Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Pris mm.

Startet av elektro, fredag 26. januar 2024, klokken 00:41

« forrige - neste »

Dieselgubben

Sitat fra: turfsurf på mandag 01. juli 2024, klokken 20:22Man kan vel sammenligne alt, men at de har samme målgruppe er noe helt annet :)

Ellers har det jeg har sett av reviews av Q6 påpekt uventet lav opplevd kvalitet på interiøret. Vesentlig lavere enn Q8, men bedre enn Q4. Og min opplevelse av Q8/e-tron var ikke så sykt bra.

Fra test av Q6 e tron på tek.no: "Q6 e-tron er Audis nye premium-SUV. Den er litt mindre enn dagens Q8, men ikke mer enn at de i stor grad treffer den samme målgruppen."

ToWalkOrDrive

Sånn apropos den TEK-testen...
Dersom jeg skulle kjøpt en Q6 ville jeg aldri kjøpt 20". Håper for Audi's del at det er det som lager den ekstra støyen fra veien, men er jo vanskelig å vite uten at det er testet. Noen som vet om det forsvinner med 19"? Kan en ha 18"?

Ville og vært nøye med hvilken utstyrspakke en velge. Kan ikke huske å ha hørt om mange elbilkjøpere som kommer inn i butikken og spør: "unnskyld, har du en elbil med ekstra motorstøy?"??

Angående Q8 vs Q6 så virker jo Q6 en del mer moderne med tanke på at det er en dedikert elbilplattform den er bygget på, og at den har lavere forbruk og kjappere lading.

Kanskje det kan komme en helt ny Q8 snart som bygger på samme platform som Q6?

https://www.tek.no/nyheter/sniktitt/i/Mnnw1J/audi-q6-etron-provekjort
Tesla Model Y                         2021-

Trond.m

Vurderte selv å kjøpe med 19 tom, men da kan man ikke senere bytte til 20 tom uten å montere skjermbreddere som er standard på biler med 20 tom. Derfor tror jeg det kan være negativt med tanke på annenhåndsverdi. At 20 tom skal gi merkbart høyere hjulstøy tviler jeg på. Det måtte i tilfelle være fra bakhjulene som er uavnlig brede, 285. Med luftfjæring satser jeg på at dette likevel gir høy komfort, og jeg har ikke hørt dette argumentet med hjulstøy fra andre som har testet bilen.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Trond.m på tirsdag 16. juli 2024, klokken 10:27Vurderte selv å kjøpe med 19 tom, men da kan man ikke senere bytte til 20 tom uten å montere skjermbreddere som er standard på biler med 20 tom. Derfor tror jeg det kan være negativt med tanke på annenhåndsverdi. At 20 tom skal gi merkbart høyere hjulstøy tviler jeg på. Det måtte i tilfelle være fra bakhjulene som er uavnlig brede, 285. Med luftfjæring satser jeg på at dette likevel gir høy komfort, og jeg har ikke hørt dette argumentet med hjulstøy fra andre som har testet bilen.

Ser at testbilen ikke hadde "adaptiv luftdemping". Kanskje dempingen på testbilen overførte mer lyd fra veien, på lik linje med hva en gammel Model 3 gjør vs en ny Model 3, og at luftdemping ikke i like stor grad ville overført veistøy til kupè? Nå bare gjetter jeg....

daktari

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 17. juli 2024, klokken 08:38
Sitat fra: Trond.m på tirsdag 16. juli 2024, klokken 10:27Vurderte selv å kjøpe med 19 tom, men da kan man ikke senere bytte til 20 tom uten å montere skjermbreddere som er standard på biler med 20 tom. Derfor tror jeg det kan være negativt med tanke på annenhåndsverdi. At 20 tom skal gi merkbart høyere hjulstøy tviler jeg på. Det måtte i tilfelle være fra bakhjulene som er uavnlig brede, 285. Med luftfjæring satser jeg på at dette likevel gir høy komfort, og jeg har ikke hørt dette argumentet med hjulstøy fra andre som har testet bilen.

Ser at testbilen ikke hadde "adaptiv luftdemping". Kanskje dempingen på testbilen overførte mer lyd fra veien, på lik linje med hva en gammel Model 3 gjør vs en ny Model 3, og at luftdemping ikke i like stor grad ville overført veistøy til kupè? Nå bare gjetter jeg....
Jeg tror det kommer mer an på utforming av stag og foringer/ledd, og hvor mange vibrasjpnsdempende elementer de putter på. Ikke stålfjær vs luftbelg.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

elektro

Det er noen gode ganske gode tilbud på Q6 om dagen.

Ser de leverer vinterhjul med Yokohama piggfritt. Noen som vet hvilken modell det er, og om de er bra? Finner ingen tester. Det er et dårlig utgangspunkt. Selv om jeg fra gammelt av har regnet dette som en kvalitetsleverandør fra Japan. I alle fall på sommer..
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Dieselgubben

Noen som har fått med seg prisnedgang? Hvis jeg husker rett, er pro satt ned med 20k.

Trond.m

Sitat fra: Dieselgubben på torsdag 23. januar 2025, klokken 18:49Noen som har fått med seg prisnedgang? Hvis jeg husker rett, er pro satt ned med 20k.
Den er vel ned 58K i følge prislisten, forutsatt at de ikke har endret innholdet i pakken.

Dieselgubben

Såpass ja. Går an å få seg en greit utstyrt pro til 850k med std lakk. Vet noen om man får med vinterdekk på kjøpet?

daktari

Bare solgt 1300 Q6 hittil, så virker logisk at man kan få rabatter.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Brisken

Jeg ser på tech plus. Kollega tok en på leasing der totalpris ble 730K. 
Fikk tilbud på samme spec for 780K.

Selgeren mente att sånn kan jeg ikke sammelikne, er dere enige?

Begge var for øvrig med kun småtteri ekstra plus vinterdekk og 2 år service. 

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Brisken på mandag 03. februar 2025, klokken 23:15Jeg ser på tech plus. Kollega tok en på leasing der totalpris ble 730K. 
Fikk tilbud på samme spec for 780K.

Selgeren mente att sånn kan jeg ikke sammelikne, er dere enige?

Begge var for øvrig med kun småtteri ekstra plus vinterdekk og 2 år service. 

Jeg er litt enig at du ikke kan sammenligne sånn. På samme måte som at leasing-rente bare er tull. Bilforhandlere kan oppgi en "leasingbil-salgspris" og "leasingrente" som er kunstig lav, for å få deg til å tro at dealen er god, men så tar de det igjen på forventet verditap +++.

Så eneste måten å sammenligne kjøpspris og leasing er å sette opp de to alternativene i et regneark, hvor du på kjøp tar med alle kostnadene, inkludert rentekostnader og forventet verditap i 3-årsperioden, og sammenligner med hvor mye du må betale på leasing i faktisk månedlige beløp. Husk å trekke 22% av rentene i skatt (kan vel og trekkes på leasing, men ofte mindre siden de jukser med lav "rente". Kan selvfølgelig være vanskelig å estimere verditap på 3 år, men føler leasingselskap med få unntak beregner alt for høyt verditap - ofte like mye på 3 år som en ved kjøp erfarer på 4,5 år.

Brisken

Jeg er enig hvis verditap var en kjent storhet, det blir fort +\- 20% i nøyaktighet.
Jeg tenker at hvis audi-forhandleren kan selge bilen for 730K til Audi financial services, så kan de selge den for det til meg og.

Et poeng til når leasing favoriseres, de indikerte at de aller flest går for det, er de negative ringvirkningene på akkurat verditapet da det blir pöset ut 3år gamle biler på bruktmarkedet.

Til orientering var totalkostnad per på for leasingalternativet 120K.
Om vi ser vekk fra renter får en altså en restverdi på 730k-360k = 370k, som höres noe lavt ut ja.

Hvis vi tar utganspunkt at det er riktig så kjöper jeg bilen for 780k, verdt 370k etter 3år og tapt 410k.

Trond.m

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 04. februar 2025, klokken 10:13kan vel og trekkes på leasing, men ofte mindre siden de jukser med lav "rente". Kan selvfølgelig være vanskelig å estimere verditap på 3 år, men føler leasingselskap med få unntak beregner alt for høyt verditap - ofte like mye på 3 år som en ved kjøp erfarer på 4,5 år.
Du får ikke fradrag for renter, men grunnlaget for renteberegningen er litt lavere enn kjøpesummen da mva trekkes fra siden det er et bedriftsskjøp. Det er vel også derfor kjøpesummen i leasingkontrakten er lavere, så legges mva på leasingprisen til slutt om jeg har forstått dette rett. Forøvrig ville jeg nok valgt Pro når pristillegget er så lavt. Du får jo en god del mer enn luftfjæring i tillegg hvis jeg planleggervå ha den under 5 år. Reparasjon av luftfjæring er kostbart og er vel ikke til å unngå.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Trond.m på onsdag 05. februar 2025, klokken 03:12
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 04. februar 2025, klokken 10:13kan vel og trekkes på leasing, men ofte mindre siden de jukser med lav "rente". Kan selvfølgelig være vanskelig å estimere verditap på 3 år, men føler leasingselskap med få unntak beregner alt for høyt verditap - ofte like mye på 3 år som en ved kjøp erfarer på 4,5 år.
Du får ikke fradrag for renter, men grunnlaget for renteberegningen er litt lavere enn kjøpesummen da mva trekkes fra siden det er et bedriftsskjøp. Det er vel også derfor kjøpesummen i leasingkontrakten er lavere, så legges mva på leasingprisen til slutt om jeg har forstått dette rett. Forøvrig ville jeg nok valgt Pro når pristillegget er så lavt. Du får jo en god del mer enn luftfjæring i tillegg hvis jeg planleggervå ha den under 5 år. Reparasjon av luftfjæring er kostbart og er vel ikke til å unngå.

Aha. Ble ikke noe av det rentesnakket da.

Elbil som leasing sliter jo litt mer med økonomien enn bensinleasing, siden f.eks. de første 500.000 mva er 0, så en får ikke like stor fordel med å skrive av mva i leasingperioden som f.eks. en bensinbil.

Ser for øvrig at det er laget noen kalkulatorer på leasing vs kjøp. En må huske å legge renter på kjøpsalternativet.

Føler at verditapet på år 4-5 er lavere enn de første årene, sånn at det vil være til fordel for kjøp - da kan du f.eks. vente til det er f.eks. 5 måneder igjen av nybilgarantien før en selger, mens på en leasing-bil måtte du fort vært langt inni neste leasing-avtale. Da kan en selge bilen relativt trygt. Men en vet jo ikke hvor langt bilene går om 4,5 år, og verdien på 4,5 år gamle biler.

Synes for øvrig at leasing dealen til Audi for akkkurat denne bilen ikke er så verst. Ofte blir verditapet i prosent litt høyere på premiumbiler som denne enn melk-og-brød-bilene.

Svakheten med akkurat denne kalkulatoren er at du ikke kan justere på restverdi på kjøpsbil (som kan variere fra modell til modell)
https://www.smartepenger.no/kalkulatorer/1628-kalkulator-privatleie-av-bil

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA