SEXY-buttons og regenerering

Startet av nr1rayner, mandag 08. januar 2024, klokken 22:11

« forrige - neste »

nr1rayner

Ser man med sexy-buttons kan velge 0, 25, 50 og 75% regen.
Antar at man i 0% aldri får regen, selv når man tråkker inn bremsen.
Men noen som kan bekrefte/avkrefte?

Har e-Golf på jobb, og må sannelig si jeg liker 0-regen med "blending brakes", behagelig å vite at bilen bare triller når man slipper gassen. Skulle likt å hatt tilsvarende i Tesla'n, men ikke med det resultat at man mister regen helt...
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Handyman

Tesla har ikke blending brakes. Bremsepedalen styrer kun de mekaniske bremsene. Og med regen bruker man jo ikke den pedalen. På de nyeste Teslaene så trår de mekaniske bremsene inn dersom regen av en eller annen grunn er bergrenset (kulde eller fullt batteri). Altså motsatt av det du er ute etter. Hvordan dette fungerer når regen er deaktivert med Sexy buttons vet jeg dog ikke.
Hvorfor du ikke ønsker regen skal jeg ikke ta henge meg opp i ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

nr1rayner

Vet det ikke er blending brakes ja, så tviler jo derfor på at sexy-buttons ordner det slik jeg vil.
Hmm, automatisk fysisk brems på nye, det er i hvert fall motsatt av hva jeg ønsker ja!

Sier ikke at jeg ikke vil ha regen, men jeg ønsker blending brakes, ikke "one pedal driving".
2 årsaker til dette:
1: det er sykt behagelig å kjøre slik. Herlig følelse av å "gli", samt at man slipper kraftig regen når man går av gassen. Fort at det blir unødvendig rykkete kjøring med "one-pedal". Når man må senke farta kan man starte med svak brems = regen.

2: lavere forbruk. Ja, Porsche har helt rett, Tesla tar feil  ;) Mer regen gir dobbelt tap, øker man regen betyr det at man har vært lenger på gassen enn nødvendig. Gass gir tap og regen gir tap.
Trondheim

Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Handyman

Sitat fra: nr1rayner på tirsdag 09. januar 2024, klokken 18:45Vet det ikke er blending brakes ja, så tviler jo derfor på at sexy-buttons ordner det slik jeg vil.
Hmm, automatisk fysisk brems på nye, det er i hvert fall motsatt av hva jeg ønsker ja!

Sier ikke at jeg ikke vil ha regen, men jeg ønsker blending brakes, ikke "one pedal driving".
2 årsaker til dette:
1: det er sykt behagelig å kjøre slik. Herlig følelse av å "gli", samt at man slipper kraftig regen når man går av gassen. Fort at det blir unødvendig rykkete kjøring med "one-pedal". Når man må senke farta kan man starte med svak brems = regen.

2: lavere forbruk. Ja, Porsche har helt rett, Tesla tar feil  ;) Mer regen gir dobbelt tap, øker man regen betyr det at man har vært lenger på gassen enn nødvendig. Gass gir tap og regen gir tap.
Dine argumenter er kun riktige dersom man ikke klarer å finregulere wattpedalen. Når man lærer dette blir det vel så jevn og økonomisk kjøring, som å rulle fritt. Jevn fart også i nedoverbakker. Med null regen er det ikke bratte bakken som skal til før man må sitte å file på bremsene, hvis farten skal holdes jevn. 
Å SLIPPE gassen hører fortiden til.

Nihon

Tesla har blending brakes i statene på S, 3, X og Y, men i EU så er ikke funksjonen aktiv.

1. Lær å bruk pedalen riktig så blir det silkemyk kjøring.

2. Trenger ikke å være lenger på "gassen" enn nødvendig, bare finjuster med pedalen så ruller du like fint som i frigir uten å bruke noe energi.
2024 Tesla Model 3 LR Ultra Red - 12.12.2023
2020 Tesla Model 3 LR Pearl White Multi-Coat - 31.12.2019 - 08.12.2023

nr1rayner

Jo takk, har kjørt elektrisk siden 2015 og nøyaktig nok på gasspedalen til å inneha rekorden for laveste forbruk på buss, og vet temmelig nøyaktig hvor "nullpunktet" ligger i Teslaen.
Men så mye mer behagelig å slippe wattpedal og bare trille enn å justere rundt nullpunktet. Uansett hvor nøyaktig høyrefoten er vil man gå forbi nullpunktet.

Prøv en bil med coasting over 1 uke, f.eks. e-Golf, så skjønner dere nok hvorfor noen ønsker dette  ;)

Men kom gjerne heller med et svar på spørsmålet..
Trondheim

Nihon

Leide en ID.3 i en uke og det var det værste jeg noen gang har kjørt.

Svar på ditt spørsmål er at du har 0 regen selv om du står på bremsen så vil bare friksjonbremsene tre i kraft.

Her kan du se hva som skjer med 0 regen

2024 Tesla Model 3 LR Ultra Red - 12.12.2023
2020 Tesla Model 3 LR Pearl White Multi-Coat - 31.12.2019 - 08.12.2023

Handyman

Sitat fra: nr1rayner på tirsdag 09. januar 2024, klokken 23:17Prøv en bil med coasting over 1 uke, f.eks. e-Golf, så skjønner dere nok hvorfor noen ønsker dette  ;)
Har eid elbil med 0-regen siden 2014 (altså mer en en uke) og vet at jeg i 10 av 10 tilfeller soleklart foretrekker kraftig regen. Har også sittet på med folk som kjører med 0-regen.... makan til ujevn kjøring enkelte kan få til. Like ille, eller verre enn noen klarer å få til med kraftig regen.
Sitat fra: nr1rayner på tirsdag 09. januar 2024, klokken 23:17Men kom gjerne heller med et svar på spørsmålet..
For å få svar på om du får regen sammen med bremsene når SEXY-button har satt regen til 0, så vil jeg anbefale deg å spørre om dette i en tråd hvor de som har delt erfaring ved bruk av dem. Det er flere tråder å ta av.

EDIT: ser at du nå har gjort det :-)

OlaM

Sitat fra: nr1rayner på tirsdag 09. januar 2024, klokken 23:17Prøv en bil med coasting over 1 uke, f.eks. e-Golf, så skjønner dere nok hvorfor noen ønsker dette  ;)

Stemmer i med de over. Coasting og blended brakes er mer arbeid for både hodet og foten. Sterk regen mye mer intuitivt. Jeg har uansett omtrent aldri et behov eller en mulighet til å trygt trille fritt i nedoverbakke. Og hvis du skal seile fra 60 til 0 kun på rullefriksjon før et rødt lys så må du slippe opp ganske tidlig og vil være irriterende og usmidig i trafikken.

Hvis du holder 60 nesten helt fram til lys og regenererer max i siste liten så sløser du energi, men hvis du bare er myk med gasspedalen og regenererer mykt og fint så er du smidig og godt tilpasset i trafikken, i tillegg redder du inn mesteparten av det varmetapet som regenereringen tar.
'21 3LR

Handyman

En kompis fikk levert sin TM3 uten regen på grunn av feil på hjulsensor. Han opplevde bilen som skummel å kjøre. Det ofte føltes som bilen akselererte med motorkraft fordi den triller så godt. Han kom fra en eUp som han ofte hadde kjørt uten regen.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA