Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Skistativ til Model S

Startet av laumb, mandag 03. desember 2012, klokken 19:54

« forrige - neste »

janmb

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 02. desember 2013, klokken 19:39
I vognkortet skal det stå den vekten produsenten oppgir, det varierer åpenbart om det står 0kg eller om feltet er blankt.

Jepp, og det er alt annet enn ensbetydende om det står 0 kontra ikke er oppgitt i det hele tatt.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Bjoris

Hvordan går vi frem for å få endret dette da? Det er jo åpenbart at bilen skal kunne ha taklast, ellers ville den ikke blitt levert med feste for takbøyler. Noe for klubben å ta tak i?

Må jo si at dersom jeg må hjem til fruen og meddelt at vi ikke kan ha takboks på nye bilen går den nok for salg på direkten, vi er på fjellet halve året så det er komplett umulig å klar seg uten...

Cirion

Sitat fra: janmb på mandag 02. desember 2013, klokken 22:47
Sitat fra: toS på mandag 02. desember 2013, klokken 18:38
Sitat fra: janmb på mandag 02. desember 2013, klokken 17:48
Det er ikke hverken unødvendig eller støy. Stoppes du med takstativ på en bil med null tillatt vekt på tak risikerer du forelegg - din mening er dessverre rimelig irrelevant for den som må punge ut.
Sukk!!! Du kan kjøre med takstativ på Teslaen. Sjekk den gamle bilen din, samme der. Det er ikke min mening det dreier seg om.

Når du kommer med slike skråsikre, usannsynlige påstander er det veldig greit med litt dokumentasjon... Slik som f.eks M@Do dro frem på første forsøk.

Uansett, poenget mitt er å lære folk at man ikke tar det for gitt at ting er greit bare fordi noen sier det - når det handler om bøter, eller som andre her påpeker - regress for enorme beløp om uhellet er ute.

Intet er bedre enn om du har rett, men jeg ser ingenting som tilsier at du har det ennå.

Forskriften sier man har lov å etter egen vurdering bruke takgrind på biler der tillatt takvekt ikke er oppgitt. Hvilket er noe helt annet enn når det ER oppgitt til 0.

Husk også at alle slike vurderingstilfeller er rimelig risikable for deg som sjåfør - når din vurdering ikke er den samme som de som stanser deg eller etterforsker en ulykke du har vært involvert i hjelper det deg lite at du er uenig.

Gidder som regel ikke diskutere så mye som dette, men det er viktig at vranglære blir motsagt.

Det klart beste her er å få et fornuftig antall kg innskrevet i vognkortet - så slipper man enhver risiko og tvil om dette i det hele tatt - uansett hva som er rett eller galt.
Kverrulant :) Takstativ på Model S er lov, får du bot, send regninga til Tesla. Værre kan det ikke være. Alternativt, har du vesentlig krav og kan heve kjøpet av Tesla'en.

Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Thomas Parsli

Hvis man er i tvil er det kanskje nyttigere (om enn mindre morsomt) å spørre Statens Vegvesen enn å krangle her?
http://www.vegvesen.no/Om+Statens+vegvesen/Kontakt/Kontakt+oss/Kontakt+oss?WT.ac=knapp_forside_kontakt

På Leaf varierer det om feltet for blankt eller om det står 0kg, men jeg tviler på at Tesla mener at bilen ikke tåler et takstativ med under 100kg last...

Og de som er skråsikre på at 0kg betyr at man ikke har lov til å bruke takstativ: hva mener dere et blankt felt betyr?

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

krister461

Sitat fra: aryx på mandag 02. desember 2013, klokken 17:04
Var litt styr, først må man legge på beskyttelsesfilm på tak og ankere.
Så må man skru fast ankere i taket, så hiver man på disse sorte klossene og en skrue fra ankeret vil stikke opp gjennom klossene.
Så må man på stativene løsne en skrue med 10 omdreininger på hver side av stativet for å kunne justere bredden.
Man må så trykke inn skruen for å justere bredden.
Jeg lot gummien på klossen som går mot taket gå ned i rillene ved taket, hvis ikke så kunne gummien krølle seg litt og da så det ikke bra ut.
Er alt dette arbeidet for å få på standard Whispbar-takstativ, eller er det noe spesielt for takboksen?

janmb

#230
Sitat fra: Cirion på tirsdag 03. desember 2013, klokken 08:47
Kverrulant :) Takstativ på Model S er lov, får du bot, send regninga til Tesla. Værre kan det ikke være. Alternativt, har du vesentlig krav og kan heve kjøpet av Tesla'en.

Hvorfor ikke heller foregripe problemene og få tesla til å fikse registreringen før det blir et tema?

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 03. desember 2013, klokken 09:00
Og de som er skråsikre på at 0kg betyr at man ikke har lov til å bruke takstativ: hva mener dere et blankt felt betyr?

Her snus problemstillingen på hodet. Det er de som påstår at man har lov som fremstår skråsikre og har en bevisbyrde her - jeg bare forholder meg til at det er påstander som på ingen måte er dokumentert her og da er det meget fornuftig å forholde seg til det motsatte slik at man ikke drar på seg unødige bøter.

For å se dette fra en helt annen vinkel: Hvorfor skull man ikke forvente at riktig tillatt taklast er oppgitt i vognkort? Dersom bilen har lov å bære 75 eller 100 kg eller hva det nå måtte være, hvorfor være så motstridig til at dette korrekt reflekteres i registreringen?
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Cirion

Sitat fra: janmb på tirsdag 03. desember 2013, klokken 09:15
Sitat fra: Cirion på tirsdag 03. desember 2013, klokken 08:47
Kverrulant :) Takstativ på Model S er lov, får du bot, send regninga til Tesla. Værre kan det ikke være. Alternativt, har du vesentlig krav og kan heve kjøpet av Tesla'en.

Hvorfor ikke heller foregripe problemene og få tesla til å fikse registreringen før det blir et tema?
Gjenstår å bli enig om det er et problem i det hele tatt. At de tidligere skrev blankt og nå skriver 0 betyr ikke at dette er et problem. Med andre ord, kverruler om dere vil, men dette er et ikke-problem. Ta det gjerne opp med de myndigheter som utsteder vognkort. Dette er ikke unikt for Tesla, men bare slik det er.

Et raskt google søk viser at selv en Land Rover D2 fra 2003 har 0kg taklast i sitt vognkort.

SitatFant at i mitt vognkort står det 0 (null) kg taklast. Litt for lite til mitt bruk . Sjekker pr mail til STV nå, men er det noen som har D2 2003 modell med ACE som har mer en 0 kg i sitt vognkort?
http://www.lrforum.com/forum/index.php?showtopic=32546
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Milzit

Regner med at dere har fått denne mailen også fra Autoload:

Vi har i dag fått melding fra en kunde som har kjøpt Whispbar til Tesla S der han uheldigvis har ødelagt et deksel i forbindelse med montering.

Vi har ingen grunn til å tro at kunden har gjort feil når stativet er blitt montert. Det er derfor ønskelig fra vår side å informere om dette og be dere som er blant de første til å motta Whispbar takstativ til Tesla S om å vente et par dager med montering. Vi vil i dag tirsdag, foreta nok en testmontering for å se om vi kan provosere frem samme feil.

Til orientering er det i dag flere Tesla S som kjører rundt på norske veier med teststativer. Disse har det ikke vært feil på. Whispbar til Tesla S har også gjennomgått standard TÜV tester i Tyskland og passert uten problemer. Disse testene ble gjennomført på en Tesla S og er således helt pålitelige.

Vi vil i løpet av dagen informere om resultatene fra undersøkelsene og håper dere i mellomtiden har tålmodighet til å vente til dette blir avklart.

Hvis dere skulle ha montert stativ på bil allerede vil vi gjerne ha tilbakemelding om dette.

janmb

#233
Sitat fra: Cirion på tirsdag 03. desember 2013, klokken 09:25
Gjenstår å bli enig om det er et problem i det hele tatt.

Enig, og inntil jeg ser dokumentasjon på det motsatte så er det det. Dessverre er bil og trafikk litt slik som golf: Alt som ikke eksplisitt er tillatt må man gå ut fra at ikke er det.

At noen finner eksempel på andre biler med samme registreringsfeil hverken bekrefter eller avkrefter om dette er et problem.

Har sendt forespørsel til veguvesenet så får vi om ikke annet vite hva de sentralt mener.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

geha

Er det noen som har bilder av Calix Nordic Loader på en Tesla?
Autoload har bare lagt ut et bilde og ingen bilder i profil.

Vurderer Calix skiboksen opp mot Thule Dynamic 800, men det er vanskelig å gjøre seg opp en mening om hvilken løsning som er best. Er det noen som har erfaring med Thule boks på Tesla'en?

Jærbuen

I vognkortet refereres det til et typegodkjenningsnr. , om noen vil gi deg bot, be dem sjekke opp mot dette først!

Jeg kommer til å kjøre med skiboks og fortsatt sove godt om natta, har faktisk ennå til gode å bli sjekka ift taklast.
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD Solgt
2017 Opel Ampera-E Solgt
Nå 2013 Model S, P85 Signatur

Maartensommer

Jeg finner ingen steder i mitt vognkort som refererer til taklast.  Hva skal man lete etter?

Fikk tilsendt Whispbar i dag og har nettopp åpnet pakken.  Dæven så mye skruer og duppeditter.  Får håpe vi hører noe mer fra Whispbar om når vi kan montere denne på bilen.

fhovlan

#237
Eg undrar på kvifor nokon brukar energi på dette. Ikkje rart det er krig i verden!
Det hadde vore fint om ein kunne diskutere erfaringar, ulike løysingar osv. vedk. bruk av skistativ på model S, framfor å bekymre seg om noko som er heilt unødvendig å bekymre seg for.

janmb

Sitat fra: Jærbuen på tirsdag 03. desember 2013, klokken 17:26
Jeg kommer til å kjøre med skiboks og fortsatt sove godt om natta, har faktisk ennå til gode å bli sjekka ift taklast.

Hadde ikke mistet mye nattesøvn over dette selv dersom det hadde vært aktuelt. Så lenge ting ser skikkelig ut er ikke dette noe som normalt får fokus uansett.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Øyvind.h

#239
Sitat fra: Maartensommer på tirsdag 03. desember 2013, klokken 18:41
Jeg finner ingen steder i mitt vognkort som refererer til taklast.  Hva skal man lete etter?

Fikk tilsendt Whispbar i dag og har nettopp åpnet pakken.  Dæven så mye skruer og duppeditter.  Får håpe vi hører noe mer fra Whispbar om når vi kan montere denne på bilen.
Hei.

Jeg får litt dårlig samvittighet her, for jeg mistenker at det er jeg som er årsaken til fellesvarselet de sendte ut (Autoload er definitivt en seriøs bedrift når de behandler min klage så alvorlig!) For å si det sånn - jeg vet hvem som skal være min faste leverandør av utstyr i årene som kommer :)

Så til kjernen i problemet: Beslagene du skal skru fast i taket har på min bil ikke tilstrekkelig klaring rundt seg, og vinkelen på metallbraketten er ikke skarp nok til å gå klar av dekselet som er vippet opp.
Resultatet på min bil er at når jeg strammet vinkelen til takfestet, så knakk den dekselet (dekslene er skrøpelige, uten at det er noen unnskyldning her).

Vinkelen kom også så nære den delen av taket som dekselet er henglset på, så jeg turte ikke stramme i frykt for å skade taket. Vinkelen skal skrus hardt fast i taket slik at den ligger flatt mot skruefestet. Det er ikke mulig på to av mine takfester.

Kort fortalt - ta ut vinklene som skal skrus fast i taket og prøvemonter. Om du kan sette dem der de står uten at de tar borti metallet, den svarte delen av taket eller dekselet, så går det helt fint å montere! Sett dem på plass og skru forsiktig, så ser du raskt om det går fint! Men test før du strammer til. Vinkelen må ikke komme borti karosseriet, delen av taket der dekselet er hengslet, eller selve dekselet. Har du klaring tror jeg det utsendte varselet er irrelevant, og det er kun Autoload som er så seriøse at de vil ta alle mulige forhåndsregler for å unngå at andre gjør det samme som meg.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA