Rengjøring og smøring av bremsekaliper

Startet av TerjeFjern, tir 06. feb 2024, kl. 10:47

« forrige - neste »

TerjeFjern

Appen sa det var på tide med rengjøring og smøring av bremsekaliperne.

Spørsmål:
1- Lurt å vente til våren, etter at det er slutt på salting av veiene?
2- Trykke på "Bestill Service" i appen, eller kan det være mye billigere og like bra å finne et lokalt firma til å gjøre jobben? Noen som vet hvor mye Tesla tar for jobben?

På forhånd takk.

Handyman

Du får et kostnadsestimat når du bestiller. Det kan du bruke til å sammenlikne med lokale verksteder.
Jeg rengjør og smører selv når jeg bytter hjul. Ikke store jobben hvis man liker å gjøre ting selv.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Radial

Det er nok lurest å gjøre dette etter saltingen har opphørt ja.
Er en grei jobb, men betinger selvsagt en garasjeplass og litt verktøy.

Hvis noen har tips til noe bedre stoff enn den keramiske pastaen (herder seg hard) eller aluminiumspasta'n(vaskes fort bort) fra Biltema, så mottas det med takk😄
Tesla anbefaler ett CRC produkt jeg ikke finner i Europa..
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Mobileum

Jeg har S, men synes jeg allikevel kan slenge inn et kommentar. Akkurat tilbake fra et verksted hvor verksmester også har en S. Hensikten med besøket var å få sjekket bremsene. Bilen har gått 90.000 km.

Svar: "Bremsene dine er helt fine, og lite slitt. Ikke tegn til rust. Jeg tipper at de holder 90K til".

Jeg har aldri hatt bremseservice!
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

Handyman

Sitat fra: Mobileum på tir 06. feb 2024, kl. 11:15Jeg har S, men synes jeg allikevel kan slenge inn et kommentar. Akkurat tilbake fra et verksted hvor verksmester også har en S. Hensikten med besøket var å få sjekket bremsene. Bilen har gått 90.000 km.

Svar: "Bremsene dine er helt fine, og lite slitt. Ikke tegn til rust. Jeg tipper at de holder 90K til".

Poenget med å smøre og renngjøre glideflater er å forebygge at ting setter seg fast. I og med at bremsene på Tesla slites lite så risikerer man at det ikke er mulig å løsne skruer, pinner ol når man en gang må bytte bremseklosser/skiver. På min TM3 satt pinnene svært godt fast etter bare to sesonger uten smøring. Bremsene så ut som nye. Bare så vidt at jeg fikk ut pinnene. Kan bli en kostbar jobb dersom man må bore ut pinnene, eller ender opp med å måtte bytte kalipere.
Det er nok en av grunnene til at de anbefaler å gjøre dette årlig og ikke hvert andre år som det var tidligere.

Mobileum

Sitat fra: Handyman på tir 06. feb 2024, kl. 12:14
Sitat fra: Mobileum på tir 06. feb 2024, kl. 11:15Jeg har S, men synes jeg allikevel kan slenge inn et kommentar. Akkurat tilbake fra et verksted hvor verksmester også har en S. Hensikten med besøket var å få sjekket bremsene. Bilen har gått 90.000 km.

Poenget med å smøre og renngjøre glideflater er å forebygge at ting setter seg fast. I og med at bremsene på Tesla slites lite så risikerer man at det ikke er mulig å løsne skruer, pinner ol når man en gang må bytte bremseklosser/skiver. På min TM3 satt pinnene svært godt fast etter bare to sesonger uten smøring. Bremsene så ut som nye. Bare så vidt at jeg fikk ut pinnene. Kan bli en kostbar jobb dersom man må bore ut pinnene, eller ender opp med å måtte bytte kalipere.
Det er nok en av grunnene til at de anbefaler å gjøre dette årlig og ikke hvert andre år som det var tidligere.
Høres fornuftig ut. Jeg sier bare at jeg ikke har tatt bremseservice, og anbefaler ikke å la det være. Jeg er imponert over Teslas bremsesystem. Forøvrig sa verksmesteren at "jeg bremser riktig". Hva han legger i det vet jeg ikke. Bremser jo bare når det behøves :o.

petersv

Sitat fra: Radial på tir 06. feb 2024, kl. 11:13Hvis noen har tips til noe bedre stoff enn den keramiske pastaen (herder seg hard) eller aluminiumspasta'n(vaskes fort bort) fra Biltema, så mottas det med takk😄
Tesla anbefaler ett CRC produkt jeg ikke finner i Europa..

CRC keramisk pasta hos Jula er det samme produktet tror jeg (iallfall ifølge innholdsfortegnelse og HMS-blad.) De blir litt harde over tid som du sier, men du smører det jo kun på kantene av klossene og pinnene, og der blir det borte innen ett år etter min erfaring. På baksiden av klossene mot stemplet mener jeg at alupasta er bedre, og holder seg fleksibel og fin. Det ser også ut til at det er dette Tesla har gjort ved bremseservise på de bilene jeg har skudd på.

petersv

Sitat fra: Mobileum på tir 06. feb 2024, kl. 11:15Jeg har aldri hatt bremseservice!

På model S og X setter pinnene seg noe inni hampen hvis du ikke tar å slår de ut ved jevne mellomrom. Det blir også endel korrosjon spesielt på undersiden av klossene slik at de etter hvert ikke glir jevnt. Skal ikke uttale meg for bombastisk på sviktende grunnlag, men han du har snakket med høres det ikke helt ut som at har gjort denne jobben ::)

Mobileum

SitatSkal ikke uttale meg for bombastisk på sviktende grunnlag, men han du har snakket med høres det ikke helt ut som at har gjort denne jobben

Har heller ikke bedt dem gjøre jobben...

OlaM

Kanskje det er denne de anbefaler: https://bilxtra.no/crc-brakelube-plus-pro-200-ml

Jeg bruker den keramiske pastaen fra Biltema og den er nok ikke helt perfekt der det uansett ikke blir ekstrem temperatur til vanlig og der det er smal pasning. Den er ment til å herde hardt (derav "keramisk"), har lav friksjon hardt mot hardt og trenger ikke vært tykt påsmurt for å hindre korrosjon.

Det funker, men smør veldig tynt på. På pinnene kan du nesten tørke det helt bort, litt vil uansett sitte igjen i overflatestrukturen. Hadde ingen problem med å få ut pinnene sist gang.
'21 3LR

CorsoDante

Sitat fra: Mobileum på tir 06. feb 2024, kl. 12:33
Sitat fra: Handyman på tir 06. feb 2024, kl. 12:14

Høres fornuftig ut. Jeg sier bare at jeg ikke har tatt bremseservice, og anbefaler ikke å la det være. Jeg er imponert over Teslas bremsesystem. Forøvrig sa verksmesteren at "jeg bremser riktig". Hva han legger i det vet jeg ikke. Bremser jo bare når det behøves :o.

Mange elbiler får rustdannelse på bremseskivene pga. regen og inaktivitet. Mange elbileiere deaktiverer regen, og aktiverer bremsene i lange, slake bakker om vinteren - etter salteksponering. Forstår det slik at du ikke foretar den type grep (åpenbart ikke nødvendig), og at bremsene allikevel er prikkfrie etter 90K, hvilket er imponerende. Antar det saltes der du bor.
TMYP HW4 / TM3P Atom

Mobileum

Nei, jeg kobler aldri ut regen. Jeg har hatt en VW Passat med det de kalte "Sailing"-funksjon hvor man kunne frikoble, og det var det første jeg virkelig savnet da jeg gikk over på Tesla.

Nå fikk jeg ikke beskjed om at bremsene var prikkfrie, men en at de holdt i 90K til. Da er de vel halvslitte 😀?

Det saltes i bysentrum. men virker som det er med stor nøysomhet.

Handyman

Sitat fra: CorsoDante på fre 09. feb 2024, kl. 07:01Mange elbiler får rustdannelse på bremseskivene pga. regen og inaktivitet. Mange elbileiere deaktiverer regen, og aktiverer bremsene i lange, slake bakker om vinteren - etter salteksponering. Forstår det slik at du ikke foretar den type grep (åpenbart ikke nødvendig), og at bremsene allikevel er prikkfrie etter 90K, hvilket er imponerende. Antar det saltes der du bor.
At skivene er fine på Tesla selv om man kun bruker regen er ikke rart. Bilen legger innimellom selv på bremser uten at det merkes. Dette gjøres for å holde skivene tørre og rene. Ikke alle biler gjøre dette. Det derfor nesten aldri nødvendig med harde bremsinger på Tesla i samme grad som for andre merker.

Radial

Jeg kan ikke annet enn å rose Tesla for den automatiske funksjonen om å rense bremsene.. Den har de fått til.

I kombinasjon med en ganske rust-motstandig leggering i skivene, og aluminiums caliper med rustfrie stempler, etc.

Kontrasten til feks MG ZS'n jeg hadde er helt enorm, som slapp rustvann på felgene før den forlot forhandleren.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Mobileum

SitatBilen legger innimellom selv på bremser uten at det merkes. Dette gjøres for å holde skivene tørre og rene. Ikke alle biler gjøre dette.
Det gjorde også min Mercedes 220 fra 2003, og er den bilen som innehadde rekorden på holdbarhet før Teslaen.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA