Overhale bremser

Startet av themski, tir 09. jan 2024, kl. 09:28

« forrige - neste »

worry

Her er settet jeg fikk fra Alvadi. Frenkit 248905. Det kom på kr 536, pluss 167 (som jeg ikke tenkte på da jeg bestilte) i moms og tollbehandling. For to sett. Vær obs på at glidehylsen ikke er med her.

Det tar litt tid før jeg får sett om det passer, men det ser riktig ut. Det eneste jeg ikke får sjekket nå er om stempelet har riktig lengde.
Think lithium

Marsto

Hei igjen. Da bekreftes at alle deler fra Eurodel til Peugeot 106II passer til Think City. Se bilde av delelisten. Bemerkning er at tilbehørsettet for bremseklosser er fra Peugeot 306, akkurat som Warlock påpekte. Ganske merkelig sammenblanding her.
Bremseklosser er disse: https://www.eurodel.no/bremseklosser-sett-febi-bilstein-16192?_gl=1*1clwegz*_up*MQ..*_gs*MQ..&gclid=Cj0KCQjwjY64BhCaARIsAIfc7YaQuHwW9DsKAtzZqIAWlowbRjMLFzjjkFsQ9KqZdozEuQ-ha-iHihAaAgP_EALw_wcB

Vedlagt deleliste og noen bilder fra venstre side forran.
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

Marsto

worry

Hei,
Veldig bra. Takk for info.

Bare ett spørsmål, siden jeg tvilte. Er glidehylsene like lange på ny og gammel?

Det er de vel sikkert, ellers hadde du fått problemer med de originale boltene.  :P
Think lithium

Marsto

Hei worry, ja det ser nøyaktig ut. Se vedlagte bilde og hylsene ser ut til å stemme helt nøyaktig mellom gammel og ny. Det er bare å bytte ut på direkten. 

Warlock

:+1:
Veldig bra dokumentasjon, tusen takk!
For øyeblikket ser det ut til at gummihamring løsner kalippen tilstrekkelig hvert halvår til at klossene slites relativt likt på vår bil, men det er vel bare snakk om tid her også **bank bank** :P

worry

Sitat fra: MarstoHei worry, ja det ser nøyaktig ut. Se vedlagte bilde og hylsene ser ut til å stemme helt nøyaktig mellom gammel og ny. Det er bare å bytte ut på direkten. 
Bra! Men hmmm. Siden du sier "ser like ut". Målte du lengden på hylsene?

Jeg fikk som sagt feil hylser til min bil. Kanskje det er flere varianter bremser ute og går? De jeg fikk, som var til 106 gen2 var for korte.
Think lithium

Marsto

Sitat fra: worry på ons 27. nov 2024, kl. 16:58
Sitat fra: MarstoHei worry, ja det ser nøyaktig ut. Se vedlagte bilde og hylsene ser ut til å stemme helt nøyaktig mellom gammel og ny. Det er bare å bytte ut på direkten. 
Bra! Men hmmm. Siden du sier "ser like ut". Målte du lengden på hylsene?

Jeg fikk som sagt feil hylser til min bil. Kanskje det er flere varianter bremser ute og går? De jeg fikk, som var til 106 gen2 var for korte.
Okay, Det som er viktig er å bestille deler til Bendix bremsesystem. Hylsemål til Peugeot 106II kaliper er som følger: Lengde 63mm, Ytterdiameter 20mm, bolt diameter 12 mm. Se bilder. Virker veldig rart det du har fått når du bestilte men hva er dine mål da? Se bilder under.

Marsto

Marsto

worry

Målte du det samme på de gamle?

Det du leser på de nye er samme mål som ikke passet min bil. Hylsene i Frenkit 820006 passet, og de er 73,6 mm. Dette i følge websiden til Frenkit. Jeg kan kontrollmåle senere.
Think lithium

Marsto

Sitat fra: worry på ons 27. nov 2024, kl. 18:43Målte du det samme på de gamle?

Det du leser på de nye er samme mål som ikke passet min bil. Hylsene i Frenkit 820006 passet, og de er 73,6 mm. Dette i følge websiden til Frenkit. Jeg kan kontrollmåle senere.
Virkelig...det har jeg ikke sjekket. Jeg har ikke demontert de gamle enda. Kan det være en blanding mellom Peugeot 106 og 306 på disse delene også da? Det skulle ikke forundre meg da monteringssettet for klossene kan være blandet ihverfall hvis man ser på Biltema sitt fra 106. Jeg finner ingen kaliper fra 306 som ser ut til å passe. 

worry

Jeg trodde du hadde alt foran deg. Jeg oppfattet det slik i bildet på innlegg 19.

Da får vi svar når du tar de gamle løs.  :+1:
Think lithium

Marsto

Ja, jeg hadde de nye kaliperne til Peugeot 106II opp mot de gamle for å se størrelse og bolt avstand. Alt stemmer. Jeg tenkte ikke å bytte enda da de gamle ble EU godkjent på mandag. Det som ikke kunne falle meg inn er at glideboltene kan ha en annen lengde enn originalt. Da har de virkelig gjort det vanskelig for oss.

Marsto

worry, det ser ut til at du har helt rett. Jeg har ikke demontert kaliper enda men har studert et bilde jeg tok igår. Her har jeg satt skyvelæret til 63 mm og det viser tydelig at glideren må være lenger. Jeg etterbestiller Frenkit 820006 slik som du beskriver skal passe. 
Kaliper mysteriet er fremdeles ikke løst enda. Det må finnes en kaliper som er akkurat som Peugeot 106II men som kommer med glidere som er lenger. Hvilken bil kan det være mon tro?   

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA