Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny elbil eller brukt fossil i 2024?

Startet av Elektro12, søndag 03. mars 2024, klokken 18:28

« forrige - neste »

Elektro12

#15
Takk god mange gode svar!

Jeg har sjekket markedet på fossil og det kommer veldig an på hvordan man tenker ift. å se fornuften i det.

For min del vil fossile fordeler være:
- Eldre bil som jeg slipper å lade, slipper å "passe like godt på" ift. hvor jeg parkerer og hvordan jeg kjører (misforstå rett, kjører alltid pent)
- Potensielt rimeligere, men ikke sikkert.
- Kostnad på bilen jeg kunne tenke meg ender på ca 260 000 for en 6 år gammel bil med ca 55000 km på telleren.
- Mer mulighet for å ta ferieturer langt av sted uten ladestyr og stress med å passe på gliset i storbyer.

Ulemper:
- Brukt bil, mer støy, lavere innkjøp, men høyere kost underveis.
- Mindre kollisjonssikker antakelig. Spesielt fordi en fossil typisk veien 1450 kg og en elbil 2100-2200 kg. Ren fysikk?

Elbil-alternativet for meg er en TMY eller Enyaq AWD til 500-550 tusen.

Fordeler:
- Moderne bil, potensielt bedre sikkerhet, bedre teknologi, tryggere for familien
- Komfort som stillhet, ytelser, varm bil ved avgang, rimelig å benytte (har lader montert i garasjen ved parkering)
- Garanti og gunstig servicepris
- Hvis man regner restverdi på ca 40% etter 5 år så er den enda verd 230-240 tusen og har kostet like mye som fossilen å ha.

Ulemper:
- Kort rekkevidde ift. å fylle bensin og "tut og kjør i 100 mil med 2 minutter fyllestopp".
- Batteridegradering? Ukurant ute av garanti, enormt dyre enkeltdeler? (Lykter f.eks. koster fort 40-60 tusen på nye biler med matrix/laser)


Svaret er kanskje å kjøpe elbilen, senke skuldrene ift. slitasje og kostnad og YOLO? :)

ToWalkOrDrive

#16
Angående sikkerhet med Model Y så hjelper sikkert tyngden vs bensinbil, men det som også vektlegges er og at den hjelper deg når du er i ferd med å krasje, slik at du unngår å kjøre på en syklist som plutselig er rett foran deg f.eks.

En annen ting er det med at Model Y (og andre elbiler) slipper å ha en svær motor rett foran føttene. Så hvis du kræsjer så har den en fin deformasjonssone som gradvis fjerner støtet, mens på en bil med en svær bensin/diesel-motor så vil du ofte få denne nedi føttene (ved kræsj skal bensinmotorer skyves skrått ned). Denne fordelen forutsetter at du ikke legger kniv-samlingen din i frunken (bagasjerommet foran).

NCAP - best in class:

https://www.youtube.com/watch?v=dKaN3f2zmCQ

https://www.notateslaapp.com/news/1224/tesla-model-y-receives-top-safety-pick-rating-with-nearly-perfect-score

https://www.notateslaapp.com/news/1131/terrifying-crash-demonstrates-tesla-s-commitment-to-safety
Tesla Model Y                         2021-

Elektro12

#17
Jeg tror faktisk f.eks. Enyaq med full pakke og travelassist + radar er bedre på de sakene enn Teslaen. Meget imponert over den pakken og stoler langt mer på radar enn kamera. Sammenlikner du NCAP på Enyaq 2021 og 2022 TMY så synes jeg 94% på Enyaq ser bedre ut på f.eks. fargekodene på fører og passasjer. Enyaq er helt grønn mens TMY har gul torso på fører. Enyaq scorer bedre på frontal impact og lateral. Teslaen scorer derimot bedre på assistentsystemer så jeg kan ta feil ang. radar og kamera. :)

Men absolutt tror jeg det er verd mye penger. Så får en heller reparere noen riper og bulker underveis.

Syklist

Det er behagelig å kjøre elbil og ny bil er tryggere enn gammel.

Men det at spørsmålet stilles er et tegn på at politikerne har feilet. Det burde koste mer å drifte en gammel fossibil enn elbil, slik at vi får foruresende fossilbiler av veien. Reduksjonen av diesel- og bensinavgift var et feilgrep.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

Rosstopher

Nå vet jeg ikke hvilken fossilbil du vurderer, men hvis du skal ha et kvantitativt svar bør du sette opp et detaljert regnestykke. Når jeg byttet ut hovedbilen i 2019 regnet jeg på det, og den gang lønte det seg rent økonomisk å selge fossilbilen for 275k og kjøpe elbil for 550k. Selv om jeg regnet 100% verditap på den nye bilen, altså at jeg ikke tok med restverdi i regnestykket, så gikk det i pluss å bytte bil. Da var det en fossilbil som bruke 1 liter på mila og jeg hadde kjørelengde på rundt 30k i året. Med andre tall vil du selvfølgelig få et annet resultat. I tillegg kommer eventuelle forbedringer i komfort, sikkerhet og sånt selvfølgelig.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Elektro12 på tirsdag 05. mars 2024, klokken 09:59Jeg tror faktisk f.eks. Enyaq med full pakke og travelassist + radar er bedre på de sakene enn Teslaen. Meget imponert over den pakken og stoler langt mer på radar enn kamera. Sammenlikner du NCAP på Enyaq 2021 og 2022 TMY så synes jeg 94% på Enyaq ser bedre ut på f.eks. fargekodene på fører og passasjer. Enyaq er helt grønn mens TMY har gul torso på fører. Enyaq scorer bedre på frontal impact og lateral. Teslaen scorer derimot bedre på assistentsystemer så jeg kan ta feil ang. radar og kamera. :)

Men absolutt tror jeg det er verd mye penger. Så får en heller reparere noen riper og bulker underveis.

Model Y veksler jo og mellom å ha radar-ting og ikke, så det kan jo være testen i 2022 hadde radar? Mener jeg så noen videoer hvor Model Y klarte å stoppe for kryssende syklister, mens en hel haug andre biler dundret inn i syklisten. Men aner ikke om dette var med eller uten radar. I mørket kan det jo godt være det er vanskelig å se syklister som kommer inn fra siden uten radar/lidar osv. Aner ikke.
Tesla Model Y                         2021-

THE

Sitat fra: Syklist på tirsdag 05. mars 2024, klokken 10:28Det er behagelig å kjøre elbil og ny bil er tryggere enn gammel.

Men det at spørsmålet stilles er et tegn på at politikerne har feilet. Det burde koste mer å drifte en gammel fossibil enn elbil, slik at vi får foruresende fossilbiler av veien. Reduksjonen av diesel- og bensinavgift var et feilgrep.
Det beste for miljøet er nok å fase ut nybilsalget av fossilbiler rasket mulig, som Norge har gjort. Da blir det etter hvert færre og færre fossilbiler på veien. Det er foreløpig for få, og for dyre elbiler i bruktmarkedet til at alle kan kjøpe seg elbil, og da blir det feil å gjøre det så dyrt med fossilbil at de som ikke har råd til å kjøp elbil må leve uten bil i stedet. Derfor tror jeg heller ikke at det blir store endringer i bruksavgifter for fossilbiler de neste 5-6 årene. Når vi kommer til 2030 begynner det å bli et fungerende bruktmarked med rimelig elbiler med lang rekkevidde, gode ladeegenskaper, tilhengerfeste osv. Først da er elbil blitt for alle. Inntil videre er nok det beste at de eldste og mest forurensende og usikre fossilbilene byttes ut med nyere fossil/hybridbiler samtidig som de som er ute etter nyere brutkbiler kjøper brukt elbil som kan selges videre til neste eier som faser ut gamle fossilbiler om noen år.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

egleh

#22
Sitat fra: Syklist på tirsdag 05. mars 2024, klokken 10:28Men det at spørsmålet stilles er et tegn på at politikerne har feilet. Det burde koste mer å drifte en gammel fossibil enn elbil, slik at vi får foruresende fossilbiler av veien. Reduksjonen av diesel- og bensinavgift var et feilgrep.
helt enig. detaljert regnestykke slik det ser ut for meg er som følger

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1VP2gPYjxA0P_37GIg3vi900DqzJJnSrbuztF6cVEqRY/edit?usp=sharing

tror det skal gå an å kopiere og lime inn egne verdier. summa summarum fant jeg at elbil til 600k var ca 10 000 dyrere per år enn å beholde en 5 år gammel 5008. abbonnement noen få lapper dyrere enn det igjen. egentlig overraskende nær det å eie elbil. når det er såpass lite betyr det at usikkerheten i feks verkstedregninger og verdifall sluker forskjellen, og det går på ett og ut!

Vaduz

Veldig interessant regneark! Du har med alt virker det som, inkludert kapitalkostnaden. Hadde definitivt gått for elbil her.

Elektro12

Sitat fra: egleh på tirsdag 05. mars 2024, klokken 16:14
Sitat fra: Syklist på tirsdag 05. mars 2024, klokken 10:28Men det at spørsmålet stilles er et tegn på at politikerne har feilet. Det burde koste mer å drifte en gammel fossibil enn elbil, slik at vi får foruresende fossilbiler av veien. Reduksjonen av diesel- og bensinavgift var et feilgrep.
helt enig. detaljert regnestykke slik det ser ut for meg er som følger

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1VP2gPYjxA0P_37GIg3vi900DqzJJnSrbuztF6cVEqRY/edit?usp=sharing

tror det skal gå an å kopiere og lime inn egne verdier. summa summarum fant jeg at elbil til 600k var ca 10 000 dyrere per år enn å beholde en 5 år gammel 5008. abbonnement noen få lapper dyrere enn det igjen. egentlig overraskende nær det å eie elbil. når det er såpass lite betyr det at usikkerheten i feks verkstedregninger og verdifall sluker forskjellen, og det går på ett og ut!

Interessant mtp. leie også egentlig.

Jeg ser på en Volvo XC40 som kan leies for 9390 pr mnd så fremstår det ganske gunstig med null i innskudd og forsikring inkludert. Bare forsikring er jo fort 12 lapper på en elbil.

ToWalkOrDrive

#25
Sitat fra: egleh på tirsdag 05. mars 2024, klokken 16:14
Sitat fra: Syklist på tirsdag 05. mars 2024, klokken 10:28Men det at spørsmålet stilles er et tegn på at politikerne har feilet. Det burde koste mer å drifte en gammel fossibil enn elbil, slik at vi får foruresende fossilbiler av veien. Reduksjonen av diesel- og bensinavgift var et feilgrep.
helt enig. detaljert regnestykke slik det ser ut for meg er som følger

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1VP2gPYjxA0P_37GIg3vi900DqzJJnSrbuztF6cVEqRY/edit?usp=sharing

tror det skal gå an å kopiere og lime inn egne verdier. summa summarum fant jeg at elbil til 600k var ca 10 000 dyrere per år enn å beholde en 5 år gammel 5008. abbonnement noen få lapper dyrere enn det igjen. egentlig overraskende nær det å eie elbil. når det er såpass lite betyr det at usikkerheten i feks verkstedregninger og verdifall sluker forskjellen, og det går på ett og ut!

Det var et veldig fint regneark. Har justert det litt for å ta det spesifikke eksempelet til trådstarter med Model Y LR. Mine justeringer gjelder bare de 3 første årene, siden en får 1,99% rente da, minus 22% skattefradrag for renteutgiftene. Har og justert bilprisen ned litt, samt redusert service-kostnaden, siden det på Model Y er "conditionally based maintenance", og veldig lite service første 5 år.

Det kan jo og være en bonus om bruktprisen ikke har halvert seg i løpet av de første 5 årene. Dersom en tenker på generell prisstigning på 5%, som er brukt ellers som eksempel, så kan jo det og hjelpe å holde bruktprisen høyere.
Tesla Model Y                         2021-


RJK

Sitat fra: Tourbillon på onsdag 06. mars 2024, klokken 09:17https://www.smartepenger.no/105-kalkulator/1998-elbil-versus-vanlig-bil

Legger ved denne her, ganske kjekk sak 😊
Den burde boikottes pga overskriften alene. Hva pokker er "vanlig" bil i dag, om ikke nettopp en elbil? Kan de ikke skrive icebil eller bensin/dieselbil istedet?

Faktisk bør man jo og skille bensin og diesel, siden drivstoffprisen OG forbruket blir noe forskjellig. Selv om det er små forskjeller i den store sammenhengen, blir det summer av det og i løpet av en bils livstid, og spesielt når man har høy kjørelengde i året!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Elbil er bedre enn sex

Sitat fra: RJK på onsdag 06. mars 2024, klokken 12:21
Sitat fra: Tourbillon på onsdag 06. mars 2024, klokken 09:17https://www.smartepenger.no/105-kalkulator/1998-elbil-versus-vanlig-bil

Legger ved denne her, ganske kjekk sak 😊
Den burde boikottes pga overskriften alene. Hva pokker er "vanlig" bil i dag, om ikke nettopp en elbil? Kan de ikke skrive icebil eller bensin/dieselbil istedet?

Faktisk bør man jo og skille bensin og diesel, siden drivstoffprisen OG forbruket blir noe forskjellig. Selv om det er små forskjeller i den store sammenhengen, blir det summer av det og i løpet av en bils livstid, og spesielt når man har høy kjørelengde i året!
Med "vanlig bil" mener de skikkelig kjøretøy som drives av bensin el diesel, hvor menn ikke trenger å, som de må i elbiler, høre på Celine Dion for å fremstå bittelitt mer maskuline.
Teslaeier: "Kan du navnet på en bra elbil?"
Svar: "Skoda? Audi? Hyundai? Porsche?"
Teslaeier: "DIN ELENDIGE TESLA-HATER!!"

Daniel_0007

Skal bo ganske usentralt for å få forsikring til 8000 på model y, snittprisen er vel ihvertfall par tusen mer og eldre fosilbil kan man og ta del kasko på så spare litt der og.
Model 3 2019 LR Rwd

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA