Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Service etter utløpt nybilgaranti

Startet av Jaran, tirsdag 06. februar 2024, klokken 15:30

« forrige - neste »

Jaran

Hva tenker dere om service på Leaf (2019-modell) etter at nybilgarantien løper ut? Har bedt om anbefaling og oversikt over hva serivce inneholder fra forhandler, men fint med litt innspill og erfaringer fra dem som ikke sitter med økonomiske interesser i dette... 

RJK

Du bør uansett ta en garantiutløpstest før bilen havner utenfor garanti, slik at du kan nevne det som eventuelt oppdages på denne, før garantien faktisk utløper.

Ellers er vel bilen såpass godt kjent av de som kan gjennomføre service, at det har lite å si om du bruker merkeverksted eller annet EV-kompatibelt verksted til dette etter at garantien er gått ut.

Men jeg hadde nok tatt ihvertfall siste servicen før garantiutløp samtidig som de sjekker bilen for ev. merknader fra garantiutløpstesten.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Jaran

Sitat fra: RJK på tirsdag 06. februar 2024, klokken 15:49Du bør uansett ta en garantiutløpstest før bilen havner utenfor garanti, slik at du kan nevne det som eventuelt oppdages på denne, før garantien faktisk utløper.

Ellers er vel bilen såpass godt kjent av de som kan gjennomføre service, at det har lite å si om du bruker merkeverksted eller annet EV-kompatibelt verksted til dette etter at garantien er gått ut.

Men jeg hadde nok tatt ihvertfall siste servicen før garantiutløp samtidig som de sjekker bilen for ev. merknader fra garantiutløpstesten.

Ja, har allerede tatt utløpstest og skal få fikset det som ble oppdaget der. Tenker mer på service videre - kan det være nødvendig med årlig service som under garanti-perioden (sånn sett utdatert businessmodell å kreve årlig service under garantiperioden...)?

RJK

Bremser og hjuloppheng, og støtdempere, er jo helt klart noe som må sjekkes helst årlig. Men mye av dette kan man gjøre selv om man har tid, kunnskap, utstyret og plassen til å mekke selv.

Så er og spørsmålet om du ser for deg å ha bilen til du sender den på fyllinga/til skraphandelen, eller om du ser for deg å selge den før dette. Mange som ikke vil ta i en bil uten dokumentert service-historikk, om ikke man kan vise til at man er mekaniker selv.

Men det må du nesten se på selv. Aner jo ikke hvilke planer du har for bilen fremover. ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

vartli

Hvis du har forsikring med maskinskadedekning, vil jeg tro at service kan være et krav. Etter å ha betalt nesten 8000 for 4-årsservice med EU-kontroll føler jeg for å benytte andre verksteder videre. Ser at VW annonserer med 5500 for stor service og 3500 for liten service på fossilbiler. Da må det være mulig å få service på en elbil billigere enn dette også på merkeverksted.
E-tron 55 2021
Leaf 40 kWh 2020
Leaf 2011 - solgt

Jaran

Sitat fra: vartli på onsdag 07. februar 2024, klokken 12:25Hvis du har forsikring med maskinskadedekning, vil jeg tro at service kan være et krav. Etter å ha betalt nesten 8000 for 4-årsservice med EU-kontroll føler jeg for å benytte andre verksteder videre. Ser at VW annonserer med 5500 for stor service og 3500 for liten service på fossilbiler. Da må det være mulig å få service på en elbil billigere enn dette også på merkeverksted.

Godt poeng med maskinskadedekning, det må jeg sjekke opp.

jrs

Sitat fra: Jaran på tirsdag 06. februar 2024, klokken 16:00Ja, har allerede tatt utløpstest og skal få fikset det som ble oppdaget der.

Har også en som blir 5 år til sommeren, og lurer derfor på hva de fant på utløpstesten på din bil?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA