Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladestopp i ekstremkulde

Startet av Pierre Henry Deshayes, torsdag 04. januar 2024, klokken 22:45

« forrige - neste »

Pierre Henry Deshayes

Hei! Min 10-år gamle e-up har plutselig sluttet å lade. Ladeluken lyser gult. Så vidt jeg kan se, er det ikke noe galt med ladestasjonen eller med ladekabelen.
Jeg har fjernet det som skulle være av snø/is i ladepunktet med varmepistol. Det er nå 100 prosent is- og snøfritt, og helt tørt, men den vil fortsatt ikke lade.
Hva kan dette skyldes? Kan det hende at ladeporten er ødelagt? Har noen kommet bort i det samme?
Jeg har forøvrig for lite batteri for å kjøre til verksted...
På forhånd takk.

TB

Tilsvarende erfaring har jeg fått beskrevet - da ladet bilen igjen når det ble varmere ute.

Nøyaktig årsak er jeg usikker på, men det kan være likeretteren, batteristyring, eller temperatur på selve batteri som påvirker dette.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Rosstopher

Den raske og enkle måten å feilsøke på er å sette bilen er varmt sted. Har du eller naboen en garasje hvor det går an å sette på varme? Har du et oppvarmet parkeringshus i nærheten med lademulighet, som en god venn gidder å taue deg til?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

igniztion

Har du nok batteri til å kjøre til hurtiglader? Vår 10 år gamle e-Up nekter å ta imot AC, men DC fungerer fint. Har heldigvis en 50kW Recharge på vei mellom jobb og hjem.

Tviler på det er samme feil, da vår lyser grønt i noen sekunder, så gult i noen sekunder osv i totalt et par minutter før den lyser rødt.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

Pierre Henry Deshayes

Sitat fra: TB på torsdag 04. januar 2024, klokken 23:13Tilsvarende erfaring har jeg fått beskrevet - da ladet bilen igjen når det ble varmere ute.

Nøyaktig årsak er jeg usikker på, men det kan være likeretteren, batteristyring, eller temperatur på selve batteri som påvirker dette.

Vi får håpe at Sibirkulden gir seg fort :)

Pierre Henry Deshayes

Sitat fra: Rosstopher på fredag 05. januar 2024, klokken 09:56Den raske og enkle måten å feilsøke på er å sette bilen er varmt sted. Har du eller naboen en garasje hvor det går an å sette på varme? Har du et oppvarmet parkeringshus i nærheten med lademulighet, som en god venn gidder å taue deg til?

Takk! Skal undersøke dette sporet  :+1:

Pierre Henry Deshayes

Sitat fra: igniztion på fredag 05. januar 2024, klokken 10:27Har du nok batteri til å kjøre til hurtiglader? Vår 10 år gamle e-Up nekter å ta imot AC, men DC fungerer fint. Har heldigvis en 50kW Recharge på vei mellom jobb og hjem.

Tviler på det er samme feil, da vår lyser grønt i noen sekunder, så gult i noen sekunder osv i totalt et par minutter før den lyser rødt.

Tør ikke å ta sjansen, særlig når kulden bitter så hardt og halverer rekkevidden. Jeg sparer de få kilometerne jeg har igjen til å eventuelt kjøre til verksted -- hvis det er i overhodet mulig.

TB

Stopper bilen helt er ikke krise, egenandel for å flytte bilen til verksted er gjerne ca 500 kr hos de fleste forsikringsselskap.

Bedre alternativ enn å taue i mange tilfeller.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Pierre Henry Deshayes

Sitat fra: TB på fredag 05. januar 2024, klokken 17:14Stopper bilen helt er ikke krise, egenandel for å flytte bilen til verksted er gjerne ca 500 kr hos de fleste forsikringsselskap.

Bedre alternativ enn å taue i mange tilfeller.

Sant, det. Men aldri en god følelse, særlig på E18

TB

Sant nok, kan få bot om bilen stopper på trafikkert vei som E18. Har hendt før.

Velg annen vei, eller kontakt bilberger hjemme.  :)
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Pierre Henry Deshayes

En liten oppdatering. Viking har vært her og booster tenningsbatteriet og nå lader bilen men bare når den er skrudd på. Har kjørt litt med den men fortsatt lar den så lade bare når den er på. Har noen en forklaring? Hva er det som må fikses nå?

TB

Svakt 12V batteri?

Når bilen er "på" lades 12V batteri fra hovedbatteri. Slår du av bilen går spenning for raskt ned?

Mål spenningen på batteriet for å bekrefte.

Er en tråd som beskriver batteri som passer i eup på forumet.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Pierre Henry Deshayes

Sitat fra: TB på mandag 08. januar 2024, klokken 18:09Svakt 12V batteri?

Når bilen er "på" lades 12V batteri fra hovedbatteri. Slår du av bilen går spenning for raskt ned?

Mål spenningen på batteriet for å bekrefte.

Er en tråd som beskriver batteri som passer i eup på forumet.
Takk for tipset

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA