Ødelagt lakk etter innkjøring Kiwi Sandaker, Oslo

Startet av Jaronsen, lør 10. feb 2024, kl. 23:40

« forrige - neste »

Jaronsen

Hei, gjelder sikkert ikke mange men vil advare mot å kjøre inn i garasjen tilhørende Kiwi Sandaker i Oslo. Porten var ødelagt så de hengte opp plaststrimler ned fra taket som man må kjøre gjennom.

Så kommer spørsmålet: Tror dere forsikring dekker skaden (Enter)? Er det noe poeng i å kontakte de som eier anlegget direkte? Har forsøkt å polere en flekk men like ille så det sitter dypt. Så er det jo også ikke lett å fremskaffe «bevis», selv om skaden er rimelig ut fra å ha «dratt» bilen gjennom plaststrimler...

Admin må gjerne flytte tråden, fant ikke egnet underforum...

På forhånd takk for råd i saken. Og anslag på hva det vil koste å utbedre (skade på alle overflater men nesten ikke på dørene).

Mvh Johan

Nimrad

Nå er jeg ingen ekspert, men små ujevnheter kan jo ofte poleres fine igjen. Nå var jo dette svært mye over hele bilen da. Ville hørt med et bilpleie/lakkeringsverksted i første omgang. En kasko/superforsikring ville jeg tenkt skulle dekke det. Men det blir jo en ganske stor egenandel.
Tesla MY LR CR 2023
Fiat 500e 2021 Icon 3+1
Seat Mii 2020 - Solgt

Ingeniøren

Dette var en forferdelig dårlig ide fra Kiwi eller hvem det er som har funnet på dette. Finnes på lager mm der man kjører med truck, men en bil garasje da gitt ?

Kan nok poleres bort, men da tar man og litt lakk med i prosessen. Kan og se fint ut en stund til voksen man normalt legger på er vasket bor og så er det nesten like galt igjen. Kjedelig !
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

Jejl

Jeg hadde kontaktet Kiwi umiddelbart! Hvis ledelsen er noenlunde oppegående så fjerner de disse strimlene og sørger for erstatning av skadene.

TB

Her burde Kiwi satt opp beskjed om at parkering var stengt.. ingen skilt som advarte bilister?
Etter innkjøring vil en se riper, og det blir minst like mange på vei ut..

Eneste måten å passere er å holde plaststrimler til side ved passering. Vil tro målet med plaststrimlene er å holde varmen i garasjen?
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

Handyman

Hvis stripene forsvinner når du fukter med vann, så sitter de i klarlakken og kan da slipes/poleres bort. Likevel en ganske omfattende jobb.
Kontakt både eier av parkeringen (det er antakelig ikke Kiwi) og forsikringen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

kaistian

Kan jo synse litt.
Statens vegvesen har måtte dekke skader på mange biler pga trebruer som lekker kreosot/tjære og ødelegger lakk.
Så vil tro dette havner under aktsomhetsparagraf.

https://snl.no/erstatningsrett
Skadeserstatningsloven https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1969-06-13-26

geear

Samtidig er det valgfritt å kjøre inn, og bilfører har også ansvar for å tenke. Er man redd for bilen kjører man ikke inn i noe slikt.

Silkefot

Sitat fra: geear på søn 11. feb 2024, kl. 13:16Samtidig er det valgfritt å kjøre inn, og bilfører har også ansvar for å tenke. Er man redd for bilen kjører man ikke inn i noe slikt.
Spørs om du har noe valg om det ikke synes når du svinger inn og det er fire biler bak deg for eksempel... Hadde nok sagt ifra til kiwi så de vet hvorfor de får færre kunder og spurt hvem som har ansvaret for garasjen.
Bosted Fetsund
Eier:
Model 3 2025 modell
Model Y 2022 modell
Leaf 2011 modell
El-velo
Har eid:
Model X 100D 2017 modell i 2 år
Citroën Saxo 2003 modell (?) i 10 år

arthur

Minner meg litt om slik "Børsteløs" vask som man tilbys, eller ble tilbudt (?), som jeg aldri i dag ville ha benyttet! Garasjen er åpen, ingen advarsler, så her mener jeg at Kiwi har et problem, men å har ett og å få rett er ikke alltid like enkelt. så

Oddaa

En ufattelig dårlig ide for mange av oss dette, men neppe lett å få skylden på noen andre enn fører.
2025 EX30 Twin Performance
2023 iX xDrive40

Ex 2021 XC40 P8
Ex 2017 e-Golf

daktari

Ta nå hvertfall kontakt med Kiwi så de er oppmerksom på dette. Spør om sjefen vil kjøre sin egen bil gjennom.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Jaronsen

Hei og takk for svar og tilbakemeldinger, alle sammen. Det var ingen skilting eller advarsel og jeg så det først da jeg var godt nede med en bil bak meg. Ja, man gjør jo det meste på eget ansvar bak rattet og dette sorterer vel under det, men synes allikevel det er lite smidig av de som eier/drifter det å lande på en slik løsning.

Har meldt inn saken til Enter og tar kontakt med Kiwi i morgen, kan i det minste kanskje hindre at enda fler kjører inn.

Vil uansett anta at jeg kommer billigere unna ved å levere den til polering enn å ta egenandel på 6000,- (det kan vel sortere under «parkeringsskade», så da slipper jeg evt. bonustap). Eller?

Og til mitt lille «forsvar» så var plasten helt blank da jeg kjørte inn for en uke siden (slik som innringet felt), ville aldri kjørt inn slik den ser ut på bildet jeg har lagt ved (som ble tatt i morges).

TeslaMYQS

Jeg hadde aldri kjørt igjennom den uansett om det var bil bak meg. Sånn som det ser ut på bilde ser jeg heller ikke hva som er på andre siden av plastveggen.

Parkeringsskade uten bonustap er vel om noen kjører på deg når du er parkert og du ikke vet hvem som har påført skaden. Ikke om du selv påfører skade under parkering. Men kan være forskjellig fra selskap til selskap.

Jaronsen

Sitat fra: TeslaMYQS på søn 11. feb 2024, kl. 18:47Jeg hadde aldri kjørt igjennom den uansett om det var bil bak meg. Sånn som det ser ut på bilde ser jeg heller ikke hva som er på andre siden av plastveggen.

Parkeringsskade uten bonustap er vel om noen kjører på deg når du er parkert og du ikke vet hvem som har påført skaden. Ikke om du selv påfører skade under parkering. Men kan være forskjellig fra selskap til selskap.

Ja, det høres rimelig ut. Tenker jeg får ta en takst og ta det derfra. Lurer på hvor mange biler som har gått i fella😆

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA