Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Driftstans i -30 gr.C

Startet av Egil Fonn, torsdag 04. januar 2024, klokken 20:35

« forrige - neste »

Egil Fonn

Bilen sto parkert på fjellet ca 22 timer i 30 minus og vind. Ikke tilkoblet lader. Bilen ble parkert med 63%SOC.
Neste dag: Skrapte vinduer og speil og satte meg i bilen for å kjøre 5 km til butikk. Bilen var ikke forvarmet.
Bilen startet greit men veldig lav Max Power indikert. Så kom skilpadden opp og melding om lav system effekt.
Kjørte 3 km  relativt flatt men noe slakke nedover så slakk oppover. Da så jeg at Max Power var helt borte. Like etter kom det rød melding: Stans straks! Drivverket vil slåes av. Lad høyvolts batteriet.
Så døde bilen og jeg fikk trillet den ut på sidevei. Prøvde å starte den men ikke. Bremsepedalen var steinhard og lot seg ikke presse inn som vanlig. Gikk bak i bilen og fant fram slepe øye og stropp. tilfelle det kom bil som kunne taue meg til type 2 lader ved butikk 1 km unna. Kom en bil som tilbød hjelp, men han fikk ikke ut hengerfeste som var fastfrosset i parkert stilling. Så han dro videre. Jeg prøvde da starte bilen igjen og trykket ekstra hardt på den stive bremse pedalen. Da startet den. Og den kjørte uten problem opp til laderen ved butikken. Plugget inn og konstaterte at lading startet. Sakte med 1,5kw og økte etter kort tid til 5,5kw. Lot den stå slik en 20min før jeg tok sjansen på å aktivere kupe varmer også og lot den stå 20min til.
Koblet så av lader å startet bilen. Den startet greit og skilpadden var borte og noe mer Max power indikert tilgjengelig. Jeg starter så turen tilbake til parkeringen ved hytta. Bilen fungerer greit og ser på forbruk at den også varmer batteriet. Etter kort stopp ved hytta går turen ned fra fjellet og alt fungerer som det skal.
Fikk meg en skikkelig støkk her. Ikke bra med denne typen problemer i denne kulden.
Kontaktet forhandler for råd. Om forvarming hadde løst dette problemet? Men de kunne ikke si sikkert om forvarming uten tilkobling aktiverer batterivarming, men hvert å prøve mente de.
Har i ettertid tenkt at en sikker måte å få varmet et så nedkjølt batteri er å starte bilen å la den stå parkert med motor og varme påskrudd til batteriet blir så temperert at skilpadden forsvinner. Min erfaring er at Eqc varmer batteriet aktivt under kjøring når det er veldig nedkjølt.
Noen som har erfaring med dette?

Har lagt ved noen foto som viser instrument info.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

daktari

En gang, langt til nord, så frøs batterivannet i 12V på bilen min som var parkert ute. Visste ikke at det var mulig.

Ergo: tipper du hadde problemer med 12Ven.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

#2
Tesla sier at bilen skal stå koblet til strøm hvis det er kaldere enn -30. Tipper dette er BMS som slår inn og beskytter batteriet, dette er vel ganske likt på tvers av merker.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Egil Fonn

#3
@daktari. Tror ikke det var 12 volt problem? Se bilder av bildata meny som er tatt med tenning på, og så ved oppstart.
Viser at 12v lades etter oppstart.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Egil Fonn

Sitat fra: turfsurf på torsdag 04. januar 2024, klokken 22:09Tesla sier at bilen skal stå koblet til strøm hvis det er kaldere enn -30. Tipper dette er BMS som slår inn og beskytter batteriet, dette er vel ganske likt på tvers av merker.
Ja, tenker det er BMS som ikke tillater belastning av så nedkjølt batteri. Men mener systemet burde hindret start av kjøring med så nedkjølt batteri og forlangt stillstand og oppvarming av batteri før kjøring.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

turfsurf

Sitat fra: Egil Fonn på torsdag 04. januar 2024, klokken 22:18Ja, tenker det er BMS som ikke tillater belastning av så nedkjølt batteri. Men mener systemet burde hindret start av kjøring med så nedkjølt batteri og forlangt stillstand og oppvarming av batteri før kjøring.
Ja, i det minste veldig tydelige advarsler på forhånd.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Egil Fonn

Sitat fra: turfsurf på torsdag 04. januar 2024, klokken 22:20
Sitat fra: Egil Fonn på torsdag 04. januar 2024, klokken 22:18Ja, tenker det er BMS som ikke tillater belastning av så nedkjølt batteri. Men mener systemet burde hindret start av kjøring med så nedkjølt batteri og forlangt stillstand og oppvarming av batteri før kjøring.
Ja, i det minste veldig tydelige advarsler på forhånd.
Ja helt klart. I etterpå klokskap starter jeg ikke kjøring før skilpadden er borte under disse temp forhold.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

vinterdekk

Sitat fra: Egil Fonn på torsdag 04. januar 2024, klokken 22:18
Sitat fra: turfsurf på torsdag 04. januar 2024, klokken 22:09Tesla sier at bilen skal stå koblet til strøm hvis det er kaldere enn -30. Tipper dette er BMS som slår inn og beskytter batteriet, dette er vel ganske likt på tvers av merker.
Ja, tenker det er BMS som ikke tillater belastning av så nedkjølt batteri. Men mener systemet burde hindret start av kjøring med så nedkjølt batteri og forlangt stillstand og oppvarming av batteri før kjøring.

Interessant tråd, dette temaet gjorde at jeg måtte bla igjennom brukermanualen på egen bil, riktig nok av ett annet merke. Det eneste jeg fant på min VW ID.4 om temaet var faktisk at bilen ikke kan settes i kjøreberedskap (kjøre framover) om høyvoltsbatteriet er for kaldt. Antar at fjernstart av kupevarmer er en måte for mange elbiler å starte tining av batteriet om det er skikkelig nedkjølt siden manualen sier at dette hjelper på komfort og ytelse under -15 grader. (?)
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

turfsurf

Ja, det er jo ikke en absolutt grense. Jo kaldere det er jo mere forvarming bør man ha. Og så er det jo forskjell på kjemier.

Det viktigste er vel at om man har tenkte seg å parkere uten lademulighet i skikkelig kaldt vær, så bør man sørge for å ha godt med strøm på batteriet så det kan varme seg selv.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Egil Fonn

Sitat fra: turfsurf på fredag 05. januar 2024, klokken 15:54Det viktigste er vel at om man har tenkte seg å parkere uten lademulighet i skikkelig kaldt vær, så bør man sørge for å ha godt med strøm på batteriet så det kan varme seg selv.

Ja det er viktig. Jeg hadde ladet 20% ekstra parkerte med 63% soc. Etter nedkjøling til -30 kalkulerte bilen bort 10% til 53% soc.

BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Egil Fonn

Ser i manual at Eqc batteriet er oppgitt med driftstemperatur fra -25-+60 grader.
Den har 2 stk ptc varmere på ca 7,5kw hver. I tillegg en varmepumpe. Den ene ptc er til kupe varme mens den andre er til batterivarme. Ptc til batterivarme kan også brukes til kupe ved behov. Ref manual.
Finner ikke ut i manualen om den varmer batteri ved forvarming uten tilkoblet lader.
Hadde håpet at merke forhandler kunne gi meg fasit på dette. Men nei..
Kontaktet også BMW forhandler for å høre hvordan IX fungerte iht forvarming uten tilkoblet lader. men de kunne heller ikke si noe sikkert om dette. Merkelig at merke forhandler som selger og server bilene ikke kan gi et fasit svar på dette??
Min egen erfaring er at begge bilene varmer nedkjølt batteriet aktivt ved oppstart (kjøreklar bil)
Så da tenker jeg det for bli på gamle (fossil) måten. Start bilen. Gå ut og skrap vinduer mens batteriet varmes til drifts klart. Nøkkel må ligge i bil og muligens må setebeltet eller vekt på sete så den ikke slår seg av?
Varming av et så nedkjølt batter tar tid så muligens lurt å la kupévarme være av i starten slik at all effekt brukes til varming av batteri. I mitt tilfelle der jeg bare skulle 5km til butikk og så retur trengte jeg ikke varme i kupe, men kun en driftsklar/driftsikker bil.

Om bilprodusentens teknikkere og ingeniører har gjort jobben sin er forvarming uten tilkoblet lader progr
amert slik at batteri varmes til innenfor driftstemperatur. Så varme til kupe.

Link manual:
https://www.docdroid.net/ZDTatFW/02-201900-03-en-pdf?fbclid=IwAR31GtWv8oobGB-07ZYhn38eREp1XpoVz6Urrxy40CC-shl_ggiGdLqBjvU
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Toalmar

Sitter selv på fjellet og med en nedkjølt EQC. Kom hit torsdag ettermiddag, parkerte bilen med 38% SOC og en utetemperatur på -21 grader.
Sto opp for og jobbe fredag kl 06:45 da viste termometer -32,7 grader. Bilen viste til slutt 31% SOC og med en svært lav rekkevidde. Ladekabel er montert og lar bilen få noen timer med lading hver natt.
Nå lørdag formiddag viser termometer -21 grader, bilen har 62% SOC og en grei rekkevidde. Skal lade enda noen timer i natt så håper og komme på ca 80% SOC.
Temperaturen i morgen ser ut til å bli som i dag rundt ca -21 grader. skal hjem i morgen og vil selvsagt starte klimatisering i god tid før avreise. skal kjøre ca 110 km med start på 850 moh og ankomst på ca 140 moh.
Har ikke vært ute i bilen for å sjekke hvor på skalaen min MAX POWER er, men for se i løpet av dagen om jeg kikker innom for å sjekke den.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

turfsurf

Sitat fra: Egil Fonn på lørdag 06. januar 2024, klokken 07:26Hadde håpet at merke forhandler kunne gi meg fasit på dette. Men nei..
Kontaktet også BMW forhandler for å høre hvordan IX fungerte iht forvarming uten tilkoblet lader. men de kunne heller ikke si noe sikkert om dette. Merkelig at merke forhandler som selger og server bilene ikke kan gi et fasit svar på dette??
Ja, her har de noe å lære av Tesla. Der vises det i appen om batteri varmes eller ikke.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Egil Fonn

@Toalmar. Har du bilen tilkoblet ladeboks får du ønsket Soc, klimatisert batteri og kupe om du velger tidspunkt for avreise i tilstrekkelig tid på forhånd.

@Turfsurf. Varmer Tesla batteriet ved behov når forvarming aktiveres når lader ikke er tilkoblet?

Testet: Etter oppstart av system/kjøreklar må Eqc ha nøkkel liggende i bilen og sikkerhets belte i for å holde seg i gang. Er belte ikke i slår den seg av etter en stund. Om kupe vifte settes på 0 varmer den kun batteriet ved behov.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA