Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fra model 3 Performance til Model S P100D Smart eller veldig dumt?

Startet av Ampera, tirsdag 06. februar 2024, klokken 12:52

« forrige - neste »

Ampera

Hei, har en model 3 perfomance 2022, kjørt 38k har ikke vart på service en eneste gang og er super fornøyd med bilen.
Men ønsker meg noe "bedre" og vurdere å bytte til Model S P100D
Ser man skal ikke legge til så mye ekstra , ligger mange gode P100D til 430-500K.
Men er det mange feil på disse, noe spesielt ekstrautstyr man må vare obs på ?
Noe annet dere som har erfaring vil si?
Takk for hjelpen :)

Mobileum

IMO: Ikke gjør det. Kostbart å reparere. Teknologisk veldig nære "EOL" når det gjelder oppdateringer.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Muffinman

S er større, roligere og mer komfortabel bil. I en helt annen klasse enn disse 3/Y Ikea-bilene. Og ja, har begge her :)

Men; du må sørge for å ha en god slump penger på baklomma til rep og vedlikehold. Beholde bilen du har vil garantert være mye rimeligere.

Ampera

Sitat fra: Mobileum på tirsdag 06. februar 2024, klokken 13:11IMO: Ikke gjør det. Kostbart å reparere. Teknologisk veldig nære "EOL" når det gjelder oppdateringer.

Hva som er i så fall som går i stykker?
F.eks er jo 2019 mod, har batteri og drivunit garanti i 8 år , noe som kan forlenges til 10 med forsikring.
Så da er man vel safe til 2027-2029 :)

Ampera

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 06. februar 2024, klokken 19:11S er større, roligere og mer komfortabel bil. I en helt annen klasse enn disse 3/Y Ikea-bilene. Og ja, har begge her :)

Men; du må sørge for å ha en god slump penger på baklomma til rep og vedlikehold. Beholde bilen du har vil garantert være mye rimeligere.
Enig, hatt en 90D som leie bil i 3 dager.
Bedre støydemping , takluke, P100D er jo også raksere 0-100 , bedre seter.
Har lest at de ofte sliter dekk veldig fort, og forsikring vil f.eks øke med ca 1000 pr mnd.
Luftfjering har vel også problemer? Men ser på mange forum er veldig mange positiv overasket med kvalitet på model s fra 2017-2019.

Mobileum

Dette er noe av det som har litt gjort på min bil i garantitiden:

Støtdempere foran
Dørhåndtak x 2
Baklukemotor
Vindusmekanikk m/motor
Baklykter
Bakre bærearmer
Ladeport x 2
Rattknapper
Diverse justeringer
Klima-anlegg
Kondensatorer
osv.
osv.
Speilmotor
(tatt fra hukommelse)
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

sjokomelk

Å gå fra Model 3P til Model S P100D blir som å gå fra en Audi S4 til en Audi RS8. Du må regne med vedlikeholdskostnader og kompleksitet på bilen tilsvarende en RS8. Så hvis lommeboka ikke har råd til 3-4 ganger så høye driftskostnader, så hadde jeg latt være.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Mobileum

Hvis du tross advarsler kjøper en slik, får du en fantastisk fin bil å kjøre.

Pass på at du får en med de siste av teknikk tilgjengelig på disse bilene:

MCU2
HW3
CCS adapter
EAP

IMO: Ikke eldre enn mars 2018
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

banZi

Jeg solgte min 2018 TMS 75D når den rundet 5 år og kjøpte meg en ny MYP. Orket ikke tanken på å ha ikke garanti på den bilen. Det var ikke mye feil på den i mine 5 år, men det kommer, og det koster.. noe jævlig.
2024 Tesla Model Y Performance

Kenneth S75D

#9
Nå er de nyere ms langt bedre enn de foregående. Har hatt både '15 S85d og har nå '17 75D. Den er ikke like kjapp som 85D, men mer enn rask nok. Hvis man bruker kreftene hele tiden sliter man på dekk og drivverk, selv på en 75D. Ladehastighet kan bli ett issue iom at du er vandt til hurtigere ladehastighet på bilen du har i dag.
Spørmåler er om man trenger de gode langtur egenskapen, sett opp mot bykjøring. Selv har vi en Leaf til butikk kjøpesenter etc. ms er ganske bred og blir fort trangt i mange p-plasser.
Viktig å vedlikeholde klima (unngå kompressor havari), bremser og bremsevæske (unngå caliper blir ødelagt) og lekkasje i luft demper (ødelegger kompressor) ms er en bil som alle andre og tenk litt peventivt vedlikehold og kjør bilen skånsomt og fornuftig, så er mye gjort for å unngå de dyreste reperasjonene... om du kjøper en innen garanti perioden, sjekk DRL led stripen. Hovedlykter må byttes da led «pære» ikke kan skiftes. De er dyre. Samme problem med mercedes og mange andre produsenter også, så her er det ripp-off fra flere. Ellers vil jeg anbefale elbilmek på Lier for alternative priser og for uahengig vurdering av prisestimater fra tesla. Ta gjerne garantiutløps sjekk hos ett uavhengig verksted i tillegg til Tesla.
2017 TMS75D FSD
2015 TMS85D solgt
2014 Nissan Leaf
2001 ev PSA Partner solgt
2006 Kewet solgt
Kjørt elbil siden 2006

lightscribe

I dine innlegg står det att du har MYP men liker M3P bedre.

Da tipper jeg du kommer til å foretrekke M3P over P100D også.  Mye morsommere å slenge rundt :-)


Vaduz

Prøvekjør, det er veldig stor forskjell på de bilene, akselerasjon vil jeg tro er den minste forskjellen.
Kjører selv model s og eneste grunn til å skulle velge model 3 for meg ville vært totalkostnad og ladefart. Alt annet liker jeg bedre med model s.

Mobileum

Enig. Model S er en bil i særklasse når det gjelder komfort og kjøreegenskaper.

Jeg har en TMS 75, og den har samme akselerasjon som en 3H. Holder i massevis, og jeg har vokst fra meg lysten til å "slenge rundt".

TMS konkurrerer selv i dag blant de beste i denne klassen når det kommer til komfort og kjøreegenskaper. Jeg har noen dager med 3, 3H, og Y, og for meg faller de helt igjennom. Jeg avstår fra å bruke sterkere ord. (Men faktisk begynner nå 3H å vise bedre takter). Den tekniske kvaliteten er dessverre ikke Teslas styrke, men det hjelper på når de nå får produksjonsland som har en annen filosofi enn USA.

Skulle jeg valgt mellom 3H og dagens Y, ville valget blitt 3H. Men det valget slipper jeg å ta.

Det ovenstående er et uttrykk for min mening....
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Ampera

Sitat fra: Mobileum på onsdag 07. februar 2024, klokken 14:27Hvis du tross advarsler kjøper en slik, får du en fantastisk fin bil å kjøre.

Pass på at du får en med de siste av teknikk tilgjengelig på disse bilene:

MCU2
HW3
CCS adapter
EAP

IMO: Ikke eldre enn mars 2018


Takk, jeg så på en 2019 mod. med FSD.

Ampera

Sitat fra: lightscribe på torsdag 15. februar 2024, klokken 13:35I dine innlegg står det att du har MYP men liker M3P bedre.

Da tipper jeg du kommer til å foretrekke M3P over P100D også.  Mye morsommere å slenge rundt :-)



Det stemer hadde begge bilene da  , solgte model MYP og min 2020 M3P og kjøpte ny M3P .

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA