Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Open Vehicle MonitoringSystem (OVMS)

Startet av Lars C. Krogenæs, lørdag 02. mars 2024, klokken 23:38

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

Det er en rekke biler som har hatt fjernstyring basert på 2G. 2G nettet (GSM) er varslet stengt fra 2026. Dermed vil en rekke biler miste fjernstyringsfunksjonen.

Open Vehicle MonitoringSystem (OVMS) kan i mange tilfeller være en løsning her.

 
Prosjektet startet i sin tid av Tesla Roadster miljøet, men har siden blitt et dugnadsprosjekt for mange elbiler. De første i Norge som prøvde dette gorde det så tidlig som i 2013 til Mitsubishi i-Miev.

Versjon 3 har WiFi og 4G støtte og man kan enten lodde sammen deler selv, eller kjøpe et ferdig kit.

Jeg har bestilt et KIT til min Nissan Leaf 300kWt, og skal prøve å legge ut info og film etterhvert som jeg får boksen og skal installere.

Kittet er bestilt fra https://shop.openenergymonitor.com/open-vehicle-monitoring-system-ovms-wifi-4g-sim-ant-included/
Pris fra England er £220.50. Så kommer mva og fortollingsgebyr.

To bee continued. ....
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Lars C. Krogenæs

#1
Legger ved liste over biler som er støttet. Dette er et dugnadsprosjekt, så her er det bare å trå til hvis du kan bidra med videre utvikling:

Vehicle Support
Native Integration
Chevrolet Volt / Opel Ampera
Chevrolet Bolt EV / Opel Ampera-e
BMW i3 / i3s
Fiat 500e
Hyundai Ioniq vFL
Jaguar Ipace
Kia e-Niro / Hyundai Kona
Kia Soul EV
Maxus eDeliver 3
Mercedes-Benz B250E
MG ZS EV
Mitsubishi Trio (i-MiEV et al)
Nissan Leaf / e-NV200
Renault Twizy
Renault Zoe / Kangoo
Smart ED Gen.3
Smart ED/EQ Gen.4 (453)
Tesla Model S
Tesla Roadster
Think City
Toyota RAV4 EV
VW e-Up

General Support
DBC File Based
GPS Tracking
OBD-II Standard
Zeva BMS

Kilde: https://docs.openvehicles.com/en/stable/introduction.html
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Lars C. Krogenæs

Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

woody

Så bra. Takk for at du deler.
Jeg har blitt "avhengig" av appen til Nissan og når de nå har stengt ned vurderer jeg også dette.
Men ser de er tomme på lager for OVMS.
Har du mottatt din enda?
2015 e-Golf Night Blue
2013 Auris Touring Sport hybrid
2019 Kia e-Niro First Edition
2019 Audi e-tron 55 Edition One
2013 Nissan Leaf
2020 Mercedes EQV 300 Charge
2023 Tesla Y LR

eltex

Jeg bare tenker på hvordan en av norges mest kjøpte biler, Nissan Leaf, vil miste funksjonalitet for oppvarming fra app snart. Dette kan føre til at nordmenn kasserer sine biler alt for tidlig, da svært mange hater sterkt å skrape vindu og sitte i en iskald bil. Om det ikke kommer løsninger for dette, kan dette bli et stort klimautslipp der nordmenn må oppgradere bilparken kun fordi Norge skal være langt fremme på nyere mobildekning. Jeg lurer på om Energi- og miljøkomiteen har tenkt på dette.
Tesla ModelY LR 23

TB

Tror ikke så mange biler blir kassert pga. manglede app? Må i så fall være flere feil og mangler på bilen?
At eier kjøper en nyere bil, og selger den gamle - kanskje?

Nå meldte nylig Telia at de utsetter stengingen av 2G i Sverige, så gjenstår å se hva som skjer her i Norge.

https://www.digi.no/artikler/telia-utsetter-stengingen-av-2g-i-sverige-tung-bor-utrede-norsk-2g-stenging/547520
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

sjokomelk

Sitat fra: eltex på torsdag 06. juni 2024, klokken 19:02Jeg bare tenker på hvordan en av norges mest kjøpte biler, Nissan Leaf, vil miste funksjonalitet for oppvarming fra app snart. Dette kan føre til at nordmenn kasserer sine biler alt for tidlig, da svært mange hater sterkt å skrape vindu og sitte i en iskald bil.
Ja, jeg husker bare hva som skjedde da FM-radio ble forbudt i Norge. Da ble 3 millioner biler skrotet på 10 minutter neste dag, og det fantes bare 100.000 biler igjen i Norge. Alle andre sluttet å kjøre bil. :P  :laugh:
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Marzo

Sitat fra: sjokomelk på søndag 09. juni 2024, klokken 20:55
Sitat fra: eltex på torsdag 06. juni 2024, klokken 19:02Jeg bare tenker på hvordan en av norges mest kjøpte biler, Nissan Leaf, vil miste funksjonalitet for oppvarming fra app snart. Dette kan føre til at nordmenn kasserer sine biler alt for tidlig, da svært mange hater sterkt å skrape vindu og sitte i en iskald bil.
Ja, jeg husker bare hva som skjedde da FM-radio ble forbudt i Norge. Da ble 3 millioner biler skrotet på 10 minutter neste dag, og det fantes bare 100.000 biler igjen i Norge. Alle andre sluttet å kjøre bil. :P  :laugh:

;D  ;D  ;D  ;D

Godt noen har bakkekontakt her inne  :police:

928driver

Hei Lars,

Meget spennendes at du prøver ut OVMS! Hvordan går det, har du mottatt kittet enda?

Jeg har eid en Leaf tidligere og vurdere kjøpe en nå igjen, men appen til Leaf er elendig. Så derfor vurderer jeg å kjøpe Leaf, men kun hvis jeg kunne få et OVMS til å fungere. Derfor er jeg veldig spent på å høre hvordan dine erfaringer er fra dette  :)

Mvh, Philip

Silkefot

Noen oppdateringer på denne? Begynner å bli kaldt  :)
Bosted Fetsund
Eier:
Model Y 2022 modell
Leaf 2011 modell
El-velo
Eide:
Model X 100D 2017 modell i 2 år
Citroën Saxo 2003 modell (?) i 10 år

Lars C. Krogenæs

Har en liten oppdatering...

Min 2017 med 30kWt batteri er ikke omfattet av APP-døden til Nissan. Dermed har jeg fremdeles mulighet til å skru på varme via original app.

OVMS systemet vil ikke la 30kWt Leafer starte ladingen om ikke ladekabel er tilkoblet. Nå lader vi bare hver 3dje dag på vinteren, så OVMS var ingen god løsning. Jeg monterte dermed aldri denne. Den er nå lagt ut for salg på https://www.finn.no/recommerce/forsale/item/384573909?ci=2

Jeg har skrevet i annonsen at jeg kan montere den for 2000kr. Hvis noen ønsker montering håper jeg på å kunne dokumentere seansen med en how-to-video.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Erik Ola Ulvestad

#11
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 11. desember 2024, klokken 10:41Har en liten oppdatering...
...cut...

OVMS systemet vil ikke la 30kWt Leafer starte ladingen om ikke ladekabel er tilkoblet.
 ... cut...
Antar at det er varminga som ikkje vil starte?

Men, er det slik at OVMS kun kan styre AC på dei eldste LEAF som misser app, medan OVMS ikkje kan overstyre AC på dei nyare, som fortsatt har fungerende app? Eller er det også ein batch mellom her som blir uten app og ikkje kan styre AC? (Pga for ny TCU)

Kjipt.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

TB

#12
https://docs.openvehicles.com/en/latest/components/vehicle_nissanleaf/docs/index.html#remote-climate-control

Sitat2011-2012 LEAF models (ZE0)
Gen1 LEAFs (ZE0, 2011-2012) require a hardware modification to enable remote climate control if the vehicle is not plugged in and charging. If you are ok with this, you don't need to do anything further.

If you want to to enable remote climate control once the charge has finished, or if the vehicle is not plugged in, you need to do the following hardware modification. A cable wired to the pin 11 of Nissan TCU (Telematics Control Unit) needs to receive +12V so that "EV System Activation Request Signal" can be generated, which in turn allows to trigger climate control independently. This can be achieved by wiring the pin 18 (Ext 12V) from the OVMS DA26 socket to the cable going to pin 11 of the TCU by using a standard single conductor wire. The connection on the OVMS DA26 side can be made by using dedicated DA26 connector or a standard round 1mm jumper cable.

Sitat2013-2016 LEAF models (AZE0-0/1)
To use OVMS to activate remote climate the Nissan TCU (Telematics Control Unit) module must be unplugged if fitted e.g. satnav headunit (only on Acenta and Tekna models). The TCU is located behind the glovebox on LHD cars or on the right hand side of the drivers foot well on RHD cars.

Sitat2016-2017 LEAF models (AZE0-2)
Remote climate control will only work when plugged in and actively charging on LEAF 2016-2017 models. This is because in 2016 Nissan moved the TCU from the EV CAN bus to the CAR CAN bus.

Sitat2018+ models (ZE1)
2018+ 40/62kWh LEAF is not yet supported. Please get in touch if your interested in helping to add support. Relevant 2018 CANbus messages have already been decoded and documented, see MyNissanLEAF thread.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA