Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny elbil eller brukt fossil i 2024?

Startet av Elektro12, søndag 03. mars 2024, klokken 18:28

« forrige - neste »

Elektro12

Er i et dilemma, ny bil trengs og gjerne en romslig sak som går langt og er rimelig i drift.Vi har ønsker som god plass, god utsikt og glasstak på listen.

Vurderer å gå for en 5-6 år gammel fossil til ca 240-250 tusen som selges med 2 års garanti og den kan forlenges til 2028.

Alternativet er å gå for en ny elbil som dekker ca. samme behovene.
Da er åpenbart alternativ en Tesla Model Y LR til 564 tusen med dagens pris. Altså ca 315 tusen i prisforskjell.

Jeg tenker å ha fossil-bilen i 5+ år hvis jeg først kjøper den, men er det galskap i 2024?

Vi ønsker å ha en bil til å dra på ferie i europa med, men også på lengre turer i Norge er det deilig å slippe lading. Vi vil også slipper kapitalkosten på å låne penger til elbilen.

Thoughts?

Skogs

Sitat fra: Elektro12 på søndag 03. mars 2024, klokken 18:28Jeg tenker å ha fossil-bilen i 5+ år hvis jeg først kjøper den, men er det galskap i 2024?

Har fossil bil «nummer to». Dvs. min bedre halvdel bruker den til sin pendling. (60 km/dag).
Vi har tenkt lenge på å bytte ut denne og da til fordel for Elbil, men ettersom «hovedbilen» er EL velger vi å beholde den gamle fossile bilen. Men dette er utelukkende fordi den er gjeldsfri. Hvis billån hadde vært med i regnestykket ville det kun vært aktuelt med EL også på bil nummer to.
Med det til grunn. Noe annet enn Elbil i Norge nå i 2024 er «galskap».
Rett og slett fordi samfunnet har styrt det dit med avgifter og politiske forhold.
VW ID4 - 1st 2021

Elbil er bedre enn sex

#2
Det du beskriver der, ingen tvil: fossilbilen!
Det vil nok renne inn anbefalinger om elbilens fortreffelighet og spes om Tesla, men risikoen for svært kostbare enkeltreparasjoner på en elbil (som ikke gjelder fossilbil) etter garantitiden et ute ville i alle fall jeg aldri tatt risikoen på.
Det risikable rundt bruken av fossilbiler er selvsagt hva politikere kommer til å finne på, for premieringen for bruk av elbiler er snart null og nada, og pisken mot bruk av fossilbiler blir nok 'verktøyet' deres fremover.
Langkjøring med en elbil koster fort vesentlig mer enn fossilbil, unntatt om du betaler en 'grunnpris' i abonnementsavgift, men uten abo koster det fort 16-20 kr mila i strøm om du lader på 'feil' sted. Recharge tar pr nå, jf lørdagens Teslabørn-video, 8.10 kr pr kwt, og en elbil bruker lett 2,5 kwt/mil.
PS: Elbiler er langt fra så 'evigvarende', billige å bruke og feilfrie som påstanden "hva-kan-gå-galt, den-har-ikke-eksos-og-turbo" sier.
Min 27 mnd gamle elbil, som er ladet og behandlet etter alle lade-forholdsregler (og dem er det mange av) har nå etter 14.500 km mistet 8-9 mils rekkevidde.
Glad jeg beholdt den 4 år gamle fossilbilen, de to elbilene legges snart på finn.

PS#2: Jeg var også elbilfrelst, bla som Ioniq-eier i 2018-2020, men etter 6 år med div elbiler og ha registrert ørti-fnørti historier om all dritet med tilårskomne elbiler, bla fra mekanikere som kun jobber med elbiler, så virker enkle, solide fossilbiler å være det mest pålitelige i lengden.
En consumer-rapport 2023 viser også at elbiler har 79 % fler feil enn tilsvarende fossilbiler 12 mnd tilbake i tid, og det går mest i ombordlader, batteri og elmotor, og dét er innenfor garantitiden. Dette er reparasjonskostnader som koster dyrt, og batteri gjerne mer enn verdien av bilen, men det er først etter 8 år.

T
Teslaeier: "Kan du navnet på en bra elbil?"
Svar: "Skoda? Audi? Hyundai? Porsche?"
Teslaeier: "DIN ELENDIGE TESLA-HATER!!"

Elektro12

Sitat fra: Skogs på søndag 03. mars 2024, klokken 19:21
Sitat fra: Elektro12 på søndag 03. mars 2024, klokken 18:28Jeg tenker å ha fossil-bilen i 5+ år hvis jeg først kjøper den, men er det galskap i 2024?

Har fossil bil «nummer to». Dvs. min bedre halvdel bruker den til sin pendling. (60 km/dag).
Vi har tenkt lenge på å bytte ut denne og da til fordel for Elbil, men ettersom «hovedbilen» er EL velger vi å beholde den gamle fossile bilen. Men dette er utelukkende fordi den er gjeldsfri. Hvis billån hadde vært med i regnestykket ville det kun vært aktuelt med EL også på bil nummer to.
Med det til grunn. Noe annet enn Elbil i Norge nå i 2024 er «galskap».
Rett og slett fordi samfunnet har styrt det dit med avgifter og politiske forhold.

Jeg har naturligvis penger til å kjøpe begge bilene, men man har uansett tapt fortjeneste fra fond/sparekonto kontra på motsatt side. :) (Det er vel ingen med sine fulle fem og ståkarakter i matematikk som belåner en bil over 500 tusen???)

Elektro12

Sitat fra: Exit elbil på søndag 03. mars 2024, klokken 19:40Det du beskriver der, ingen tvil: fossilbilen!
Det vil nok renne inn anbefalinger om elbilens fortreffelighet og spes om Tesla, men risikoen for svært kostbare enkeltreparasjoner på en elbil (som ikke gjelder fossilbil) etter garantitiden et ute ville i alle fall jeg aldri tatt risikoen på.
Det risikable rundt bruken av fossilbiler er selvsagt hva politikere kommer til å finne på, for premieringen for bruk av elbiler er snart null og nada, og pisken mot bruk av fossilbiler blir nok 'verktøyet' deres fremover.
Langkjøring med en elbil koster fort vesentlig mer enn fossilbil, unntatt om du betaler en 'grunnpris' i abonnementsavgift, men uten abo koster det fort 16-20 kr mila i strøm om du lader på 'feil' sted. Recharge tar pr nå, jf lørdagens Teslabørn-video, 8.10 kr pr kwt, og en elbil bruker lett 2,5 kwt/mil.
PS: Elbiler er langt fra så 'evigvarende', billige å bruke og feilfrie som påstanden "hva-kan-gå-galt, den-har-ikke-eksos-og-turbo" sier.
Min 27 mnd gamle elbil, som er ladet og behandlet etter alle lade-forholdsregler (og dem er det mange av) har nå etter 14.500 km mistet 8-9 mils rekkevidde.
Glad jeg beholdt den 4 år gamle fossilbilen, de to elbilene legges snart på finn.

PS#2: Jeg var også elbilfrelst, bla som Ioniq-eier i 2018-2020, men etter 6 år med div elbiler og ha registrert ørti-fnørti historier om all dritet med tilårskomne elbiler, bla fra mekanikere som kun jobber med elbiler, så virker enkle, solide fossilbiler å være det mest pålitelige i lengden.
En consumer-rapport 2023 viser også at elbiler har 79 % fler feil enn tilsvarende fossilbiler 12 mnd tilbake i tid, og det går mest i ombordlader, batteri og elmotor, og dét er innenfor garantitiden. Dette er reparasjonskostnader som koster dyrt, og batteri gjerne mer enn verdien av bilen, men det er først etter 8 år.

T

Da er vi på ca. samme plass.

Jeg tenker at fossilen som er 5-6 år fort kan ende opp med å matche Teslaen i levetid hvis jeg er uheldig - selv om det på en måte virker dumt. Jeg velger da fossil med bensin uten turbo og reg.reim.

Ulempen er mer støy, ingen forvarming på kalde vinterdager og litt mer kost på bensin. Fordel er å kunne droppe helt å tenke på lading.

250 lapper synes jeg er 80 tusen for mye for en fossil, men skal man ha en ganske ny bil med lav km er verden slik. Skal man under 200 tusen er det mye kilometer og alderen nærmer seg 8-10 år.

Jeg tenker også spesielt på ferieturer sydover i Europa så vil bensin være fornuftig i stedet for å tenke "hvor lader jeg her" hver gang man skal oppleve et sted.

Vaduz

Ville definitivt kjøpt elbil. Det å kjøpe fossilbil etter el er ganske fælt, lukter, bråker og går grusomt dårlig. I tillegg er det dyrt med bensin og bom.
Folk snakker om at fossilbil er så fryktelig pålitelige, men det er en helt utrolig mengde ting som kan gå galt på de, alt fra automatkasse, klutch, eksospotter/katalysator, turbo, reg reim, div sensorer som ruster og soter i stykker, toppakning, kjølevæske og oljebruk i eldre motorer, rådebank, skade i sylinder/stempel, listen er lang.
I tillegg er det stort sett rust som tar livet av alle biler.
Batterier i eldre elbiler kan være skummelt, men det meste av moderne biler etter 2016 ca for tesla, så vil nok batteriet vare lenger enn bilen.

De fleste elbiler har garanti på drivlinje 8 år/200k km, hvor lang er garantien på den turbo/kompressor matede 2 litere i en Volvo? Og hva koster en ny slik?

RJK

Sitat fra: Exit elbil på søndag 03. mars 2024, klokken 19:40Det du beskriver der, ingen tvil: fossilbilen!
Det vil nok renne inn anbefalinger om elbilens fortreffelighet og spes om Tesla, men risikoen for svært kostbare enkeltreparasjoner på en elbil (som ikke gjelder fossilbil) etter garantitiden et ute ville i alle fall jeg aldri tatt risikoen på.
Det risikable rundt bruken av fossilbiler er selvsagt hva politikere kommer til å finne på, for premieringen for bruk av elbiler er snart null og nada, og pisken mot bruk av fossilbiler blir nok 'verktøyet' deres fremover.
Langkjøring med en elbil koster fort vesentlig mer enn fossilbil, unntatt om du betaler en 'grunnpris' i abonnementsavgift, men uten abo koster det fort 16-20 kr mila i strøm om du lader på 'feil' sted. Recharge tar pr nå, jf lørdagens Teslabørn-video, 8.10 kr pr kwt, og en elbil bruker lett 2,5 kwt/mil.
PS: Elbiler er langt fra så 'evigvarende', billige å bruke og feilfrie som påstanden "hva-kan-gå-galt, den-har-ikke-eksos-og-turbo" sier.
Min 27 mnd gamle elbil, som er ladet og behandlet etter alle lade-forholdsregler (og dem er det mange av) har nå etter 14.500 km mistet 8-9 mils rekkevidde.
Glad jeg beholdt den 4 år gamle fossilbilen, de to elbilene legges snart på finn.

PS#2: Jeg var også elbilfrelst, bla som Ioniq-eier i 2018-2020, men etter 6 år med div elbiler og ha registrert ørti-fnørti historier om all dritet med tilårskomne elbiler, bla fra mekanikere som kun jobber med elbiler, så virker enkle, solide fossilbiler å være det mest pålitelige i lengden.
En consumer-rapport 2023 viser også at elbiler har 79 % fler feil enn tilsvarende fossilbiler 12 mnd tilbake i tid, og det går mest i ombordlader, batteri og elmotor, og dét er innenfor garantitiden. Dette er reparasjonskostnader som koster dyrt, og batteri gjerne mer enn verdien av bilen, men det er først etter 8 år.

T
Igjen ser jeg du overdriver ladeprisene i din argumentasjon mot elbil. Hvorfor ikke sjekke selv, når det er info som er lett tilgjengelig?

Recharge tar 6,49 per kWt, så med 2 kWh per mil kommer det på 13 kroner mila, før man ev. justerer for ev. hjemmeladet strøm.

https://rechargeinfra.com/no/priser/

https://elbil.no/dette-koster-hurtiglading/

Jeg tipper du rett og slett har misforstått eller feiloppfattet, da det virker som prisen er per mil, ikke per kWh. Det stemmer nemlig mer milforbruket på en nøysom bil på 1,25 kWh per mil i snitt. Vis gjerne til hvilken video der du hører den prisen du omtaler.

Alternativt så er det snakk om svenske priser, for de kan være noe dyrere for de som har "feil" kort. Ellers er gjerne prisene relativt lik som våre priser.

https://alltomelbil.se/elbilsladdare-i-sverige-lista-med-operatorer/

Eller sjekk her på din valgte lader: https://chargefinder.com/no

Nå har det seg dessuten slik at for de fleste, så lades det aller meste hjemme til en langt lavere pris, så den ene turen om sommeren, er neppe nok til å velte noe budsjett. Vi snakker tross alt om at det i verste tilfellet, om man ikke gjør store tabber, er prismessig på nivå med å fylle bensin eller diesel på ice-bilen, bortsett fra at den bilen har denne kostnaden absolutt hele tiden.

Når det gjelder feil som kan oppstå og hva de koster å fikse, er det gjerne greit å sammenligne likt for likt, for også icebiler har nå mange av de dyre delene som koster også på elbil.

Men også gamle icebiler har gjerne dyre deler som kan feile. Problemet er at man gjerne ikke vet når det skjer, og kan komme som lyn fra klar himmel. Men som alltid, det er gjerne billigere for den som har både kunnskapen, verktøyet, tiden og plassen å stå og mekke.Og man kan gjøre endel for å ta ting før det får utvikle seg.

Det som er viktig i denne sammenhengen, er at icebilen allerede er nedbetalt. Verditapet er nemlig den aller største kostnaden. Og bruken betyr veldig mye på om kostnadsbesparelse med elektrisk strøm som stort sett fylles hjemme + ev. besparelser på bompenger og parkering, er stor nok til å finansiere en elbil nr. 2.

Med lite bruk, er nok ofte ikke den besparelsen stor nok. Men svaret får man gjerne ved å sette opp regnskapet på en grei nr.2-bil og sammenligne med driftskostnader på denne ferdig nedbetalte ice-bilen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Trekkoppbil

Det kommer ann på hvor ofte man skal kjøre langt.

Jeg ser vesentlige fordeler med å kjøpe batterikapasitet til daglig bruk.

Men å kjøpe flere hundre kilo batteri som man drar rundt på, for å bruke lang rekkevidde 2 ganger i året, så blir regnstykket et annet.

vartli

Uansett el eller fossil, jeg skal ikke ha en utenfor garanti uten å ha maskinskadedeknkng. Fikk nylig dekket reparasjon på 170k på fem år gammel fossilmotor. Med forsikring på plass er en sikret mot mange av de store kostnadene uansett biltype.
E-tron 55 2021
Leaf 40 kWh 2020
Leaf 2011 - solgt

Elbil er bedre enn sex

Sitat fra: RJK på søndag 03. mars 2024, klokken 21:53
Sitat fra: Exit elbil på søndag 03. mars 2024, klokken 19:40Det du beskriver der, ingen tvil: fossilbilen!
Det vil nok renne inn anbefalinger om elbilens fortreffelighet og spes om Tesla, men risikoen for svært kostbare enkeltreparasjoner på en elbil (som ikke gjelder fossilbil) etter garantitiden et ute ville i alle fall jeg aldri tatt risikoen på.
Det risikable rundt bruken av fossilbiler er selvsagt hva politikere kommer til å finne på, for premieringen for bruk av elbiler er snart null og nada, og pisken mot bruk av fossilbiler blir nok 'verktøyet' deres fremover.
Langkjøring med en elbil koster fort vesentlig mer enn fossilbil, unntatt om du betaler en 'grunnpris' i abonnementsavgift, men uten abo koster det fort 16-20 kr mila i strøm om du lader på 'feil' sted. Recharge tar pr nå, jf lørdagens Teslabørn-video, 8.10 kr pr kwt, og en elbil bruker lett 2,5 kwt/mil.
PS: Elbiler er langt fra så 'evigvarende', billige å bruke og feilfrie som påstanden "hva-kan-gå-galt, den-har-ikke-eksos-og-turbo" sier.
Min 27 mnd gamle elbil, som er ladet og behandlet etter alle lade-forholdsregler (og dem er det mange av) har nå etter 14.500 km mistet 8-9 mils rekkevidde.
Glad jeg beholdt den 4 år gamle fossilbilen, de to elbilene legges snart på finn.

PS#2: Jeg var også elbilfrelst, bla som Ioniq-eier i 2018-2020, men etter 6 år med div elbiler og ha registrert ørti-fnørti historier om all dritet med tilårskomne elbiler, bla fra mekanikere som kun jobber med elbiler, så virker enkle, solide fossilbiler å være det mest pålitelige i lengden.
En consumer-rapport 2023 viser også at elbiler har 79 % fler feil enn tilsvarende fossilbiler 12 mnd tilbake i tid, og det går mest i ombordlader, batteri og elmotor, og dét er innenfor garantitiden. Dette er reparasjonskostnader som koster dyrt, og batteri gjerne mer enn verdien av bilen, men det er først etter 8 år.

T
Igjen ser jeg du overdriver ladeprisene i din argumentasjon mot elbil. Hvorfor ikke sjekke selv, når det er info som er lett tilgjengelig?

Recharge tar 6,49 per kWt, så med 2 kWh per mil kommer det på 13 kroner mila, før man ev. justerer for ev. hjemmeladet strøm.

https://rechargeinfra.com/no/priser/

https://elbil.no/dette-koster-hurtiglading/

Jeg tipper du rett og slett har misforstått eller feiloppfattet, da det virker som prisen er per mil, ikke per kWh. Det stemmer nemlig mer milforbruket på en nøysom bil på 1,25 kWh per mil i snitt. Vis gjerne til hvilken video der du hører den prisen du omtaler.

Alternativt så er det snakk om svenske priser, for de kan være noe dyrere for de som har "feil" kort. Ellers er gjerne prisene relativt lik som våre priser.

https://alltomelbil.se/elbilsladdare-i-sverige-lista-med-operatorer/

Eller sjekk her på din valgte lader: https://chargefinder.com/no

Nå har det seg dessuten slik at for de fleste, så lades det aller meste hjemme til en langt lavere pris, så den ene turen om sommeren, er neppe nok til å velte noe budsjett. Vi snakker tross alt om at det i verste tilfellet, om man ikke gjør store tabber, er prismessig på nivå med å fylle bensin eller diesel på ice-bilen, bortsett fra at den bilen har denne kostnaden absolutt hele tiden.

Når det gjelder feil som kan oppstå og hva de koster å fikse, er det gjerne greit å sammenligne likt for likt, for også icebiler har nå mange av de dyre delene som koster også på elbil.

Men også gamle icebiler har gjerne dyre deler som kan feile. Problemet er at man gjerne ikke vet når det skjer, og kan komme som lyn fra klar himmel. Men som alltid, det er gjerne billigere for den som har både kunnskapen, verktøyet, tiden og plassen å stå og mekke.Og man kan gjøre endel for å ta ting før det får utvikle seg.

Det som er viktig i denne sammenhengen, er at icebilen allerede er nedbetalt. Verditapet er nemlig den aller største kostnaden. Og bruken betyr veldig mye på om kostnadsbesparelse med elektrisk strøm som stort sett fylles hjemme + ev. besparelser på bompenger og parkering, er stor nok til å finansiere en elbil nr. 2.

Med lite bruk, er nok ofte ikke den besparelsen stor nok. Men svaret får man gjerne ved å sette opp regnskapet på en grei nr.2-bil og sammenligne med driftskostnader på denne ferdig nedbetalte ice-bilen.
Jeg henviste til Teslabjørn sin siste test av ID.7 nå nylig, hvor han ladet litt på en Kempower/Recharge og sier det kostet 8,1 kr/kwt. Jeg tar for gitt at han ikke lyver.
Min Ioniq 5 bruker lett 2,5 kwt pr mil fra okt - apr i snitt. Jeg synes ikke det er å overdrive, for trådstarter gir jo inntrykk av at han trenger noe mer enn en small-medium bil, og vil ikke ha Tesla til halve millionen.
Teslaeier: "Kan du navnet på en bra elbil?"
Svar: "Skoda? Audi? Hyundai? Porsche?"
Teslaeier: "DIN ELENDIGE TESLA-HATER!!"

RJK

Sitat fra: Exit elbil på søndag 03. mars 2024, klokken 22:32
Sitat fra: RJK på søndag 03. mars 2024, klokken 21:53
Sitat fra: Exit elbil på søndag 03. mars 2024, klokken 19:40Det du beskriver der, ingen tvil: fossilbilen!
Det vil nok renne inn anbefalinger om elbilens fortreffelighet og spes om Tesla, men risikoen for svært kostbare enkeltreparasjoner på en elbil (som ikke gjelder fossilbil) etter garantitiden et ute ville i alle fall jeg aldri tatt risikoen på.
Det risikable rundt bruken av fossilbiler er selvsagt hva politikere kommer til å finne på, for premieringen for bruk av elbiler er snart null og nada, og pisken mot bruk av fossilbiler blir nok 'verktøyet' deres fremover.
Langkjøring med en elbil koster fort vesentlig mer enn fossilbil, unntatt om du betaler en 'grunnpris' i abonnementsavgift, men uten abo koster det fort 16-20 kr mila i strøm om du lader på 'feil' sted. Recharge tar pr nå, jf lørdagens Teslabørn-video, 8.10 kr pr kwt, og en elbil bruker lett 2,5 kwt/mil.
PS: Elbiler er langt fra så 'evigvarende', billige å bruke og feilfrie som påstanden "hva-kan-gå-galt, den-har-ikke-eksos-og-turbo" sier.
Min 27 mnd gamle elbil, som er ladet og behandlet etter alle lade-forholdsregler (og dem er det mange av) har nå etter 14.500 km mistet 8-9 mils rekkevidde.
Glad jeg beholdt den 4 år gamle fossilbilen, de to elbilene legges snart på finn.

PS#2: Jeg var også elbilfrelst, bla som Ioniq-eier i 2018-2020, men etter 6 år med div elbiler og ha registrert ørti-fnørti historier om all dritet med tilårskomne elbiler, bla fra mekanikere som kun jobber med elbiler, så virker enkle, solide fossilbiler å være det mest pålitelige i lengden.
En consumer-rapport 2023 viser også at elbiler har 79 % fler feil enn tilsvarende fossilbiler 12 mnd tilbake i tid, og det går mest i ombordlader, batteri og elmotor, og dét er innenfor garantitiden. Dette er reparasjonskostnader som koster dyrt, og batteri gjerne mer enn verdien av bilen, men det er først etter 8 år.

T
Igjen ser jeg du overdriver ladeprisene i din argumentasjon mot elbil. Hvorfor ikke sjekke selv, når det er info som er lett tilgjengelig?

Recharge tar 6,49 per kWt, så med 2 kWh per mil kommer det på 13 kroner mila, før man ev. justerer for ev. hjemmeladet strøm.

https://rechargeinfra.com/no/priser/

https://elbil.no/dette-koster-hurtiglading/

Jeg tipper du rett og slett har misforstått eller feiloppfattet, da det virker som prisen er per mil, ikke per kWh. Det stemmer nemlig mer milforbruket på en nøysom bil på 1,25 kWh per mil i snitt. Vis gjerne til hvilken video der du hører den prisen du omtaler.

Alternativt så er det snakk om svenske priser, for de kan være noe dyrere for de som har "feil" kort. Ellers er gjerne prisene relativt lik som våre priser.

https://alltomelbil.se/elbilsladdare-i-sverige-lista-med-operatorer/

Eller sjekk her på din valgte lader: https://chargefinder.com/no

Nå har det seg dessuten slik at for de fleste, så lades det aller meste hjemme til en langt lavere pris, så den ene turen om sommeren, er neppe nok til å velte noe budsjett. Vi snakker tross alt om at det i verste tilfellet, om man ikke gjør store tabber, er prismessig på nivå med å fylle bensin eller diesel på ice-bilen, bortsett fra at den bilen har denne kostnaden absolutt hele tiden.

Når det gjelder feil som kan oppstå og hva de koster å fikse, er det gjerne greit å sammenligne likt for likt, for også icebiler har nå mange av de dyre delene som koster også på elbil.

Men også gamle icebiler har gjerne dyre deler som kan feile. Problemet er at man gjerne ikke vet når det skjer, og kan komme som lyn fra klar himmel. Men som alltid, det er gjerne billigere for den som har både kunnskapen, verktøyet, tiden og plassen å stå og mekke.Og man kan gjøre endel for å ta ting før det får utvikle seg.

Det som er viktig i denne sammenhengen, er at icebilen allerede er nedbetalt. Verditapet er nemlig den aller største kostnaden. Og bruken betyr veldig mye på om kostnadsbesparelse med elektrisk strøm som stort sett fylles hjemme + ev. besparelser på bompenger og parkering, er stor nok til å finansiere en elbil nr. 2.

Med lite bruk, er nok ofte ikke den besparelsen stor nok. Men svaret får man gjerne ved å sette opp regnskapet på en grei nr.2-bil og sammenligne med driftskostnader på denne ferdig nedbetalte ice-bilen.
Jeg henviste til Teslabjørn sin siste test av ID.7 nå nylig, hvor han ladet litt på en Kempower/Recharge og sier det kostet 8,1 kr/kwt. Jeg tar for gitt at han ikke lyver.
Min Ioniq 5 bruker lett 2,5 kwt pr mil fra okt - apr i snitt. Jeg synes ikke det er å overdrive, for trådstarter gir jo inntrykk av at han trenger noe mer enn en small-medium bil, og vil ikke ha Tesla til halve millionen.
Har sett gjennom ettpar av disse videoene, men ikke fått med meg det. Nå hender det at TB ikke legger ut videoene med en gang, men bruker tid på å redigere, men det forklarer fremdeles ikke feilen siden det er lenge siden prisene var så høye. typ 1 år siden.

Uansett, alltids greit å sjekke prisene selv for å unngå feil. Som sagt, de er lett å finne på nett eller via app. Du fikk flere linker som viser at den prisen er feil.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Skogs

Uansett ingen tegn til at fossilbiler vil bli borte fra markedet på en stund.
Uavhengig av drivlinje er bil tapsprosjekt.
Finnes mange beregninger på det ene og det andre, men servicekostnader og utgifter på en EL Vs. Fossil er vel fordel EL? Helt til batteriet ryker som «alle snakker om» kommer til å skje, men hvor ofte skjer det faktisk?
Og hvis det skjer etter 12 år. Vil kostnaden til nytt batteri gjøre total regnskapet svakere?

Har aldri vært fan av EL-bil. Og dens egenskaper VS. Fossil er subjektivt i mange tilfeller.
Alle de fossile VW bilene jeg har som er eldre enn 7 år er det ikke unormalt med 10-15k i året kun i reparasjoner. Har hørt tilfeller hvor EL bil har gått i tilsvarende år uten annen service enn bremser.
VW ID4 - 1st 2021

THE

Sitat fra: Elektro12 på søndag 03. mars 2024, klokken 18:28Er i et dilemma, ny bil trengs og gjerne en romslig sak som går langt og er rimelig i drift.Vi har ønsker som god plass, god utsikt og glasstak på listen.

Vurderer å gå for en 5-6 år gammel fossil til ca 240-250 tusen som selges med 2 års garanti og den kan forlenges til 2028.

Alternativet er å gå for en ny elbil som dekker ca. samme behovene.
Da er åpenbart alternativ en Tesla Model Y LR til 564 tusen med dagens pris. Altså ca 315 tusen i prisforskjell.

Jeg tenker å ha fossil-bilen i 5+ år hvis jeg først kjøper den, men er det galskap i 2024?

Vi ønsker å ha en bil til å dra på ferie i europa med, men også på lengre turer i Norge er det deilig å slippe lading. Vi vil også slipper kapitalkosten på å låne penger til elbilen.

Thoughts?
For egen del er det uaktuelt med en fossilbil, i alle fall som bruksbil. Godt mulig jeg kjøper meg en fossilbil som et hobbyprosjekt nå som ungene flytter ut og tiden kan brukes på andre ting enn deres fritidsaktiviteter, dugnader osv.

Når du spør om ny el eller brukt fossil, så har du ikke de samme prinsipielle holdningene til fossilbil som meg, og jeg har ikke tenkt å presse deg til å velge. Selv om politikerne vil ha bort fossilbilene fra veien, og sier 100% elbilande i nybilsalget, så har jeg ingen tro på at de tør å sette opp avgifter på bruk og eierskap på fossilbiler veldig mye de neste fem årene, så brukskostnader for fossilbil blir nok stort sett som i dag i hele eierskapet du ser for deg. Jeg antar derimot at det blir dyrere med elbil i årene framover siden politikerne ser, og alltid har sett på privatbil som ei melkeku. De vil garantert suge flere avgiftskroner inn i statskassen fra elbilene i årene framover, noe som gjør at jeg tror det blir mindre gunstig å eie elbil kontra fossilbil i femårsperioden du ser for deg. Om fem år vil det være uhorvelig få nyere fossilbiler på bruktmarkedet, så overgangen til elbil går sin gang uansett. Slik sett er vel perioden akkurat nå kanskje den beste å velge fossilbil hvis det er aktuelt for deg, siden du fremdeles kan få tak i fint brukte fossilbiler.

Så mitt råd blir vel egentlig å kjøpe den bilen som passer både behov, økonomi og smak best, og så kan du for så vidt glemme hva vi andre på forumet måtte synes om elbil vs fossilbil.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

ToWalkOrDrive

#13
Synes det var en del rare påstander her, som kan gi et feil inntrykk:
For det første vil det for de fleste være mer enn 80% hjemmelading gjennom et år, og da snakker vi fort 2-3 kroner milen for en Tesla Model Y.

Har du Tesla Model Y trenger du ikke kjøpe ladeabonnement. Da er det inkludert i bilkjøpsprisen, på en måte.

Gjennomsnittsprisen for å lade Tesla på Tesla Supercharger er:
4,17 kr mellom 16-20 og
3,75 kroner per kWh de resterende 20 timene.
- så under 7 kroner milen på Model Y.

https://www.tocn.no/wp-content/uploads/2024/01/2024-01-21a-Pris-Tesla-Supercharger.pdf

Nå er det så mange Tesla-ladere rundt forbi at det er svært sjeldent du ønsker å lade andre steder.

Angående rente så er det 1,99% rente i 3 år på Tesla Model Y LR. Så om du har 500.000 på konto så bør du fremdeles låne 500.000 og f.eks. sette de 500.000 inn på fastrenteinnskudd til rente på 5%, så vil du tjene 15.000 i året på det fremfor å betale med oppsparte midler.

Og så det med garanti. En må ikke glemme at det er 8 år / 192.000 km garanti på Tesla Model Y på batteri og motor, og 5 år på resten. Så i den perioden kan en ikke regne med mye reparasjoner, utenom å miste noen skvettlapper på veien.

Men om det er lønnsomt å kjøpe ny bil er et helt annet spørsmål som avhenger av hvor mange kilometer du kjører, om du kan lade utenfor huset ditt, og hvilken bil du tenker å kjøpe. Dersom du f.eks. kjøper en brukt RAV4 bensin-Hybrid så er jo det en bil som kan gå og gå uten masse motorhavari og shit. Men har ikke sjekket bruktpriser på den. Det å binde opp kapital har en kostnad, med mindre bilprisen stiger mer enn renten på 1,99% pga inflasjon :-).

En må og lese den lille skriften på en brukt-garanti. Av og til er tilleggs-garantiene fullt av forbehold og med høye egenandeler.

Hvis jeg var deg ville jeg satt opp et Excel-regneark med de to bilene på siden av hverandre og kalkulert for 5 år med alle kostnader, som drivstoff, årsavgift, forventet bompenger, verditap, kapitalkostnad, service-kostnader, dekkostnader osv.

En kan jo f.eks. lure på hva myndighetene kommer til å gjøre fremover med bilavgifter, bompenger, men også nybilavgifter på elbil. Kan det være de flytter momsfriheten ned til 300.000? Eller fjerner den helt? Innfører vektavgift? Plutselig koster en Model Y LR 680.000...  :) 

Er jo et veldig dilemma ettersom en kan få veldig mye for pengene når en kjøper brukt bensinbil og nå om dagen.
Jeg synes ikke det ville vært galskap med bensinbil i 5-6 år heller, om det er riktig merke, ettersom mye av verditapet allerede er tatt.
Tesla Model Y                         2021-

egleh

Sitat fra: Elektro12 på søndag 03. mars 2024, klokken 18:28Jeg tenker å ha fossil-bilen i 5+ år hvis jeg først kjøper den, men er det galskap i 2024?
nei overhodet ikke. har gjort denne øvelsen mange ganger de siste årene, og alle gangene fant jeg ut at økonomisk, om du tar med tapt avkastning på investering i ny bil, så kommer fossilbilen best ut med noen få tusenlapper per år, selv om jeg bor i en by med solide bompenger og parkeringsgebyr. men valgte likevel elektrisk, da den har mer for pengene, lavere støy, 4wd, kraft, osv. pluss at det er lavere risiko for å rett og slett bli utestengt fra bykjernen på forurensede dager. fordelen med en ny bil er også normalt mindre plunder og stress med å måtte innom verksted slik man kan risikere med en fossil over 5 år. hovedulempen med elektrisk er som du sier at det kreves litt mer planlegging på langtur i forhold til lading, noen biler har gode innebygde løsninger mens andre kan man bruke apper, så det er en litt annen måte å kjøre på, som på en måte føles greit fordi man ikke forurenser. akkurat det med følelsen av elbil tror jeg ikke man skal kimse av, kjenner at humøret blir bra hver gang jeg passerer en bensinstasjon med høye priser, og i lange nedstigninger er det deilig å slippe å bremse vekk skivene og i stedet få påfyll av energi, om vinteren kan du tomgangskjøre av hjertens lyst uten at eksosen plager andre, osv. det er rett og slett en moderne og effektiv måte å forflytte seg på som ikke koster spesielt mye mer enn fossilbiler, i noen tilfeller mindre.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA