Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elektrisk varebil, maks 150 000 kr.

Startet av Stig-Arne, fredag 09. februar 2024, klokken 16:10

« forrige - neste »

Stig-Arne

Kvittet oss med Model 3`en, da behovet for bil forandret seg, og ser derfor etter en varebil av noe slag. 
Ser oss derfor etter en varebil, bilen kommer ikke til å bli brukt veldig mye, tenker maks 8000 km i året.
Har ett krav om at bilen må klare 80 km vinterstid med litt buffer.
Prisklassen er oppad til 150 000, for da klarer jeg å unngå å ta lån på bilen.
Ser jo markedet for elektrisk varebil er noe begrenset ennå, spesielt i de lavere prisklassene.

Gode forslag der ute? Holder til i Harstad, så er lite praktisk å hente en e-NV200 f.eks nede i Oslo, da det trolig blir å gå både vinter,vår og sommer for å få den nordover :p

RJK

Sitat fra: Stig-Arne på fredag 09. februar 2024, klokken 16:10Kvittet oss med Model 3`en, da behovet for bil forandret seg, og ser derfor etter en varebil av noe slag. 
Ser oss derfor etter en varebil, bilen kommer ikke til å bli brukt veldig mye, tenker maks 8000 km i året.
Har ett krav om at bilen må klare 80 km vinterstid med litt buffer.
Prisklassen er oppad til 150 000, for da klarer jeg å unngå å ta lån på bilen.
Ser jo markedet for elektrisk varebil er noe begrenset ennå, spesielt i de lavere prisklassene.

Gode forslag der ute? Holder til i Harstad, så er lite praktisk å hente en e-NV200 f.eks nede i Oslo, da det trolig blir å gå både vinter,vår og sommer for å få den nordover :p

PS! Er ikke såååå dyrt å få frakta den nordover... Ihvertfall om du kjøper den fra et bilfirma med avtale med fraktselskap!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Stig-Arne

Sitat fra: RJK på fredag 09. februar 2024, klokken 16:13
Sitat fra: Stig-Arne på fredag 09. februar 2024, klokken 16:10Kvittet oss med Model 3`en, da behovet for bil forandret seg, og ser derfor etter en varebil av noe slag. 
Ser oss derfor etter en varebil, bilen kommer ikke til å bli brukt veldig mye, tenker maks 8000 km i året.
Har ett krav om at bilen må klare 80 km vinterstid med litt buffer.
Prisklassen er oppad til 150 000, for da klarer jeg å unngå å ta lån på bilen.
Ser jo markedet for elektrisk varebil er noe begrenset ennå, spesielt i de lavere prisklassene.

Gode forslag der ute? Holder til i Harstad, så er lite praktisk å hente en e-NV200 f.eks nede i Oslo, da det trolig blir å gå både vinter,vår og sommer for å få den nordover :p

PS! Er ikke såååå dyrt å få frakta den nordover... Ihvertfall om du kjøper den fra et bilfirma med avtale med fraktselskap!

Nei, det er godt mulig.
Vet de som handlet Model 3`en. Fjell Auto, betalte vel rundt 10 000 for å få den fraktet ned til Bergen.
Kan kjøre mye for 10 000 kr iallefall. Men tilbudet av biler er jo betydelig større der sør enn her nord.
Men å handle usett er jo også en ting liksom.

RJK

Hadde man skulle kjøpt en Tesla, hadde jeg personlig heller tatt flyet ned og kjørt den hjem. Men klart, en bil med begrenset rekkevidde hadde nok blitt en prøvelse. Spesielt på vinteren.

Ja, det var jo slik man fikk biler nordover da jeg selv bodde der. ;) Vet flere som hentet bil ved både auksjonskjøp og ved kjøp direkte fra forhandler, men og de som kjøpte fra private.

Men helt klart, jeg hadde slitt med å kjøpe bil uten sett over og prøvekjørt den først!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Gadgetman

Min 2014 Berlingo kosta meg 70K.   
Batteriet på 22.5KWh gir meg rundt 100Km ved 100% opplading på vinterstid, men det forutsetter lite/ingen bruk av varmeapparat.   
Det er ikkje noen langturbil, ihvertfall på vintern. (ref. min tur til IKEA nylig)   
En nyere en, med samme batteri bør gi 120Km eller mer på vinterføre.
(Nei, eg tror ikkje på de som sier 140Km rekkevidde på vinter)   
MultiSpace utgaven(5seter, baksetene kan legges ned for enormt med plass) kommer greit under budsjett.   
Men regn med å koste på hurtigkjettinger.   
Varebilutgaven er vanligvis 3seter, om passasjerene er veldig slanke og gode venner.   

Med en 2018 eller nyere så kan du godt kjøre en time, lade 30 minutter, kjøre time osv...
Faktisk er det en stor fordel å ta så korte ladepauser som mulig på vinteren da den ikkje har batterivarmer. Bare 5 minutter får 'bare kjapp tur inn og kjøpe kaffe' eller dobesøk før du kobler til lader er ikkje bra om vintern.   

Å ja, og de bruker CHADEMO og Type 1. Men det er en bagatell egentlig, om man planlegger å lade hjemme.
(Zaptec Go eller annen lader uten fastmontert kabel er veien å gå)   

Holder på å montere en Vevor diseldrevet kupevarmer i min...

'Fersk' ELbileier med en 2014 Citroën Berlingo.
Rekkeviddeangst er for pyser.
Ekte mannfolk går rett på psykose!

Rosstopher

Jeg vil tro e-NV200 er det logiske valget. Ser på Finn at de fins i nord, men i noe begrenset omfang. Kanskje lagre et søk og vente hvis du har tid til det? Ellers, hvis det er så få km i året så er vel fossibil greit? Kanskje fossilbil til og med er det mest miljøvennlige valget. Da tar du jo en brukt fossilbil av markedet, så de som kjører langt ikke får kjørt den.  ;D
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

ToWalkOrDrive

Problemet er at elbil var en ikke-ting før 2020 i Nord-Norge. Mens man i sør slet med bompenger slet de i nord med lange distanser.

Er bare 1 kassabil som er elektrisk i den prisklassen som er i nord...
https://www.finn.no/car/used/search.html?body_type=10&fuel=4&price_from=120000&price_to=150000#332507262

....men denne i Tromsø ser jo lekker ut :-)
PS: Setene i en slik bil er SVÆRT enkel:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=325739342
Tesla Model Y                         2021-

Stig-Arne

Sitat fra: Rosstopher på mandag 12. februar 2024, klokken 14:07Jeg vil tro e-NV200 er det logiske valget. Ser på Finn at de fins i nord, men i noe begrenset omfang. Kanskje lagre et søk og vente hvis du har tid til det? Ellers, hvis det er så få km i året så er vel fossibil greit? Kanskje fossilbil til og med er det mest miljøvennlige valget. Da tar du jo en brukt fossilbil av markedet, så de som kjører langt ikke får kjørt den.  ;D

Nei, sorry. Fossil er faktisk ikke ett alternativ en gang. Litt prinsipp, men jeg gidder det rett og slett ikke pga eksos, støy etc.


Stig-Arne

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 12. februar 2024, klokken 16:00Problemet er at elbil var en ikke-ting før 2020 i Nord-Norge. Mens man i sør slet med bompenger slet de i nord med lange distanser.

Er bare 1 kassabil som er elektrisk i den prisklassen som er i nord...
https://www.finn.no/car/used/search.html?body_type=10&fuel=4&price_from=120000&price_to=150000#332507262

....men denne i Tromsø ser jo lekker ut :-)
PS: Setene i en slik bil er SVÆRT enkel:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=325739342

Har den Nissan på lista mi. Men det sitter litt langt inne å skulle handle den der. Men kan se ut som jeg heller går for en billig personbil, bare for å dekke transportbehovet frem til det kommer noen varebiler man har lyst på.

Barfot

Renault Kangoo 2020 modell vil du nok nærme deg 150.000 på. Gjerne som personbil, der du kan ta ut setene om det trengs.

Stig-Arne

Sitat fra: Barfot på onsdag 14. februar 2024, klokken 11:16Renault Kangoo 2020 modell vil du nok nærme deg 150.000 på. Gjerne som personbil, der du kan ta ut setene om det trengs.

De skal jeg sjekke ut ja. Ser flere leveres med 33 kWh batteri. Og det bør fungere for meg.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA