Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

YM3. Varme i streng kulde, sammenholdt med dugging på vindu og tørking av luft.

Startet av filtvet, lørdag 06. januar 2024, klokken 18:57

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: daktari på onsdag 10. januar 2024, klokken 17:02Kanskje noen kan forklare hvorfor "automatisk defrosting av frontrute" (basert på ukjente parametre, og som skjer uten at ruta er dugget eller isete og som gir store konsekvenser for komforten) er en fantastisk god idé?
Det er ikke defrosting men avdugging, og det gjøres når det detekteres for fuktig luft, og det er fare for dugg. Dette kan måles, og ved avdugging fjernes fuktighet vha AC.

Det er selvfølgelig bedre at dette gjøres automatisk før det oppstår dugg på rutene en at man enten venter til det skjer eller man sitter og gjetter. Burde ikke være så vanskelig å forstå.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

førategangtesla

Sitat fra: turfsurf på onsdag 10. januar 2024, klokken 17:46
Sitat fra: daktari på onsdag 10. januar 2024, klokken 17:02Kanskje noen kan forklare hvorfor "automatisk defrosting av frontrute" (basert på ukjente parametre, og som skjer uten at ruta er dugget eller isete og som gir store konsekvenser for komforten) er en fantastisk god idé?
Det er ikke defrosting men avdugging, og det gjøres når det detekteres for fuktig luft, og det er fare for dugg. Dette kan måles, og ved avdugging fjernes fuktighet vha AC.

Det er selvfølgelig bedre at dette gjøres automatisk før det oppstår dugg på rutene en at man enten venter til det skjer eller man sitter og gjetter. Burde ikke være så vanskelig å forstå.

Når min bil går i automatisk avdugging så er ikke AC aktiv, den står grået ut. Men jeg ser jo at den iblandt står på under kjøring på vanlig auto klima. Usikker på om automatisk avdugging eventuelt går i et eget "program" hvor jeg ikke kan se at AC er aktiv.

Nihon

Det er en sensor på ruta som måler luftfuktighet og temperatur og basert på hva de måler så går bilen inn i automatisk avdugging og det har fungert veldig bra for meg i begge Model 3 jeg har eid uten at jeg har blitt kaldt på grunn av det.

Kanskje sette seg litt inn i hvordan ting fungerer før man pøser ut med ville påstander.
2024 Tesla Model 3 LR Ultra Red - 12.12.2023
2020 Tesla Model 3 LR Pearl White Multi-Coat - 31.12.2019 - 08.12.2023

Handyman

Du fremsetter kun en påstand, dårlig kamuflert som et spørsmål ;-) Et ganske dårlig forsøk faktisk.
Du velger åpenbart kun å lese det som passer inn i ditt narrativ.
Det finnes flere uttrykk for dette; Cherrypicking, confirmation bias, selective observation, suppressing evidence, incomplete evidence. På norsk kan vi bruke; bevisst eller ubevisst forutinntatthet, partisk fremstilling, bekreftende argumentasjon osv.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Tom

Jeg er ikke fornøyd med varme i min 2019 LR fra den var ny.. er veldig jojo.. en stund kaldt og så alt for varmt så kaldt igjen når jeg har den på 20 grader auto.. Prøvd manual en uke nå og det fungerer bedre men langt ifra så bra som min gamle 2004 Audi A4 stv.

Handyman

Sitat fra: Tom på onsdag 10. januar 2024, klokken 21:21Jeg er ikke fornøyd med varme i min 2019 LR fra den var ny.. er veldig jojo.. en stund kaldt og så alt for varmt så kaldt igjen når jeg har den på 20 grader auto.. Prøvd manual en uke nå og det fungerer bedre men langt ifra så bra som min gamle 2004 Audi A4 stv.
Det er en bil uten VP, og de bilene fungerer helt forskjellig fra de med VP.
Hadde selv en -19 TM3. De har elektrisk varmeelement som varmer med full effekt fra første sekund. Meget raskt! I kaldt vær kjørte jeg den i manuell for å kunne kjøre vifta på lavere hastighet. Det gav markant lavere forbruk, og jevnere temp/bedre komfort. På langtur kunne det bli skummelt varmt i fotbrønnene foran, målte selv over 50 grader på gummimatta. Dette ble bedre etter SW-oppdatering.

Suverin

Sitat fra: turfsurf på onsdag 10. januar 2024, klokken 17:46Det er selvfølgelig bedre at dette gjøres automatisk før det oppstår dugg på rutene en at man enten venter til det skjer eller man sitter og gjetter. Burde ikke være så vanskelig å forstå.

Greit at det skjer automatisk, for dugg er no herk, men er det kaldt ute, blir det kaldt når den holder på med det :) Jeg var på et par timers tur med 3-ern i temp mellom -25 og -30. Det var tidvis kaldt inni bilen, og la merke til at den sto på "avdugging" når dette skjedde.

Nå har denne tråden lært meg at det er manuell klimastyring som gjelder for Tesla når det er skikkelig kaldt ute.

Opplever dog en mer "behagelig temperatur" i Subaruen når det er ned mot -30, men den er ikke så god på avduggingen..
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

daktari

Sitat fra: Handyman på onsdag 10. januar 2024, klokken 21:00
Du fremsetter kun en påstand, dårlig kamuflert som et spørsmål ;-) Et ganske dårlig forsøk faktisk.
Du velger åpenbart kun å lese det som passer inn i ditt narrativ.
Det finnes flere uttrykk for dette; Cherrypicking, confirmation bias, selective observation, suppressing evidence, incomplete evidence. På norsk kan vi bruke; bevisst eller ubevisst forutinntatthet, partisk fremstilling, bekreftende argumentasjon osv.

Alltid så stilig når man starter skyte på folk, fin avsporing fra diskusjon om en svakhet ved bilen.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

daktari

Sitat fra: turfsurf på onsdag 10. januar 2024, klokken 17:46

Det høres ut som en  løsning på et problem som ikke eksisterer. Årsak? Ambisjonen om robotaxi antagelig.

Ulempe? Nok en sensor som kan feile, og noen opplever for lav presisjon selv om sensoren er ok. Beskrevet av flere i denne tråden.(hvis du skal kritisere noen så kan du forklare dem hvor genial denne funksjonen er)

Vanlige sjåfører bruker øynene, ser det starter å dugge litt i hjørnene, og trykker på max/defrost-knappen (som er standardisert globalt) når det faktisk er et behov.
Mine I-Pace videoer

Handyman

Sitat fra: daktari på onsdag 10. januar 2024, klokken 21:40...fin avsporing fra diskusjon om en svakhet ved bilen.
Vi får se om Tesla klarer å rette feilen ved bilen min, og om den da blir like bra som den var før, og som de andre jeg kjenner som har Y hvor "autmatisk avdugging" ikke skrur seg på når det ikke er behov. Spørsmålet er om du vil klare å få det med deg ;-)

daktari

Sitat fra: Handyman på onsdag 10. januar 2024, klokken 22:02
Sitat fra: daktari på onsdag 10. januar 2024, klokken 21:40...fin avsporing fra diskusjon om en svakhet ved bilen.
Vi får se om Tesla klarer å rette feilen ved bilen min, og om den da blir like bra som den var før, og som de andre jeg kjenner som har Y hvor "autmatisk avdugging" ikke skrur seg på når det ikke er behov. Spørsmålet er om du vil klare å få det med deg ;-)
Du får melde fra når du har ventet lenge nok på servicesenteret til å kjede deg.
Mine I-Pace videoer

turfsurf

Sitat fra: daktari på onsdag 10. januar 2024, klokken 21:48Vanlige sjåfører bruker øynene, ser det starter å dugge litt i hjørnene, og trykker på max/defrost-knappen (som er standardisert globalt) når det faktisk er et behov.
Vanlige sjåfører greier og å gire. Slå av og på fjernlys, kontrastyre, pumpebremse osv. Gjett hva, vi gjør det ikke lengre. Alt som kan automatiseres er ett gode.

Så er gjerne ikke de første utgavene så gode som de bør være. Det blir de etter hvert.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

Sitat fra: daktari på onsdag 10. januar 2024, klokken 22:13Du får melde fra når du har ventet lenge nok på servicesenteret til å kjede deg.
Meldte saken inn i appen søndag kveld og kunne velge time mandag morgen (første mulige time dagen etter). Ble oppringt av serviceteam mandag ettermiddag, fikk ytterligere opplysninger om resultater av feilsøkingen via melding i appen i dag formiddag.
Prisestimat 0,- (garantirepp). Estimert til på verksted 0,5 time.
Meget fornøyd med Tesla KRS, som så mange andre.
Det samme kan jeg ikke si om Skoda og WV. Der gikk det 2 uker med e-postutveksling før jeg fikk beskjed om å bestille time på verksted. Det var ikke mulig å starte forvarming, og feilen viste seg å være en feil innstilling som en på verkstedet hadde vært borti tidligere.
Dette klarte altså ikke konsernets eksperter å finne ut av siden feilmeldingen viste til noe helt annet. Helt håpløst. De kunne ikke en gang finne ut VIN på bilen min via systemene sine, og jeg måtte sende den samme info gjentatte ganger.
Kjenner jeg deg rett, så tror du at jeg lyver nå.

daktari

Men problemet er jo ikke-eksisterende. AC tørker ut luften innvendig og det dugger aldri i en vanlig bil. Fire svette skigåere i en kald bil kan dugge, men da skrur man opp vifta et par hakk manuelt.
Løser ingenting, får problemer.

Jeg hadde klikka hvis bilen innimellom blåste 45 grader varm luft i trynet på meg. Noen eiere må overstyre dette manuelt. Flere ganger på samme tur?

Men bare fortsette skryte av det det; jeg skal ikke ha slik funksjon på mine biler. Det er ikke alle innovasjoner som er fremskritt.
Hepa-filteret til Tesla derimot er genial og burde blitt standard hos alle.
Mine I-Pace videoer

daktari

Sitat fra: Handyman på onsdag 10. januar 2024, klokken 23:16
Sitat fra: daktari på onsdag 10. januar 2024, klokken 22:13Du får melde fra når du har ventet lenge nok på servicesenteret til å kjede deg.
Meldte saken inn i appen søndag kveld og kunne velge time mandag morgen (første mulige time dagen etter). Ble oppringt av serviceteam mandag ettermiddag, fikk ytterligere opplysninger om resultater av feilsøkingen via melding i appen i dag formiddag.
Prisestimat 0,- (garantirepp). Estimert til på verksted 0,5 time.
Meget fornøyd med Tesla KRS, som så mange andre.
Det samme kan jeg ikke si om Skoda og WV. Der gikk det 2 uker med e-postutveksling før jeg fikk beskjed om å bestille time på verksted. Det var ikke mulig å starte forvarming, og feilen viste seg å være en feil innstilling som en på verkstedet hadde vært borti tidligere.
Dette klarte altså ikke konsernets eksperter å finne ut av siden feilmeldingen viste til noe helt annet. Helt håpløst. De kunne ikke en gang finne ut VIN på bilen min via systemene sine, og jeg måtte sende den samme info gjentatte ganger.
Kjenner jeg deg rett, så tror du at jeg lyver nå.
skjønner ikke hvorfor du er så anklagende.
Møller sitt verksted har altfor lang ventetid, også på deler, enig. Bra for deg ar Tesla har fått ned ventetiden lokalt. Teslaverksted i Oslo var ikke noen god opplevelse tidligere. Men dritt å måtte dra på service med nye biler uansett.
Og kjipt med en "innovasjon" som skaper trøbbel for folk.
Mine I-Pace videoer

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA