ID.7 Tourer - priser, størrelser, egenskaper m.m.

Startet av daktari, mandag 19. februar 2024, klokken 21:21

« forrige - neste »

Daniel_0007

Sitat fra: Robert Nilsen på torsdag 28. august 2025, klokken 13:10Hvor er dette?
Må være et kjempetilbud!

https://mollerbil.no/kjope-bil/nybil/volkswagen/id7-gtx

Er vel denne

Tilbud på ID.7 Tourer GTX Businessline
Kampanjepris fra kr 499.900
Ny og rimeligere kampanjemodell i et begrenset antall. Med firehjulstrekk og inntil 576 km rekkevidde.

Utstyr inkludert i ID.7 Tourer GTX Businessline
Tilhengerfeste

Komfortpakke

3-soners klimaanlegg med betjeningselementer for baksetepassasjerer
Oppvarmet ratt og frontrute
Navigasjonssystem "Discover Pro Max"
Komforttelefon med induksjonslading
Eksteriørpakke+ (for Exclusive)

Progressiv servostyring
DCC Adaptivt understell med kjøreprofilprogram
Easy Open & Close sensorstyrt bagasjeromsluke
Assistentpakke

Travel Assist (kjøreassistent) med Lane Assist (kjørefeltassistent) og Emergency Assist
Area View 360 graders kamera
Parkeringsassistent Pro (med minnefunksjon)
Model 3 2019 LR Rwd

What-a-watt

Alle VW-forhandlere har dette tilbudet ut september, eller så lenge lageret varer. Tror de hadde ca 100 biler på lager igår.  :)

MinID

Sitat fra: What-a-watt på torsdag 28. august 2025, klokken 13:51Alle VW-forhandlere har dette tilbudet ut september, eller så lenge lageret varer. Tror de hadde ca 100 biler på lager igår.  :)

Kjøpte du?
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 4.0,

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

What-a-watt

Nja og tja.... Dilemma. Jeg har gratis lading på min Tesla, og sparer flere tusen på dette. Dette må med i regnestykket. Så ikke bestemt meg ennå.

turfsurf

Var og kikket på ID.7 business line. Det første jeg merket når jeg satte meg inn var det kjipe setet. Det andre var all den billige plasten i interiøret. Opplevd kvalitet på interiøret pleide å være VWs store fortrinn. Skjønner ikke hva de tenker på.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 02. september 2025, klokken 06:25Var og kikket på ID.7 business line. Det første jeg merket når jeg satte meg inn var det kjipe setet. Det andre var all den billige plasten i interiøret. Opplevd kvalitet på interiøret pleide å være VWs store fortrinn. Skjønner ikke hva de tenker på.

Det der med opplevd kvalitet er veldig individuelt. Er heller ikke glad i pianolakk plast - men noen liker faktisk at det skinner - tro det eller ei. Toyota liker det så godt at de sender ut sin nye BZ4X med skinnende plastdetaljer på hjulbuene. Men de har tydeligvis lært at inne i bilen bør slikt fjernes.

Haptiske knapper på rattet er også noe jeg personlig aldri helt vil like selv om man kan venne seg til det.

Men den viktigste egenskapen mhp kvalitetsfølelse, slik jeg opplever det - er støy inne i kupeen. Jo mer støy - jo verre er kvaliteten. Og dersom noe skramler - da snakker vi fort søppelkvalitet uansett hvor flott og mykt alt kjennes ellers. Og selv om alt ikke oppleves som premium hos VW - så er det heller ikke noe som oppleves som søppel. Det er vel derfor de har solgt greit med biler i alle år.

Husker godt Tesla sine første biler her i landet - fy søren hvordan ting skranglet og løsnet - og mye så veldig skjevt ut med panelgaps og annet som rett og slett fikk en til å tenke at denne bilen var skrudd sammen av en person i rus -  jeg fatter ikke at folk kjøpte bilene - men de solgte i bøtter og spann. Så hva som er opplevd kvalitet må defintivt variere fra person til person.


chargedup

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 02. september 2025, klokken 06:25Var og kikket på ID.7 business line. Det første jeg merket når jeg satte meg inn var det kjipe setet. Det andre var all den billige plasten i interiøret. Opplevd kvalitet på interiøret pleide å være VWs store fortrinn. Skjønner ikke hva de tenker på.
Det er dessverre mer og mer av det blant tyskerne. Setene er fortsatt komfortable i BMW/Mercedes og det ser pent ut, men etter kort tid skjønner man at de har spinket og spart inn og farget hardplasten som feks alulook. Fristet til å si at det kun er kinesiske biler som leverer luksuriøst interiør nå.
Når det er sagt har id3/id4 det kjipeste interiøret noensinne IMO (har ikke vært i en id7).
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

daktari

Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Øyvind.h

Det er flere biler som har interiør som forsøker å se litt premium ut, men som holder lav kvalitet over tid i tillegg til dårlig kvalitet på det du ikke ser. Tynn skai, ikke gjennomtenkte løsninger ift slitasjepunkter etc.
Flere går for seter i plast-skinn hvor kvaliteten er så som så. Mercedesen jeg kjøpte valgte jeg ekte skinn, og jeg ser at det er typen seter som holder i årevis omtrent uten tegn til å være brukt. Plast derimot tørker ut, sprekker og tåler etter min erfaring mye mindre. Ser fint ut dagen en henter bilen, men misfarges lett, sprekker med årene og er generelt mer bruk og kast.

Jeg var litt spent på holdbarhet på setene i ID4, som ser veldig bra ut men som har alcantara overflate. De har foreløpig vist seg å være slitesterke og ser helt nye ut etter 2 års bruk.

Prøvesatt i ID7 business line når jeg var innom for 2 års service nylig, og selv om setene ser mer basic ut er de fortsatt komfortable. Lang nok sittepute selv om den ikke har forlenger. Hjelper ikke at setet ser bra ut om komforten er dårlig og sitteputen kort. Setet i ID7 virker rett og slett designet for europeiske forhold.

En kamerat kjøper Xpeng G9 nå og jeg er spent på å se hvordan bilen henger sammen etter et par år. Vurderer samme bil selv selv om den har rammeløse vinduer, mangler head-up og mangler solgardin i taket. Med 7 års garanti og et merke som satser virker det relativt trygt.

Men - det er en helt annen bil enn ID7 som egentlig står øverst på lista pt. Ser an pris og lansering av IX3 og muligens GLC EV før jeg tar et valg.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: chargedup på tirsdag 02. september 2025, klokken 09:09Det er dessverre mer og mer av det blant tyskerne. Setene er fortsatt komfortable i BMW/Mercedes og det ser pent ut, men etter kort tid skjønner man at de har spinket og spart inn og farget hardplasten som feks alulook. Fristet til å si at det kun er kinesiske biler som leverer luksuriøst interiør nå.

Mercedes har holdt på med dette plast-alu greiene i årevis. En av grunnene til at vi valgte Touareg over ML for noen år tilbake. Mye bling, men forferdelig taktil opplevelse. På BMW kan man i hvert fall betale for å få brytere i metall.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 02. september 2025, klokken 15:16En kamerat kjøper Xpeng G9 nå og jeg er spent på å se hvordan bilen henger sammen etter et par år. Vurderer samme bil selv selv om den har rammeløse vinduer, mangler head-up og mangler solgardin i taket. Med 7 års garanti og et merke som satser virker det relativt trygt.
Prøvekjørte nettopp G9 og materialvalgene virket i hvert fall veldig bra. Om det blir knirk og om ting generelt holder er jo vanskelig å si...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

#161
Kikket nøye igjennom bilen, testet funksjoner og forsøkte å være djevelens advokat når han stakk innom med G9 under prøvekjøringen.
Det var egentlig ikke så mye å trekke for, og tester jeg har sett skryter unisont av bilen.
Det som holder litt igjen er alt jeg lærte av behov og preferanser ved diverse bilbytter.
G9 er ikke så bra på en del ting jeg synes er viktig over tid, men skal man da velge det trygge (ID7) eller ta en runde inn i nice to have gadget-sfæren med 525kW lading, passasjerskjerm, massasje for barna osv.

Viktigste mangel pt er kanskje at autopiloten i G9 ikke er like bra som det VAG leverer. Den brukes veldig mye.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Er ikke mye jeg ville savnet på G9. Lavt forbruk og Matrix lys. Forbruket var dog overraskende lavt, 2,3kWh på mila i 130-140km/t.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

Ja forbruket var overraskende lavt gitt størrelse på bilen. Veldig godt støydempet.
Lysene er heller ikke dårlige til å være kinesisk, med grei styrke og dedikerte kurvelys. Litt gammeldagse uten matrix og adaptiv justering ift rattet, men helt ok.

Synes dog den er litt dyr, og ender 200 over business line og 100 over exclusive ID7.
For kona er såpass bra massasje gull, men samtidig er fantombrems en belastning om det inntreffer. Det slipper vi i ID7.

Men kanskje 0-100 på 3,9 hadde vært litt artig igjen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 02. september 2025, klokken 22:46Synes dog den er litt dyr, og ender 200 over business line og 100 over exclusive ID7.
For kona er såpass bra massasje gull, men samtidig er fantombrems en belastning om det inntreffer. Det slipper vi i ID7.

Klart den er dyr sammenlignet med en ID.7, men samtidig er det en større bil som er mere sammenlignbar med Audi Q6.

Ellers opplevde vi ikke fantombremsing den ettermiddagen vi kjørt den ca 20 mil.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA