Kjøpe BMW I4?

Startet av MH434, søn 07. jan 2024, kl. 14:56

« forrige - neste »

MH434

Vurderer å kjøpe en bil til arbeidskjøring med kilometergodtgjørelse. Det er ca 25 000 km arbeidskjøring, og ca 12-15 000 km privatkjøring.

Vil det kunne forsvares økonomisk med en ny I4 eDrive40, og hva mener dere om hvor lenge en bør ha bilen?

Er mange år siden jeg har kjøpt ny bil nå, så usikker hvordan dette blir økonomisk når det er snakk om elbil.

Takker for svar.

Vollis47

Stort sett er det slik at elbil blir mer økonomisk i forhold til fossilbil jo mer du kjører. Og 25000 km i året med kjøregodtgjørelse gir jo et godt bidrag til økonomien. Er kjøringen jevnt fordelt på årets 365 dager, så burde ikke behovet for hurtiglading bli særlig stort. En hjemmelader blir viktig i å oppnå god okonomi.
Kristiansand / Sandnes
Tesla MS 75D, juni 2018
VW eUp, 2016

MH434

Sitat fra: Vollis47 på søn 07. jan 2024, kl. 15:49Stort sett er det slik at elbil blir mer økonomisk i forhold til fossilbil jo mer du kjører. Og 25000 km i året med kjøregodtgjørelse gir jo et godt bidrag til økonomien. Er kjøringen jevnt fordelt på årets 365 dager, så burde ikke behovet for hurtiglading bli særlig stort. En hjemmelader blir viktig i å oppnå god okonomi.

I de fleste tilfeller vil jeg nok klare meg uten hurtiglading langs veien med en I4.
Hvis en kjører 25 000 km så er ikke det mer enn 25 000 kr i diesel, så en skal jaggu kjøre langt for å kompensere for verditapet på en elbil.🤷�♂️

førategangtesla

Sitat fra: MH434 på søn 07. jan 2024, kl. 15:58
Sitat fra: Vollis47 på søn 07. jan 2024, kl. 15:49Stort sett er det slik at elbil blir mer økonomisk i forhold til fossilbil jo mer du kjører. Og 25000 km i året med kjøregodtgjørelse gir jo et godt bidrag til økonomien. Er kjøringen jevnt fordelt på årets 365 dager, så burde ikke behovet for hurtiglading bli særlig stort. En hjemmelader blir viktig i å oppnå god okonomi.

I de fleste tilfeller vil jeg nok klare meg uten hurtiglading langs veien med en I4.
Hvis en kjører 25 000 km så er ikke det mer enn 25 000 kr i diesel, så en skal jaggu kjøre langt for å kompensere for verditapet på en elbil.🤷�♂️

Det er jo noe i det du sier. Men du slipper støy og eksos, du har varme/kjøling via app ergo bedre komfort, bedre og raskere kontroll på antispinn/skrens. Du slipper å bytte olje, registerreim/kjede, dyseproblematikk, egr ventil, partikkelfilter som er vanlige og dyre reperasjoner på diesel. Kjører du mye gjennom bomstasjoner så kan du fort spare noen tusenlapper i året der. 25.000,-i diesel kan fort bli 30.000 kroner med tanke på oljeprisen vs 5-6.000 kroner i strøm. Joda, verditap er jo en ting og hvis du allerede har en driftsikker dieselbil så tjener du nok å kjøre denne, iallefall frem til noe ryker, da går tusenlappene fort, forsåvidt med en elbil også men du har jo garanti og reklamasjonsrett i noen år.

En bil er jo gjerne et tapsprosjekt uansett, det kommer bare ann på hvor mye du er villig til å tape. Men for mitt vedkommende så sparer jeg 2000 kroner i måneden i strøm vs drivstoff og der har jeg nesten halve den månedlige innbetalingen på lånet, så sånn sett betaler jeg 2400 kroner for en helt ny bil hver måned fremfor å kjøre den 11 år gamle dieselbilen jeg hadde før.

daktari

40.000 km i året er historisk ofte 2 servicer på diesel.

4000 mil a en snittpris strøm (årssnitt) med støtte og nettleie (hjemmelading) vil være kanskje 1,2,-. En i4 kan du regne bruker 2 kWh/mil årssnitt. Da ender du med 8000 kWh brukt til en kostnad på ca 10.000,- ved kun hjemmelading.

En dieselbil i 4-serie med årssnitt på 0,7 l/mil vil ende med å bruke 2800 l diesel a ca 20,-, så ca 56.000,- kommer jeg til.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA