Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ettermontering av ratt med varme ble ikke noe av

Startet av Supervisor, onsdag 14. februar 2024, klokken 13:29

« forrige - neste »

Supervisor

Hei

Skulle bare dele min erfaring med ettermontering av ratt med varme i min M3 LR fra mars 2021. Kanskje hjelper det noen der ute som lurer på det samme.

Bestilte ettermontering av varme i ratt siden min 2021 M3 LR ikke hadde det fra fabrikken. Servicetekniker kom hjem til meg og sa at det skulle ta ca. 45 minutter. Jeg dro på jobb og fulgte med på appen når bilen ble låst. Det tok ca. 2 timer. Rattet ble byttet og jeg fikk faktura på 6000 som jeg betalte samme dag. I fakturaen sto det derimot at varme i rattet ikke ble aktivert og at det krever videre oppfølging. Jeg bestilte neste service samme kveld. Det tok 3 dager uten svar fra Tesla. Ringte dem og de tok kontakt med meg dagen etter gjennom app. De ville ha telefonsamtale med meg. Snakket med support og fikk beskjed at min bil ikke kunne få varme i ratt ettermontert på nåværende tidspunkt. Videre beklaget de og sa at de ikke skjønner at bestillingen gikk gjennom.  De sa at jeg kunne beholde det nye rattet og at de skulle tilbakebetale penger på min konto i løpet av 10 dager. Så, det er det.

Det gamle rattet:
M3Y - SW ASSY, PUR, W Heat ECU (1095222-90-0)

Det nye rattet:
STEERING WHEEL - PUR LEATHER (1490214-CN-D)

Handyman

Når jeg leser beskrivelsen av rattene, skulle jeg med første øyekast trodd at det var motsatt.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Supervisor

Haha... Ja, jeg stusset også på det. I selve bestillingen skrev jeg til Tesla hvilket ratt jeg hadde, og de skrev tilbake at det måtte byttes og kom med prisoverslag. Forstå det den som kan. Regner med at både support ved bestilling og servicetekniker på stedet visste hva de gjorde. Håper at det ble sjekket med begge ratt siden det tok ca 2 timer med arbeid for noe som, ifølge teknikeren, skulle ta 45 minutter.

Handyman

Ser nesten ut som at rattet du hadde var med varme, og at de har satt inn et uten varme, og at de derfor ikke klarer å aktivere det ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Supervisor

Det hadde vært flaut for Tesla om det stemmer.
Varme virket ikke på noen av dem, dessverre, så sånn sett har jeg kommet like langt. Kan trøste meg med at jeg fikk spart 6000 kroner og fikk nytt ratt på en snart 3 år gammel bil.

Handyman

Varme er noe som kan kjøpes og aktivere i SW på enkelte modeller.
Disse bilene har altså all HW på plass, og eierne må bare betale for å få det aktivert.
Du er helt sikker på at du ikke har (hadde) en slik bil?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Supervisor

#6
Hadde ikke varme aktivert. Spurte Tesla (gjennom app) om å aktivere/ettermontere varme. Fikk beskjed at det vr mulig, men at ratt måtte byttes. Fikk prisoverslag, sa ja til det, de kom hjem til meg, byttet rattet... og resten leste dere i første post. :)

Dette har jeg skrevet FØR jeg fikk prisoverslag for service.

"Hi again. Is it necessary to replace my steering wheel to get heating activated as I already have the steering wheel with the heat module.
...
(klippet ut unødvendig tekst)
...
The installed part is M3Y - SW ASSY, PUR, W Heat ECU (1095222-90-0)"

Svar fra Tesla:
"Hi. We are looking into this and you will hear from us today. Kind Regards, Tesla Mobile Norway"

Etter det fikk jeg tilbud om rattbytte og prisoverslag.

Handyman

OK. Da er nok det riktig. Tror det er noe som kan kjøpes og betales i appen for de det gjelder.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Electric cars in Norway

Sitat fra: Supervisor på onsdag 14. februar 2024, klokken 14:01Det hadde vært flaut for Tesla om det stemmer.
Varme virket ikke på noen av dem, .....

Dette må da være den rareste historien jeg har hørt om på lenge. Takk for at trådstarter deler dette.

JJ

Varme i ratt på 2019->2021 model.
Det har jeg sett diskutert før og fant en ganske heftig how too for hvordan det kunne løses med CAN server og en del andre modifikasjoner så jeg slo det fra meg.

Nå ser det ut for at Evoffer har kommet med en langt enklere løsning, ved å kun bytte ut en modul i rattet. Det forutsetter at du har et nyere ratt av samme type som er på 2021(fra ca mars måned) til 2023 model, som har alt som trengs for å gi varme i ratt.

Jeg fikk nylig nytt ratt av Tesla på reklamasjon på min 2020 model så satser på at jeg kun trenger den modulen fra Evoffer for å kunne trikse til varme i rattet. Kort fortalt, etter å ha byttet ut modulen i rattet så skrur man på varmen i rattet ved å skru på de små led lysene på ratt-knappene i fra menyen.

Sjekk linken for info.
https://evoffer.com/product/model-3-y-heated-steering-wheel-module/

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA