Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Overhale bremser

Startet av themski, tirsdag 09. januar 2024, klokken 09:28

« forrige - neste »

Warlock

Har fundert litt på dette i sene natterstimer jeg også. Har jo aldri fått det helt til å stemme. Kan det være at det er kalippere som er bak på noen varianter av Peugeot bilene som er flyttet frem på våre Thinker montro? Kan det være derfor det er så vanskelig å finne rette deler? Bare en tanke...

Marsto

Sitat fra: Warlock på torsdag 28. november 2024, klokken 09:55Har fundert litt på dette i sene natterstimer jeg også. Har jo aldri fått det helt til å stemme. Kan det være at det er kalippere som er bak på noen varianter av Peugeot bilene som er flyttet frem på våre Thinker montro? Kan det være derfor det er så vanskelig å finne rette deler? Bare en tanke...
Ja, ei skikkelig nøtt å knekke dette. Jeg har lett litt i andre bilmodeller men har ikke funnet noe enda. Bra at vi har noe å fundere på her. Det må da gå an å finne ut hva Think har brukt her? Jeg kan ihvertfall aldri tenke meg at Think byttet alle gildere til alle kaliperne de monterte. Her er noen flere bilder av de nye jeg kjøpte fra Eurodel sammenlignet med den originale.
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

worry

Jeg har også søkt litt, for å prøve å komme til bunns i dette.

Ikke lett, fordi komplett listing av vitale mål sjeldent står oppført.
Men om jeg starter med et nummer som står i støpen på en original kaliper, 349732, så får jeg opp treff på brukte deler fra Peugeot 306. Og også nye kalipere. Som passer til flere, bl.a. 306, 405, AX, C15. Og også Merce C-klasse fra tidlig 90-tall.

Målene som er oppført og utseende på noen treff stemmer, men lengden på hylsen er aldri oppført. Den kontrollen mangler.

Når jeg får tenkt litt på det nå, så tror jeg at Think kanskje måtte velge frambrems fra en litt tyngre bil enn 106. Med lengre hylse så blir innfestingen litt mer stabil.

Think lithium

Marsto

Veldig bra detektivarbeid, ja. Dette er ikke lett når man ikke finner vitale mål på komponentene. Det ser ut som den billigste løsningen blir hvis man trenger nye kaliper/klosser er å kjøpe det som passer til Peugeot 106II og legge til glidebolter Frenkit 820006, monterings sett for klosser fra Peogeot 306. Da blir det som på dette bildet pluss glideboltsettet og klosser linket her: https://www.eurodel.no/bremseklosser-sett-febi-bilstein-16192
hvis man kjøper fra Eurodel.
Skruvat har glidebolt sett ihverfall her: https://www.skruvat.no/show.aspx?k=1699635
Tilbehør sett for bremseklosser er erstattet med dette: https://www.eurodel.no/tibehorsett-skivebremse-belegg-frenkit-901188

worry

Hei,
Veldig bra arbeid nedlagt der. Takker! :+1:

Men hvordan gikk det egentlig med de kaliperne? Passet de, eller ikke?
Think lithium

Marsto

Heisann worry. Ja, kaliperne passer fint men glideboltene må byttes som du presiserte. Glideboltene som er montert i de nye kaliperne er Frenkit 820002. Jeg forstår fremdeles ikke hva som skjedde da Think monterte disse kaliperne med Frenkit 820006. Hvilken bil kommer de egentlig fra? Jeg velger å vente med å montere dem ettersom jeg fikk bremsesystemet EU godkjent nå i november. De originale kaliperne holder fint en EU periode til så da blir de liggende på lager til neste EU.

worry

Hei ja,
Tenkte du å bare sette lengre hysler i kaliperne du har mottatt? Jeg ville trodd at det ble feil, at f.eks. mansjettene blir for mye strekt. Men helt topp om det funker.
Jeg trodde du måtte finne kortere festebolter, tilpasset de nye kortere hylsene.

Uansett... jeg mottok pakke i dag. Kjøpte litt deler med Black Week rabatt. :-)

Hadde bestilt glidebolter/-hylser Frenkit 820006, men fikk Quick Brake 113-1397X.
Det ser riktig ut. Pakken er merket Peugeot 405. Og Bendix.
Think lithium

Marsto

Sitat fra: worry på onsdag 04. desember 2024, klokken 14:44Hei ja,
Tenkte du å bare sette lengre hysler i kaliperne du har mottatt? Jeg ville trodd at det ble feil, at f.eks. mansjettene blir for mye strekt. Men helt topp om det funker.
Jeg trodde du måtte finne kortere festebolter, tilpasset de nye kortere hylsene.

Uansett... jeg mottok pakke i dag. Kjøpte litt deler med Black Week rabatt. :-)

Hadde bestilt glidebolter/-hylser Frenkit 820006, men fikk Quick Brake 113-1397X.
Det ser riktig ut. Pakken er merket Peugeot 405. Og Bendix.
Akkurat, det bør gå helt fint fordi glidehylsene montert i de gamle originale kaliperne er samme lengde tilsvarende Frenkit 820006. Festeboltene er 12x95mm. Frenkit 820002 er  omtrent 10mm kortere enn Frenkit 820006. Da skal det være bare å bytte glideboltene og bruke de samme festeboltene som allerede er i bruk.

worry

Hei igjen,
Da kan jeg bekrefte at Frenkit 248905 er riktig. Stempelet er identisk med de i våre kalipere.

Kan samtid videreformidle informasjon fra en kompis med lang historie som Think-eier. Han forteller at han hadde stadige problemer med bremsene på sin Think fra ca 2000. Altså den som nå kalles Think Classic. Den har kalipere med kortere glidehylser. Kanskje den samme som vi har vært innom her nå. Bremsene hang stadig vekk på, noe som raskt ble merkbart på kjørelengden.

Han bruker uttrykket "skuffe-effekt" for å beskrive problemet. Når styringen er for kort, så kan det kile seg. Akkurat som vi opplever med kommoden hjemme. :)
Med de lengre hylsene som er benyttet på City, så er det problemet borte.
Think lithium

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA