Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbil med 4wd, ordentlig feste for takstativ, krok og plass til 5

Startet av Vidar1979, søndag 11. februar 2024, klokken 17:49

« forrige - neste »

Vidar1979

Sist jeg kjøpte bil søkte etter jeg inntil 3 år gamle biler med alle kravene fra overskriften bortsett fra plass til 5 (kjøpte dieselbil da). Men jeg ser at mine barn blir stadig større og grei plass til passasjerer begynner også å melde seg.

Det jeg lurer på er hvilke biler man kommer billigst ut med når man tenker på totalkost ved eierskap når 4wd, rails eller flushrails, hengerfeste (bryr meg ikke om last) og plass til 5 mennesker i mellom 150 og 190cm. Kjører 25k i året.

Eladdin - Elbilfareren

Tesla. Tesla. Tesla Tesla. Tesla-tesla-tesla-tesla. Tesla-tesla herfra til månen og tilbake.
Nevnte jeg Tesla?
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

geear

Tesla blir utelukket når han har krav om rails, da sitter vi vel igjen med BMW iX, Volvo XC90, MB EQS SUV og en haug med kinesere, Hongqi, BYD og NIO for eksempel. Aner ikke hvilken man kommer billigst utav det med.

Trig8


Daniel_0007

Sitat fra: Trig8 på søndag 11. februar 2024, klokken 18:40Skoda Enyaq, VW id4, Hyundai Ioniq 5, Nissan Ariya

De blir fort for små for 2 voksne og 3 tenåringer, ioniq 5 alene går ut pga vekt begrensning.
Model 3 2019 LR Rwd

Vidar1979

Jeg hadde en 17 Tesla S75D så jeg er ikke helt frelst på merket.

Kjører gjerne kinesisk men vet for lite om de, kam sikkert hende eierskapet blir mer økonomisk ok med lett brukt.

Eladdin - Elbilfareren

Kjøp deg en 10 år gammel bensinbil med manuell og uten turbo for 80-90k du. Den dekker alt du har satt opp som kriterier + at den holder lenger enn en brukt elbil til 250k. Mellomlegget dekker bensinnostnadene.
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Radial

Mye plass måååå du ha?

Luksus plass til 5? Eller har tenåringene fått akseptable intim-grenser?

Er det 5stk på full skiferie hver helg, eller klasker dere på en skiboks når behovet for plass overstiger bilens kapasitet?
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

turfsurf

Skal man ha god plass til 5 er det kassebil som gjelder (ID Buzz etc), ellers er det god plass til folk (ikke bagasje) i BMW iX, og BYD Tang er vel en av de sikreste kinesiske kortene.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elektro

Sitat fra: turfsurf på mandag 12. februar 2024, klokken 05:49Skal man ha god plass til 5 er det kassebil som gjelder (ID Buzz etc), ellers er det god plass til folk (ikke bagasje) i BMW iX, og BYD Tang er vel en av de sikreste kinesiske kortene.

En ulempe med ID Buzz sånn som jeg ser det er at bilen er 201 cm. høy. Da blir det fort umulig å kjøre inn i mange garasjer og parkeringshus. Eller enda verre, fort gjort å glemme at det er umulig.. Og der er ingen smidig måte å få med ski inni bilen, under setene f.eks.

Selv har jeg vært på weekendtur med fem voksne menn i e-tron quattro. Det går, men det er naturligvis ikke optimalt. Pausene blir veldig kjærkomne. Men barn/ungdom burde ikke lide noen nød. Grei sittehøyde og. Usikker på om det er en idé å unngå sports- eller i alle fall S-line setene, som de fleste bilene har. Mulig baksetet faktisk er romsligere i iX, både i bredden, rent utformingsmessig og i lengderetningen. På bekostning av litt bagasjeplass. Ei heller frunk.

NIO ES8 er en veldig romslig bil både i fem og seks-seters konfigurasjon. Men mangler gode løsninger for lastsikring. Ellers er nevnte BYD Tang også interessant (regn også på leasing).
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

EirikM

Skal man ha god plass til 5 (nesten) voksne passasjerer, bør vel 6- og 7- setere også være på lista. Da slipper man å ha tre i bredden, det føles gjerne mindre trangt for de baki. Kia EV9 kan f.eks være et alternativ?

edyrli

Jeg kjører Tang og kan understreke den har veldig god plass. Ungene mine er på 11, 14, 16 og 19. Selv om det er god plass til å sitte 3 i bredden bak ønsker som regel en og sette seg på 3dje seterad også de gangene vi er 5. Så en 7 seter er ikke så dumt når ungene begynner bli større.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

Elektrowagen

Sitat fra: elektro på mandag 12. februar 2024, klokken 08:01
Sitat fra: turfsurf på mandag 12. februar 2024, klokken 05:49Skal man ha god plass til 5 er det kassebil som gjelder (ID Buzz etc), ellers er det god plass til folk (ikke bagasje) i BMW iX, og BYD Tang er vel en av de sikreste kinesiske kortene.

En ulempe med ID Buzz sånn som jeg ser det er at bilen er 201 cm. høy. Da blir det fort umulig å kjøre inn i mange garasjer og parkeringshus. Eller enda verre, fort gjort å glemme at det er umulig.. Og der er ingen smidig måte å få med ski inni bilen, under setene f.eks.


De fleste moderne parkeringshus har minimum 2,1 m fri høyde. Hva er standard på private garasjer egentlig?
BMW i3s -19

Radial

Sitat fra: Nomade på mandag 12. februar 2024, klokken 09:27
Sitat fra: elektro på mandag 12. februar 2024, klokken 08:01
Sitat fra: turfsurf på mandag 12. februar 2024, klokken 05:49Skal man ha god plass til 5 er det kassebil som gjelder (ID Buzz etc), ellers er det god plass til folk (ikke bagasje) i BMW iX, og BYD Tang er vel en av de sikreste kinesiske kortene.

En ulempe med ID Buzz sånn som jeg ser det er at bilen er 201 cm. høy. Da blir det fort umulig å kjøre inn i mange garasjer og parkeringshus. Eller enda verre, fort gjort å glemme at det er umulig.. Og der er ingen smidig måte å få med ski inni bilen, under setene f.eks.


De fleste moderne parkeringshus har minimum 2,1 m fri høyde. Hva er standard på private garasjer egentlig?

185/195 fri innkjøringshøyde er det vanligste.
Har 207 selv, men det var bevisst valg som kosta ekstra 🙈
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Rosstopher

Sitat fra: Exit elbil på søndag 11. februar 2024, klokken 23:01Kjøp deg en 10 år gammel bensinbil med manuell og uten turbo for 80-90k du. Den dekker alt du har satt opp som kriterier + at den holder lenger enn en brukt elbil til 250k. Mellomlegget dekker bensinnostnadene.

Godt mulig, men TS ville ha 3 år gammel bil forrige gang han kjøpte bil. Da er det vel greit å anta at 10 år gammel fossilbil ikke står på toppen av ønskelista?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA