Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Skistativ til Model S

Startet av laumb, mandag 03. desember 2012, klokken 19:54

« forrige - neste »

aryx

Var litt styr, først må man legge på beskyttelsesfilm på tak og ankere.
Så må man skru fast ankere i taket, så hiver man på disse sorte klossene og en skrue fra ankeret vil stikke opp gjennom klossene.
Så må man på stativene løsne en skrue med 10 omdreininger på hver side av stativet for å kunne justere bredden.
Man må så trykke inn skruen for å justere bredden.
Jeg lot gummien på klossen som går mot taket gå ned i rillene ved taket, hvis ikke så kunne gummien krølle seg litt og da så det ikke bra ut.
15 Tesla Model S P85D svart/svart 5-seter med alt utstyr
Tidligere: 13 Tesla Model S P85+ svart/svart 5-seter med alt utstyr, 12 Mercedes ML 350CDI Edition1, 08 Mercedes C 220CDI, 81 DeLorean DMC-12

toS

Sitat fra: Amper på mandag 02. desember 2013, klokken 15:59
vognkort har 0 kg taklast..

det er en formel feil som bør ordnes opp i sentralt hos Tesla. I følge loven har du neppe lov til å ha taklast når dette er notert som null i vognkortet...   :o
Igjen, dette har ikke noe med Tesla å gjøre. Kun unødvendig forumstøy.

janmb

Det er ikke hverken unødvendig eller støy. Stoppes du med takstativ på en bil med null tillatt vekt på tak risikerer du forelegg - din mening er dessverre rimelig irrelevant for den som må punge ut.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Amper

forlegg er nå en ting.. men har du ikke lov til føre bilen med taklast og du kommer borti noe der taklasten skader noe eller noen så kan forsikringselskapet sette også seg på bakbeina..  :P :-X

P85D :o)

M@Do

#214
Sitat fra: Amper på mandag 02. desember 2013, klokken 15:59
vognkort har 0 kg taklast..

det er en formel feil som bør ordnes opp i sentralt hos Tesla. I følge loven har du neppe lov til å ha taklast når dette er notert som null i vognkortet...   :o

Det er forskjell på null og 0 kg.
Hvis der ikke er oppgitt noe i vognkortet så gjelder følgende.

Det er tillatt å bruke takstativ på kjøretøyer som ikke har oppgitt maks taklast i vognkortet. Dette går under bruksforskriften i vegtrafikkloven. Ved en trafikkontroll må det alltid vurdere taklasten som er på taket, slik at det vil tåle det som kan utsettes for.
Link til forskriften.
http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19900125-0092-003.html#3-2

Vet at det for leaf ikke er oppgitt noe i vognkortet, men hvis man søker opp samme bil hos vegvesen.no så står det 0 kg. Satser på det er samme med tms.

Nuvolari

Sitat fra: aryx på mandag 02. desember 2013, klokken 17:04
Var litt styr, først må man legge på beskyttelsesfilm på tak og ankere.
Så må man skru fast ankere i taket, så hiver man på disse sorte klossene og en skrue fra ankeret vil stikke opp gjennom klossene.
Så må man på stativene løsne en skrue med 10 omdreininger på hver side av stativet for å kunne justere bredden.
Man må så trykke inn skruen for å justere bredden.
Jeg lot gummien på klossen som går mot taket gå ned i rillene ved taket, hvis ikke så kunne gummien krølle seg litt og da så det ikke bra ut.

Hvor lang tid tipper du at det tar neste gang? Regner med at det går fortere når du først har gjort det en gang.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

toS

Sitat fra: janmb på mandag 02. desember 2013, klokken 17:48
Det er ikke hverken unødvendig eller støy. Stoppes du med takstativ på en bil med null tillatt vekt på tak risikerer du forelegg - din mening er dessverre rimelig irrelevant for den som må punge ut.
Sukk!!! Du kan kjøre med takstativ på Teslaen. Sjekk den gamle bilen din, samme der. Det er ikke min mening det dreier seg om.

sn0le

Hvorfor er det skilter til en 2008-modell Think på den Teslaen? ;)
(Skjønte seff hvorfor).
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Alfa Bergen

Sitat fra: toS på mandag 02. desember 2013, klokken 18:38
Sitat fra: janmb på mandag 02. desember 2013, klokken 17:48
Det er ikke hverken unødvendig eller støy. Stoppes du med takstativ på en bil med null tillatt vekt på tak risikerer du forelegg - din mening er dessverre rimelig irrelevant for den som må punge ut.
Sukk!!! Du kan kjøre med takstativ på Teslaen. Sjekk den gamle bilen din, samme der. Det er ikke min mening det dreier seg om.

Vel... Jeg sjekket den gamle bilen min. I vognkortet på den står det "maks taklast: 100 kg" (Audi A6) I Teslaens vognkortet står det "maks taklast: 0kg"
Model S85 Levert 7.11.2013. (Solgt)
Model S100D Levert 8.6.2019

Beste biler jeg har kjørt. Punktum!

Thomas Parsli

I vognkortet skal det stå den vekten produsenten oppgir, det varierer åpenbart om det står 0kg eller om feltet er blankt.

Jeg sjekket med Statens vegvesen, da de fleste Leaf ikke har oppgitt taklast i vognkortet:

"Det er tillatt å bruke takstativ på kjøretøyer som ikke har oppgitt maks taklast i vognkortet. Dette går under bruksforskriften i vegtrafikkloven. Ved en trafikkontroll må det alltid vurdere taklasten som er på taket, slik at det vil tåle det som kan utsettes for."


Link til forskriften: http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19900125-0092-003.html#3-2
Jeg antar dette også gjelder Tesla (selv når det står 0kg).

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Stellar

Hm, jeg klarer ikke å finne det du har sitert i lovteksten du har linket til...
P85 Hvit, Panorama, Tech, Carbon, Lyd, Lys, Park, Hylle, Barneseter. RN3404**,VIN2018* Bestilt 2. August, In production 1.november, in transit 6. november.

Gæsjan

Står ingenting om taklast i min bil med panoramatak. Står det virkelig 0 kg i noens vognkort for bil som har panotak?
TMS P85 solgt
TMS P85D
Model 3 reservasjon

Øyvind.h

Flere enn meg som har utfordring med passformen til Whispbar-stativet fra Autoload? Får det rett og slett ikke til å passe på den ene siden av bilen fordi festene som skal skrus fast i bilen er for store.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Thomas Parsli

Svaret var det jeg fikk fra Statens Vegvesen, forskriften sier dette:

Det er nok punkt 1 og 3 i § 3-2. "Plassering og sikring av gods" det henvises til:

1.    Gods skal være plassert slik at føreren har tilstrekkelig utsyn og ikke hindres i å manøvrere forsvarlig. Verken påbudt lys eller kjennemerke må være tildekket.
3.    Godset skal være sikret slik at det ikke volder skade eller fare, sleper på vegen, faller av kjøretøyet eller framkaller unødig støy. Det samme gjelder kjetting, tau, presenning eller annet festemiddel.


Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

janmb

Sitat fra: toS på mandag 02. desember 2013, klokken 18:38
Sitat fra: janmb på mandag 02. desember 2013, klokken 17:48
Det er ikke hverken unødvendig eller støy. Stoppes du med takstativ på en bil med null tillatt vekt på tak risikerer du forelegg - din mening er dessverre rimelig irrelevant for den som må punge ut.
Sukk!!! Du kan kjøre med takstativ på Teslaen. Sjekk den gamle bilen din, samme der. Det er ikke min mening det dreier seg om.

Når du kommer med slike skråsikre, usannsynlige påstander er det veldig greit med litt dokumentasjon... Slik som f.eks M@Do dro frem på første forsøk.

Uansett, poenget mitt er å lære folk at man ikke tar det for gitt at ting er greit bare fordi noen sier det - når det handler om bøter, eller som andre her påpeker - regress for enorme beløp om uhellet er ute.

Intet er bedre enn om du har rett, men jeg ser ingenting som tilsier at du har det ennå.

Forskriften sier man har lov å etter egen vurdering bruke takgrind på biler der tillatt takvekt ikke er oppgitt. Hvilket er noe helt annet enn når det ER oppgitt til 0.

Husk også at alle slike vurderingstilfeller er rimelig risikable for deg som sjåfør - når din vurdering ikke er den samme som de som stanser deg eller etterforsker en ulykke du har vært involvert i hjelper det deg lite at du er uenig.

Gidder som regel ikke diskutere så mye som dette, men det er viktig at vranglære blir motsagt.

Det klart beste her er å få et fornuftig antall kg innskrevet i vognkortet - så slipper man enhver risiko og tvil om dette i det hele tatt - uansett hva som er rett eller galt.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA