Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rullehjul og følgefeil - LØST

Startet av whertigo, onsdag 14. februar 2024, klokken 09:58

« forrige - neste »

whertigo

Jeg jobber meg gjennom lista av "kjente feil og mangler", og har nå kommet til "rullehjul på ratt knekker og faller delvis inn i rattet".

Dette er egentlig en fillefeil, og etter litt googling fant jeg en video som viste hvordan man kunne bytte "akslingen" på rullehjulet og få det til å virke igjen. Gratis. Tesla bytter hele modulen til den nette pris av 3000,- kroner.

Dessverre var jeg litt uvøren i prosessen, og ødela modulen. Så da bestilte jeg nye via AliExpress, vel vitende om at jeg kunne bli lurt. Kjøpte likegodt begge modulene, 500,- pr stk. De ankom, og så helt originale ut.

Monterte begge (selv om det var venstre modul egentlig var defekt, den med volumhjul) og alt virket veldig lovende, helt til jeg skrudde på bilen. Da skrur mikrofonen seg automatisk på i et øyeblikk, og etter det er mikrofon-knappen død. Men alle andre knapper og rullehjul virker. Starter jeg mikrofonen via softwaretastaturet så fungerer innlesningen helt som før.

Jeg tenkte skitt-samma, jeg bytter bare tilbake til den gamle høyremodulen, den var jo uansett ikke ødelagt. Men det løste ikke problemet gitt, så mikrofonknappen virker fortsatt ikke.

En annen underfundighet er at telefonen etter dette heller ikke virker helt som den skal - navn knyttet til numre dukker ikke opp i displayet og meldinger kan ikke leses lengre.

Er det noen som har den fjerneste anelse om hva dette skyldes og om det kan repareres av en lekmann? Jeg mistenker egentlig signalbrudd, siden all funksjonaliteten er der, med unntak av mikrofon-knappen. Mulig at kontakten mellom airbag-modulen og resten av rattet fikk seg en strekk mens jeg demonterte for eksempel.

Om noen har erfaring, del gjerne!

Muffinman

Prøvd å kjøre en software redeploy? Ofte kan enheter som har falt ut eller fusker - eller er byttet med nye - komme online da.

whertigo

Takk for tips. Jeg vet ikke hvordan jeg gjør en software re-deploy, men det kan vel googles som alt annet ;)

Jeg gikk for steinalder-metoden, tok ut komponter og kabling en etter en til jeg fant synderen.

Lang historie kort; den defekte modulen består av to kretskort, ett for rullehjulet og ett hovedkort. Siden det var rullehjulskortet jeg antageligvis skadet i prosessen da jeg skulle "reparere" rullehjulet i utgangspunktet, byttet jeg ut aliexpress-rullehjulskortet med det ødelagte rullehjulskortet. Det originale hovedkortet beholdt jeg altså, nå koblet sammen med aliexpress-rullehjulskort.

Og - VOILA! Nå virker alt som det skal igjen.

Hovedkortene ser helt identiske ut med det blotte øye, så hvorfor det ene virker riktig og det andre bare halveis kan man bare lure på. For å toppe det hele så var altså feilen IKKE i modulen med mikrofon-knapp, men på modulen på andre siden av rattet.



whertigo

Her er noen bilder som kanskje oppklarer litt. "Hovedkortet" er da det største kretskortet, rullehjulskortet er kretskortet hvor rullehjulet er montert. Disse er forbundet med en liten flat kabel som kan lirkes løs fra hovedkortet. Det er en slags låsemekanisme som holder kabelen fast små nå åpnes først.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA