro stativet lar seg montere på 20 min (ikke første gangen, men gang nr 2 i hvert fall) Det er ikke det letteste stativet jeg har montert, men heller ikke det vanskeligste.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Jærbuen

Kan man ikke montere av hele stativet når det er montert første gang? Jeg pleier å heise hele takboksen MED stativ opp i garasjen, blir fort tungvint om man må av med boksen, så av med tverrliggeren for å komme til skruene som fester seg mot bilen :(
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD Solgt
2017 Opel Ampera-E Solgt
Nå 2013 Model S, P85 Signatur

Cato76

Da har Autoload testet stativet:

Kjære Autoload kunde

Vi har i dag sjekket ut monteringskitet hos Tesla S og har litt informasjon i forbindelse med dette.

Vi klarte ikke å provosere frem ødelagte deksler på de bilene vi testet på. Dette er jo selvfølgelig gledelig!! Det som kanskje kan være mer hyggelig er at dekslene på Tesla S er avtakbare!!  Dekselet er klipset innpå og kan med litt teknikk vippes ut. Bruk gjerne en liten skrutrekker og vipp ut hengslene på hver side forsiktig. Vi anbefaler litt Teflon spray på hengslene før av og demontering. Vi vil forsøke å lage en liten videosnutt på dette etter hvert som legges ut på sidene til Autoload.

Vi må gjøre oppmerksom på at det på biler som er tatt inn fra USA ikke nødvendigvis har helt lik innfestning som på biler levert ut fra Tesla Norge. Vi forsøkte på en bil som blir brukt i opplæringsøyemed og her var det en del forskjeller på foran og bak som gjorde at kitet ikke passet. Dette er selvfølgelig kjedelig for de få det gjelder. Vi har en løsning på dette og ber de som eventuelt får dette problemet om å ta kontakt.

Det er viktig at dere i alle mulige sammenheng er litt varsomme når det gjelder dekslene ettersom disse kan være noe skjøre. Nå som vi vet at det er enkelt å demontere dekslene er det kanskje lurt å være føre var!

Hvis dere har spørsmål rundt dette er det bare å ta kontakt.
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Øyvind.h

Sitat fra: Jærbuen på tirsdag 03. desember 2013, klokken 21:06
Kan man ikke montere av hele stativet når det er montert første gang? Jeg pleier å heise hele takboksen MED stativ opp i garasjen, blir fort tungvint om man må av med boksen, så av med tverrliggeren for å komme til skruene som fester seg mot bilen :(
Nei du må ikke av med boksen for å løsne takstativet. Takfestene er godt utenfor skiboksen, så det bør gå helt fint å løsne takstativet fra bilen uten å ta av boksen.
Om du har heis i taket i garasjen går det sikkert helt fint!
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

valvolainen

Kjør bilen i high mode inn i garasjen, fest stativet med stropper i taket, skru av festene, senk bilen og kjør ut igjen:=)

Amper

Sitat fra: valvolainen på onsdag 04. desember 2013, klokken 09:48
Kjør bilen i high mode inn i garasjen, fest stativet med stropper i taket, skru av festene, senk bilen og kjør ut igjen:=)

jeg tror du har gode evner som kranfører også..  :)
P85D :o)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA