Kjørerute vinterkjøring Molde - Trondheim...

Startet av Gadgetman, torsdag 11. januar 2024, klokken 09:36

« forrige - neste »

Gadgetman

Okay, her er en gøyal en...   

Har en 2014 Citroën Berlingo electric. 22.5KWh batteripakke...   

Eg har veldig lyst til å ta en 'kjapp' tur til IKEA i Trondheim. Ja, veldig trist.

Eg har kjørt turen andre veien, i sommer da eg henta bilen, og var helt ukjent med å kjøre EL bil.

WLettelleranna er oppgitt til 170Km. Reell kjørelengde på sommer med 100% er 130Km, dersom flat veg og vinden i ryggen og hjemlengsel.   
80% opplading gir 'litt over 80Km' dersom eg ikkje slår på varmeapparatet nå om vintern.   

Har eg noen sjanse til å komme meg over Hemnekjølen nå?   
(Kan evt forsøke å lade til 100% vha. Type 2 i Vinjeøra)

Er det bedre å ta turen til Dombås og nordover derfra?   

Eller kan eg bare glemme dette til sommern?   

Tenkte å kjøre på natta og kan holde 60Kmt om nødvendig.   
'Fersk' ELbileier med en 2014 Citroën Berlingo.
Rekkeviddeangst er for pyser.
Ekte mannfolk går rett på psykose!

Håvar

Jeg kan anbefale å prøve "A better routeplanner" aka ABRP om du ikke allerede har prøvd. https://abetterrouteplanner.com/
Legg inn din bil og rute så får du flere forslag.

ABRP foreslår 3 ladestopp. Jeg satte inn forhåndsbetingelser med 90% ved avreise og ankomst med minst 10%
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

Gadgetman

Har lekt meg litt med den nå...   

Ser at den har mulighet til å foreslå lavere hastighet på etapper for å spare strøm, men...   
Det gjør den ikkje selv over Kjølen, som er det punktet eg er bekymra for.   

Loff

Dombås høres iallfall ut som omveg.. Kjører du via Surnadal er det hurtigladarar overalt (Eidsvåg, Sunndalsøra, Surnadal, Rindal, Storås, Orkanger..) og om du er gnien skal du få lade gratis på 28 A hos meg på Ålvundeid
Nordmøre
2011 Mitsubishi i-Miev m/dieselbrenner og krok (kjøleskapet)
2013 Mitsubishi i-Miev
2011 Buddy M9 NiMH m/originalt skinninteriør, soltak og krok
2008 Buddy (telefonkiosken)
2014 Tesla Model S 60 (Rocinante)
2015 Zero SR
Hard Rock hybridsykkel med Bafang bakhjulsmotor
Mongoose mountainbike med Bafang krankmotor

Gadgetman

Vel...   
Surnadal er en mulighet. Men synes å huske at de vegene kan være 'litt interessante' å kjøre.
Sikkert 6 eller 7 år siden eg sist kjørte der.
Tur med fattern, for å plukke opp en brukbar fliskutter for montering på traktor. Han ville egentlig kjøre med Suzuki Baleno og henger... DET niksa eg fort. Må brette meg dobbel for å komme inn i passasjersetet, og trippel for førersetet.   
Fliskuttern fikk plass baki den gamle Berlingoen uten problemer, og eg slapp å ødelegge meg.   

Nåvel.   
Tanken er at om eg kjører, så starter eg rundt midnatt. Da er det mulig å holde mer økonomisk fart...   

Men om eg skal ta turen så er det i natt eg må kjøre. Etter helga blir det kaldere igjen, og da blir det vel ikkje mulig før etter påske.
(Eg må virkelig se å få ut fingern og montere den kupevarmeren... )   

Gadgetman

Burde ha montert den j*vla kupevarmern...   
På Vinjeøra fikk eg lada til 82%, så kobla eg om til Type 2 og chilla litt lengre...
Så satte eg kursen over Hemnekjølen. Tror dere ikkje at det snødde der?   
Skikkelig glatt og gøyalt...
Overlevde på et vis. Hadde PLENTY med strøm(og eg tror tærne er der fortsatt. Har ikkje turt å ta av sokkene enda) fortsatt da eg kom til Orkanger.
Fikk lada til ettparog80 der, og kjørte videre. Kom til IKEA omtrent 07:30
Laderne der liker meg fortsatt ikkje. Og ingen har oppdatert info på dem heller. De fungerer IKKJE med SMS...
Men laderne på OBS Bygg rett borti gata er flotte og nye, og fungerte fint.   

IKEA ble dyrt.   
Ny 2seter sofa, 2 balanse('knele' type) stoler, et skrivebord, en 70cm høy ALEX skuffeseksjon, et ALEX skap i samme størrelse(de skal under et hobbybord eg skal lage) og ja, så var det Cash'n Carry.
4 blå nett... Ett fylte eg med plastbokser, duftlys og diverse kjøkkenredskaper. De 3 andre er til diverse bruk hjemme og på jobb. De er bare så praktiske.   

Med over 200Kg last merka eg forskjell. Hadde 14Km igjen på batteriet da eg kom til Orkanger.
Våte veier, vinterdekk, mye vekt og motorveihastighet er en dårlig kombo.   

Tok RV65 via Surnadal tilbake. Det er kortere mellom ladestasjonene der så eg kunne bruke litt mer strøm på oppvarming. Føret derimot... var IKKJE bedre enn det eg opplevde over Hemnekjølen. Vurderte å stoppe og legge på kjettinger, men... så huska eg på at eg er kretsmester i 3D tetris... og at kjettingene ligger under all lasta.   

Så forresten noe helt patetisk på IKEA. De har noen pålessingsområder hvor folk kan parkere helt inntil bygget for å laste på det de har kjøpt.
Der sto det en Tesla...   
Det sto vi andre med varebiler og ei stasjonsvogn, og den idiotiske Teslaen. Er ikkje eieren i stand til å bære et nett eller to med varer bort på parkeringsplassen?   
Ja, for du får vel ikkje så mange møbler inn i den?

Gruer meg til eg skal begynne å lesse av lasset i morgen.

RJK

Sitat fra: Gadgetman på lørdag 13. januar 2024, klokken 22:17Burde ha montert den j*vla kupevarmern... 

SNIP

Overlevde på et vis. Hadde PLENTY med strøm(og eg tror tærne er der fortsatt. Har ikkje turt å ta av sokkene enda) fortsatt da eg kom til Orkanger.

SNIP

Laderne der liker meg fortsatt ikkje. Og ingen har oppdatert info på dem heller. De fungerer IKKJE med SMS...

SNIP

IKEA ble dyrt. 

SNIP

Vurderte å stoppe og legge på kjettinger, men... så huska eg på at eg er kretsmester i 3D tetris... og at kjettingene ligger under all lasta.   

Så forresten noe helt patetisk på IKEA. De har noen pålessingsområder hvor folk kan parkere helt inntil bygget for å laste på det de har kjøpt.
Der sto det en Tesla...   
Det sto vi andre med varebiler og ei stasjonsvogn, og den idiotiske Teslaen. Er ikkje eieren i stand til å bære et nett eller to med varer bort på parkeringsplassen? 
Ja, for du får vel ikkje så mange møbler inn i den?

Gruer meg til eg skal begynne å lesse av lasset i morgen.

Hahaha!

Denne var fornøyelig, og spesielt kommentaren om "kretsmester i 3D tetris..."!

Herlig!

;D 8) ;D
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Gadgetman

Det er rimelig sant også. Men brodern er på Europamester nivå.   

Eg plasserte en kort og tykk flatpakke bakerst. Da ble det et hulrom foran denne hvor saker og ting kunne ligge trygt når eg fikk den store sofaeska oppå. Skrivebord eska gikk på kant ved siden av den igjen. Og det blokkerte tilgangen til hulrommet med kjettinger og diverse. Lita tabbe. Burde ha plassert den på andre siden, inn mot sideveggen.
Måtte flytte ei av fiskestengene fra under taket og inn i kupeen også. Den store snella kom i veien.
(Berlingoer har mulighet for innvendige takskinner om de ikkje har den takgreia med alle lukene og dill hengende der)   

Da søstra mi flytta fra Østlandet kjøpte ho en kontainer for flyttelasset og fikk den plassert hos brodern. Så kjørte vi flyttesakene over til ham etter hvert som de ble pakka ned, og han sto for stuinga.   
Første trailern(med kran foran og bak på hengern for å løfte i endene på kontainern) klarte ikkje å løfte den...   

RJK

Flyttet mange ganger selv, så har litt erfaring i smart pakking, jeg og. Men aldri opplevd å pakke for tungt. ;)

Men husker jeg møtte opp på en adresse med sønnen min i en Mitsubishi Carisma 5-dørs, for å hente 2 doble Ikea Pax-skap.

De var skrudd ned, men selger lurte på hvor jeg hadde hengeren, hvorpå jeg svarte at det hadde ikke jeg tatt med, satset på å få de med inn i bilen.

Han bare flirte og sa "jaja", så bar vi ut alt før jeg begynte å pakke i bilen.

Da jeg kjørte derifra med begge skapene, guttungen i passasjersetet bak meg og skapene i bilen og alle dører lukket, så bare rista han på hodet. Det hadde han null tro på at skulle gå.

Jeg derimot har frakta mye og stort med den bilen, inkludert relativt høye kjøleskap, så visste godt hva den var i stand til, med litt smart nedlegging av passasjersete og bakseter, samt litt forskyvning av sitte-posisjon for fører.
Bosted Oslo

Gadgetman

Fattern hadde en gang en Autobianchi A112...   
Da eg flytta hjem etter å ha budd på hybel i Baillsund ett år kom han og henta med med den. Vi fikk plass til alt, tilogmed skrivebordet.

Denne Berlingoen er faktisk litt mer begrenset i kva eg enkelt kan transportere enn den gamle 5setern. 
BILLY bokhyller kommer i esker som er litt over 2 meter lange. Fins ikkje sjans for at de får plass baki denne. Veggen bak forseta blokkerer for det.   
Det fulgte heldigvis med takstativ...

RJK

Hmmm, så Carismaen er bedre for lange gjenstander... ;)

Skulle tro det gikk å pakke under passasjersetet, men vet ikke om de har gjennomlastningsluke på den utgaven (for gammel, er kanskje bare de aller nyeste?), eller om de eskene blir for brede.

Lenge siden jeg fraktet slike esker, så husker ikke hvor brede de er/var, og orker ikke sjekke IKea sine sider heller for å finne ut.

Noen ganger funker det å sette disse diagonalt, og utnytte høyden og, ev. få esken mellom passasjersete og vinduet.

Kan bli litt begrenset utsyn der, noe en mørkkledd onkel med lyseblå skjorte ikke setter like stor pris på i dag.

Men har prøvd å være påpasselig så man ihvertfall får sett i speilet... ;)
Bosted Oslo

Gadgetman

Ett par bilder... 

Bakfra:
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Nederst til venstre er hvor diverse verktøy og deler havna. Ja, og ene ladekabelen...
Den store eska er hovedeska til sofaen. Den knølet plasserte store eska til høyre er armlener og bein til sofaen.
Og fra siden... 

Du kan ikke vise dette vedlegget.
Eskene øverst er de knelestolene.
Eska direkte oppå cash'n carry lasset er trekket til sofaen. 
De som zoomer inn skikkelig kan kansje se haspelsnella på ei av fiskestengene mine helt oppe under taket...

Saftflasker, Gifler og anna godt fra IKEA er ikkje synlig da det ble passert i kupeen.

Snøen falt etter at eg parkerte.

Lurer på om det er mulig å skaffe en bakvegg med luke for lengre pakker. 

Gadgetman

RJK

Sitat fra: Gadgetman på mandag 15. januar 2024, klokken 10:09Hvorfor i heite.... kommer bilda 2 ganger?
Hehe, den bildefunksjonen er ikke helt god. Når du legger til bildene, så kommer de ikke "inline" med teksten, og det ser ut som de ikke er lagt ved.

Dersom du nå trykker "last opp" eller "Legg til" på nedre del, så legger du de faktisk til for andre gang.

Resultatet ser du ikke før den er postet, at det nå er kommet dobbelt opp. Men mulig å redigere og slette in-line-bildene og lagre på nytt, så forsvinner ene paret. ;)
Bosted Oslo

RJK

Angående bakvegg, siden bilen var avgiftsfri da den ble tatt inn og registrert, er det i praksis ingen god grunn for å beholde bakveggen om du ikke vil, eller å la være å mekke på den selv.

Kanskje ender det opp med hvite skilt og ikke bomfritt i disse elektroniske straffetollmurene de setter opp rundt byene og langs hovedveier og andre nye veier som bygges.

Jeg ville sendt en skriftlig henvendelse til Vegvesenet for den avdelingen som har med ombygginger å gjøre, bare for å få sjekket dette før man ev. starter på en jobb.

Men som sagt, tipper det ikke er noe god grunn for å nekte deg å skjære ut et hull, feste den bortskjærte delen med noen hengsler så den dekker samme område, og sette på en slags låsemekanisme. Sett gjerne på noe pakning langs kanten etter at den er filt ned, så du ikke risikerer kuttskader, både på selve veggen og den selvlagde luka.

Kan være at denne luka må vende "riktig vei" i forhold til kollisjonssikkerhet, slik at den ikke skal kunne slås opp ved et sammenstøt, og ting ende opp i kupéen.
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA