Rekkevidde i app og bil ikke enige

Startet av kaistian, søndag 25. februar 2024, klokken 20:40

« forrige - neste »

kaistian

I appen ved 80% rapporterer den rekkevidde på 185 km.
Mens i bilen rapporterer den rekkevidde på 234 km ved 70%.

Noen som vet hvorfor disse to ikke er enige? (har dessverre ikke tall for når begge er 80%)

daktari

Tipper dessverre den feilen at appen ikke er oppdatert fordi bilen har mistet kontakt eller server var nede.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

kaistian

Tror ikke jeg klarte å forklare meg godt nok.

Ved 80% rapporterte den rekkevidde på 185 km, det er 2,31 km per prosent.
Ved 70% rapporterte den rekkevidde på 234 km, der er 3,24 km per prosent.

Jeg hadde forventet at rekkevidden ved 80% var lengre enn 70%, da man har mer strøm tilgjengelig.
Så for meg ga det ikke mening, men har skjønt at ID.3 har dynamisk forbruk ettersom hvordan man har kjørt de siste X antall kilometerne.

Jeg er vant med Tesla som har en statisk forbruk som standard, og da viser den lengre rekkevidde ved 80% enn ved 70% uansett hvordan jeg har kjørt de siste X antall kilometeren.

daktari

Ja, sånn er det jo. Jeg ser bare på prosenten. På sommeren kan det jo være 500 km, nå er det 280...
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

gte-bjørn

Appen og bilen skal nok vise det samme hvis du sjekker samtidig. Men ellers er det veldig avhengig av hva forbruket har vært nylig. Den ene målingen du har ved 80% kan f.eks. ha vært etter å ha kjørt mye oppoverbakke, på motorvei, i veldig kaldt vær e.l. og så antar den at dette vil fortsette.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA