Ny elbil eller brukt fossil i 2024?

Startet av Elektro12, søndag 03. mars 2024, klokken 18:28

« forrige - neste »

Øyvind.h

Jeg bor i Oslo og betaler ca 8300,- for 16000km for ID4, som burde ha lignende forsikringspris som Enyaq.

Sjekker jeg Model Y med like vilkår/bonus osv ender den på 15.300,-.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 06. mars 2024, klokken 13:58Skal bo ganske usentralt for å få forsikring til 8000 på model y, snittprisen er vel ihvertfall par tusen mer og eldre fosilbil kan man og ta del kasko på så spare litt der og.

Jeg har i hvert fall 8246 med 20000km i året. Men har hatt Teslaer i 10 år, så mulig jeg dro over litt fordeler på prisen i forbindelse med det. I en gigant-by på sørvest-landet  ;D
Tesla Model Y                         2021-

Daniel_0007

Bor i oslo, hørte med flere selskaper, noen skulle ha 20 000 til og med for kasko og det for kun 12 000 km.
Har 75% bonus og ingen skader siste årene.
Billigste jeg fikk var gjensidige for 12 000.
Model 3 2019 LR Rwd

RJK

Sitat fra: Exit elbil på onsdag 06. mars 2024, klokken 13:48
Sitat fra: RJK på onsdag 06. mars 2024, klokken 12:21
Sitat fra: Tourbillon på onsdag 06. mars 2024, klokken 09:17https://www.smartepenger.no/105-kalkulator/1998-elbil-versus-vanlig-bil

Legger ved denne her, ganske kjekk sak 😊
Den burde boikottes pga overskriften alene. Hva pokker er "vanlig" bil i dag, om ikke nettopp en elbil? Kan de ikke skrive icebil eller bensin/dieselbil istedet?

Faktisk bør man jo og skille bensin og diesel, siden drivstoffprisen OG forbruket blir noe forskjellig. Selv om det er små forskjeller i den store sammenhengen, blir det summer av det og i løpet av en bils livstid, og spesielt når man har høy kjørelengde i året!
Med "vanlig bil" mener de skikkelig kjøretøy som drives av bensin el diesel, hvor menn ikke trenger å, som de må i elbiler, høre på Celine Dion for å fremstå bittelitt mer maskuline.
Sukk, noen trenger tydeligvis pe..sforlenger for å føle seg maskulin...!  ::)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Rosstopher

Sitat fra: RJK på onsdag 06. mars 2024, klokken 16:40
Sitat fra: Exit elbil på onsdag 06. mars 2024, klokken 13:48
Sitat fra: Tourbillon på onsdag 06. mars 2024, klokken 09:17https://www.smartepenger.no/105-kalkulator/1998-elbil-versus-vanlig-bil

Den burde boikottes pga overskriften alene. Hva pokker er "vanlig" bil i dag, om ikke nettopp en elbil? Kan de ikke skrive icebil eller bensin/dieselbil istedet?

Faktisk bør man jo og skille bensin og diesel, siden drivstoffprisen OG forbruket blir noe forskjellig. Selv om det er små forskjeller i den store sammenhengen, blir det summer av det og i løpet av en bils livstid, og spesielt når man har høy kjørelengde i året!
Med "vanlig bil" mener de skikkelig kjøretøy som drives av bensin el diesel, hvor menn ikke trenger å, som de må i elbiler, høre på Celine Dion for å fremstå bittelitt mer maskuline.
Sukk, noen trenger tydeligvis pe..sforlenger for å føle seg maskulin...!  ::)

Ja, det er noen som får selvfølelse av å forurense. Det er heldigvis et lite mindretall og hvis de skal ha hjelp er det nok best at helsetjenesten tar seg av de. Det hjelper ikke at vi klager.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

Skogs

Nå er jo debatten om el Vs fossil og forurensing noe som ikke er godt nyansert i Norge generelt.
Er en dråpe i havet hvor mye CO2 vi nordmenn sparer på å kutte ut fossile kjøretøy, men signaleffekten gir en verdi.
BMW IX40 - 2024
VW ID4 - 1st 2021 (solgt)

Tourbillon

Dagens krenkesamfunn ass.. og hvis du både leser og tenker deg om før du skriver, så ser du at man i kalkulatoren kan justere både forbruk og drivstoffkostnad etter ønske.

Håper noen andre finner den nyttig 😄

daktari

Sitat fra: Skogs på onsdag 06. mars 2024, klokken 17:27Nå er jo debatten om el Vs fossil og forurensing noe som ikke er godt nyansert i Norge generelt.
Er en dråpe i havet hvor mye CO2 vi nordmenn sparer på å kutte ut fossile kjøretøy, men signaleffekten gir en verdi.

Men lokale utslipp og støy betyr mye! Elbilene, men særlig bussene i Oslo har dratt ned lokalstøyen markant. Hilsen syklist.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Vaduz

Tar bare fire år med ny elbil på amerikansk energimiks før det lønner seg karbonavtrykksmessig å ha skrotet den gamle fossilbilen. Produksjon og alt inkludert.

RJK

Sitat fra: Tourbillon på onsdag 06. mars 2024, klokken 17:46

Dagens krenkesamfunn ass.. og hvis du både leser og tenker deg om før du skriver, så ser du at man i kalkulatoren kan justere både forbruk og drivstoffkostnad etter ønske.

Håper noen andre finner den nyttig 😄
Fikk opp noen håpløse verdier som standard da jeg gikk inn på den, så her måtte jo "alt" rettes. Symptomatisk når de lager en slik overskrift?

;)

Nå la jeg ikke inn noen smileys i den postingen min, men var ikke veldig krenka for å si det sånn. Men man blir jo litt oppgitt når man ser slikt, og tenker at denne er skrevet av et menneske som fort kan defineres som et "fossilhode".

PS! Jeg reagerer/korrigerer også når noen refererer til venstrehendte som "skjeivhendte", selv når den som gjør det er venstrehendt selv. Andelen venstrehendte er så stor, at det blir feil å definere det som et "avvik fra normalen".

Min egen far ble f.eks. tvunget til å bruke høyrehanda til å skrive med da han gikk på skolen. Og når vi ser hvordan mange sliter når de må bruke den hånda som for dem er feil, så blir man oppgitt av å høre slikt.

Så jeg kommenterer mer enn gjerne når noen kommer med "velmenende" råd/ord/forventninger/krav som skyldes ens egen snevre tankegang!  8)

Sitat fra: Vaduz på onsdag 06. mars 2024, klokken 17:55Tar bare fire år med ny elbil på amerikansk energimiks før det lønner seg karbonavtrykksmessig å ha skrotet den gamle fossilbilen. Produksjon og alt inkludert.
Knappe 2 år med vår rene strøm-miks...!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Elektro12 på onsdag 06. mars 2024, klokken 14:38Selskap?

8246 på Model Y er hos IF. Er for øvrig veldig fornøyd med IF sånn etter skade på ting og - akkurat som i reklamen.

Elektro12

Trådstarter her igjen: Jeg går for elbil.

- Bedre bil
- Tryggere bil
- Med lader i garasjen er det vanskelig å slåss mot matematikken.

Ny elbil 530 tusen. Verdi om 5 år er ca. 220 tusen?

5100 pr mnd over 5 år altså. Sparer ca 1500 i drivstoff - da er vi på 3600,- for å kjøre ny bil innenfor garanti som er langt mer kollisjonssikker og som ikke trenger reparasjon. Forsikringen er også rimeligere enn den gamle.

ToWalkOrDrive

Gratulerer! Tipper den er verdt 330.000 om 5 år + inflasjon. Om det er Model Y 4WD. Klasker staten på avgifter om 2 år kommer den gjerne til å falle mindre i pris.

Ser Model 3 fra 2019 ligger mellom 260.000 og 330.000, med mange på 300.000.

Elektro12

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 11. mars 2024, klokken 00:04Gratulerer! Tipper den er verdt 330.000 om 5 år + inflasjon. Om det er Model Y 4WD. Klasker staten på avgifter om 2 år kommer den gjerne til å falle mindre i pris.

Ser Model 3 fra 2019 ligger mellom 260.000 og 330.000, med mange på 300.000.

Jeg er ikke uenig i antakelsen. 220 er worst-case. Med lønnsoppgjør på 5-6% stipulert i år, inflasjon og alt så tror jeg ikke det er verste tidspunktet å utnytte kampanjene på. Fossilbilene i markedet fra 2018-2020 for 230-300 tusen skjønner jeg ikke noe av økonomisk. Virker som "folk" ikke skjønner at 2018 er 6 år siden. Nytt er nytt, brukt er brukt.

Jeg ble ikke så imponert av annet enn infotainment/software i Tesla. En bil i 2024 må ha radar, regnsensor og parksensor. Litt ukurant med TMY også når en facelift antakelig er imminent. Dørhåndtakene, ladeluke og rammeløse vinduer er ikke løsninger som beroliger ingeniøren i meg mtp. varighet. TMY er også 35 lapper dyrere enn Enyaqen, selv med oppgradert anlegg i Enyaq for å matche TMY litt bedre.

Det blir en Enyaq 85x litt oppspekket. Fin kampanje nå og greit å få med faceliften. Jeg tror 85-serien vil holde verdien bedre enn iV80/iV80x om 3-5 år. Å kunne kose seg med lysshowet fra Matrix-pakken på mørke vinterdager i 5 år er nesten verd prisen alene. :)

Takker for all god hjelp i tråden!

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA