Batteritype - tilbud om oppgradering fra 75D-90D

Startet av matgsl, tor 11. jan 2024, kl. 13:53

« forrige - neste »

matgsl

Hei! Min 2018 S75D konka i kulden denne uka. Ble konstatert feil på hovedbatteri og batteribytte på garanti. Ifølge servicesenteret kommer de til å sette inn en 90-pakke som softwarebegrenses til 75. Jeg har muligheten til å oppdragere til 90D for mellom 20-25k NOK, skal få eksakt pris senere i dag. Har dere noen tanker om dette?

Jeg er sliter litt med å finne en direkte sammenligning av specs på 75/90 når det kommer til rekkevidde, 0-100, ladehastighet på SC etc.

Det hadde vært fint med litt ekstra rekkevidde, men spørs om det utgjør nok. I tillegg vil kanskje en sw-begrenset 90-pakke vært en positiv ting da den vil ha en stor buffer? I teorien skulle man da kunne lade til 100% og egentlig bare ha ladet til 83%, men det er kanskje ikke slik det fungerer?

Mobileum

Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

TheMaltake

Usikker hvor mye mer rekkevidde du får. Men anbefaler å gå for det tilbudet. Har hørt at de 90 pakkene er veldig bra. Kan garantere at det blir vanskelig å gjøre det seinere og mest samsynelig mer kostbart. Mener å huske at oppgradering fra 60 eller 70 til 75. Kostet godt over 70k for noen år siden.

daktari

75 hadde ca 71-2 kWh netto. 90 hadde ca 83-7  kWh netto. Så ca mellom 10-15 kWh ekstra kapasitet når du lader fullt.

Til gjengjeld kan du med 75 låst lade til 100% alltid med god samvittighet, du vil da ligge på ca 85% av netto 90.

Lader de like raskt, dvs lik ladekurve eller vil låst 75 "arve" original 75 sin mer konservative ladekurve?
Og får man 75 netto av låst 75 mot 72 på en original 75?
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

matgsl

Nå fikk jeg bekreftet at det er den nye 350V 90-pakka, så det er jo bra. Men fortsatt usikker på spørsmålet om oppgradering eller ikke. Tesla sier at jeg selv er ansvarlig for å omregistrere bilen. Jeg prøver å finne ut av eventuell pris på dette men sliter litt med det. Dersom engangsavgiften på en S90D er høyere enn en S75D må jeg betale mellomlegget. Utover dette er det kun en tusenlapp til statens vegvesen for omreg. Vekten blir vel litt høyere med denne batteripakka, men vet noen om effekten på bilen blir høyere også? Vekten vil jo øke uavhengig av softwarebegrensning eller ikke, og det er uvisst hvordan tesla forholder seg til det. Man vil jo strengt tatt måtte omregistrere bare pga dette og får senket nyttelasten.

Mobileum

Personlig hadde jeg ikke tatt bryderiet med endring hos Statens Vegvesen. 😇
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

El-boy

spar dine 20K lad til 100% og la tesla ta kostnaden med omregistrering om der er nødvendig :-) siste er kun ett papirarbeid og ikke noe som innebærer endring på bilen

Klykken

Sitat fra: matgsl på fre 12. jan 2024, kl. 11:32Dersom engangsavgiften på en S90D er høyere enn en S75D må jeg betale mellomlegget. Utover dette er det kun en tusenlapp til statens vegvesen for omreg. Vekten blir vel litt høyere med denne batteripakka, men vet noen om effekten på bilen blir høyere også? Vekten vil jo øke uavhengig av softwarebegrensning eller ikke, og det er uvisst hvordan tesla forholder seg til det. Man vil jo strengt tatt måtte omregistrere bare pga dette og får senket nyttelasten.
Omregistrering etc er jo ikke noe du ber om. Den kosten faller på Tesla, og hvis det innebærer en dårligere bil (sett ut i fra nyttelasten) er det du som skal kompenseres for det i så fall.

Ellers ville jeg gitt F i å oppheve softwarelåst kapasitet.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

moonbuggy

Jeg er nyskjerrig og antar at software limit av kapasitet går på cellenes spenning på topp?
Når jeg sjekket mitt batteris helsesjekk bmw i3, så falt toppspenningen på batteriet i takt med degradering.
M.a.o. tar det vel lang tid før et sw.limit batteri begynner å degradere?

matgsl

Har fått litt mer info, om enn noe uklart, fra Tesla i dag. I tillegg fått noen positive svar mtp eventuell omregistrering.

Ifølge skatteetaten så vil det ikke være noen endring som utløser avgift, selv om vekt og effekt øker. Siden bilen ikke var avgiftspliktig ved kjøp så påvirker ikke den nye vektavgiften. Så eneste utgift for å få alt gjort etter boka er en tusenlapp ca til statens vegvesen for omreg.

Ifølge tesla så vil det ikke være en omregistreringspliktig endring å bytte batteriet hvis jeg ikke betaler for økning av rekkevidden, selv om vekten øker. Jeg kunne bruke bilen akkurat som før. Akkurat det henger ikke helt på greip spør du meg. Bilen blir jo 40-50kg tyngre, og stoppes man for en kontroll og må på vekta (om enn lite sannsynlig) så har du jo tilsvarende mindre nyttevekt og gå på.

Jeg prøvde også å få svar på om bilen ved softwarebegrensning vil få 75 telle kW eller om man får de 7x kW som en 75D faktisk har tilgjengelig. Såpass teknisk innsikt virket det ikke som personen jeg snakket med hadde, og det beste svaret han kunne gi var at det blir akkurat som min 75D. Unødvendig mye buffer oppå hvis det stemmer, men.

Så da er det vel bare å gå i tenkeboksen og vurdere om det er verdt 27k for den ekstra rekkevidden på de få langturene og evt den økte salgsverdien evt hvor lettsolgt bilen vil være.

matgsl

Sitat fra: moonbuggy på fre 12. jan 2024, kl. 17:08Jeg er nyskjerrig og antar at software limit av kapasitet går på cellenes spenning på topp?
Når jeg sjekket mitt batteris helsesjekk bmw i3, så falt toppspenningen på batteriet i takt med degradering.
M.a.o. tar det vel lang tid før et sw.limit batteri begynner å degradere?

Alt jeg har lest tyder på at din tolkning er rett ja, men ikke fått dette bekreftet av tesla. Glemte å spørre om akkurat det.

matgsl

Sitat fra: Klykken på fre 12. jan 2024, kl. 15:13
Sitat fra: matgsl på fre 12. jan 2024, kl. 11:32Dersom engangsavgiften på en S90D er høyere enn en S75D må jeg betale mellomlegget. Utover dette er det kun en tusenlapp til statens vegvesen for omreg. Vekten blir vel litt høyere med denne batteripakka, men vet noen om effekten på bilen blir høyere også? Vekten vil jo øke uavhengig av softwarebegrensning eller ikke, og det er uvisst hvordan tesla forholder seg til det. Man vil jo strengt tatt måtte omregistrere bare pga dette og får senket nyttelasten.
Omregistrering etc er jo ikke noe du ber om. Den kosten faller på Tesla, og hvis det innebærer en dårligere bil (sett ut i fra nyttelasten) er det du som skal kompenseres for det i så fall.

Ellers ville jeg gitt F i å oppheve softwarelåst kapasitet.

Høres ikke ut som Tesla mener det er noe å kompensere for mtp vektendringen, men det er mulig det går an å følge opp den litt bedre. Det er jo en reell endring til det dårligere akkurat det. Mens økt buffer på den andre siden er en endring til det bedre.

Muffinman

Jeg tipper du får en god verdi om du leser av nominal fullpack verdien med softwarelåst batteri, mest sannsynlig høyere enn et nytt 75D-batteri. Trolig holder seg den stabil på den verdien over lang tid, og selv uten å låse opp til full kapasitet vil dette batteribyttet innebære en fin oppgradering. Fin hurtigladekurve får du også.

Jeg ville ikke brukt penger på å låse opp. Fulladet 75D (++) funker finfint på langtur :)

daktari

Tror heller ikke det er verdt det. Spar heller pengene til neste bil en gang i fremtiden.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA