Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Levering 2024

Startet av Fredagstaco, onsdag 07. februar 2024, klokken 09:57

« forrige - neste »

Tåkeheim

Tips til alle som har biler i bestilling.

Alle har sikkert fått med seg priskuttene i dag? Den jeg har bestilt ser jeg har gått ned med ca 36.000,-.
Var lettere panikk om jeg måtte avbestille og bestille på nytt etc. Ringte Tesla på nummeret som stod på bestillingssiden.
Da fikk jeg to valg beholde rentekampanjen eller ny pris. Jeg valgte ny pris da jeg ser det lønner seg for meg. Fikk beskjed om at det oppdateres i appen i løpet av ett par dager.

Min første kontakt med Tesla på telefon, to tomler opp :)

Moas

#61
Jeg hadde en bestilling inne også, men kansellerte den idag.
2022 tm3 rwd - nå på sitt tredje ratt

Aixam elektrisk 2wd

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

tetif30

De skrur jo ned prisene fordi de ser at rentekampanjen koster dem for mye. Forskjellen på 0,99/1,99% rente og 5,95% er enorm, gitt at du kan sette pengene på sparekonto til 4,5-5% rente. Og dette over 3 år. Det vil si at du i praksis hvertfal fram til i dag kunne hatt 100% i lån og 550.000 på sparekonto. Med renteinntektene så hadde du dekt alle renter og store deler av avdraget. Altså nesten gratis bil. Alternativet nå er 5,95% rente og denne rente-spare-muligheten faller da bort. Jeg har 0,99% rente på min Y og betaler 5400kr i renter i året (100% lån). Med 5,95% så er det 32.400kr i året. Altså over 3 år utgjør det en differanse på 81.000kr. Dermed har Tesla spart rundt 65-81.000kr på denne justeringen, over 3 år.

Yamakazi

Sitat fra: Tåkeheim på onsdag 22. mai 2024, klokken 09:55Tips til alle som har biler i bestilling.

Alle har sikkert fått med seg priskuttene i dag? Den jeg har bestilt ser jeg har gått ned med ca 36.000,-.
Var lettere panikk om jeg måtte avbestille og bestille på nytt etc. Ringte Tesla på nummeret som stod på bestillingssiden.
Da fikk jeg to valg beholde rentekampanjen eller ny pris. Jeg valgte ny pris da jeg ser det lønner seg for meg. Fikk beskjed om at det oppdateres i appen i løpet av ett par dager.

Min første kontakt med Tesla på telefon, to tomler opp :)

Ja ble varslet av Tesla også, og valgt ny pris og rente.

Tåkeheim

Jeg har fått tildelt understellsnummer i dag.  :)


Xhoni

Mitt VIN-nummer forsvant i dag.. noen andre som har opplevd samme ?

Yamakazi

Virker som flere opplever det ( ikke selv), men hører fra andre at VIN er fortsatt synlig hos Tesla.

Tåkeheim

Da måtte jeg gjennomgå finansieringen i appen på nytt. Ny pris var oppdatert. Ser jeg fikk beholde rentekampanjen. Det jeg har signert med bank id og godkjent fra banken. Da ble dette helt optimalt. Ny pris med rentekampanje :)

Yamakazi

Sitat fra: Tåkeheim på torsdag 23. mai 2024, klokken 10:01Da måtte jeg gjennomgå finansieringen i appen på nytt. Ny pris var oppdatert. Ser jeg fikk beholde rentekampanjen. Det jeg har signert med bank id og godkjent fra banken. Da ble dette helt optimalt. Ny pris med rentekampanje :)

Hvordan fikk du det til? Jeg fikk bare valget mellom å beholde gamle pris med rentekamp. eller ny pris uten rentekamp.

chargedup

Sitat fra: tetif30 på onsdag 22. mai 2024, klokken 10:31De skrur jo ned prisene fordi de ser at rentekampanjen koster dem for mye. Forskjellen på 0,99/1,99% rente og 5,95% er enorm, gitt at du kan sette pengene på sparekonto til 4,5-5% rente. Og dette over 3 år. Det vil si at du i praksis hvertfal fram til i dag kunne hatt 100% i lån og 550.000 på sparekonto. Med renteinntektene så hadde du dekt alle renter og store deler av avdraget. Altså nesten gratis bil. Alternativet nå er 5,95% rente og denne rente-spare-muligheten faller da bort. Jeg har 0,99% rente på min Y og betaler 5400kr i renter i året (100% lån). Med 5,95% så er det 32.400kr i året. Altså over 3 år utgjør det en differanse på 81.000kr. Dermed har Tesla spart rundt 65-81.000kr på denne justeringen, over 3 år.
Du har muligens glemt det som heter effektiv rente i regnestykket?
Tar du billån over 3 år fra "tesla" er det totalt 3.420 kr i termingebyr og et etableringsgebyr på ca 7.000. Første året betaler du da 8.000 i gebyrer + renter. Over 3 år betaler du totalt 10.400 i gebyrer + renter. Det beløpet tilsvarer ca rentekostnaden du har de første to årene. Den effektive renten på lånet var, og er, vesentlig høyere enn den renten som du referer til. Dette er etter min mening en vesentlig forskjell og forhåpentligvis noe alle som tar et billån forstår.

Når det er sagt er det klart at rentekampanjene var veldig bra dersom man betaler inn minst mulig innskudd (høyest mulig lån gir lavest effektiv rente) til Tesla, skal beholde bilen noen år og har god økonomistyring.

Det sies vel også at Tesla ikke betaler noe for rentekampanjene, men at DNB/Santander tar hele kostnaden i periodene de samarbeider om rentekampanjer.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Tåkeheim

Sitat fra: Yamakazi på torsdag 23. mai 2024, klokken 12:25
Sitat fra: Tåkeheim på torsdag 23. mai 2024, klokken 10:01Da måtte jeg gjennomgå finansieringen i appen på nytt. Ny pris var oppdatert. Ser jeg fikk beholde rentekampanjen. Det jeg har signert med bank id og godkjent fra banken. Da ble dette helt optimalt. Ny pris med rentekampanje :)

Hvordan fikk du det til? Jeg fikk bare valget mellom å beholde gamle pris med rentekamp. eller ny pris uten rentekamp.

Finansieringsfanen i appen var ikke grønn lenger. Kun velge om å søke nytt lån eller endre eksisterende. Valgte å endre, da kom den nye prisen på bilen opp samt renten som var under kampanjen.

Når jeg nå går i dokumentmappen i appen har jeg fått ny sluttfaktura med den nye prisen. Fra DNB fikk jeg mail om at finansieringssøknad er innvilget med alle vilkårene. Der har jeg 2,99% første 3 år.
Da regner jeg med det blir slik, alt er signert.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: chargedup på torsdag 23. mai 2024, klokken 15:11
Sitat fra: tetif30 på onsdag 22. mai 2024, klokken 10:31De skrur jo ned prisene fordi de ser at rentekampanjen koster dem for mye. Forskjellen på 0,99/1,99% rente og 5,95% er enorm, gitt at du kan sette pengene på sparekonto til 4,5-5% rente. Og dette over 3 år. Det vil si at du i praksis hvertfal fram til i dag kunne hatt 100% i lån og 550.000 på sparekonto. Med renteinntektene så hadde du dekt alle renter og store deler av avdraget. Altså nesten gratis bil. Alternativet nå er 5,95% rente og denne rente-spare-muligheten faller da bort. Jeg har 0,99% rente på min Y og betaler 5400kr i renter i året (100% lån). Med 5,95% så er det 32.400kr i året. Altså over 3 år utgjør det en differanse på 81.000kr. Dermed har Tesla spart rundt 65-81.000kr på denne justeringen, over 3 år.
Du har muligens glemt det som heter effektiv rente i regnestykket?
Tar du billån over 3 år fra "tesla" er det totalt 3.420 kr i termingebyr og et etableringsgebyr på ca 7.000. Første året betaler du da 8.000 i gebyrer + renter. Over 3 år betaler du totalt 10.400 i gebyrer + renter. Det beløpet tilsvarer ca rentekostnaden du har de første to årene. Den effektive renten på lånet var, og er, vesentlig høyere enn den renten som du referer til. Dette er etter min mening en vesentlig forskjell og forhåpentligvis noe alle som tar et billån forstår.

Når det er sagt er det klart at rentekampanjene var veldig bra dersom man betaler inn minst mulig innskudd (høyest mulig lån gir lavest effektiv rente) til Tesla, skal beholde bilen noen år og har god økonomistyring.

Det sies vel også at Tesla ikke betaler noe for rentekampanjene, men at DNB/Santander tar hele kostnaden i periodene de samarbeider om rentekampanjer.

Så vidt jeg kan se tar du helt feil.

Det er ikke etableringsgebyr på 7000. Det er 1959. Du har blitt forsøkt lurt. Ring TV2 hjelper deg.
Tesla Model Y                         2021-

Yamakazi

Sitat fra: Tåkeheim på torsdag 23. mai 2024, klokken 18:06
Sitat fra: Yamakazi på torsdag 23. mai 2024, klokken 12:25
Sitat fra: Tåkeheim på torsdag 23. mai 2024, klokken 10:01Da måtte jeg gjennomgå finansieringen i appen på nytt. Ny pris var oppdatert. Ser jeg fikk beholde rentekampanjen. Det jeg har signert med bank id og godkjent fra banken. Da ble dette helt optimalt. Ny pris med rentekampanje :)

Hvordan fikk du det til? Jeg fikk bare valget mellom å beholde gamle pris med rentekamp. eller ny pris uten rentekamp.

Finansieringsfanen i appen var ikke grønn lenger. Kun velge om å søke nytt lån eller endre eksisterende. Valgte å endre, da kom den nye prisen på bilen opp samt renten som var under kampanjen.

Når jeg nå går i dokumentmappen i appen har jeg fått ny sluttfaktura med den nye prisen. Fra DNB fikk jeg mail om at finansieringssøknad er innvilget med alle vilkårene. Der har jeg 2,99% første 3 år.
Da regner jeg med det blir slik, alt er signert.

Nice, heldig med den! :D

Tåkeheim

#73
Godt mulig jeg er heldig. Er ikke veldig godt kjent med hvordan Tesla opererer.

På en annen side og på generell basis uavhengig av selskap. Når jeg bestilte gjaldt rentekampanjen på biler levert ut juni måned. Om ett selskap setter ned prisen på en vare før jeg har fått denne, er det en selvfølge at jeg skal ha den nye prisen. Vet det ikke alltid fungerer slik, men burde gått automatisk uten behov for å ta kontakt med selskapet.

I mitt hodet er det en selvfølge å beholde rentekampanjen da den var der jeg bestilte. Jeg bør heller ikke bli skadelidende av at de satt ned prisen.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Tåkeheim på fredag 24. mai 2024, klokken 00:04Godt mulig jeg er heldig. Er ikke veldig godt kjent med hvordan Tesla opererer.

På en annen side og på generell basis uavhengig av selskap. Når jeg bestilte gjaldt rentekampanjen på biler levert ut juni måned. Om ett selskap setter ned prisen på en vare før jeg har fått denne, er det en selvfølge at jeg skal ha den nye prisen. Vet det ikke alltid fungerer slik, men burde gått automatisk uten behov for å ta kontakt med selskapet.

I mitt hodet er det en selvfølge å beholde rentekampanjen da den var der jeg bestilte. Jeg bør heller ikke bli skadelidende av at de satt ned prisen.

Tror du er den første Tesla-kjøperen som har fått til dette som jeg har lest opp på dette forumet. Bra jobba!
Tesla har hatt en ganske fast policy på det med prisendringer:
- Stiger prisen (på konfiguratoren) etter at du har lagt inn bestillingen beholder du billigste pris
- Synker prisen (på konfiguratoren) etter at du har lagt inn bestillingen får du billigste pris.
Er to måter å få billigste pris om prisen blir satt ned:
- Ringe til dem og be dem redusere prisen (du kan minne om 2 ukers angrefrist på nettkjøp)
- Gå inn på konfiguratoren og gjøre en endring, på f.eks. farge. Da popper prisen ned til gjeldende listepris. Og så kan du endre fargen tilbake igjen.
For begge måtene over så oppdateres også rentebetingelser til gjeldende rente.
- Ny: Gjøre kunststykket Tåkeheim gjorde og få både lav rente og lav pris.

Igjen: Godt jobba!
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA