Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Stor forskjell mellom el- og fossilbil

Startet av TB, mandag 08. januar 2024, klokken 23:08

« forrige - neste »

TB

Stusset på denne artikkelen i nettavisen, der bergingssjåføren uttaler:
Sitat– Fossilbilene fikk vi som regel alltid i gang. Elbilene var det verre med. Vi fikk bare liv i 60 prosent av elbilene, meddeler han. Grunnen til det er nok at hovedbatteriet sugde til seg strømmen fra våre boostere, slik at 12 V-batteriet ikke fikk noe, forklarer han.

Forstår ikke helt hvordan strømmen fra 12V batteri kan "suges" inn i hovedbatteriet. En DC-DC konverter sender normalt strøm bare en vei, det vil ikke være ønsket å sende strøm motsatt vei.

Om det i teorien var mulig - det ville være ta svært lang tid å lade via 12V spenning. Selv 1200 kW vil kreve 100 Ampere på 12V.
 
Skal hovedbatteriet lades må det skje via vekselspenning, eller eller hurtiglader.

https://www.nettavisen.no/okonomi/kaos-i-sprengkulda-aldri-opplevd-noe-lignende/s/5-95-1564253

SitatStor forskjell mellom el- og fossilbil
Homlund forteller at han reddet like mange fossilbiler som elbiler i helgen.

Han bet seg imidlertid merke i at den ene biltypen hadde langt høyere suksessrate enn den andre.

– Fossilbilene fikk vi som regel alltid i gang. Elbilene var det verre med. Vi fikk bare liv i 60 prosent av elbilene, meddeler han.

– Grunnen til det er nok at hovedbatteriet sugde til seg strømmen fra våre boostere, slik at 12 V-batteriet ikke fikk noe, forklarer han.

Det kommer ikke overraskende på, ifølge bergingssjåføren.

– Med elbil er det så mye elektronikk, så når bilen blir for kald får man problemer med elektronikken, ikke bare batteriet. Jeg har alltid sagt at det beste som har skjedd vår bransje er piggfrie vinterdekk og elbil, for vi har fått mye mer å gjøre.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

E-Trond

"Jeg har alltid sagt at det beste som har skjedd vår bransje er piggfrie vinterdekk og elbil, for vi har fått mye mer å gjøre"

Morsomt sitat...😁

Men jeg tror at problemet ligger i at 12 volt batteriet er for lite/dårlig konstruksjon.
Når booster/batterilader forsøker å få liv i batteriet så prøver bilen å starte opp systemet slik at bilen tapper suger tom batteriet før fremdrift-batteri rekker å ta over.
Det batteriet krever stabil spenning fra 12 volt for å kunne ta over.
ID 7 GTX
Ioniq  2020

TB

De fleste (alle?) starthjelp som er i salg i dag vil jeg anta er laget til bensin og dieselbiler. De trenger da mye strøm en kort tid. En elbil skal normalt sett trenge mye mindre strøm - en forholdsvis kort tid - for å starte opp elektronikken.

Har selv brukt starthjelp både på bensin og elbiler med hell.
Å sjekke hvor høy spenningen faktisk er kan lønne seg, om spenningen faller for mye er starthjelpen for svak eller ikke godt nok ladet. Noen avanserte starthjelp enheter har spenningsmåling innebygget.

To tanker rundt hvorfor elbilene ikke starter:
- Pga mye elektronikk og programvare blir ikke oppstarten "riktig" - eller det oppstår feilmeldinger som må fjernes før oppstart kan gjøres.
- Har selv sett bilen kan "våkne opp" når en kobler til. Ved å slå den først av - gi den litt tid - før en starter opp kan da være løsningen.
- Blir mye likt som å starte en datamaskin på nytt..

- Kan også være beskyttelse av batteripakken som nekter å koble inn hovedbatteriet.
- Kan skje om det er for kaldt, eller om det blir oppdaget en feil som enten er reel, eller bare må fjernes fra minnet?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Trekkoppbil

Konklusjonen er vel at ikke alle bilbergere er elektroingeniører.

Erfaringen min med hovedsakelig Leaf, er at man kan få starthjelp med en ganske liten booster. Bare pass på å kjøpe en med 12V-kabler, da mange har kun usb-uttak.

I utgangspunktet er det nok svært lite starthjelp som skal til for å starte en DC/DC-konverter, mens startmoteren til en dieselbil trenger mye kraft.

Men jeg opplevde en gang en fremmed Leaf med stans langs veien, at blybatteriet var så dårlig at det trakk ned spenninga, og det var vanskelig å gi starthjelp. Eieren hadde en kraftig booster som ikke hjalp.

Bilbergene har nok sine erfaringer, som man skal lytte til.

Nå lurer jeg på om at siden mange elbiler er lettstarta, så lykkes enkelte å kjøre med dårlig blybatteri framtil det er så dårlig at det trekker ned forsøk på starthjelp. En liten hypotese. Med en dieselbil vil man bytte startbatteri lenge før det blir så dårlig.

Electric cars in Norway

SitatKonklusjonen er vel at ikke alle bilbergere er elektroingeniører.
Spot on  :+1:

Stig-Arne

Det som kan skje med 12 volt batterier er at den interne motstanden blir så stor at all strøm "suges" ut av boosteren. Da når aldri strømmen frem til forbrukerene. Løsningen da kan være å starte opp uten batteriet tilkoblet eller koble til nytt batteri.

Denne videoen viser egentlig hele scenarioet. Mange produsenter bruker jo batteri som er rene møkka i kaldt vær.
12 volt batteriene på el-bilene har også omentrent bare halvparten av kapasiteten til ett batteri til en dieselbil. 45 Ah mot 90 Ah.

https://youtu.be/r1EZZ7x3ibM?si=jbYlG_m4o-zkx5CK


Electric cars in Norway

#6
Sitat45 Ah mot 90 Ah.


Det er jo egentlig litt helt sykt dårlig. Men slik er det jo bare.
Les mer her:
https://snl.no/amperetime

Orbit

#7
Nja, det skal jo ikke være behov for så mange Ah på en elbil. Stort batteri trengs av tre årsaker:
    • Tungstartet bil, som trenger mange kW for å dra i gang motor - f.eks. en stor diesel. Med bare 12V tilgjengelig, blir det mange hundre ampere, noe bare et stort batteri kan levere, spesielt i kulde. Dette er ikke relevant på elbil.
    • Dekke forbruk for påslått bil, dersom forbruket på 12V er høyere enn hva dynamo (DC/DC-omformer på elbil) kan levere. Varmetråder i rute(r), setevarme, kraftige lys og lignende er store forbrukere her. En fossilbil med generator lader lite på lavt turtall, så ved småkjøring kan forbruket være høyere enn dette. På elbil er ladingen ikke avhenging av turtall, og skjer selv når bilen er stillestående. Det er også normalt at DC/DC-omformer kan dekke langt mer enn bilen kan klare å forbruke. F.eks. i3 kan levere 2,5 kW kontinuerlig, dvs nesten 200 A. Dvs at så lenge tenningen er på, vil det selv med samtlige 12V-forbrukere påslått være effekt igjen til å lade 12V-batteriet. På en fossilbil trengs et stort batteri for å bufre opp til strømforbruket på alle småturene mellom hver langtur.
    • Dekke forbruk når bil er avslått (eller 12V ikke lades). Dette er typisk til alarm, sentrallås og app-funksjoner (telematikk). Her varierer det veldig mellom bilmerker, og noen er mye mer aktive i låst tilstand. Generelt gjelder dette alle nyere biler, ikke bare elbiler. Om bilen "bare" bruker 100 mA, tilsvarer det 2,4 Ah forbruk fra 12V-batteriet per dag. En sovende bil må ligge langt under dette dersom den skal kunne stå parkert over tid.

    På elbil må 12V-batteri skaleres ut fra #3, de andre momentene er uvesentlige. Dersom bilen er strømgjerrig nok når den er parkert, er det ingen problemer å ha et lite batteri. F.eks i3 har bare 20Ah, og klarer seg fint med det (inntil batteriet blir så gammelt at det ikke holder lading lenger - men det skjer uansett størrelse).

    Det som er spesielt på elbil, er at en ikke merker så godt at 12V-batteriet begynner å bli gammelt/utslitt ved daglig bruk. Bilen starter greit, selv om batteriet er helt på siste verset. På en fossilbil merkes det mye mer gradvis at det blir tyngre å starte. På elbil er det alt OK, helt til den dagen (gjerne med ekstra kulde) hvor batteriet er fortapt.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

ToWalkOrDrive

Er jo litt morsomt å se. Alle de barnesykdommene og feilene Tesla har hatt dukker nå opp hos mange andre merker. 12V-problematikk var noe som Tesla måtte ta tak i allerede i 2014: https://elbilforum.no/index.php?topic=18010.0
Tesla Model Y                         2021-

Rosstopher

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 29. januar 2024, klokken 11:51Er jo litt morsomt å se. Alle de barnesykdommene og feilene Tesla har hatt dukker nå opp hos mange andre merker. 12V-problematikk var noe som Tesla måtte ta tak i allerede i 2014: https://elbilforum.no/index.php?topic=18010.0

Bare at Tesla fikset problemet med software.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Rosstopher på mandag 29. januar 2024, klokken 12:33
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 29. januar 2024, klokken 11:51Er jo litt morsomt å se. Alle de barnesykdommene og feilene Tesla har hatt dukker nå opp hos mange andre merker. 12V-problematikk var noe som Tesla måtte ta tak i allerede i 2014: https://elbilforum.no/index.php?topic=18010.0

Bare at Tesla fikset problemet med software.

Ja, poenget mitt var egentlig at det Tesla fikset for 10 år siden - der er mange nå og gjør de samme feilene...
Samme ser en på f.eks. dørhåndtak-løsninger på Model S som andre har hermet etter i senere tid, mens Tesla gikk vekk fra designet i Model 3 / Y.
Tesla Model Y                         2021-

Klykken

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 29. januar 2024, klokken 13:31
Sitat fra: Rosstopher på mandag 29. januar 2024, klokken 12:33
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 29. januar 2024, klokken 11:51Er jo litt morsomt å se. Alle de barnesykdommene og feilene Tesla har hatt dukker nå opp hos mange andre merker. 12V-problematikk var noe som Tesla måtte ta tak i allerede i 2014: https://elbilforum.no/index.php?topic=18010.0

Bare at Tesla fikset problemet med software.

Ja, poenget mitt var egentlig at det Tesla fikset for 10 år siden - der er mange nå og gjør de samme feilene...
Samme ser en på f.eks. dørhåndtak-løsninger på Model S som andre har hermet etter i senere tid, mens Tesla gikk vekk fra designet i Model 3 / Y.
Model S produseres jo fortsatt med samme håndtak, bare nyere revisjon. Disse ryker også.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Klykken på fredag 09. februar 2024, klokken 11:20
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 29. januar 2024, klokken 13:31
Sitat fra: Rosstopher på mandag 29. januar 2024, klokken 12:33
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 29. januar 2024, klokken 11:51Er jo litt morsomt å se. Alle de barnesykdommene og feilene Tesla har hatt dukker nå opp hos mange andre merker. 12V-problematikk var noe som Tesla måtte ta tak i allerede i 2014: https://elbilforum.no/index.php?topic=18010.0

Bare at Tesla fikset problemet med software.

Ja, poenget mitt var egentlig at det Tesla fikset for 10 år siden - der er mange nå og gjør de samme feilene...
Samme ser en på f.eks. dørhåndtak-løsninger på Model S som andre har hermet etter i senere tid, mens Tesla gikk vekk fra designet i Model 3 / Y.
Model S produseres jo fortsatt med samme håndtak, bare nyere revisjon. Disse ryker også.

Tipper de hadde gjort noen flere endringer på Model S om de faktisk hadde solgt en viss mengde av dem. Hele modellen er jo relativt utdatert, og mest interessant for de som ikke er så kresne på penger og feil. Så langt i år er det solgt 5 stk Tesla Model S, mot 1465 stk Model Y, f.eks. I 2023 ble det i Norge solgt 99 stk Model S og 23319 Model Y.
Tesla Model Y                         2021-

Merce

Rart man ikke klarer å lage "idiotsikre" løsninger som sørger for vedlikehold av 12v batteriet i og med at det alltid er nok strøm å ta av. Det er jo ikke slik at det er så mye mer elektronikk på en elbil (som drives av 12v batteriet) enn på en moderne diesel/bensinbil.
Jeg har aldri gått tom for strøm på mine dieselbiler på over 25 år..

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Merce på søndag 11. februar 2024, klokken 20:38Rart man ikke klarer å lage "idiotsikre" løsninger som sørger for vedlikehold av 12v batteriet i og med at det alltid er nok strøm å ta av. Det er jo ikke slik at det er så mye mer elektronikk på en elbil (som drives av 12v batteriet) enn på en moderne diesel/bensinbil.
Jeg har aldri gått tom for strøm på mine dieselbiler på over 25 år..

Tesla laget dette i 2014. Jeg har aldri gått tom for strøm på Tesla på 10 år.
Har gått tom for strøm på gressklipperstartmotoren.
Tesla Model Y                         2021-

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA