Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Klimaanlegg - Kaldt på lårene (Avstemning)

Startet av Andreas84, fredag 05. januar 2024, klokken 18:43

« forrige - neste »

Andreas84

Er det kun bilen min eller er det flere som sliter med kald luft på lårene.

Når bilen kjører kommer en kald bris i lårhøyde. På langturer må jeg kjøre med jakke eller teppe over lårene. Det er også kaldt til føttene litt lenger bak fra pedalene (merkes når jeg har føttene lenger bak når jeg cruiser).

Jeg har prøvd flere forskjellige instillinger. Auto og manuell, høy og lav styrke, forskjellige grader etc.

førategangtesla

Fant de feilen første gang?

Jeg har også en Y performance 2023 model utlevert desember 22, jeg måtte bytte kompressor og supermanifoild++ allerede uken etter utlevering, men siden så har den varmet godt. Jeg kjører på 21 grader om det er 5 grader eller -15 grader, kjører i auto-lav og har det varmt og komfortabelt.

Kan du kjenne at det kommer varme ned i fotbrønnen fremme? Under dashbordet mot senter-midtkonsollen så skal den pumpe ut varme.

Andreas84

Jeg har også desember 23 modell som måtte repareres etter ca 2 uker. De sa det var noe metallspon i AC rørene/varmepumpe.

Nå var det:  "We found leak on AC O-ring. Recovered and recharged refrigerant, replaced faulty o-rings"

Jeg kjører også 20-20,5 grader auto(prøvd høy og høyere temp men fortsatt samme problem). Jeg er ofte kald på føttene. Noe varmluft kommer, men skulle gjerne hatt mye mer.

Kjenner det kommer svakt med luft fra stripa men aldri direkte varme. Jeg skal sjekke senter-midtkonsollen nestegang.

Men dette med kald luft på lårene synes jeg det har vært fra dag 1. Ekstra ille nå da, som det er minus 20-30 grader.

Handyman

Dersom den går i "defrost-modus" så blir det kaldt. Da lyser symbolet for avriming/defrost og den kjører kun luft på ruta. Det føles kaldt. Kan det være dette som skjer?
Hvis det skjer setter jeg den i manuell styrer lufta der jeg vil og øker heller viftehastigheten litt.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Andreas84

Det er ikke defrost.

Det har kommet en annen lyd fra klimaanlegget etter siste service. Det er en sirkel/skurre lyd som høres best utendørs.

turfsurf

Det virker som om Tesla har fått en runde med dårlige octovalve varmepumper igjen. Forrige runde var det svikt fra underleverandør. Kanskje Tesla burde ta noen stikkprøver fra denne leverandøren...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

kaistian

Sitat fra: turfsurf på lørdag 06. januar 2024, klokken 16:11Det virker som om Tesla har fått en runde med dårlige octovalve varmepumper igjen.
Det er ikke noe som heter "octovalve varmepumper", det er to forskjellige ting.
Octovalve er ikke noe mystisk, er bare en 8 port ventil med 5 forskjellige innstillinger.
Varmepumpe, er ei varmepumpe som alle andre varmepumper som flyter varme fra en plass til en annen.

ProsjektX

Henger meg litt på her, har alltid syntes det er for lite varm luft mot føttene. Er det noen som mener det ikke skal være sånn?
I tillegg, om det henger sammen med noen av de siste sw oppdateringer eller ikke, men periodevis faller temperaturen i bilen med ca 2-3 grader, nok til at de kjennes kaldt, for deretter å gå over igjen etter et par minutter. Har ikke lagt merke til det før en gang i desember mener jeg å huske.
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

OlaM

Gå på manuell modus, velg der du vil ha varme, juster opp vifte og temp etter behov.
'21 3LR

sjokomelk

Sitat fra: ProsjektX på mandag 08. januar 2024, klokken 11:57I tillegg, om det henger sammen med noen av de siste sw oppdateringer eller ikke, men periodevis faller temperaturen i bilen med ca 2-3 grader, nok til at de kjennes kaldt, for deretter å gå over igjen etter et par minutter. Har ikke lagt merke til det før en gang i desember mener jeg å huske.
Høres ut som om de minuttene det tar for utedelen av varmepumpen å kjøre av-ising, og er nok normalt. Du merker det ikke før det er skikkelig kaldt og fuktig ute og det faktisk oppstår is på utedelen.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Nimrad

Sitat fra: ProsjektX på mandag 08. januar 2024, klokken 11:57Henger meg litt på her, har alltid syntes det er for lite varm luft mot føttene. Er det noen som mener det ikke skal være sånn?
I tillegg, om det henger sammen med noen av de siste sw oppdateringer eller ikke, men periodevis faller temperaturen i bilen med ca 2-3 grader, nok til at de kjennes kaldt, for deretter å gå over igjen etter et par minutter. Har ikke lagt merke til det før en gang i desember mener jeg å huske.
Jeg har opplevd det samme en gang. Hele området med luft nede ved beina var (pun intended) beinkaldt.
Tesla MY LR CR 2023
Fiat 500e 2021 Icon 3+1
Seat Mii 2020 - Solgt

Andreas84

Sitat fra: OlaM på mandag 08. januar 2024, klokken 12:07Gå på manuell modus, velg der du vil ha varme, juster opp vifte og temp etter behov.

Prøvd dette. Hjelper ikke. Det er hver biltur og det blir ikke bedre etter et par minutter.

Siste biltur nå ble det skikkelig varmt. Tipper det var 24 grader selvom den sto på 20 grader auto.
Det skjedde dager før klimaanlegget fusket i fjor...

Skal på service førstkommende onsdag.

Andreas84

Slik det virker utifra tilbakemeldinger ser det ut som dette ikke er et vanlig problem.

Jeg startet avstemning, så får vi se...

TeslaMYQS

Tesla model Y er i hvert fall ingen vinterbil. Har jeg viftehastigheten på mer enn 2-3 så blir lufta kald nå som det er -20 og kaldere. frontruta fryser om det snør i -7 når jeg kjører. i dag så var der en tynn tynn hinne på frontruta, hadde på 10-11 min med avis bil, men isen ble ikke fjernet og innvendig temperatur gikk fra -22 til -4 på de 10 minuttene. lader var koblet til og "ladet" hele tiden og batteriprosenten gikk fra 80%-76%. så skulle jeg kjøre guttungen på skolen, 2 km hver vei med forbruk på 550wt/km. hadde igjen 73% batteri da jeg kom hjem.

Handyman

#14
Sitat fra: Lars1980 på tirsdag 16. januar 2024, klokken 08:45Tesla model Y er i hvert fall ingen vinterbil. Har jeg viftehastigheten på mer enn 2-3 så blir lufta kald nå som det er -20 og kaldere. frontruta fryser om det snør i -7 når jeg kjører. i dag så var der en tynn tynn hinne på frontruta, hadde på 10-11 min med avis bil, men isen ble ikke fjernet og innvendig temperatur gikk fra -22 til -4 på de 10 minuttene. lader var koblet til og "ladet" hele tiden og batteriprosenten gikk fra 80%-76%. ...
Det er din bil det er noe galt med. Den skal være varm og komfortabel, is- og duggfri, også når det er kaldere enn -30. Meld det til Tesla.
Ved å sette bilen i Chill så bruker den mindre på å varme batteriet. Det reduserer forbruket, men korte turer i sterk kulde gir uansett et skyhøyt forbruk pr.km.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA