Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Paris vil ha SUV'ene ut av indre by

Startet av elektro, tirsdag 13. februar 2024, klokken 20:50

« forrige - neste »

elektro

Antar at denne surrete artikkelen er bak betalingsmur https://www.aftenposten.no/verden/i/wAa9dG/paris-vil-ha-suvene-ut-av-indre-by-kan-det-samme-skje-i-oslo , men ingressen lyder som følger;

"Suver forurenser mer og er farligere for syklister og fotgjengere enn mindre biler. I Paris kan det bli dyrere å parkere med tunge biler." Deretter kommer en rekke påstander, bla: "Problemstillingen har dukket opp i flere byer. Suvene forurenser mer og er svært skadelige dersom du blir truffet av en."

Jaha. Forurenser en Model Y mer enn en diesel Golf?

Tiltaket i Paris skal visstnok gjelde for el-suver over 2 tonn og hybrid- eller fossil-suv-er som veier mer enn 1,6 tonn. Det refereres videre til at den mest solgte bilen i Norge i fjor, Tesla Model Y, veier i underkant av 2 tonn. Og at en Toyota Yaris fra 2023 rundt 1 tonn.

Deretter dras leseren til USA der Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) kan fortelle at det er 45 prosent større risiko for at du dør dersom du blir truffet av en SUV enn om du blir truffet av en bil med mindre front. Ordføreren i Paris er sjokkert!

Men hva er en SUV? ID.Buzz vil du av naturlige årsaker helst ikke bli truffet av. Men i motsetning til i en gammel Fiat vil ID.Buzz mest sannsynlig både varsle fører og nødbremse. Og er det mørkt, har den mye bedre lys. Og er egentlig en Tesla Model Y f.eks. farligere enn en Yaris? Eller gammel Passat? I Euro-NCAP Pedestrian safety testen scorer bla. Mercedes EQE SUV, BYD Tang og NIO EL7 alle 80%, Jeep Grand Cherokee 81%, Model Y 82% og BMW 5-serie 86% mens Lexus RX og Mazda CX-60 scorer 89%.

Dacia Spring scorer 39%, den franske småbilen Renault Zoe scorer sammen med tre andre Dacia modeller 41%, VW UP, Seat Mii46%, Hyundai i10 52%, Peugeot 208 56%, Honda e 62%. Og det er grunn til å tro at eldre småbiler er langt farligere. Og forurenser relativt mye. Elbilene som er nevnt over verken bråker eller forurenser.

Tilbake til artikkelen. Vel hjemme i Norge påpeker Venstres Marit Vea at bilister i Oslo allerede betaler for seg, samt at en forsker fra TØI kan fortelle at det ikke er grunnlag for å si at suver er overrepresentert i ulykker med myke trafikanter i Oslo. Og at det er andre faktorer som utgjør større ulykkesrisiko for fotgjengere i Oslo enn kollisjoner med biler. Det er for eksempel kantsteiner, hull i veien, trikkeskinner, snø og is samt elsparkesykler.

Så langt er det neppe mange som leser. Så de store, tunge EL-SUV'ene har fått nok et skudd for baugen.



2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

daktari

Nok en dust artikkel der norske journalister ikke klarer å sette debatter fra andre land inn i norsk kontekst. (Eks "ikke klipp din plen pga insekter" som om ikke det er enorme mengder skog, mil etter mil, ca 5 km fra Rådhuskaia.)

 I London og Paris kjører man fra yttergrensa kanskje i 2 timer for å komme til bykjernen. Det er flatt og aldri snø. Suv er strengt tatt unødvendig, 4wd også.

I Oslo har man 15 minutter til sentrum og fra samme sted 15 min til Grefsenkollen. 30 min til Nittedal. Mange har hytte, men vi har 1 eller 2 biler til alt, ikke 2 pendlerbil og 1 hyttebil. Nå har vi hatt snø liggende på snart 3. måneden i sentrum. 4wd og suv er for mange bedre enn "vanlig".
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D


BubbaJoFet

Sitat fra: daktari på tirsdag 13. februar 2024, klokken 22:11Nok en dust artikkel der norske journalister ikke klarer å sette debatter fra andre land inn i norsk kontekst. (Eks "ikke klipp din plen pga insekter" som om ikke det er enorme mengder skog, mil etter mil, ca 5 km fra Rådhuskaia.)
I en norsk plen vokser det som oftest også blomster, mange som tilhører vår naturlige fauna og favoritter hos en rekke insekter. Insekter flyr sjelden lange avstander av gangen (bie kan fly opptil 5 km, men da er netto resultatet nær null, 1-2 km er ideelt) så det å ha næring i hagen er bra for å sikre ett mangfold i nærmiljøet. Når stort sett alle har Bærumsgeiter der klipper annen hver dag blir havene som ørken for insekter. Jordbruksarealer er ikke stort bedre.
Det er spesielt om våren og tidlig sommer en kan hjelpe litt ved å ha noe variasjon i plenen og la geiten få lade batteriet.

https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/2023/04/19/wwf-ber-nordmenn-droppe-a-klippe-plenen-for-a-hjelpe-biene/

Hvis du som bilist ikke har merket insektsdøden kan du ikke ha kjørt bil lenge. En langtur en sommerkveld nå gir nær null søl på ruten, mot for 20 år siden, hvor du hadde stoppet på en bensinstasjon og vasket av sølet før du dro hjem. Men fint for de som vil ha matt lakk eller folie.

Electric cars in Norway

SitatNår stort sett alle har Bærumsgeiter der klipper annen hver dag blir havene som ørken for insekter.

Bærumsgeiter ;D ;D

daktari

Sitat fra: BubbaJoFet på søndag 25. februar 2024, klokken 11:05
Sitat fra: daktari på tirsdag 13. februar 2024, klokken 22:11Nok en dust artikkel der norske journalister ikke klarer å sette debatter fra andre land inn i norsk kontekst. (Eks "ikke klipp din plen pga insekter" som om ikke det er enorme mengder skog, mil etter mil, ca 5 km fra Rådhuskaia.)
I en norsk plen vokser det som oftest også blomster, mange som tilhører vår naturlige fauna og favoritter hos en rekke insekter. Insekter flyr sjelden lange avstander av gangen (bie kan fly opptil 5 km, men da er netto resultatet nær null, 1-2 km er ideelt) så det å ha næring i hagen er bra for å sikre ett mangfold i nærmiljøet. Når stort sett alle har Bærumsgeiter der klipper annen hver dag blir havene som ørken for insekter. Jordbruksarealer er ikke stort bedre.
Det er spesielt om våren og tidlig sommer en kan hjelpe litt ved å ha noe variasjon i plenen og la geiten få lade batteriet.

https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/2023/04/19/wwf-ber-nordmenn-droppe-a-klippe-plenen-for-a-hjelpe-biene/

Hvis du som bilist ikke har merket insektsdøden kan du ikke ha kjørt bil lenge. En langtur en sommerkveld nå gir nær null søl på ruten, mot for 20 år siden, hvor du hadde stoppet på en bensinstasjon og vasket av sølet før du dro hjem. Men fint for de som vil ha matt lakk eller folie.
Du tok åpenbart ikke poenget om at det er mer enn nok blomster og villniss i Norge, og at det som er en "blomstereng" i løpet av 3-5 år er bare buskas. Du får la hagen din gro igjen og se hvordan det blir.

Det andre poenget er at det er syltynt å skylde på gressklippere når man ikke har kontroll på variablene insektmidler eller sykdommer hos insektene.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

BubbaJoFet

Sitat fra: daktari på søndag 25. februar 2024, klokken 12:31
Sitat fra: BubbaJoFet på søndag 25. februar 2024, klokken 11:05
Sitat fra: daktari på tirsdag 13. februar 2024, klokken 22:11Nok en dust artikkel der norske journalister ikke klarer å sette debatter fra andre land inn i norsk kontekst. (Eks "ikke klipp din plen pga insekter" som om ikke det er enorme mengder skog, mil etter mil, ca 5 km fra Rådhuskaia.)
I en norsk plen vokser det som oftest også blomster, mange som tilhører vår naturlige fauna og favoritter hos en rekke insekter. Insekter flyr sjelden lange avstander av gangen (bie kan fly opptil 5 km, men da er netto resultatet nær null, 1-2 km er ideelt) så det å ha næring i hagen er bra for å sikre ett mangfold i nærmiljøet. Når stort sett alle har Bærumsgeiter der klipper annen hver dag blir havene som ørken for insekter. Jordbruksarealer er ikke stort bedre.
Det er spesielt om våren og tidlig sommer en kan hjelpe litt ved å ha noe variasjon i plenen og la geiten få lade batteriet.

https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/2023/04/19/wwf-ber-nordmenn-droppe-a-klippe-plenen-for-a-hjelpe-biene/

Hvis du som bilist ikke har merket insektsdøden kan du ikke ha kjørt bil lenge. En langtur en sommerkveld nå gir nær null søl på ruten, mot for 20 år siden, hvor du hadde stoppet på en bensinstasjon og vasket av sølet før du dro hjem. Men fint for de som vil ha matt lakk eller folie.
Du tok åpenbart ikke poenget om at det er mer enn nok blomster og villniss i Norge, og at det som er en "blomstereng" i løpet av 3-5 år er bare buskas. Du får la hagen din gro igjen og se hvordan det blir.

Det andre poenget er at det er syltynt å skylde på gressklippere når man ikke har kontroll på variablene insektmidler eller sykdommer hos insektene.

Insektsdød skyldes en serie av faktorer, men i urbane strøk er det ikke plantevern som er problemet mer. Det skyldes fortetning og endring av biotoper. Med planerte hager med 5 cm toppjord, grøfter som forsvinner og eplehager som utvikles forsvinner grønne korridorer og biologisk mangfold. De få dammer en har igjen i urbania sliter med overvann siden hagene ikke holder på vann mer og dermed kommer det mer biomasse i vannet og det øker forråtnelse som senker oksygennivået osv osv.

Men for all del, plant hagehortensia i dine bed med torvjord innrammet av kinesisk granitt og skyld på landbruket for at du ikke har sett en bie i hagen denne sommeren.

Og det skyldes ikke på gressklipping, men påpekes at ved å la litt blomster gro i plene kan en hjelpe insektene litt i nærmiljøet. Hvis hagen din gror igjen av at gresset klippes 2-3 ganger i måneden i mai og juni, da bør du tenke litt på hvor mye du gjødsler og hvor overskuddet ender til slutt.

daktari

Men det er haugevis med bier, humler, vepser, knott og edderkopper hos oss, og endel biller og andre flygende insekter. Vi trenger ikke fler, vil ikke sitte i en insektfarm, det er for mange heller.

 Dette til tross for at plenen klippes hele sesongen med en robot og løvetann lukes manuelt. Så hele ideen og konseptet er galt i Norge.

Det mest komiske eksempelet er "insektshotellene" som er spikret opp ved Sognsvann, akkurat der det starter med 10 mil kontinuerlig skau.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Electric cars in Norway

#8
SitatVi trenger ikke fler, vil ikke sitte i en insektfarm, det er for mange heller.
Daktari wtf har du ikke lest boka til Maja? Der sitter de hele dagen oppe i trærne og poder for hånd - vi vil ikke dit?

https://books.google.com/books/about/Bienes_historie.html?hl=no&id=IgSaCwAAQBAJ

#søndagshumor

BubbaJoFet

#9
Sitat fra: daktari på søndag 25. februar 2024, klokken 15:17Det mest komiske eksempelet er "insektshotellene" som er spikret opp ved Sognsvann, akkurat der det starter med 10 mil kontinuerlig skau.
De er satt opp slik at barnehager på tur kan få se litt insekter i naturen uten at småbarna må inn i skogen.

Electric cars in Norway

#10
SitatDe er satt opp slik at barnehager på tur kan få se litt insekter i naturen uten at småbarna må inn i skogen.
bubba... :+1:  du tok poenget du.

Det handler om å lære opp de små tidlig - som seinere skal ta over jorda




Ingeniøren

Sitat fra: BubbaJoFet på søndag 25. februar 2024, klokken 16:20
Sitat fra: daktari på søndag 25. februar 2024, klokken 15:17Det mest komiske eksempelet er "insektshotellene" som er spikret opp ved Sognsvann, akkurat der det starter med 10 mil kontinuerlig skau.
De er satt opp slik at barnehager på tur kan få se litt insekter i naturen uten at småbarna må inn i skogen.


Problemet med insekt død skylles, i følge NRK sin program serie, flatehogst der alt felles og man får ikke trær som sakte dør og former et naturlig bomiljø. Det hjelper det ikke med 10 mil skau når insektene ikke finner noe sted å bo...

Er redd vi gjør kål på denne planeten før vi aner...
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Electric cars in Norway

SitatProblemet med insekt død skylles, i følge NRK sin program serie, flatehogst der alt felles og man får ikke trær som sakte dør og former et naturlig bomiljø. Det hjelper det ikke med 10 mil skau når insektene ikke finner noe sted å bo...
Korrekt  :+1:

I tillegg så er det slik at det er sikkert flere forhold som påvirker insekt død. Men jeg tror de viktigste er nevnt i alle innleggene i denne omgang.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA