Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bestilling og levering av 2024 modell

Startet av MinID, mandag 05. februar 2024, klokken 12:42

« forrige - neste »

MinID

Tar oppfordring å lager egen tråd på dette.

Båten som kom forrige torsdag/fredag hadde ingen personbiler, bare nyttekjøretøy.

Neste båt kommer på torsdag.
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 4.0,

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

amstray

Når bestilte dere? Og hva ble dere lovet ved bestilling?

Jeg bestilte rett oppunder jul, og er lovet bil i april. Om alle andre som har bestilt har fått forsinkelser, antar jeg at jeg må regne med det samme? Forhandler hevder alt foreløpig ser ut til å gå etter planen, uten å si hverken mer eller mindre.
2024: VW ID4
2020: Tesla Modell 3 SR+ - solgt
2018: Nissan Leaf  40kw - solgt

MinID

Sitat fra: amstray på mandag 05. februar 2024, klokken 15:18Når bestilte dere? Og hva ble dere lovet ved bestilling?

Jeg bestilte rett oppunder jul, og er lovet bil i april. Om alle andre som har bestilt har fått forsinkelser, antar jeg at jeg må regne med det samme? Forhandler hevder alt foreløpig ser ut til å gå etter planen, uten å si hverken mer eller mindre.

Bestilte midten av september.  Ble "lovet" levering uke 50 2023. Det gikk tydeligvis ikke. Står nå å venter på transport over fra Tyskland.
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 4.0,

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

pkb

Sitat fra: amstray på mandag 05. februar 2024, klokken 15:18Når bestilte dere? Og hva ble dere lovet ved bestilling?

Jeg bestilte rett oppunder jul, og er lovet bil i april. Om alle andre som har bestilt har fått forsinkelser, antar jeg at jeg må regne med det samme? Forhandler hevder alt foreløpig ser ut til å gå etter planen, uten å si hverken mer eller mindre.

Jeg bestilte min 29.09.2023 og fikk produksjonsuke 45 med antatt levering før jul. Nå står min også på kaia og venter på båten.
VW ID4 GTX 2024 (250KW)
Solgt: VW ID4 GTX 2023 (220KW)

Asterix

Bestilte i starten av november. Antatt levering i kontrakt er uke 6 (selger sa uke 8 muntlig) og senest levering uke 11. Bilen min står i produksjon og min selger aner ingen ting om noe som helst...

Så dere som nærmer dere 2-3 måneders forsinkelse - har dere vurdert å terminere kontrakten? For jeg antar at dere ikke har fått tilbud om noe kompensasjon?

igniztion

Terminering av en kjøpskontrakt for bil er ikke nødvendigvis så enkelt. Etter seneste leveringfrist må kjøper gi en "rimelig" tilleggsfrist før de krever heving pga. forsinkelse, jf. forbrukerkjøpsloven § 23.

Dersom forsinkelsen påfører kjøper vesentlig ulempe, skal det gjøres en skjønnsmessig vurdering av om det er grunn til å heve kjøpet før en eventuell tilleggsfrist er utløpt.

Tilleggsfrist må forkynnes selger innen rimelig tid. Man kan derfor ikke bare kreve heving uten å forkynt en slik tilleggsfrist til selgeren.

"Rimelig" og "skjønnsmessig" er jo ord uten noe veldig håndfast betydning og gir rom for tolkning fra begge parter.

En normal heving av kontrakt uten å følge loven for tilleggsfrist eller ev. vesentlig ulempe, vil som regel medføre at man må betale 6% av kjøpesummen til forhandler. Dette er et standardpunkt i kontraktene fra Møller i alle fall.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

MinID

Mener 1 ukes tilleggsfrist er nok. Litt på tynn is her, men leste meg opp her for en stund siden. En står iallefall mye sterkere når det er oppgitt siste leveringsdato, og den oversittes, enn når en sier opp tidligere enn dette. Bør uansett gjøres skriftlig. Kjøper kan også kreve kompensasjon for økonomisk tap. Må sikkert dokumentere tapet.

"Dersom bilen ikke leveres til avtalt tid skal kjøper sette en rimelig tilleggsfrist for levering, jf. fkjl §§ 6 og 23. Oversittes tilleggsfristen kan avtalen heves. Kjøper har umiddelbar hevingsrett der selger er underrettet om at leveringstidspunktet er avgjøren
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 4.0,

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

ENTO

Hold ut !  Jeg ventet i 7 mnd på min GTX. 12.01.22 til 12.08.22. Det er verdt å vente.

amstray

Når familieforøkelse står for tur, er det litt upraktisk å vente. Håper veldig den er på plass før vi får akutt behov for plassen.
2024: VW ID4
2020: Tesla Modell 3 SR+ - solgt
2018: Nissan Leaf  40kw - solgt

magfred

#9
Min står også i Bremerhaven, bestilt 13.09.23, forventet levering uke 52, men meldt ferdig fra fabrikk 23.01.24. Men ser kanskje ikke ut som at Auto Eco kommer denne torsdagen. Den skal ankomme Bremerhaven natt til 07.02.24, og da rekker den vel ikke til Norge til 08.02.24?

I tillegg sier min forhandler at han håper min bil er med den 12.
Peugeot e208 GT Pack
Volkswagen ID.5 GTX Facelift
Tidligere Volkswagen ID.4 1st Max

MinID

Sitat fra: magfred på tirsdag 06. februar 2024, klokken 12:35Min står også i Bremerhaven, bestilt 13.09.23, forventet levering uke 52, men meldt ferdig fra fabrikk 23.01.24. Men ser kanskje ikke ut som at Auto Eco kommer denne torsdagen. Den skal ankomme Bremerhaven natt til 07.02.24, og da rekker den vel ikke til Norge til 08.02.24?

I tillegg sier min forhandler at han håper min bil er med den 12.

Går båt til Drammen på torsdag/fredag med Møller biler. Mandag båt til bekkelagskaia ifølge min kilde.
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 4.0,

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

pkb

Sitat fra: MinID på tirsdag 06. februar 2024, klokken 14:34
Sitat fra: magfred på tirsdag 06. februar 2024, klokken 12:35Min står også i Bremerhaven, bestilt 13.09.23, forventet levering uke 52, men meldt ferdig fra fabrikk 23.01.24. Men ser kanskje ikke ut som at Auto Eco kommer denne torsdagen. Den skal ankomme Bremerhaven natt til 07.02.24, og da rekker den vel ikke til Norge til 08.02.24?

I tillegg sier min forhandler at han håper min bil er med den 12.

Går båt til Drammen på torsdag/fredag med Møller biler. Mandag båt til bekkelagskaia ifølge min kilde.

i forrige uke kom det visstnok kun nyttekjøretøy til Bekkelagskaia, selger mener det kommer båt hver uke nå. Skal sjekke litt nærmere i morgen når jeg skal innom Gumpens Auto. Er visst mange som venter på bil nå uten at de vet eksakt grunn til forsinkelsene.
VW ID4 GTX 2024 (250KW)
Solgt: VW ID4 GTX 2023 (220KW)

MinID

#12
Sitat fra: pkb på tirsdag 06. februar 2024, klokken 22:19
Sitat fra: MinID på tirsdag 06. februar 2024, klokken 14:34
Sitat fra: magfred på tirsdag 06. februar 2024, klokken 12:35Min står også i Bremerhaven, bestilt 13.09.23, forventet levering uke 52, men meldt ferdig fra fabrikk 23.01.24. Men ser kanskje ikke ut som at Auto Eco kommer denne torsdagen. Den skal ankomme Bremerhaven natt til 07.02.24, og da rekker den vel ikke til Norge til 08.02.24?

I tillegg sier min forhandler at han håper min bil er med den 12.

Går båt til Drammen på torsdag/fredag med Møller biler. Mandag båt til bekkelagskaia ifølge min kilde.
Er visst mange som venter på bil nå uten at de vet eksakt grunn til forsinkelsene.

Noen vet selvfølgelig årsak, men unnlater å informere videre.
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 4.0,

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

daktari

På internettet har det vært endel nyheter om problemer med produksjon av nye motorene, de mangler motorer.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

torerik

Sitat fra: daktari på tirsdag 06. februar 2024, klokken 22:43På internettet har det vært endel nyheter om problemer med produksjon av nye motorene, de mangler motorer.
Det er nok korrekt, stemmer overens med informasjon jeg har fått fra Møller. Kun 4x4 som var påvirket, da er det naturlig å tenke at motor er årsaken.
2024 Skoda Enyaq 85X L&K (bestilt)
2022 Volvo V60 T6 Recharge
2015 Volkswagen e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA