ID.7 Tourer - priser, størrelser, egenskaper m.m.

Startet av daktari, mandag 19. februar 2024, klokken 21:21

« forrige - neste »

Rosstopher

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 17. juli 2025, klokken 11:04For meg er det ikke nok med elseter. Det må være elseter med automatisk justering / minne for minst 2 førere.
Akkurat nå er vi 3-4 førere av bilen, og i en Model Y kan du ha så mange profiler du vil.

Dersom det bare er manuell eljustering er jeg enig i at det er ikke noe du har lyst å fikle med hver gang du skal kjøre. Tar jo ofte mye kortere tid å bare dra opp spaken manuelt om en må skyve setet 30 cm bakover.

Men med minne på Model Y så skjønner bilen at det er jeg som skal kjøre allerede når jeg tar i dørhåndtaket, og bilen ser hvilken profil mobiltelefonen er knyttet til og justerer speil, setevinkel, hvor langt fremme jeg skal sitte ++ (kan selvsagt og overstyres på skjermen om en av de andre går inn i bilen før meg). Jeg har nok spart 8 årsverk på dette  ;)  #ilandsproblem

Helt enig. Jeg tok det for gitt at når man snakker om "elseter" så er det elseter med fungerende memory-funksjon. Men det er nok en viktig presisering ja. Fungerende elseter er et minimumskrav når man skal kjøpe seg familiebil i halv-million-klassen IMO.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler, motorsykkel, veteranbil, veterantraktor, lastebil, brannbil

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Rosstopher på torsdag 17. juli 2025, klokken 13:25
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 17. juli 2025, klokken 11:04For meg er det ikke nok med elseter. Det må være elseter med automatisk justering / minne for minst 2 førere.
Akkurat nå er vi 3-4 førere av bilen, og i en Model Y kan du ha så mange profiler du vil.

Dersom det bare er manuell eljustering er jeg enig i at det er ikke noe du har lyst å fikle med hver gang du skal kjøre. Tar jo ofte mye kortere tid å bare dra opp spaken manuelt om en må skyve setet 30 cm bakover.

Men med minne på Model Y så skjønner bilen at det er jeg som skal kjøre allerede når jeg tar i dørhåndtaket, og bilen ser hvilken profil mobiltelefonen er knyttet til og justerer speil, setevinkel, hvor langt fremme jeg skal sitte ++ (kan selvsagt og overstyres på skjermen om en av de andre går inn i bilen før meg). Jeg har nok spart 8 årsverk på dette  ;)  #ilandsproblem

Helt enig. Jeg tok det for gitt at når man snakker om "elseter" så er det elseter med fungerende memory-funksjon. Men det er nok en viktig presisering ja. Fungerende elseter er et minimumskrav når man skal kjøpe seg familiebil i halv-million-klassen IMO.

Ja, jeg fikk inntrykk da jeg leste "elbil kjøp 2025" sitt innlegg at han ikke tenkte memory.
Tesla Model Y                         2021-

elbil kjøp 2025

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 17. juli 2025, klokken 14:09
Sitat fra: Rosstopher på torsdag 17. juli 2025, klokken 13:25

Ja, jeg fikk inntrykk da jeg leste "elbil kjøp 2025" sitt innlegg at han ikke tenkte memory.

Memory el seter har jeg hatt på de fleste biler med elseter. Jeg har forståelse for at de som har 3-4 faste brukere av bilen , velger elseter med memory. For vår del er det stort sett meg og noen ganger kona-da er elseter svært lite savn og jeg ville glatt valgt en godt utstyrt og mer komfortabel id7 uten elseter til 500.000 fremfor feks id4, Tesla model y eller ioniq 5- biler som på en rekke andre viktige områder ikke matcher id7 selv om de fort koster mer en denne id7'en. 500.000 kr for slike kvaliteter denne id7'en byr på levert i Oslo er er meget god deal mener jeg.

Man får ingen perfekte bilpakker i dag i denne prisklassen, så man må uansett godta et minus eller 3 uavhengig om man velger Tmy, denne id7'en eller andre. Jeg kjører en del 1000 km turer i året og så langt er id7 klart best på slike turer som krever alllsidig komfort -fordelene overgår helt klart ulempene ved å ikke ha elseter er min klare mening. Jeg kjører opp mot 30-40000 km årlig , så for meg er en allsidig og komfortabel kjøremaskin som fungerer på alle salgs veityper inkl god kjøreassistent avgjørende, men for andre kan slike krav bety mindre. Så det er som sagt godt det finnes både id7 og tmy mfl, vi er forskjellige når det gjelder hva som teller mest ved en bil .
Kjell Salvigsen. Har siste 4 årene eid VW, KIA, BMW og Porsche. Eier Nissan elbil i dag, på elbil jakt, kjøper ny elbil 2025/2026/2027

turfsurf

Å ha bil i denne prisklassen uten el-seter med minne er rart synes jeg. El-seter uten minne ser jeg ikke noe poeng i, det er raskere med helt manuelle.

Alt som kan justeres til fører bør ha minne og følge profil. Det som mangler på de fleste er innvendig speil.

Vi kjører ca 60k i året, og er tre førere som bytter på. Teslas profilstyring er eksemplarisk. BMW er ok.

Når man ser på pris må man ta finansiering med i bildet.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

"Denne prisklassen", vi snakker 500.000 som i mine øyne er økonomibiler. Billigste småbiler er vel ned på 200-tallet.

Snakker vi 800.000, helt klart krav om elseter.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Rosstopher

Sitat fra: daktari på søndag 20. juli 2025, klokken 12:45"Denne prisklassen", vi snakker 500.000 som i mine øyne er økonomibiler. Billigste småbiler er vel ned på 200-tallet.

Det handler ikke om din økonomi eller hva du ønsker å kalle klassen. Det handler om at de andre bilene i denne prisklassen klarer å tilby fungerende seteløsninger og at da bør VW også klare det.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler, motorsykkel, veteranbil, veterantraktor, lastebil, brannbil

turfsurf

Akkurat. Dette er "bread and butter" biler, og bør ha seter med minne.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Biler uten elektriske seter er noe VW og Audi har solgt mye av tidligere. Men når man slenger på head up så synes jeg det fremstår helt meningsløst med manuelle seter. Det er noe med pakkene her som frematår helt tullete. Head up til VW er søppel også..så mange vil sikkert ikke ønske det heller. Selv  driter jeg i head up,men å kjøpe bil uten elektriske seter er uaktuelt.

ToWalkOrDrive

Kan det være et slags lokketilbud?

Når herr og fru Hattemaker kommer inn hos VW forhandleren og sier:
"Vi vil gjerne se og høre mer om den til 499.000"

Så svarer Ida Nybilselger (22):
"Den er vel og bra, men mener at din veltrente mann helst bør ha Komfort+ seter med seteputeforlenger og massasje, samt minnefunksjon og ventilering, slik at musklene restitueres raskest mulig etter trening. Du vil vel ikke at mannen din skal bli skadet? Denne pakken koster 699.500, men da får du med en paraply og tennissokker."
Tesla Model Y                         2021-

Øyvind.h

Bistår en som skal kjøpe bil nå, og hun skal kjøpe en bil uten el seter til uken. Hun er ikke interessert da det kun er en sjåfør.

Vi har selv hatt bil uten el seter for et par år siden og det var overraskende greit egentlig. Lett å justere og gikk nesten raskere enn el justering. Må si jeg ble overrasket over hvor lite jeg savner el seter selv, men kan jeg velge tar jeg naturligvis el seter.

Når det gjelder el seter vs head up er det nesten fjernt for meg å tillate biler uten head up mtp hvor bra det er for trafikksikkerhet. All sentral info vises uten at jeg trenger ta øynene bort fra veien. Burde vært påbudt.

Men VW har kanskje fortsatt den fullspekka ID7en til 599 fortsatt for de som vil ha alt ? Har foreløpig ikke vært borti en bil uten kompromisser, men kanskje den kommer i fremtiden.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daktari

Sitat fra: Rosstopher på søndag 20. juli 2025, klokken 12:54
Sitat fra: daktari på søndag 20. juli 2025, klokken 12:45"Denne prisklassen", vi snakker 500.000 som i mine øyne er økonomibiler. Billigste småbiler er vel ned på 200-tallet.

Det handler ikke om din økonomi eller hva du ønsker å kalle klassen. Det handler om at de andre bilene i denne prisklassen klarer å tilby fungerende seteløsninger og at da bør VW også klare det.
Temu-bilene?
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 20. juli 2025, klokken 23:04Bistår en som skal kjøpe bil nå, og hun skal kjøpe en bil uten el seter til uken. Hun er ikke interessert da det kun er en sjåfør.

Vi har selv hatt bil uten el seter for et par år siden og det var overraskende greit egentlig. Lett å justere og gikk nesten raskere enn el justering. Må si jeg ble overrasket over hvor lite jeg savner el seter selv, men kan jeg velge tar jeg naturligvis el seter.

Når det gjelder el seter vs head up er det nesten fjernt for meg å tillate biler uten head up mtp hvor bra det er for trafikksikkerhet. All sentral info vises uten at jeg trenger ta øynene bort fra veien. Burde vært påbudt.
Det er jo akkurat det det handler om med el-seter, om det er en en-sjåførs bil eller ikke.

Finnes det noe forskning som viser at biler med HUD er vesentlig sikrere enn uten? Det som jeg må kikke vekk fra veien for å gjøre er uansett ikke på HUD, og gjøres best med stemmestyring.

What-a-watt

IMO: HUD er bare praktisk på biler som ikke har instrumentpanel plassert bak rattet. Men de har det ikke...

MinID

Sitat fra: hELgenen på søndag 20. juli 2025, klokken 13:57Biler uten elektriske seter er noe VW og Audi har solgt mye av tidligere. Men når man slenger på head up så synes jeg det fremstår helt meningsløst med manuelle seter. Det er noe med pakkene her som frematår helt tullete. Head up til VW er søppel også..så mange vil sikkert ikke ønske det heller. Selv  driter jeg i head up,men å kjøpe bil uten elektriske seter er uaktuelt.

HUD er nok søppel for en som ikke liker HUD. Jeg liker vw sin HUD, og vil helst ikke ha bil i fremtiden som ikke har HUD.
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 4.0,

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

TJV

Sitat fra: Rosstopher på søndag 20. juli 2025, klokken 12:54

Selvfølgelig har ikke VW god nok seteløsning når det bare er mulig å programmere 2 innstillinger, burde vært flere. Men samtidig har jeg fått veldig mye skryt av mine Top Sport seter (i ID.4, regner med det er ganske likt som ID.7). God sidestøtte, seteputeforlenger, justerbar korsryggstøtte til begge setene og massasje.
Da drar jeg inn igjen utsagnet ditt;
 « Det handler om at de andre bilene i denne prisklassen klarer å tilby fungerende seteløsninger og at da bør VW også klare det.»

- har de fleste biler i den prisklassen dette og i tillegg bedre funksjoner på minnesiden eller blir det som resten av bilkjøp, man må prioritere ulike løsninger og bare leve med det?

Jeg valgte en bil med ikke optimal løsning når jeg skal sitte meg inn i bilen og andre har brukt den, men er sinnsykt fornøyd med setene under hele bilturen.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA