Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva skjer/betyr det å synkronisere bilen i VW appen ?

Startet av ENTO, torsdag 01. februar 2024, klokken 20:57

« forrige - neste »

ENTO

Det står i VW appen under innstillinger at det skjer automatisk med jevne mellomrom, men kan også utføres manuelt ved å trykke på «synkroniser nå» ! Ja hva skjer egentlig og hvorfor utføres dette ?

igniztion

#1
Det som skjer er at datasenteret til VW sender en kommando til bilen for å få oppdaterte data. Bilen sender så disse til datasenteret og de blir tilgjengelig i f.eks appen.

Data som blir oppdatert er bl.a. batteriprosent, estimert gjenstående rekkevidde og en hel del annet som trengs for at appen skal fungere.

Hvorfor?: Strømsparing vil jeg tro. Det er mye mer effektivt å sende data når man parkerer og så kun våkne opp systemet for å sende mer data ved behov enn at det skal være kontinuerlig oppdatert.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

ENTO

Da har jeg et spørsmål: har hatt et problem siden jul. Hvis jeg skal lade bilen med min Easee-lader vil den ikke starte lading til bilen. Det er både når jeg setter opp tidsstyrt lading og når jeg prøver å trykke start direkte i Easee-appen. Det vises «klar til å lade». Dersom jeg så trykker på «synkroniser nå» i VW appen så starter den straks lading. Hva kan dette komme av ?

igniztion

Sitat fra: ENTO på lørdag 03. februar 2024, klokken 11:14Da har jeg et spørsmål: har hatt et problem siden jul. Hvis jeg skal lade bilen med min Easee-lader vil den ikke starte lading til bilen. Det er både når jeg setter opp tidsstyrt lading og når jeg prøver å trykke start direkte i Easee-appen. Det vises «klar til å lade». Dersom jeg så trykker på «synkroniser nå» i VW appen så starter den straks lading. Hva kan dette komme av ?

Skjedde dette etter oppdatering til 3.2?

Mange har opplevd lignende etter oppdateringen. Det er en modul som må restartes (som visstnok var uteglemt fra prosedyren ved oppdatering fra starten i alle fall).

Du kan enten velge å ordne selv ved å ta ut en sikring i sikringsboksen under panseret i noen sekunder - eventuelt koble fra 12V helt, eller gå til forhandler så ordner de det. Har dessverre ikke notert meg hvilken sikring det er.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

ENTO

Hadde 3.2 oppdatering rett før jul ja. Dette problemet har vært siden jul. Skal til VW i morgen og dra ut og sette inn en sikring.

ENTO

Da er ladeproblemet løst: Dra ut sikring F3 for et par minutter til venstre i sikringsboxen FORAN til høyre på bilen.

igniztion

F3 var det ja. Var det jeg trodde, men turte ikke si noe uten å finne bekreftelse. Vil ikke være ansvarlig for noe som skaper enda mer problemer.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA