Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbil for familie med 3 barn

Startet av KristoferOP, torsdag 22. februar 2024, klokken 08:32

« forrige - neste »

KristoferOP

Hei alle sammen!

Vi skal i løpet av 2024 bytte ut vår Ford S-max 2016 til fordel for elbil. Grunnen til bytte er at jeg og samboer jobber i Oslo og benytter bil begge to. Hadde gjerne klart meg med 1 bil, men av praktiske årsaker (turnus, aktiviteter mv) så har vi sett oss nødt å ha to biler.

Vi har fra før en Nissan Leaf 2014 modell som går som en kule. Billigere bil i drift skal vi lete lenge etter.

Den største utfordringen idag er å finne en bil med plass til 3 unger på en fornuftig måte (kanskje ikke vanskelig i det hele tatt?)
To av barnene sitter i fremovervendte beltestoler m. isofix, sistemann er under 1 år og sitter i babystol på isofix base.
Vi skal lete lenge etter en bil med samme plassen, men har satt opp noen kriterier

1. Bilen må ha 20-25 mil rekkevidde på vinterstid. lengste kjøringen vi har er ca 33 mil, men med 3 barn så er det nødvendig med en benstrekk og muligheten for lading åpner seg.

2. Plass til 3 bilseter. 1 isofix base og 2 stk beltestoler. Vi har idag 2 relatict store seter, kanskje noen har tips om beltestoler som tar mindre plass?

3. Plass for barnevogn og et par bager. Skal vi ha med mer pakning blir det takboks/hengerfesteboks

4. Hengerfeste. Har hus og har i perioder behov for henger

5. Maks 500-550k. Ser på både brukt og nytt

har sett på følgende biler

VW idBuzz - Oppfyller mange av kravene. Men meget usikker på utseendet

VW ID4 (4motion) - Har hatt ID4 GTX på lån, litt skuffet mtp støy i kupe. Men ellers en hyggelig bil

Skoda Enyaq (2024 modell) - Oppfyller mange krav. Men usikker på plassen

Tesla Model Y - Oppfyller mange krav. usikker på plass og kvalitet

Xpeng G9 - Synes denne er en pen bil. Men usikker på kvalitet (lest litt om assistent systemer som er påtrengende)

Er det noen som kan komme med noen fornuftige innspill/erfaringer rundt dette tema?

På forhånd takk!

syklisten

Peugeot 5008 kommer snart som elektrisk utgave. Den skal ha 3 individuelle seter i baksetet, slik S-Max har.
Sannsynligvis ryker den på budsjettet ditt, men det er verd å ha den på listen i det minste.

BubbaJoFet

BYD Tang enten ny ved en av leasing tilbudene eller brukt til rundt 500k ville jeg kikket på.

G9 så må du på standard rekkevidde for å komme under 550, den tror jeg blir vanskelig i bruktmarkedet å kvitte seg med.
Til våren lanseres G6, om denne blir bra priset, kan Xpeng med Bilia som forhandler bli mindre risikabelt å kjøpe. Etter hva jeg forstår har Xpeng gått bort fra direktesalg i Norge.

NIO ES8 kan du snart finne til 400k brukt med 4 år garanti igjen, tør du å satse på BaaS skal du lete lenge etter mer bil. Den har også nyttelasten den fortjener.
Men det er utfordringer med NIO mtp nybil salg i Norge, økonomi og organisasjon. Jeg anbefaler ikke merket, men mine forventninger var også høye når jeg kjøpte min bil. Bilen i seg selv har levert, BaaS derimot føles mer som en risiko enn en fordel.

ToWalkOrDrive

#3
Slik jeg har forstått det så prioriterer ID4 plass i baksetene litt på bekostning av bagasjeromsplass, mens Enyaq prioriterer bagasjeromsplass litt mer, og har litt trangere bakseteplass (i lengderetningen).

Model Y har veldig god benplass (som ID4) og god bagasjeplass (inkl svært rom under panseret), særlig når en tar vekk to gulvplater bak.

Slik jeg har forstått det så har Model Y fått forbedret fjøring på siste modeller, men ikke på høyde med ID4 / Enyaq. Tror det samme gjelder støy.

Ladingen er veldig rask på Model Y, og kombinert med lavere forbruk så går det raskere å komme seg 1000km med Model Y enn ID4 og Enyaq.

Er vel en rentekampanje på Model Y (0,99%) som går ut ved månedsskifte, så lønner seg nok å slå til raskt om en vil gå for den (må være lagerbil, siden du må ha fått registrert bilen før månedsskifte). Med kampanjerenten føler jeg du får mye mer igjen for å velge ny bil. Alt nødvendig utstyr er inkludert, utenom vinterdekk.

Har vært svært lite tull med min 2021 Model Y (ingen ting).

G9 ser veldig spennende ut, med gode resultater på tester. Men jeg aner ikke hvordan kvalitet osv er.

Har ikke prøvd med barneseter i Model Y, men vil tro at de stolene du har bør passe.
Hadde for øvrig en Recaro beltestol da ungene var mindre. Den tok veldig lite plass. Husker ikke modellnummeret, men var jo mange år siden, og kjøpt på Finn.
Tesla Model Y                         2021-

daktari

Har ikke hatt barnestoler i noen av våre elbiler, kun puter til alle 3. Da var Model S 2017 genial pga den flate benken den hadde. Fastspenning var dritt pga trang dør og lavt under taket.

 Vi hadde våre små i Pegeot 5008 og Citroën Picasso (med 3x Easyfix), og det funket godt. Brukte HTS iZi bakovervendt på 1 og 2x Concord transformer beltestol.  Disse bilene er i grunn mindre innvendig enn ID.4 i baksetet.

Så bredde, benplass og stor dør som åpner vidt er viktig i baksetet.

Buzz må være smått genial for de med store barneseter, bl.a. fordi bredden er så stor, døråpningen er enorm og høyt under taket gjør det lett å spenne fast. Tar du ut midtkonsollen så kan du gå fra baksetet inn i førerersetet. Skyvedør gjør at du ikke får trøbbel selv på trange parkeringer.

Brukt iX40 til ca 600k er en outsider med enorm bakseteplass og en benk. Du taper på bagasjeplassen, men håndteres med en bagasjeboks på hengerfestet.

Bmw iX3 er heller ikke dårlig i baksetet og er ganske rimelig brukt.

Så har du brukt elektrisk V-klasse eller Vito.

Mange gode forslag over.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

odahle

#5
Jeg har selv brukt de siste månedene på å løse samme problem. Vi hadde/har en Model Y som rett og slett ble for trang i hverdagen med 3 barneseter. Ja, det er mulig. Men vi fant ingen løsning som ikke krevde mye styr med belter og flytting på stoler. Noe som vi ikke ønsket flere ganger til dagen. Vi må ha en nyfødtstol, og to beltestoler/en beltestol og en bakovervendt. Jeg har spilt tetris, men det ble for mange kompromisser for oss. Det går for mange, men jeg ville ikke kjøpt en Model Y om du må ha inn 3 barneseter. Da mener jeg det finnes bedre løsninger. Model Y er en veldig pragmatisk og kjekk matpakkebil, skal ikke ta noe vekk fra det.

Bilene jeg så på:

- Tesla Model X (brukt og ny): Har selv hatt Model X 2018 i 5 år, og kjenner bilen på godt og vondt. En utrolig kjekk bil på mange måter, men av erfaring - det er mye styr og tull. Bilene begynner å bli gamle og kjørt langt, og jeg fant ut at å betale 550-700k for en 4 år gammel Model X ble risikosport. Ja, du kan helt klart få biler med lite feil. Men det blir vanskelig å vite på forhånd. Jeg solgte min Model X noen uker etter at garantien gikk ut, for å si det slik. Ny Model X var veldig aktuelt, men det ble 1.1mill. Jeg fryktet verditapet, og kvaliteten er fortsatt ikke kjempe på bilene fra Fremont. Men om du har pengene og tenker å beholde bilen lenge - kjør på!

- Kia EV9. Dyr, fryktelig dyr. Den har alt du trenger, men jeg fikk null lyst på bilen etter en prøvetur. Mye hardplast og "kia feeling" til 977k. Men det blir subjektivt, og for mange vil den være midt i blinken. Men det ble ikke aktuelt å betale opp mot millionen for en bil jeg ikke hadde spesielt lyst på. Den var også litt i smaleste laget for vår seteløsning.

- Hongqi, BYD TANG og Nio ES8. Hongqi ble uaktuell kjapt. Både ryktet og erfaringene folk har, men også fordi det føltes som å kjøre vannseng. Altfor myk etter mitt ønske, og jeg tror det blir vanskelig å bli kvitt bilen igjen. BYD Tang var helt ok. Men ikke bred nok i benken bak, så vi måtte brukt en av setene bakerst. Softwaren i bilen var også iffy syns jeg, som de fleste kinesiske bilene. Nio ES8 er en veldig fin bil. Passer perfekt til formålet, men igjen, jeg blir usikker på kvaliteten og erfaringene flere har hatt vinterstid. I kombinasjon med at jeg ikke helt har sansen for utseende, så stod vi over. Men en veldig fin bil, om du ikke har mine subjektive tanker.

-BMW IX. Min favoritt. Sannsynligvis den beste SUV-en jeg har kjørt. God og romslig i baksetet, barnestolene gikk inn med null problem. Prismessig kan det gå med ditt budsjett på en ix40. ix50 blir rundt 950 ny, mye bil for pengene selv om det også er mye penger for en bil! Problemet blir bagasjerommet. Vi måtte hatt skiboks/sommerboks permanent, og jeg fikk litt kalde føtter rundt det å faktisk ha en dyr og fin BMW med tre små barn. Men mitt klare førstevalg egentlig!

ID4/Enyaq - Akkurat for trange bak for oss, men ISOFIX fremme gjorde det nesten mulig.


XPENG G9 - Dessverre for trang i baksetet. Ikke i nærheten for oss. Men bra bil, sett bort fra at den er veldig anonym etter mitt syn.

VW ID BUZZ - Bilen vi gikk for. Jeg syns den ser ut som en million og har karakter i massevis. Den totale motsetningen av Model Y på alle måter! Enormt med plass og praktiske løsninger, og kjører veldig bra. Klart, jeg reflekterte over rekkevidden i kombinasjon med bakhjulstrekk, men fant ut at det ville være uproblematisk 95 % av tiden. Prismessig er den også veldig innafor budsjett. Barna elsker dørene, snur seg etter bilen og digger utsikten. Du kan selvfølgelig velge en anonym farge om bilen blir for mye, for eksempel sort. Men jeg mener at en slik bil trenger farge! Jeg skal nok kjøre og har kjørt nok kilometer i svarte SUV-er. Så jeg konkluderte med: "Hvorfor ikke ha det litt morsomt når jeg skal ha såpass mange barn?". Dørene gjør at barna selv kan gå inn og ut av bilen uten at jeg trenger å passe på at de dunker dørene i alt og alle. Dørene gjør også at jeg enkelt kan sette inn de yngre barna, noe som gjør hverdagen enklere.

Ja, softwaren til VW er nokså svak sett opp mot Tesla. Men den er faktisk ikke så gæren i Buzzen, selv etter 6-7 år i Tesla. Sett opp mot de fleste andre jeg har testet, så funker den overraskende bra. Deilige stoler, fantastiske lys og en lettkjørt bil. Mye enklere å parkere enn hhv. Model X og Model Y grunnet enorm svingradius. Men ja, bilen gjør litt utav seg. Den har ett utseende som du må like. Ellers forstår jeg det blir vanskelig.

Kan jo nevne Stellantis sine flerbruksbiler og Mercedes EQV som mulige kandidater. Disse har jeg dessverre ikke prøvd. Maxus Euniq 5 kan vel også fungere, om du tenker budsjettløsning. Vi så også på Volvo XC90. Men jeg har kjørt elbil i 11 år nå, og klarte ikke å gå tilbake på det. Men det er ellers en veldig fin bil.

Min konklusjon ble at det fortsatt ikke finnes en perfekt elbil for oss med 3 barn, og at en Buzz var det beste kompromisset for oss. Så aner jeg ikke om jeg beholder bilen i 10 år, eller om jeg går lei etter 2.

Elbilist siden 2013, kjører nå Tesla Model Y og Tesla Model 3.

Tidligere 2013 e-up!, 2017 BMW i3, 2016 VW e-golf, 2018 Tesla Model X75D og 2023 Opel Mokka-e.

ToWalkOrDrive

Hørtes ut som en veldig bra løsning med Buzz.
Aldri sagt av en far til 3: "Det er for mye plass i bilen"

PS: Du må oppdatere signaturen din, odahle  ;D
Tesla Model Y                         2021-

suverin

#7
Når jeg hadde behov for tre barneseter og barnevogner så hadde vi fossil- utgaven av Citroen Spacetourer, nå får du den også som elektrisk: https://elbil.no/test-av-citroen-e-spacetourer-fleksibel-familiebuss/

Det er på mange måter en bil som er enda mer praktisk enn Buzzen mtp den fleksible innredningen med seter på skinner, og ikke minst full bredde på alle bakseter, den er dog langt fra like kul som Buzz, Spacetourer m/søsken har vel og mindre rekkevidde og lader saktere en folkevogna.

Vi kjørte vår som fem- seter, og hadde da et hav av plass. Trillet barnevogner og sykler rett inn bak.

Nå, når vi ikke har barnevogn, og bare et bakovervendt sete og to på puter, da funker det helt knall med Solterra, og supplere med takboks/henger alt etter som hvor mye vi skal ha med oss.
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

turfsurf

Vanskelig å argumentere mot ID Buzz til en trebarnsfamilie. Den, ny TMX eller iX med takboks. Selv ville jeg nok valgt iX og svelget smerten med å kjøre rundt med takboks.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

egleh

men vær obs på nyttelasten på mange elbiler. Teslabjørn veide en id buzz til 2600kg med fører, totalvekt 3000, dvs ca 470kg nyttelast inkludert sjåfør. vi skal på helgetur med vår eqb nå, 20kg slalomski, 10kg langrennski, 4 sekker ved ca 50kg, pakkpulk, litt mat, en 50L sekk per person, sengetøy, håndklær... familien veier 340kg, tre store barn. det hadde ikke vært lovlig med buzz. eqb er en av få biler vi kan gjøre dette med takket være egenvekt på ca 2200kg og maxvekt på 2770. har også funnet ut at takgrind er mye mer praktisk enn takboks når man skal ha med store ting på hyttetur, luftmotstand øker noe men kommer lett frem.

BubbaJoFet

Kan legge til at blant NIO ES8 eierne så virker det som er ett ganske klart skille på de som må forholde seg til NIO Service Center Ensjø og de som bruker Frydenbø.
Tilfredsheten sør for Oslo og langs vestlandskysten er langt høyere.
 
ES8 er bred nok til tre barneseter i 7 seteren, men er kun «lov» med 2 bakovervendte med stillas pga styrken i bilens gulv. Selv om det er isofix på rad 3 kan ikke stillas brukes der heller. 

daktari

Kan melde at familie på 5 klar for vinterferie, dvs 5x slalomski m/hjelmer&støvler og skiboks veier 410 kg. Da er vi ca 90/70/60/50/40 kg på de i bilen der de sitter.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Sitat fra: egleh på torsdag 22. februar 2024, klokken 11:12men vær obs på nyttelasten på mange elbiler. Teslabjørn veide en id buzz til 2600kg med fører, totalvekt 3000, dvs ca 470kg nyttelast inkludert sjåfør. vi skal på helgetur med vår eqb nå, 20kg slalomski, 10kg langrennski, 4 sekker ved ca 50kg, pakkpulk, litt mat, en 50L sekk per person, sengetøy, håndklær... familien veier 340kg, tre store barn. det hadde ikke vært lovlig med buzz. eqb er en av få biler vi kan gjøre dette med takket være egenvekt på ca 2200kg og maxvekt på 2770. har også funnet ut at takgrind er mye mer praktisk enn takboks når man skal ha med store ting på hyttetur, luftmotstand øker noe men kommer lett frem.
EQB er bra tips og praktisk bil med masse plass.

Jeg synes batteriet burde vært 15 kWh større. Hvor langt kommer du på motorvei på vinteren med den lasten?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

ToWalkOrDrive

Sitat fra: daktari på torsdag 22. februar 2024, klokken 13:02
Sitat fra: egleh på torsdag 22. februar 2024, klokken 11:12men vær obs på nyttelasten på mange elbiler. Teslabjørn veide en id buzz til 2600kg med fører, totalvekt 3000, dvs ca 470kg nyttelast inkludert sjåfør. vi skal på helgetur med vår eqb nå, 20kg slalomski, 10kg langrennski, 4 sekker ved ca 50kg, pakkpulk, litt mat, en 50L sekk per person, sengetøy, håndklær... familien veier 340kg, tre store barn. det hadde ikke vært lovlig med buzz. eqb er en av få biler vi kan gjøre dette med takket være egenvekt på ca 2200kg og maxvekt på 2770. har også funnet ut at takgrind er mye mer praktisk enn takboks når man skal ha med store ting på hyttetur, luftmotstand øker noe men kommer lett frem.
EQB er bra tips og praktisk bil med masse plass.

Jeg synes batteriet burde vært 15 kWh større. Hvor langt kommer du på motorvei på vinteren med den lasten?


Litt snodig at det ser ut til å være 4 kWh mindre netto batteri på 4WD enn 2WD. Kanskje den ekstra motoren tar for mye plass...? Ser jo ut til å være en veldig bra bil på papiret i hvert fall (kjenner ikke til den).
https://www.elbil24.no/nyheter/nye-eqb-har-fatt-lengre-rekkevidde-og-n-etterlengtet-detalj/80791365
Tesla Model Y                         2021-

suverin

Merk og at EQB kun har mulighet for hengerfeste om du velger 2024- modell og versjonen med fem seter!
https://www.tv2.no/broom/far-noe-mange-norske-kunder-har-ventet-pa/15985440/
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA