Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

ID.7 Tourer - priser, størrelser, egenskaper m.m.

Startet av daktari, mandag 19. februar 2024, klokken 21:21

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 29. august 2024, klokken 08:55Med både elektrokromatisk dimming og gardin ville nok gardinen blitt brukt mindre. Ikke sikkert den ville blitt brukt overhodet på sommeren.

Har hatt gardin i et par biler, og for vår del merker jeg at den brukes. Noen ganger spør kidsa om den kan lukkes pga vinkel på sola, noen ganger åpner/lukker jeg selv avhengig av egne preferanser.

Min erfaring er at den er veldig fin å ha i blant. Skulle nok klart meg uten, men må jeg velge mellom elektrokromatisk dimming og gardin så ville jeg valgt gardin. Kidsa ville vært fornøyd med elektrokromatisk tipper jeg.
Uansett ingen showstopper, og jeg ville nok tatt med glasstaket. Kameraten jeg bistod nylig med kjøp droppet det, for han har ikke hatt glasstak før og var ikke interessert i å betale ekstra for det.

Ja, samme med en jeg kjenner. Han droppet det fordi han var redd vannlekkasje. Er nok ikke særlig fare for det, men...

Kunne godt tenkt meg et tjukt gardin på 2021 Model Y. Tipper det ville gjort godt for støy. Tipper jeg ville hatt det igjen omtrent hele tiden, selv om sotingen og air condition-anlegget er bra. Med ID7 er vel ikke støy et problem, så ser at gardinet da ville blitt mer aktivt brukt.
Tesla Model Y                         2021-

Dag_Erik

Teknisk spm : Er det noen som har forstått hvor mye utslag dette elektronisk dimbare taket gjør på nyttelast kapasitet?
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2018 Nissan Leaf 40Kwh

daktari

Sitat fra: turfsurf på torsdag 29. august 2024, klokken 06:33
Sitat fra: daktari på onsdag 28. august 2024, klokken 22:47Tror ikke det blir noe problem. Var ikke det på etron, ser ikke slik ut på iX, og heller ikke på ID.4 GTX som er lakkert helt ned, dog da ikke svart men i bilens farge. Det er ganske sikkert hard lakk, ikke soft farget plast som inni bilen.
Kjører du mye på grusvei? Vi har noen mil med grusvei rundt hytta, og der har alle bilene våre (ink e-tron) fått kraftig slitasje helt nederst.

Biler som er lakkert helt ned bør få PPF der. Heldigvis har i4 en plastlist nederst.
Bortsett fra at Oslos veier er fulle av sand hele året pga dårlig vedlikehold gjør jeg ikke det.
Hvis man regelmessig kjører flere mil på grusvei vil jeg anbefale rally-skvettlapper på alle hjul, uansett biltype.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

hELgenen

Sitat fra: daktari på torsdag 29. august 2024, klokken 15:22
Sitat fra: daktari på onsdag 28. august 2024, klokken 22:47Tror ikke det blir noe problem. Var ikke det på etron, ser ikke slik ut på iX, og heller ikke på ID.4 GTX som er lakkert helt ned, dog da ikke svart men i bilens farge. Det er ganske sikkert hard lakk, ikke soft farget plast som inni bilen.
Kjører du mye på grusvei? Vi har noen mil med grusvei rundt hytta, og der har alle bilene våre (ink e-tron) fått kraftig slitasje helt nederst.

Biler som er lakkert helt ned bør få PPF der. Heldigvis har i4 en plastlist nederst.
Bortsett fra at Oslos veier er fulle av sand hele året pga dårlig vedlikehold gjør jeg ikke det.
Hvis man regelmessig kjører flere mil på grusvei vil jeg anbefale rally-skvettlapper på alle hjul, uansett biltype.

Oslo veiene har stort sett ikke sand,de har støv...Kjører man i asfaltjungelen er jo steinsprut en ikke sak. Men 1 tur på fjellet med grusveier kan jo fort gjøre susen mhp steinsprut..

Hqpdb

Sitat fra: Dag_Erik på torsdag 29. august 2024, klokken 11:44Teknisk spm : Er det noen som har forstått hvor mye utslag dette elektronisk dimbare taket gjør på nyttelast kapasitet?

I følge data hos statens vegvesen er det 41kg vektsforskjell mellom en vanlig id7 og en med glasstak. Nyttelasten går da tilsvarende ned.
Valg av dekk vil også kunne ha noe å si, 1-2 kg ekstra pr dekk hvis man f eks går fra 19 til 20.

daktari

Sitat fra: hELgenen på torsdag 29. august 2024, klokken 15:40
Sitat fra: daktari på torsdag 29. august 2024, klokken 15:22

Oslo veiene har stort sett ikke sand,de har støv...Kjører man i asfaltjungelen er jo steinsprut en ikke sak. Men 1 tur på fjellet med grusveier kan jo fort gjøre susen mhp steinsprut..
Feil, det strøs med skarp grus overalt, masse som ikke feies opp (sentrum er et unntak). Noe av dette flyttes av regnet og det ligger overalt. Jeg sykler og går mye og får finstudert dette.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: daktari på torsdag 29. august 2024, klokken 15:22Bortsett fra at Oslos veier er fulle av sand hele året pga dårlig vedlikehold gjør jeg ikke det.
Tror jeg holder meg til bil som ikke er lakkert helt ned jeg. Evt legge PPF. PPFen blir slitt, men det går ikke gjennom. Og den kan jo byttes eller fjernes når man selger bilen.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

torerik

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 29. august 2024, klokken 08:55Med både elektrokromatisk dimming og gardin ville nok gardinen blitt brukt mindre. Ikke sikkert den ville blitt brukt overhodet på sommeren.

Har hatt gardin i et par biler, og for vår del merker jeg at den brukes. Noen ganger spør kidsa om den kan lukkes pga vinkel på sola, noen ganger åpner/lukker jeg selv avhengig av egne preferanser.

Min erfaring er at den er veldig fin å ha i blant. Skulle nok klart meg uten, men må jeg velge mellom elektrokromatisk dimming og gardin så ville jeg valgt gardin. Kidsa ville vært fornøyd med elektrokromatisk tipper jeg.
Uansett ingen showstopper, og jeg ville nok tatt med glasstaket. Kameraten jeg bistod nylig med kjøp droppet det, for han har ikke hatt glasstak før og var ikke interessert i å betale ekstra for det.
Gardin har vært et must når vi har kjøpt de siste bilene våre, far vil jo ha soltak... Da er gardinen kompromisset. Med små barn er den svært hendig - ville nok fått spørsmål fra fruen på den elektromagnetiske løsningen iD7 har. Hun var ikke vilt imponert over iX pga. det husker jeg. Showstopper er biler med glass uten verken gardin eller frosting, som Enyaq Coupe, NIO og Model Y.
2024 Skoda Enyaq 85X L&K
2015 Volkswagen e-Golf

syklisten

Sitat fra: torerik på torsdag 29. august 2024, klokken 23:31Showstopper er biler med glass uten verken gardin eller frosting, som Enyaq Coupe, NIO og Model Y.

Enig. Som hos f.eks. meg, som kjører med skiboks 365 dager i året.
2020 Kia e-Soul
2016 Kia Soul EV - solgt

E-Trond

Er nok en av de som ikke ser nytten i et soltak/panorama.
Er en fordyrende løsning som lekker vann,knuser,knirker,reduserer nyttelast,gir kaldras på vinter og altfor varm i nøtta på sommeren!  :laugh:
Og er mindre sikker ved steinsprang,is og snøras... :laugh:
Kjøpes bare dersom det inkluderes i en pakke med mye andre godsaker der en ikke kan velge det vekk.
Heldivis så bryr verken samboer eller unger seg noe særlig om et glasstak,så de lever helt fint uten det. :+1:

Ps,det ryktes nå om 12 ukers ekstra leveringstid på biler med Panorama,nok en grunn til å ikke velge det.

Ser forresten at det er levert ut 2 Gtx Tourer i august allerede. :+1:
Lover godt for tidlig levering av min egen bestilte bil.
ID 7 GTX
Ioniq  2020

MrBacardi

Glasstak lyser opp såpass mye for barna bak, så de siste bilene har hatt det. Skaper et mye lysere interiør  :+1: Sol eller varme derfra har egentlig aldri vært et problem på de turene vi har vært på, men det er helt sikkert smak og behag som så mye annet.
Dermed så ble ID.7 stasjonsvognen bestilt med glasstak denne også, trygg på at det blir helt supert for vår del 8)
MineBiler.no - Følg dine biler etter ditt eierskap
Jeg koblet Teslaen til Slack

2025 ID.4 Pro 4MOTION Highline - Utleveres jan 2025
2024 Q4 45 Quattro - Utlevert mai 2024
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

Electric cars in Norway

Sitat fra: MrBacardi på fredag 30. august 2024, klokken 18:01Glasstak lyser opp såpass mye for barna bak, så de siste bilene har hatt det. Skaper et mye lysere interiør  :+1: Sol eller varme derfra har egentlig aldri vært et problem på de turene vi har vært på, men det er helt sikkert smak og behag som så mye annet.
Dermed så ble ID.7 stasjonsvognen bestilt med glasstak denne også, trygg på at det blir helt supert for vår del 8)
Smart :+1: kongebil

Oddaa

Sitat fra: torerik på torsdag 29. august 2024, klokken 23:31Gardin har vært et must når vi har kjøpt de siste bilene våre, far vil jo ha soltak... Da er gardinen kompromisset. Med små barn er den svært hendig - ville nok fått spørsmål fra fruen på den elektromagnetiske løsningen iD7 har. Hun var ikke vilt imponert over iX pga. det husker jeg. Showstopper er biler med glass uten verken gardin eller frosting, som Enyaq Coupe, NIO og Model Y.
Etter 1,5 år med iX har jeg ikke savnet gardin en eneste gang, selv om tidligere biler har hatt den. En fordel med å bo i Trøndelag kanskje...
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Kansellert bestilling 2025 EX90

E-Trond

Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 30. august 2024, klokken 19:24
Sitat fra: MrBacardi på fredag 30. august 2024, klokken 18:01Glasstak lyser opp såpass mye for barna bak, så de siste bilene har hatt det. Skaper et mye lysere interiør  :+1: Sol eller varme derfra har egentlig aldri vært et problem på de turene vi har vært på, men det er helt sikkert smak og behag som så mye annet.
Smart :+1: kongebil

Nei nei nei!!!
Ingen konge i dette!
Glasstak fører bare til DØD og FORDERVELSE...

"Har lært meg å dramatisere,ingen så gidder å høre på meg dersom jeg er saklig og nøktern..."
😎
ID 7 GTX
Ioniq  2020

Electric cars in Norway

Sitat fra: E-Trond på fredag 30. august 2024, klokken 19:47
Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 30. august 2024, klokken 19:24
Smart :+1: kongebil

Nei nei nei!!!
Ingen konge i dette!
Glasstak fører bare til DØD og FORDERVELSE...

"Har lært meg å dramatisere,ingen så gidder å høre på meg dersom jeg er saklig og nøktern..."
😎
He he ;D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA