Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Anbefaling/erfaring med små startboostere/starthjelp 2024

Startet av Nomade, fredag 05. januar 2024, klokken 10:09

« forrige - neste »

Nomade

Har søkt litt rundt på forumet her, men har ikke funnet en samletråd om små og portable nødstartere til 12V batteriet? Kan gjerne tenke meg at folket deler sine erfaringer i denne tråden, hva er bra eller dårlig?
Har også sjekket på Google om det finnes noen nyere norske tester, men har ikke funnet noe.
BMW i3s -19

Rosstopher

Nei, det er lite tester av sånt. Takk for påminnelse om at jeg må sørge for at min er oppladet og ligger i bilen.  ;)
Jeg tenker det viktigste er:
- ha en med mest mulig kapasitet
- finn ut på forhånd hvor batteriet ditt er og hvordan du kommer til det
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Orbit

#2
Det er noen erfaringer i en tidligere tråd.

Jeg har selv en kondensator-basert nødstarter som fungerer som gull, men ser akkurat den ikke lenger er i salg. Det er noe tilsvarende denne. Fordelen med kondensator kontra batteribaserte, er at en ikke trenger huske å lade boosteren. Den er tom for energi før bruk, men lades opp på 3-5 minutter selv fra et tilnærmet dødt batteri - dvs ren selvhjelp uten tilgang til strøm fra andre kilder. Dersom 12V-batteriet er helt dødt (godt under 5V) må den lades på USB (~10++ min). Om en har tilgang til en annen bil med friskt batteri, går det enda fortere å lade opp via 12V-plugg ("sigaretttenner") eller direkte på donorbatteriet. Da blir det litt som "trådløse startkabler". Fulladet har den nok energi til en håndfull startforsøk med fossilmotor, og sikkert en haug mer på elbil siden det ikke går mye strøm der.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Nomade

BMW i3s -19

Nomade

Lite respons her  ??? Trodde det var flere som har slike starthjelpere liggende? Eller er det ikke bruk for dem?  :laugh:

Jula feks har en som ser grei ut, kom bra ut av en test og gode tilbakemelding fra brukere. https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/biltilbehor/bilbatterier-og-tilbehor/starthjelp/starthjelp-3-i-1-005332/

Men er vel litt gammeldags sammenlignet med denne fra Biltema som virker litt mer fremtidsrettet.  https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/starthjelp/starthjelp-med-tradlos-lading-12-v-800-a-2000046405
BMW i3s -19

Øyvind.h

Har den 4smarts starteren som jeg kjøpte når jeg hadde Ioniq 5.
Med den har jeg startet tre fossilbiler siste par ukene.
Men usikker på hvor bra den fungerer med elbil, for omformer må rekke å starte før boosteren slår seg av.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Nomade

BMW i3s -19

Øyvind.h

Ser det er en som skriver at kabelen er svidd, men med dimensjonen og varighet på belastning klarer jeg ikke helt se hvordan det skal kunne skje. Med mindre en ikke setter 12V pluggen skikkelig inn i boosteren eller gjør noe annet rart? Jeg har boostet noen biler og har ingen merker eller skader på kablene.

Eneste jeg har å utsette på den er at den ikke fungerer om den er iskald (dvs måtte varme den ved to anledninger ettersom den ikke fungerer om boosteren holder minusgrader), og jeg er fortsatt ikke 100% sikker på at jeg gjør alt rett. Den skrur seg tilsynelatende av etter 10 sekunder, men bilen jeg hjalp i dag forsøkte å starte etter at boosteren hadde slukket lampene. Manualen sier ikke hva en skal gjøre med knappene og hvor raskt en skal forsøke å starte når booster er aktivert. Skal en vente litt, eller dra på umiddelbart.

Uansett har den fungert fint. Når den er romtemperert :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Orbit

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 07. januar 2024, klokken 18:34Uansett har den fungert fint. Når den er romtemperert :)
Den begrensningen unngås med en kondensatorbasert booster.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

syklisten

Sitat fra: Nomade på søndag 07. januar 2024, klokken 14:05Lite respons her  ??? Trodde det var flere som har slike starthjelpere liggende? Eller er det ikke bruk for dem?  :laugh:

Jeg lader batteriet på begge våre biler 2-3 ganger i året (sånn typisk to ganger på vinteren og en gang tidlig på høsten). Aldri hatt startproblemer pga. flatt batteri. Bruker en Ctek-lader.
Mulig dette hadde vært helt unødvendig og vi hadde klart oss med en starthjelper liggende som backup i stedet, men da måtte vi hatt to av dem versus bare én batterilader.

Rosstopher

Sitat fra: syklisten på mandag 08. januar 2024, klokken 07:38
Sitat fra: Nomade på søndag 07. januar 2024, klokken 14:05Lite respons her  ??? Trodde det var flere som har slike starthjelpere liggende? Eller er det ikke bruk for dem?  :laugh:

Jeg lader batteriet på begge våre biler 2-3 ganger i året (sånn typisk to ganger på vinteren og en gang tidlig på høsten). Aldri hatt startproblemer pga. flatt batteri. Bruker en Ctek-lader.
Mulig dette hadde vært helt unødvendig og vi hadde klart oss med en starthjelper liggende som backup i stedet, men da måtte vi hatt to av dem versus bare én batterilader.

Det er jo helt riktig, det. Hvis batteriet er friskt og oppladet så trenger man ikke starthjelp. Det er alltids kjekt å ha liggende, men hvis man trenger den stadig vekk så betyr det at batteriet burde ha vært byttet.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Svein_H

Jeg bestilte Noco BG40 i dag, da Focusen min døde pga kulda i helga, og det ble hjemmekontor på meg mandag siden Zoe'en verken var fulladet eller forvarmet og klar for jobbtur mandag morgen. Batteriet i Focusen er under 3 år gammelt, men da jeg har slurvet og ikke sørget for jevnlig vedlikeholdslading når bilen ikke blir brukt får jeg bare ta det på min egen kappe.

Blir spennende å se om denne boosteren har futt nok til å fyre opp bilen. Jeg kjøpte Biltemaboosteren omtalt i samme test, og den var ubrukelig. Uansett er nok batteriet ødelagt og må byttes igjen, det tar ikke til seg strøm når jeg kobler på batterilader.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

TB

Er spenning for lav vil ikke en smart batterilader starte å lade. Det er mulig å øke spenningen på flere måter:
- annet batteri, eller annen bil.
- starthjelp
- en "dum batteri lader"

Som dum batterilader kan i en 12V strømforsyning brukes. Vil ta noe tid om den levere under 1A, som blir 12 watt.
Men, det vil mest sannsynlig øke spenningen nok til en smart batteri lader kan kobles til.

Som nevnt, et batteri som er ladet ut vil få en reduksjon i kapasitet. Bytte kan dermed være nødvendig.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

arthur

Sitat fra: syklisten på mandag 08. januar 2024, klokken 07:38
Sitat fra: Nomade på søndag 07. januar 2024, klokken 14:05Lite respons her  ??? Trodde det var flere som har slike starthjelpere liggende? Eller er det ikke bruk for dem?  :laugh:

Jeg lader batteriet på begge våre biler 2-3 ganger i året (sånn typisk to ganger på vinteren og en gang tidlig på høsten). Aldri hatt startproblemer pga. flatt batteri. Bruker en Ctek-lader.
Mulig dette hadde vært helt unødvendig og vi hadde klart oss med en starthjelper liggende som backup i stedet, men da måtte vi hatt to av dem versus bare én batterilader.

For egen del kan jeg bare ikke skjønne at et par ladinger i løpet av vinteren skal være løsningen på dette problemet, og at man dermed kan regne med en problemfri vinter i motsetning til hva man kan forvente om man IKKE foretar et par slike (topp)ladinger? På femti år med sertifikat og egen bil har jeg en eneste gang måttet få starthjelp, koblet mot annen bil som gikk, og byttet et batteri grunnet feil med batteriet, og det var et par år siden på min Hyundai Kona. Har ampermeter, batterilader og startbooster, men disse har jeg egentlig kun brukt for å hjelpe andre og til batterier i båt/henger, men de batteriene har til gjengjeld levd i beste velgående i ti år før de ble byttet. Kona'n har stått stille og på egenhånd i fjorten dager i kulda og startet opp i dag uten problemer. 
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Svein_H

Batteriladeren min er så enkel og dum som den kan bli: https://www.biltema.no/bil---mc/bilbatterier/batteriladere/batterilader-612-v-758-a-2000030702. Ved oppstart går viseren opp til ca 6A, men etter en times tid har den falt ned til null.

Verkstedet som skiftet batteriet har sagt de skal ta en sjekk, men det fordrer at jeg faktisk får startet bilen og kjørt den dit, derav behovet for en booster.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA