Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ut med batteripakka

Startet av olehenrikfjeld, lørdag 01. desember 2012, klokken 00:23

« forrige - neste »

olehenrikfjeld

Imorgen er den store dagen da jeg forhåpentligvis skal klare å ta ut batteripakka for første gang. Jeg har lest på forumet til øyet har blitt stort og vått, og jeg tror jeg har funnet alle nyansene i denne operasjonen blant hundrevis av tråder, føles det som...

Nå har jeg jekker, bukker, MC-løfter, Lecablokker, Europaller, tynn 13mm, lufttrekker og (ikke minst) svigerfar booket, og kan ikke si annet enn at jeg gruer meg - forhåpentligvis helt uten grunn  :)

Men jeg skal ikke plage alle med mine bekymringer, så til spørsmålet: Det er jo en grunn til at kassa skal ut, og det er for å finne den/de batteriene som er døde. Akkurat hvordan jeg skal gjøre det har jeg foreløpig ikke satt meg så nøye inn i, men jeg regner ihvertfall med at jeg skal klare å finne et batteri som har sprukket.

Men når noe skal ut og noe annet skal inn så er det to spørsmål som melder seg:

1) Er det noen som har batterier til salgs? Send meg gjerne en PM.
2) Hvilken SOC burde pakka være på før jeg demonterer? Den er nå på 55%. Burde jeg kjøre den lengre ned? Jeg har sett et par steder at det ikke bør være alt for mye strøm på batteripakka når du skal ha inn "nye" (og kanskje utladede) batterier.

Nå: USA LEAF 2012.
Før: Think City "Classic" 2002.

elektrolux

55% SOC er en bra ladetilstand. Det viktige er at dette er en "fersk" tilstand. D.v.s at bilen ble kjørt kort tid etter sist fullading, og at den ladetilstanden den nå er på er grunnet bruk, og ikke selvutlading som er ujevn fra høy ladetilstand. Batteriet kan gjerne ha stått i ukesvis etter denne fulle oppladingen, bare de øverste 20-30% ble dratt ut ganske tidlig.

Siden du ikke har all verdens utstyr, kunne du likevel ha kjørt batteriet ned mot rødfeltet, eller 20% SOC. Da vil en enkel spenningsmåling avsløre 80% av de dårlige blokkene. En 12V belastningstester fra f.eks Biltema vil ta de resterende 18%, og resten må du bare ta neste gang pakken er nede ;)

I serviceluka skal du av med + og - og en firkantet plugg til laderen. I tillegg skal 2 runde AMP koblinger skrus fra hverandre. I tillegg skal 2 vannslanger av, og 4 bolter under setene må ut i tillegg til alle under bilen.

Jeg har blokker for salg, men desverre kun til biler med batteriovervåkning. Dette grunnet at jeg gir garanti på blokkene jeg selger.

Blir spennende å følge deg videre med dette uttover dagen. Med litt trening, er jeg sikker på at det skal det være mulig å ta pakken ned på 15 min, men jeg har enda ikke klart bedre enn 17 min. fra bilen kjører inn, til pakken er nede.

Med ditt verktøy og erfaring, bør du klare det på 2-3 timer.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

olehenrikfjeld

2-3 timer, ja... Jeg har satt av hele ettermiddagen, jeg. Takk for tilliten  :)

Da kjører jeg batteriet ned til 20% på varmeapparatet - så får jeg litt varme i garasjen samtidig...
Nå: USA LEAF 2012.
Før: Think City "Classic" 2002.

Caspar

Det finnes 2 forskjellige løsningervpå vannslangene. Korte og lange. Min bil er av en så tidlig produksjon at den hadde korte slanger. Jeg har mange ganger ønsket å treffe han som konsrtruerte denne løsningen. Etter å ha hatt kassen nede et par ganger har jeg nå byttet til lange slanger. Har du korte vil du forstå hva jeg mener når du er i gang. Ikke la deg lure av skrytet til Elektrolux  :D Du skal ha tatt ned den kassen noen ganger og ha litt utstyr før du kan snakke om de tidene der. Står du fast og er motløs kan du gjerne ringe for å få litt tips og triks, eller bare litt trøst. Lykke til.
Caspar 93064200
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

elektrolux

Har du korte kan du legge på minst 1 time til banning og plastring av fingrer.  ;D

Det beste hjelpemiddelet til de korte slangene er en stor og lang nebbtang.

Jeg har slangesett av typen lang slange til 1000 NOK inkl moms om du ønsker å bytte til det.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

El rayo

Jeg tror ganske sikkert at 2002 modellene har lange slanger, men det har du sikkert funnet ut allerede.

Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

olehenrikfjeld

Slangene er fremdeles ikke synlige - jeg må utsette løftet til imorgen... Men takk for tips. Får håpe de er lange, men hvis de ikke er det så vet jeg hva jeg skal gjøre: banne masse eller ringe Electrolux  :)

Jeg har begynt litt og blant annet koblet fra kabler i inspeksjonsluka, men her har jeg støtt på en greie. Mine kabler ser ikke ut sånn som bildet i instruksjonsboka..

Se bilde under. Jeg har koblet fra 4-veis kontakt og multikontakter, og den ene høyspenten (B). Men hva med den andre høyspenten? Såvidt jeg kan bedømme fra verkstedhåndboka er det en helt annen kobling ved A enn det det er på min bil, og dingsen C har jeg heller aldri sett før.

Noen som har sett dette? Kan det stemme at noen har byttet ut pluggen ved B og at kabelen fra B går inn på toppen av C og at kabelen fra bunnen av C er den som opprinnelig satt på B?

Eller er det noe annet mekk? Jeg har jo funnet en spiker i sikringen i koblingsboksen under panseret, så det ville vel ikke overrasket meg om det var mere rart..

Men spørsmålet er altså: hvordan skal jeg koble av den andre høyspentkabelen? Er det ved å åpne C og skru opp 12mm oppi der? Har noen prøvd å skru opp en slik før?
Nå: USA LEAF 2012.
Før: Think City "Classic" 2002.

Caspar

Da er du jo godt i gang. Den som er merket med A er minusledningen som er nedom hovedreleet før den kommer opp igjen På B, den er jo bare å skru av der. Plussledningen kommer fra andre hjørnet på batteripakken og går inn i den runde saken som er hovedsikring, vipp av lokket og skru av ledningen der. Jeg har denne boksen på Minien, men på Thinken har jeg den gamle i grå plast, og der går begge kablene innom boksen og kan kobles fra tilsvarende som B på denne boksen. Den gamle er med andre ord litt mer elegant når det gjelder av og påkobling. Slangene kommer du til under bilen når du har jekket opp og tatt av plastdekselet. Vi gleder oss til å høre om du har korte eller lange slanger  ;)
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

olehenrikfjeld

Sånn. Da var pakka nede!

Det tok ganske nøyaktig 1,5 timer og det med en god del førstegangsplundring. Ja, det er et stykke fra 17 minutter, men ikke så lenge som jeg hadde fryktet. Mesteparten av tida gikk med til gjenstridige skruer og ikke minst å heve bilen. MC-løfteren fungerte som bare det. Jeg la to 2x2 planker oppå.

Jeg har ikke tid til å gjøre så mye mer idag, men jeg målte raskt spenningen på alle 19 batteriene. Alle lå på rundt 6,15 volt, bortsett fra fire batterier som lå på 4,8 volt (merket med gult). Jeg kunne ikke se noen åpenbare skader, men jeg må vel plukke dette fra hverandre før jeg kan se det ordentlig. Jeg har lange slanger, ikke sant?

Jeg gjetter at jeg nå må bytte ut minst fire batterier? Alle burde vel vist 6,15 volt hvis de var OK, ikke sant?

Vel, jeg får begynne å demontere og feilsøke videre, men hvis noen har fire batterier til salgs, så bare send meg en PM  :)

Og takk for all hjelp, oppmuntring, informasjon og tilbud om trøst (!) som jeg har fått fra dere her på forumet!
Nå: USA LEAF 2012.
Før: Think City "Classic" 2002.

El rayo

Bra jobba , jeg er imponert.

Hver av de 4 blokkene som holder 4,8V har nok én defekt celle hver og må byttes. Når blokkene er ute kan man holde dem skrått og se elektrolyttnivået på toppen ved fyllekanalen som går langs hele blokken på toppen. Da finner du nok også den blokken som har lekkasje.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

olehenrikfjeld

Takk for det. Ja, jeg skal nok finne synderen. Nå forstår jeg forresten det med slabgene også. Jeg trodde dere snakket om slangene mellom batteriene, men det var jo kjøleslangene. Mine er lange - og helt uproblematiske, bortsett fra at jeg plukket de av på forsiden av traversen før jeg skjønte at det var på baksiden de skulle av... Jaja, så blir det vel litt banning når de skal på igjen...
Nå: USA LEAF 2012.
Før: Think City "Classic" 2002.

elektrolux

Jeg ville blitt overrasket om der ikke er noen til dårlige blokker i mittre rekke.

Disse vil du finne ved å måle spenningen på dem under last..

Robometer nærmer seg, og kanskje kan jeg klare å sende deg et slikt, og nødvendig antall blokker før Jul. Ville likevel forsøkt å finne blokker andre steder, da ting tar tid, og da spesielt nåt Tyskland er involvert.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

olehenrikfjeld

#12
Omfattende greier, dette her  :)

Nå er alle ledninger og slanger koblet fra og jeg har gått igjennom feilsøkingsprosedyren på alle 19 blokkene. Jeg fant omfattende feil på første blokk i midtre rad. Her lakk det alle veier - mellom kasse og pluss, kasse og minus og i påfyllingshullene. Jeg gjetter at denne blokka er kilden til isolasjonsfeilen.

Nå er alle batteriene ute av kassa og jeg skal i gang med å vaske kasse og slanger. Jeg har fått tak i fire nye blokker, og har ladet dem opp, og lader dem nå ut igjen (grøss, det har tatt lang tid)

Men før jeg begynner å sette dette sammen igjen: jeg målte jo alle blokkene etter feilsøkingsskjemaet, og det var to andre batterier som viste mindre utslag mellom batteripol og kjølevæskehull, og det var den aller første og aller siste blokka.

Burde jeg bytte disse også? Utslagene ligger rundt 0,1-0,4 volt. Jeg har jo funnet storsynderen, men kan dette være nok i seg selv til å utløse isolasjonsalarmen?

EDIT: jeg brukte feil motstand. Når jeg satte på en 50kohm motstand fikk jeg bare utslag på 0,04 volt.
Nå: USA LEAF 2012.
Før: Think City "Classic" 2002.

olehenrikfjeld

Da tror jeg at jeg har klart det!

Nå har jeg satt batteripakka inn igjen og konstatert at isolasjonsfeilen er borte. Så sjekket jeg om bilen ville ta lading og det ville den!

Idag tidlig var den ladet opp til 100%. Jeg tok en prøvetur i snøslapset på litt over fire mil og kom tilbake med SOC 25%. Nå er kanskje ikke energimeteret helt i form ennå, men det er innenfor hva jeg ville forventet med vinterdekk og i snøslaps.

Spenningen lå også helt klart høyere under hele turen enn hva jeg har sett tidligere, selv om den fremdeles bikker under 114 volt ved 100A litt tidlig (rundt 60-70%). Med andre ord har jeg sikkert noen flere blokker som bør byttes. Jeg fikk ikke testet blokkene under last når jeg hadde pakka ute.

Velvel, nå vet jeg hvordan dette gjøres, og har utstyr til å gjøre det igjen.

Takk for all uvurdelig hjelp jeg har fått her på forumet  :)

Nå: USA LEAF 2012.
Før: Think City "Classic" 2002.

Caspar

Gratulerer, det er godfølelesen å kjøre nå ?
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA