Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Five Strikes and You’re Out!

Startet av Handyman, onsdag 24. januar 2024, klokken 11:01

« forrige - neste »

Øyvind.h

Mener Tesla har gjort det før i form av å OTA låse av kapasitet i batteriet, og kutte ladehastighet?
Det ble de vel dømt i retten for også, uten at jeg har satt meg nøye inn i saken.

Så det er eksempler på hvordan de har brukt OTA til å fjerne egenskaper bilen er levert med.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Mobileum

Ikke helt likt. I den saken ble endringene gjort permanent, og Teslas argument var at de gjorde det for å sikre en lenger levetid på batteriet (hvis jeg ikke husker feil).
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

marud

Sitat fra: Rosstopher på søndag 11. februar 2024, klokken 10:29
Sitat fra: marud på søndag 11. februar 2024, klokken 00:35Jeg vil tro at en sak i Norge mot Tesla fordi man mistet tilgang til AP i en uke fordi man gjentakende ikke fulgte med eller overvåket systemet slik man er pålagt ved lov å gjøre vil gå greit i favør Tesla. Hadde dog vært spennende å sett det prøvd i retten en gang.

Det er interessant at mange mener det. Jeg mener det motsatte. Jeg mener det per i dag ikke er dekning i norsk lov for at en selger kan ta tilbake det de har solgt fordi kjøper gjør noe ulovlig med det. Hvis bilselger ser at du kjører over fartsgrensen, kan de ta tilbake bilen? Hvis Elkjøp vet at du gjør ulovlige ting på PCen din, kan de uten videre komme og ta den tilbake? Jeg mener svarene på slike spørsmål er klart nei, men jeg vil gjerne høre hvorfor dere andre mener noe annet.
Problemet opp mot en eventuell rettssak er jo at når du aktiverer AutoSteer i bilen blir du informert om at du vil miste tilgangen ved misbruk 5 ganger. Dette godtar du ved aktivering av systemet på nåværende software. Når det da i tillegg er knyttet til adferd som på mange måter er forbudt ved norsk lov (ikke følge med på kjøringen, ikke kontrollere at systemet gjør jobben sin riktig, ikke være beredt på å overta på et øyeblikks varsel osv) så vil det bli et tema i retten hvordan fører har oppført seg. Når Tesla da også gjør gjeldende, i tillegg til at eier har godkjent vilkåret, at det kun varer i 1 uke så vil nok retten dømme i favør av Tesla.

Men som jeg også skrev, det er på mange måter et prinsipielt spørsmål og det hadde vært interessant å se det vurdert av en domstol. For at vi skal få ordentlig verdi av saken må den nok også gå hele veien til Høyesterett, siden den er så prinsipiell.

Forøvrig, argumentet med om Elkjøp kan ta tilbake PCen ved ulovligheter, eller om forhandler henter tilbake bilen ved overtredelse av fartsgrensen blir for dum sammenligning. Det er permanente tiltak, mens dette er midlertidig og over det som anses som et ganske kort tidsrom. Du mister heller ikke kjøretøyet eller den viktigste funksjonen det har, å kunne kjøre.

Sitat fra: kaistian på søndag 11. februar 2024, klokken 01:13
Sitat fra: marud på søndag 11. februar 2024, klokken 00:35Jeg vil tro at en sak i Norge mot Tesla fordi man mistet tilgang til AP i en uke fordi man gjentakende ikke fulgte med eller overvåket systemet slik man er pålagt ved lov å gjøre vil gå greit i favør Tesla.
Ja, for Tesla sin software er feilfri, da det er ingen som opplever fantombremsing, viskere som går helt amok, visking på tørr rute, nødbremser når den møter biler som er godt innenfor gulstripa, fjernlys som nekter å slå seg på i AP osv da dette er feil som kun andre bilmerker har.
Nå handler ikke dette om kvaliteten på softwaren. Tesla er ikke feilfri, det er heller ikke andre bilmerker. Men kvaliteten på softwaren vil aldri ha noe å si i vurderingen om midlertidig deaktivering av AP. Så lenge det er du selv som deaktiverer eller tar over slik at den slås av så vil du ikke få strike. Det er kun når bilen selv merker at du ikke følger med og holder i rattet og dermed slår seg av at du får strike.
2024 Tesla Model 3 RWD Stealth Grey

Mobileum

På min bil er det eneste som vises ved første gangs oppstart av AP/Autosteer "Hold hendene på rattet" og pip. Hva står det på din bil?
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

marud

Sitat fra: Mobileum på søndag 11. februar 2024, klokken 12:51På min bil er det eneste som vises ved første gangs oppstart av AP/Autosteer "Hold hendene på rattet" og pip. Hva står det på din bil?
Når jeg fikk bilen måtte jeg velge at den skulle ha AutoSteer og ikke bare TACC. Da fikk jeg også advarsel om at systemet ville deaktiveres ved 5 strikes
2024 Tesla Model 3 RWD Stealth Grey

Mobileum

Interessert i hele teksten som vises hver gang når AP/Autosteer aktiveres.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Handyman

Sitat fra: Mobileum på søndag 11. februar 2024, klokken 12:51På min bil er det eneste som vises ved første gangs oppstart av AP/Autosteer "Hold hendene på rattet" og pip. Hva står det på din bil?
Beta må jo vanligvis ikke aktiveres etter SW-oppdatering, men ved oppdateringen som innførte "strikes" ble Beta deaktivert i menyen, og man måtte akseptere alle betingelsene (alle forbehold, betingelser og advarsler) ved aktivering av Beta igjen mens bilen stod i Park.
Når man skrur den på under kjøring er det vanlige advarsler om å følge med på trafikken og å holde i rattet.
Det er derimot ikke mange sekundene man ikke skal ha hodet vendt forover før den varsler noe ala "følg med på trafikken!". Dette er en klar endring.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Mobileum

Så varselet om strikes vises altså bare én gang. Og bare for eieren. Holder det i en rettssak? Blir omtrent som da jeg som 18-åring fikk låne min fars bil, og da alltid med kommentaret "Kjør pent da". :police:
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

k1

Sitat fra: marud på søndag 11. februar 2024, klokken 12:37Når det da i tillegg er knyttet til adferd som på mange måter er forbudt ved norsk lov (ikke følge med på kjøringen, ikke kontrollere at systemet gjør jobben sin riktig, ikke være beredt på å overta på et øyeblikks varsel osv)

Gitt at jeg bare ikke "rykker/beveger" i rattet når den varsler og blinker, men holder faktisk hånda på rattet, følger med i trafikken, osv, hvorfor definerer du det som forbudt adferd ved norsk lov?

k1

Sitat fra: Handyman på søndag 11. februar 2024, klokken 13:36Beta må jo vanligvis ikke aktiveres etter SW-oppdatering, men ved oppdateringen som innførte "strikes" ble Beta deaktivert i menyen, og man måtte akseptere alle betingelsene (alle forbehold, betingelser og advarsler) ved aktivering av Beta igjen mens bilen stod i Park.

Så her MÅ jeg akseptere nye betingelser for å få varen jeg har betalt for som ikke hadde slike betingelser da jeg kjøpte varen? Henger jo ikke på greip fra lovens standpunkt.

Ikke misforstå, jeg forstår sikkerhetsprinsippene som Tesla ønsker å innføre her, det gir for all del mening i seg selv, men prinsipielt kan de ikke endre dette med inaktivering etter salg og fjerne tilgang, selv ikke midlertidig.

marud

Sitat fra: Mobileum på søndag 11. februar 2024, klokken 14:00Så varselet om strikes vises altså bare én gang. Og bare for eieren. Holder det i en rettssak? Blir omtrent som da jeg som 18-åring fikk låne min fars bil, og da alltid med kommentaret "Kjør pent da". :police:

Det er jo slik med alle kjøretøy. I praksis er det kun eieren som ser advarsler ang feil bruk av kjøretøyet. Aldri har jeg lånt en bil eller hørt om andre som har det og som også har lest bruksanvisningen hvor slike advarsler står.

At den kun vises en gang holder absolutt vann, det er standard avtalerett. Du har godtatt vilkårene/avtalen og dermed trenger ikke den dras frem igjen med mindre det gjøres nye endringer du må godta.

Det er eier som er ansvarlig for kjøretøyet og Tesla vet jo ikke om du låner det bort. Profilinnstilingene til Tesla er jo noe bare de har på det nivået omtrent, standarden på kjøretøy er inntil 3 profiler for seteinnstillinger, og stort sett ikke noe annet.

Sitat fra: k1 på søndag 11. februar 2024, klokken 14:12
Sitat fra: marud på søndag 11. februar 2024, klokken 12:37Når det da i tillegg er knyttet til adferd som på mange måter er forbudt ved norsk lov (ikke følge med på kjøringen, ikke kontrollere at systemet gjør jobben sin riktig, ikke være beredt på å overta på et øyeblikks varsel osv)

Gitt at jeg bare ikke "rykker/beveger" i rattet når den varsler og blinker, men holder faktisk hånda på rattet, følger med i trafikken, osv, hvorfor definerer du det som forbudt adferd ved norsk lov?
Nå kom jeg med eksempler i parentes jeg mener er forbudt. Om du betjener systemet som det skal så vil du jo ikke få advarselene. Om du "bare" ikke viser systemet at du er tilstede så er det jo ikke nødvendigvis ulovlig etter norsk lov, men et brudd på avtalen du har med Tesla om korrekt bruk av systemet
2024 Tesla Model 3 RWD Stealth Grey

Handyman

Sitat fra: k1 på søndag 11. februar 2024, klokken 14:16
Sitat fra: Handyman på søndag 11. februar 2024, klokken 13:36Beta må jo vanligvis ikke aktiveres etter SW-oppdatering, men ved oppdateringen som innførte "strikes" ble Beta deaktivert i menyen, og man måtte akseptere alle betingelsene (alle forbehold, betingelser og advarsler) ved aktivering av Beta igjen mens bilen stod i Park.
Så her MÅ jeg akseptere nye betingelser for å få varen jeg har betalt for som ikke hadde slike betingelser da jeg kjøpte varen? Henger jo ikke på greip fra lovens standpunkt.
Beta kan testes under visse vilkår, som altså nå har endret seg.
Varen du har betalt får du nok ikke med det første. Tipper det går både måneder og år.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Sitat fra: Mobileum på søndag 11. februar 2024, klokken 14:00Så varselet om strikes vises altså bare én gang. Og bare for eieren. Holder det i en rettssak? Blir omtrent som da jeg som 18-åring fikk låne min fars bil, og da alltid med kommentaret "Kjør pent da". :police:
Jeg mener at det måtte aktiveres og aksepteres for hver fører.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

k1

Sitat fra: Handyman på søndag 11. februar 2024, klokken 14:39Beta kan testes under visse vilkår, som altså nå har endret seg.
Varen du har betalt får du nok ikke med det første. Tipper det går både måneder og år.

Innforstått med at betaen kan endre seg, noe som er hele poenget med en ufullstendig beta, men ikke tilgangen.

Handyman

Sitat fra: k1 på søndag 11. februar 2024, klokken 16:25
Sitat fra: Handyman på søndag 11. februar 2024, klokken 14:39Beta kan testes under visse vilkår, som altså nå har endret seg.
Varen du har betalt får du nok ikke med det første. Tipper det går både måneder og år.
Innforstått med at betaen kan endre seg, noe som er hele poenget med en ufullstendig beta, men ikke tilgangen.
Litt usikker på om det er vilkårene som har endret seg, eller om det bare er konsekvensen av å bryte dem. Ingen er meg bekjent lovet noe i forbindelse med Beta. Mener alt knytter seg til ferdig FSD. Mulig jeg tar feil.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA