Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Etter 7, juli 2024 er det krav til "svart boks" i biler som blir typegodkjent fra den datoen.

Startet av Mobileum, lørdag 02. mars 2024, klokken 09:27

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på søndag 26. mai 2024, klokken 08:52Vel - det å overvåke sammen med AI teknologi skaper et 1984 samfunn. Den veien ønsker jeg ikke gå selv om det er noen idioter på veiene. Problemet er at politikere i EU ikke forstår rekkevidden av det de driver med. Jeg har selv arbeidet med EU reguleringer innen kraftbransjen der de ønsker A, men får B. Altså der formålet er A, men at resultatet blir noe helt annet. EU byråkratene forstår ikke konsekvensen av de tiltak de ønsker å innføre dessverre. Ofte er det skrivebordsbyråkrater som sitter på en teori de har tatt med seg fra skolebenken hvor teorien forutsetter en del vilkår, og bare de. Virkeligheten kan, og vil ofte,  ha noen ess i ermet som teoriene ikke har tatt høyde for.


Skal vi unngå at livet vårt blir gjennomregulert må vi være tydelige overfor våre politikere. Velge dem som ikke vil regulere våre liv.
Er vel ikke bare EU byråkrater det gjelder, også norske byråkrater og politikere.


Dessverre må man fryktelig langt til høyre skal man finne politikere som ikke ønsker å regulere. Men ja, begynner å vurdere om det er verdt det.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: hELgenen på søndag 26. mai 2024, klokken 08:52
Sitat fra: Gazer75 på søndag 26. mai 2024, klokken 02:40
Sitat fra: Per Inge Østmoen på lørdag 25. mai 2024, klokken 11:50Hvorfor skal vi godta at våre biler belemres med en ferdsskriver, som ganske sikkert vil bli brukt til å forsøke å påtvinge oss innebygde sperrer og restriksjoner i våre biler?

Vi har aldri bedt om "svarte bokser" i våre biler.
Eit resultat av at folk ikkje bryr seg om lover og reglar. Alt for mage tullingar i trafikken som gir blanke i fartsgrenser osv.
Du har dei der som har filosofien at skilta fartsgrense er minimum. Og dei som alltid set cruise control på +10 og om du ikkje heng med så rasar dei forbi, ofte på farlege og uoversiktlege plassar. Dei har vel kalkulert inn bota i økonomien og ligg slik at dei ikkje får prikkar.

Moderne bilar blir jo nesten som fly der ein ikkje lenger styrer ting direkte men går via ei datamaskin ("drive-by-wire"). Då er det viktig med slike boksar som kan logge kva som skjedde før ei ulykke.

Vel - det å overvåke sammen med AI teknologi skaper et 1984 samfunn. Den veien ønsker jeg ikke gå selv om det er noen idioter på veiene. Problemet er at politikere i EU ikke forstår rekkevidden av det de driver med. Jeg har selv arbeidet med EU reguleringer innen kraftbransjen der de ønsker A, men får B. Altså der formålet er A, men at resultatet blir noe helt annet. EU byråkratene forstår ikke konsekvensen av de tiltak de ønsker å innføre dessverre. Ofte er det skrivebordsbyråkrater som sitter på en teori de har tatt med seg fra skolebenken hvor teorien forutsetter en del vilkår, og bare de. Virkeligheten kan, og vil ofte,  ha noen ess i ermet som teoriene ikke har tatt høyde for.


Skal vi unngå at livet vårt blir gjennomregulert må vi være tydelige overfor våre politikere. Velge dem som ikke vil regulere våre liv.
Enig i punktene @hELgenen skriver her. Men vil legge til at det er mye feilvisning av speedometer på en god del av bilparken, så når "ditt" speedometer viser 100, så ligger du kanskje bare i 90-92 km/t i praksis.

Å legge seg da på 110 km/t vil altså bare kompensere for feilvisningen. Og med det, så suser man greit forbi svært mange av sine medtrafikanter, og er fremdeles innenfor det som er lovlig. De ev. 2 km over, er ikke mer enn innenfor den feilmarginen Politiet må gi.

Veldig greit å ha f.eks. mobiltelefon med Google Maps oppe på. der vises både reell fart og fartsgrensen på stedet, så kan man sammenligne med den GPS-kontrollerte faktiske farten. Når jeg har kartet oppe på min bils innebygde navi, så får jeg opp visning av reell fart, som gjør at jeg slipper å titte på en liten mobilskjerm.

Et annet alternativ, er å finne et sted der det står en fartsmåler som man kan lese av på. Da kan man starte med å passere med nåla på det som er fartsgrensen, og da få lest av faktisk fart, og derved også hvor langt unna grensen man er.

Så kan man gjenta dette til man får visst en reell fart lik fartsgrensen, og så lese av farten man ligger etter på nåla. Veldig fint om man har områder innen fornuftig distanse, med fartsmåler på veier med forskjellig fartsgrense, så man kan kontrollere det nettopp i flere hastigheter.

Eller man har det i et område med f.eks. 100/110 km/t som den langs E18 mot Oslo ved Lierskogen (brua for Ulvenveien). En stille dag eller natt, så kan man passere i flere hastigheter (f.eks. 50, 70, 80, 90 og 100), og ikke bare i 110 som er fartsgrensa på stedet. Men viktig å gjøre det i lavere hastighet på tidspunkt der man ikke er til plage for med-trafikanter.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Gazer75

Sitat fra: RJK på søndag 26. mai 2024, klokken 16:29Men vil legge til at det er mye feilvisning av speedometer på en god del av bilparken, så når "ditt" speedometer viser 100, så ligger du kanskje bare i 90-92 km/t i praksis.
Er ikkje mange bilar som har så stor feil. Då køyrer dei kanskje med uoriginal dimensjon på dekk og felg.
Av erfaring så virkar tyske bilar å vere 3-4km feil med rett dekk dimensjon.
Meiner Nyland har snakka om at Leaf er ganske ille.

Eg brukar ABRP med OBD sidan min bil ikkje visar % og då får eg også opp GPS speed.
Har brukt speedo +5 på fine vegar og aldri fått bot.
2020 e-Golf (2023-)

RJK

Sitat fra: Gazer75 på fredag 05. juli 2024, klokken 18:35
Sitat fra: RJK på søndag 26. mai 2024, klokken 16:29Men vil legge til at det er mye feilvisning av speedometer på en god del av bilparken, så når "ditt" speedometer viser 100, så ligger du kanskje bare i 90-92 km/t i praksis.
Er ikkje mange bilar som har så stor feil. Då køyrer dei kanskje med uoriginal dimensjon på dekk og felg.
Av erfaring så virkar tyske bilar å vere 3-4km feil med rett dekk dimensjon.
Meiner Nyland har snakka om at Leaf er ganske ille.

Eg brukar ABRP med OBD sidan min bil ikkje visar % og då får eg også opp GPS speed.
Har brukt speedo +5 på fine vegar og aldri fått bot.
Veldig stor forskjell ute og går her. Tallene er hentet fra min egen Hyundai Kona 2019, med originale dekk og felger fra da bilen ble kjøpt ny.

Tyske biler er gjerne blant de med minst feilvisning, er nok langt "verre" med asiatiske, og sikkert og franske og Italienske biler. Kinesiske biler er nok og i det leiet som hovedregel.

Ukjent for meg om Jaguar er på nivå med de tyske (men vil tro det), eller mer mot de asiatiske!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Orbit

På mine biler kan en også kode vekk feilvisningen om en vil. Bilen vet nøyaktig hvilken fart den holder (kalibreres løpende mot GPS). Om en velger «ekte hastighet» er det denne som vises på speedometer.

(Forbrukstall og kjørecomputer bruker allerede ekte hastighet, så det påvirkes ikke av en slik endring).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

RJK

Jeg ser både realspeed (pga google-integrasjon?) og bilens speedometer-visning. Det er bl.a. derfor jeg kan slå fast så sikkert hva bilen viser mot faktisk fart.

Om jeg kunne ha endret dette i SW ved å gå inn i programvaren med kobling mot OBD2-porten, så er det likevel slikt jeg ikke ønsker å tukle med. Jeg er fornøyd med det at jeg kan se begge, og forholde meg til dette!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

Sitat fra: RJK på fredag 05. juli 2024, klokken 18:41Tyske biler er gjerne blant de med minst feilvisning, er nok langt "verre" med asiatiske, og sikkert og franske og Italienske biler. Kinesiske biler er nok og i det leiet som hovedregel.


Ja det er det jeg har hørt også men sikker mye rart der også. Så ikke lett det der

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA