Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model y spørsmål

Startet av Thoth87, fredag 16. februar 2024, klokken 12:46

« forrige - neste »

Lucaria

#15
Sitat fra: Stjerneglis på onsdag 06. mars 2024, klokken 10:20
Sitat fra: Lucaria på tirsdag 05. mars 2024, klokken 21:50Med så få andra bilar med skvettlapper og denne ekstreme strøingen så har jeg regnet at jeg får sirka 1 stensprut per 1000km. Det er ganske ille. Med vit lack syns det ikke etter man dyttet i farge, men det er ganske irriterende. 2 av dem jeg har er på frontvindu.....heldigvis ikke så de stør meg, men det er jo kun flaks hvor de har havnet.

Dette gjelder jo for alle biler på veien, ikke noe spesielt for model Y overhodet. Eneste som hjelper er å la bilen stå og ta bussen eller sykle...

I første inlegget er det spørsmål om lakk kvalitet og om man skal benytte PPF. Jeg gir da min erfarenhet om hvor mange steinsprut jeg får som Oslo-boende, og hvor lett/vanskelig det er å korrigere selv. Jeg er ikke helt ferdig med min egen vurdering om det hade vart verdt PPF, men neste spørsmål imho er hvor alle steinsprut havner. Hade det vart sentrert på panser så hade PPF på panser kunnet vart en greia, og dette er bilavhengig, på min XC60 havnet de fleste rett ovenfor vindu der det var vanskelig å korrigere selv (og min erfarenhet var att andre med samme årsmodell hade samme erfaring). På min Y havner de litt overallt så det hade blitt mye PPF. Framfanger, panser, sidespeil, vindu, og en på en panel langt bak faktisk.

Klykken

Hva gjør du om det går hull på PPF pga steinsprut? For det er jo det som skjer veldig mange ganger, og da har det også ganske sannsynlig blitt hakk i lakken under. For å fikse på det så må man først ta av gammel PPF, fikse steinspruten i lakken for så å legge ny PPF over der igjen. Uten PPF så fikser man bare lakken hvis steinspruten er sjenerende.

Derfor mener jeg PPF ikke er verdt det i det hele tatt, spesielt hvis det er en klar og gjennomsiktig PPF. For å kunne skifte farge på bilen så er det derimot mer forståelig.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

OlaM

Full PPF svarer seg ikke økonomisk, men det tar unna endel mindre steinsprut som f.eks. mellom bakdør og bakre hjulbue. Hvis man har god råd til det så er det jo en viss luksus i å slippe å tenke på det og kanskje også ha en mer lettvasket bil.

Det samme kan man si om å kjøpe seg Tesla. Det svarer seg ikke økonomisk, det er mye mer lønnsomt å sykle til jobb eller kjøre et gammelt vrak. Man kan fint legge om endel unødvendig dyre vaner som krever bil. Men har man råd til det så er det jo en viss luksus og litt digg.
'21 3LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA