Tesla Gen 2 vs Gen 3 til TMS og BMW i3

Startet av kontorstol, tir 30. jan 2024, kl. 12:30

« forrige - neste »

kontorstol

Hei!

Mitt første innlegg her. Bare flytt hvis det er lagt feil :)

Jeg og samboer har bestemt oss for hjemmelader da vi har behov for det. Jeg har en Tesla Model S 2014 P85 med mulighet for 22kwh lading (dobbel integrert lader) og hun har en nye BMW i3 2020 modell tror jeg.

Jeg har 230v IT nett og en egen kurs ut i garasjen som går til et 230v trefas stikkkontakt og jeg ønsker å bruke den kursen til elbil lader.

Jeg ønsker å kjøpe enten gen 2 eller gen 3 tesla wall connector og bruke 16a trefas 230v. Men er usikker på om det går med samboerens BMW i3. Jeg har funnet ut at den ikke kan utnytte det, men jeg klarer ikke å finne ut om den kan bruke det som enfas?

Så spørsmålet er egentlig burde jeg kjøpe en litt billigere gen2 lader eller en ny gen3 lader og vil det påvirke ladingen til samboerens bmw i3?

RJK

Lite eller intet som påvirker i3 på ladingen her, annet enn hvor mange A du får levert. i3 kan støtte opp til 11 kW på 16A 3-fase TN, men med IT blir det litt annet, og kommer og an på om medfølgende kabel er 3-fase eller ikke. Noen eldre modeller ble levert med en noe tynnere 1-fase kabel.

Du kan lese mer i denne tråden som svarer enda mer presist:

https://elbilforum.no/index.php?topic=51183.0
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

kontorstol

Ok, den er grei. Takk for svar!

Hva med valg av lader, ny tesla wall connector gen 3 til 6200kr eller gen 2 til 5000kr. Jeg har hørt at gen 2 wall connector kan lade litt fortere (80 ampere) og ønsker å lade så fort som mulig hjemme. Men skjønner ikke om mitt 230 IT nett kan utnytte gen 2 lader?

sjokomelk

TWC gen2 er ikke i salg lenger. Så den må du kjøpe brukt. Den krever også egen jordfeilbryter type B i installasjonen.

TWC gen3 er den som er i salg ny nå. Kravet om jordfeilbryter type B er ikke på denne, da den har funksjonen innebygd. Kabelen på denne er også tynnere/mer smidig enn på gen2. Denne har også mulighet for å styres via Tesla sin app, da den kobles opp mot wifi.

Begge ladestasjonene støtter inntil 3x32A (Både 230V IT og 400V TN) i den europeiske versjonen. Det er kun i USA de er opp til 80A 240V.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

kontorstol

Takker for gode svar!

Skjønner nå at jeg burde kjøpe gen 3  :)

geear

Du vil nok få 16A 1-fas (3,6 kW) på i3, og så antar jeg at Model S-en, tross 22 kW ombordlader, vil håndtere 3-fas 230V likt som de senere 16,5 kW S/X, og dermed få 4,2 kW. Dette vil være det samme enten du har TWC2 eller 3.

TWC3 har wifi og kan vise litt info i Tesla-appen, men ikke noen stor revolusjon.

daktari

Hvis du skal koble IT 3-fas så kan du få problemer med endel biler og ladeboks, og du vil kunne oppleve ingen lading eller lav fart.
Eneste ladeboksene som håndterer dette fint er Easee (og Zaptec??).

Hvis du derimot kobler som 1-fas så vil det funke på alle.

TWC gen 3 IT 3fas lader BMW i4 på kun halv fart.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

jlan

Sitat fra: daktari på tor 01. feb 2024, kl. 08:23Eneste ladeboksene som håndterer dette fint er Easee (og Zaptec??).
Jeg tror ikke Zaptec Go håndterer veksling mellom 1 fase og 3 fase i software. Det er vel akkurat der Easee bryter med standarden, som krever mekanisk sammenkoblede relekontakter.

Men Zaptec (og Easee) fungerer bra med Tibber, for effektbalansering etter tariffgrenser mm.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Ulvis

Litt kjapp googling ga meg veldig lite info om vellykka lading av i3 på 230V 3fase. Derimot har Blogg.larsfredrik.com ei sak om klikkelyd i i3 ved 230V 3fase lading med TWC.
BMW tilrår det ikkje, iflg TU sin artikkel.
'Lademinister' J.T. Gjøby har naturligvis også sagt sitt om 3fase lading.

Trådstarter sin 2014 TMS kan ikkje bruke 230V 3fase symmetrisk fullt ut, slik som TM3/TMY kan, men kan antakelig få den halve kilowatten ekstra, som nemnt i tidlegare post. Det er ikkje allverden i juble for, men alle monner drar.

Her vil eit bra kompromiss vere oppsett med 1-fase kobling, helst også med større strømstyrke, feks 20A, men det spørst om lagt kabel er dimmensjonert for meir enn 3x16A.

Med 2 bilar og 2 oppstillingsplasser er det kjekt med 2 ladeboksar. Spesiellt om vinteren med regelmessig lading og oppvarming på morgenen er det fint å sleppe omkobling av bilar.
(Lastdeling med 2 x TWC kopla som 1-fase, fordelt på ein 3fase kurs, 230V IT, skal eg ikkje kome inn på i denne omgang)
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

geear

Har hatt både Ecolite og TWC3 koblet opp i 3-fas 230V IT i mange år og har ladet flere elbiler som kun tar 1-fas, av forskjellige merker, aldri vært problem på en eneste en. Ikke prøvd i3.

Sitat fra: daktari på tor 01. feb 2024, kl. 08:23TWC gen 3 IT 3fas lader BMW i4 på kun halv fart.
Halv fart av hva?

daktari

Sitat fra: geear på tor 01. feb 2024, kl. 22:47Har hatt både Ecolite og TWC3 koblet opp i 3-fas 230V IT i mange år og har ladet flere elbiler som kun tar 1-fas, av forskjellige merker, aldri vært problem på en eneste en. Ikke prøvd i3.

Sitat fra: daktari på tor 01. feb 2024, kl. 08:23TWC gen 3 IT 3fas lader BMW i4 på kun halv fart.
Halv fart av hva?
3,6 kW av ca 8 kW på 32A sikring.
Etron ville ikke lade på Gen2 IT 3fas.
Mine I-Pace videoer

geear

Er ikke det full fart av hva i4 støtter, da? Såvidt jeg har fått med meg er den begrenset til 16 A (11 kW) og støtter ikke 230 V 3-fas, slik som Tesla m.fl., derfor ender den på 1 x 16 A som er 3,6 kW. Selv om laderen tilbyr 1 x 32 A og mange andre biler klarer å kombinere dette i to delladere, som e-Golf 300 km m.fl.

daktari

Sitat fra: geear på tor 01. feb 2024, kl. 22:57Er ikke det full fart av hva i4 støtter, da? Såvidt jeg har fått med meg er den begrenset til 16 A (11 kW) og støtter ikke 230 V 3-fas, slik som Tesla m.fl., derfor ender den på 1 x 16 A som er 3,6 kW. Selv om laderen tilbyr 1 x 32 A og mange andre biler klarer å kombinere dette i to delladere, som e-Golf 300 km m.fl.
Tror vi misforstår. Den i4 lader 7,2 kW etter at laderen ble koblet om til 1fas IT 32A.
Men ikke mer enn 3,6 på IT 3fas 32A. Den ladet hvertfall, i motsetning til etron.
Mine I-Pace videoer

geear

Men har den 11 eller 22 kW AC?

Hvis den har 11, så kombinerer den nok to delladere på 1-fas 32 A, men klarer ikke å bruke 2 x 16 A på 230 V 3-fas.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA