Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tar ikke lading - Tesla Veihjelp sier jeg bare må vente

Startet av slashroot88, lørdag 06. januar 2024, klokken 13:03

« forrige - neste »

slashroot88

Sitat fra: Handyman på lørdag 06. januar 2024, klokken 21:17Tett rundt bilen med isolasjonsmatter/tepper/snø/annet som gjør at du får et tett rom under bilen.
Kjør på med en byggvarmer/flere vifteovner, eller annet som gir masse varme. Dette bør varme opp batteriet etter en del timer. Sjekk om ladingen tar seg opp.
Søk på Youtube "how to start a car in siberia" og hent inspirasjon.
Pass på så du ikke setter fyr på bilen, dette er jo en rednekc-løsning.

Takker, tror faktisk jeg må ty til det. Bare være meget forsiktig at garasjen ikke blir et stort bål, blir kvitt problemet da si hehe

Har 15km nå, 14km til nærmeste Supercharger men vinterkulden gjør jo at det egentlig er for lite rekkevidde, og jojo-kjøring for å gjøre bilen varm vil være risikofylt, trenger bare litt mer lading så blir det mulig.

Jejl

Har du prøvd å plotte inn superladeren i navigasjonen i mens den står å lader? Da skal vel batterivarmeren slå inn? Men det er kanskje den som er defekt?

slashroot88

Sitat fra: Jejl på søndag 07. januar 2024, klokken 15:38Har du prøvd å plotte inn superladeren i navigasjonen i mens den står å lader? Da skal vel batterivarmeren slå inn? Men det er kanskje den som er defekt?

Har prøvd det flere ganger, den vil ikke pre-heat pga. lav km.stand dessverre.

Var ute å råkjørte med de 14km jeg har fått etter flere døgn med lading, nå tar den endelig full 25A/25km/h lading. Når jeg har nok km, blir det full guffe til nærmeste Supercharger. Så blir det nok løst. Men siden batterivarmer ikke fungerer må jeg alltid råkjøre for å få opp temperaturen fremover  ::)

Hjortefot

Model 3 LR - 2019

jlan

Kan du få noen til å taue deg? Kanskje du kan regenerere under tauing?
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Rosstopher

Sitat fra: jlan på mandag 08. januar 2024, klokken 14:17Kan du få noen til å taue deg? Kanskje du kan regenerere under tauing?

Det hørtes ut som det løste seg ovenfor her, men hvis batteriet er så kaldt at det ikke vil lade så får man vel ikke noe regenerering heller. Ellers så funker regenerering fint under tauing.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Handyman

Sitat fra: Rosstopher på mandag 08. januar 2024, klokken 15:06
Sitat fra: jlan på mandag 08. januar 2024, klokken 14:17Kan du få noen til å taue deg? Kanskje du kan regenerere under tauing?
Det hørtes ut som det løste seg ovenfor her, men hvis batteriet er så kaldt at det ikke vil lade så får man vel ikke noe regenerering heller. Ellers så funker regenerering fint under tauing.
Stemmer. Hvis batteriet er for kaldt til å ta lading så er det for kaldt til å ta lading, uansett hvor strømmen kommer fra. Det er jo derfor regen reduseres eller forsvinner helt når batteriet er kaldt.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

førategangtesla

Jeg merker definitivt at det er andre boller nå som det jevnt over er 15-18 minusgrader omtrent døgnet rundt. For å si det sånn, i sommermånedene så kan jeg kjøre tur-retur jobb inkludert nedkjøling av kupé ved å bruke ca 5% med et forbruk på ca 140wh/km, nå i disse kalde tider så kan det faktisk gjerne gå 12-14% og gjerne et forbruk på over 200wh/km da forvarmer jeg gjerne bilen 15 minutter hvor bilen forvarmer batteri (sluker strøm)

Jeg har vurdert å varme bilen kun ved å bruke camping mode, men jeg går utifra at batteriet har det best med litt temperatur.

Jeg har begynt å lade med en gang jeg kommer hjem nå fremfor å vente 8-10 timer til natten, da slipper jeg ofte å forvarme batteriet før lading.

Det er bedre når temperaturen er over frysepunktet, blir godt når våren kommer :laugh:

Jejl


Ser ut til at Bjørn Nyland opplevde det samme. Løsningen var varm garasje.

hELgenen

Sitat fra: Jejl på søndag 14. januar 2024, klokken 13:43Ser ut til at Bjørn Nyland opplevde det samme. Løsningen var varm garasje.

De fleste garasjer er uisolerte her i landet. Ble faktisk frarådet å isolere garasjen mhp fukt og rustproblematikk når vi bygde vårt hus.

Selvfølgelig må bilen ta lading i kulde. Alt annet er meningsløst. Har hatt besøk av 30 minus og helt siden kuldebølgen startet og frem til i dag morges har det vært 2 siffret minus. Denne varmeperioden jeg ser noen fikk i uken som gikk,kom ikke i dalstrøka innafor,kun i høyden. Så elbilen MÅ bare ta lading i kulda. Kommer meg s..ikke til butikken uten bil en gang her på bygda. Så krise om elbilen skulle nekte å ta lading i kulde.

jlan

Sitat fra: Rosstopher på mandag 08. januar 2024, klokken 15:06
Sitat fra: jlan på mandag 08. januar 2024, klokken 14:17Kan du få noen til å taue deg? Kanskje du kan regenerere under tauing?

Det hørtes ut som det løste seg ovenfor her, men hvis batteriet er så kaldt at det ikke vil lade så får man vel ikke noe regenerering heller. Ellers så funker regenerering fint under tauing.
Taue gjennom en tunnel med plussgrader kanskje ?
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

TB

Sitat fra: jlan på søndag 14. januar 2024, klokken 17:52Taue gjennom en tunnel med plussgrader kanskje ?
I følge Statens vegvesen er Lærdalstunnelen verdens lengste vegtunnel, 24509 meter lang.
Temperaturen inne i tunellen bruker ligge på ca 18 grader året rundt.
Vil dermed være godt egna for å varme opp batteri om en er i nærheten.

Men, selv om det vil fungere teknisk sett ikke spesielt trafikksikkert?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Rosstopher

Sitat fra: jlan på søndag 14. januar 2024, klokken 17:52
Sitat fra: Rosstopher på mandag 08. januar 2024, klokken 15:06
Sitat fra: jlan på mandag 08. januar 2024, klokken 14:17Kan du få noen til å taue deg? Kanskje du kan regenerere under tauing?

Det hørtes ut som det løste seg ovenfor her, men hvis batteriet er så kaldt at det ikke vil lade så får man vel ikke noe regenerering heller. Ellers så funker regenerering fint under tauing.
Taue gjennom en tunnel med plussgrader kanskje ?

Først parkere i en tunnel med plussgrader i noen timer og deretter bli taua frem og tilbake mange ganger i den samme tunnelen?  :D

I det beskrevne tilfellet ville jo bilen fint lade, det var bare temperaturen som var problemet. Hvis batterivarmen hadde funket, men lading ikke hadde funket, kunne det ha gitt mening å taue for å få strøm. Men da kommer jo spørsmålet om det ikke hadde vært like greit å taue bilen til verksted.  ;D
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

RJK

Sitat fra: TB på søndag 14. januar 2024, klokken 18:05
Sitat fra: jlan på søndag 14. januar 2024, klokken 17:52Taue gjennom en tunnel med plussgrader kanskje ?
I følge Statens vegvesen er Lærdalstunnelen verdens lengste vegtunnel, 24509 meter lang.
Temperaturen inne i tunellen bruker ligge på ca 18 grader året rundt.
Vil dermed være godt egna for å varme opp batteri om en er i nærheten.

Men, selv om det vil fungere teknisk sett ikke spesielt trafikksikkert?
Kan bli dyrt om de strander i en tunnel med flatt batteri...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA