Offentlige ladestolper i Oslo kommune

Startet av atrus, fredag 01. mars 2024, klokken 19:07

« forrige - neste »

Lynet

Vulkan så jo greit ut, bare 300,- for 24t. Men ladeprisen er jo 5,29 pr kWt på en saktelader.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

RJK

Sitat fra: Lynet på søndag 12. oktober 2025, klokken 15:23Vulkan så jo greit ut, bare 300,- for 24t. Men ladeprisen er jo 5,29 pr kWt på en saktelader.
Dessverre så er det svindyrt å saktelade. Ville vurdert å funnet et annet sted å lade først, og så heller "toppe opp" eller gi f. i å saktelade...

Har man Tesla, så lader man på SuC, ellers vurder en måned med Ionity passport og dropp innom den på Skøyen. 3,80 kr/kWh for abonnement til 65,- per måned, eller 135,- per måned og 3,00 kr/kWh.

Dersom man lader (inkludert ladetap) 55 kWh, så blir det en total på hhv. 274,- eller 300,- totalt. Så kommer selvsagt parkering for de resterende timer i tillegg. Med 5,29 kr/kWh er du oppe i 290,95 men da har du ikke muligheten til å få billig lading resten av måneden.

Men om man lader og parkerer mellom 20 om kvelden og 09 om morgenen ved Møllergata, koster det tross alt bare 13,- per time for lading og parkering, så totalt 169 om du står i hele det tidsrommet. Legg til 35,- per time før 20 og etter 09, men du kan maks stå 24 timer der... ;)

Mulig det er litt forskjellig på plassene som står der, de jeg sjekket er de som står foran Obos-bygget (mellom Møllergata og Grubbegata!

Jamfør Chargefinder er det 16 plasser med ladeuttak der!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo


RJK

Sett det, men virker fremdeles dyrt, for dyrt...

Dessuten, du må fremdeles betale for parkering, selv om du har betalt for parkering i sonen laderne står i. Alltså dobbeltbetaling for parkering.

Dog, positivt at det blir langt rimeligere med nattparkering med lading. Men det hindrer at noen som bruker bilen utenom standard-tidene, kan lade på dagtid selv i tidsrom det ellers er rolig ved laderne.

Forøvrig omtalt i flere artikler allerede, bl.a. disse:

https://elbil.no/byradet-i-oslo-foreslar-ny-prismodell-for-gatelading-legger-opp-til-at-du-betaler-for-strommen-du-far/

https://www.aftenposten.no/oslo/i/jQ8GLb/ny-modell-for-elbillading-i-oslo-de-med-gamle-elbiler-vil-komme-best-ut

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Orbit

Dersom en forutsetter at prisen for parkering bakes inn i ladeprisen (f.eks. dersom alternativet for parkering uten lading er beboerparkering, dvs uten ekstrakostnad), så blir påslaget på toppen strømpris som i vedlagt tabell.

Det er uklart for meg er om det som kommunen omtaler som "spotpris/strømpris" er spotpris, eller også inkluderer nettleie. Jeg ville tro det egentlig er det siste de mener. Det ville i så fall vært ca 1,30 kr/kWh siste uke. Tillegget på 0,81 kr/kW er drifts- og administrasjonskostnader, dvs det er ikke nettleie bakt inn der.

I dag koster lading med 7,4 kW (som etter min erfaring er det mest vanlige) 4,73 kr/kWh på dag, 1,76 kr/kWh på natt. Lading under 6 timer på dagtid ser ut til å bli litt lavere pris enn i dag, ellers går prisene generelt opp. Men det kan bli noe å spare på å lade i netter med lav spotpris.

Elbilforeningens artikkel har med at det jobbes med at beboerparkering skal komme til fradrag på parkeringen. Kommunen mener dette blir for komplisert i forhold til betaling med EasyPark eller lignende (siden de ikke har tilgang til hvem som har beboerparkering). Men dette kan vel løses på samme måte som for HC-parkering, hvor det forutsetter at brukeren huker av for "Har HC-kort" i app'en. Her kan det være et tilsvarende valg "Har beboerparkering sone X" som vil ordne dette. Det er uansett kommunens egne folk som skriver ut parkeringsgebyr dersom en likevel mangler beboerparkering, dvs ingen kundeopplysninger trenger forlate kommunens systemer.

Sitat fra: https://einnsyn-fillager-api.api.oslo.kommune.no/fil?virksomhet=976819837&filnavn=d3c4dafe8eae45ab84acfe170839724c_6ed3ba6303021e077e06d905e12d5aea.pdfDet er usikkert om inkludering av parkeringsavgiftselementet i beboerordningen vil være lovlig uten at andre parkeringsapptilbydere får tilgang til etatens interne systemer og oversikter over beboerparkeringstillatelser. En slik deling av personopplysninger vil måtte vurderes opp mot personvernlovgivningen. Det kan i praksis hindre innføring av forbruksbasert betaling for lading på nåværende tidspunkt. Byrådet ønsker ikke å ta denne risikoen.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

RJK

Vanskelig å vite hva slags nettleie-kostnader Oslo Kommune har, men de er vel litt bukken og havresekken her, siden de er dypt inne på eiersiden både på nettselskapet og det største strømselskapet (begge utgått fra Hafslund).

Selv betaler jeg et påslag på ca 65 øre/kWh ved lading i borettslaget, så tipper kommunen mer enn dekker det inn med sitt påslag på 81 øre/kWh.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

atrus

Sitat fra: Orbit på lørdag 08. november 2025, klokken 19:28Men dette kan vel løses på samme måte som for HC-parkering, hvor det forutsetter at brukeren huker av for "Har HC-kort" i app'en. Her kan det være et tilsvarende valg "Har beboerparkering sone X" som vil ordne dette. Det er uansett kommunens egne folk som skriver ut parkeringsgebyr dersom en likevel mangler beboerparkering, dvs ingen kundeopplysninger trenger forlate kommunens systemer.

Enig. Dette er en "no brainer".

eisa01

Sitat fra: Orbit på lørdag 08. november 2025, klokken 19:28Det er uklart for meg er om det som kommunen omtaler som "spotpris/strømpris" er spotpris, eller også inkluderer nettleie. Jeg ville tro det egentlig er det siste de mener. Det ville i så fall vært ca 1,30 kr/kWh siste uke. Tillegget på 0,81 kr/kW er drifts- og administrasjonskostnader, dvs det er ikke nettleie bakt inn der.

Strømpris vil inkludere nettleie, det er omtalt under "Komponent 1"

Driftspåslaget dekker ikke investeringskostnadene, så man får ladestasjonen "gratis"

SitatKomponent 1 baseres på gjeldende strømpris og forbruk av kWt, det vil si en dynamisk prising.
Dette betyr at prisen kunden betaler vil være basert på faktisk strømpris som kommunen betaler, og ikke prisprognoser slik dagens ordning baserer seg på. Prisen kommunen betaler per nå er spotpris inkl. blant annet nettleie og merverdiavgift (mva.). Komponent 1 oppdateres daglig.

SitatDen andre komponenten består av kommunens direkte og indirekte driftskostnader knyttet til ladestasjonene ekskl. strømkostnader. Direkte driftskostnader omfatter blant annet lønn til ansatte, service og vedlikehold av ladestasjoner, samt kostnader til appen Bil i Oslo og baksystemer til ladestasjonene. De indirekte kostnadene er kostnader knyttet til støtte-funksjoner i Bymiljøetaten som utfyller og understøtter aktiviteten, f.eks. kapasitet til juridiske problemstillinger, anskaffelser, kommunikasjon, osv.

SitatSiden 2008 er det investert store summer i å bygge ut ladeinfrastruktur. Dersom de kalkulatoriske rentekostnadene og avskrivninger fra investeringer gjort i ladeinfrastrukturen de siste 10 årene legges til grunn for beregningen, og de direkte og indirekte driftskostnadene beregnes på samme måte som gjengitt over, vil de kalkulatoriske rentekostnadene og avskrivninger utgjøre en betydelig del av påslaget.

Påslaget i 2025 ville da vært 2,49 kr/kWh i stedet for 0,81 kr/kWh. Det ville ført til at ladeprisen på kommunale ladere ble liggende i det øvre sjiktet av tilsvarende ladetilbud i det private markedet. Byrådet anbefaler ikke denne løsningen, selv om det innebærer at kommunen ikke får full kostnadsdekning.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA