Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tibber smartlading vanlig stikkontakt og ladeboks

Startet av godarn, torsdag 04. januar 2024, klokken 12:47

« forrige - neste »

godarn

Holder på å gå over til Tibber som strømleverandør og på sikt sette opp ladeboks i garasjen med 32Ah.
Nå bruker jeg den vanlige universal laderen på 2,3Kw.

Ser at Tibber har link til Skoda appen. Betyr dette at en kan bruke smartlading med vanlig kabel også?
Noen som har testet eller bruker det?

Rosstopher

Sitat fra: godarn på torsdag 04. januar 2024, klokken 12:47Holder på å gå over til Tibber som strømleverandør og på sikt sette opp ladeboks i garasjen med 32Ah.
Nå bruker jeg den vanlige universal laderen på 2,3Kw.

Ser at Tibber har link til Skoda appen. Betyr dette at en kan bruke smartlading med vanlig kabel også?
Noen som har testet eller bruker det?

Hva mener du med "vanlig kabel"?
Mener du det du kaller "den vanlige universal laderen", altså nødladeren som det bare unntaksvis er lovlig å bruke?
Eller mener du type 2-kabel og ladeboks, altså det som er vanlig og lovlig?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

godarn

Er nok den som er til nødlading jeg bruker akkurat nå ja. Har ikke fått satt opp ladestasjon hjemme enda. Har hatt bilen i 1 uke.

Men tipper at når jeg får satt opp en Easee eller Zapteck lader, så er det bedre å bruke den tilkoblingen i Tibber appen enn Skoda?

Supernullet

#3
Sitat fra: godarn på torsdag 04. januar 2024, klokken 12:47Holder på å gå over til Tibber som strømleverandør og på sikt sette opp ladeboks i garasjen med 32Ah.
Nå bruker jeg den vanlige universal laderen på 2,3Kw.

Ser at Tibber har link til Skoda appen. Betyr dette at en kan bruke smartlading med vanlig kabel også?
Noen som har testet eller bruker det?

Lading på mer permanent basis er kun lovlig for anlegg installert før 1. juli 2022 når en enkelstikkontakt er på egen separat dedikert sikringskurs og sikret med maks. 10A, og den samtidig har jordfeilvern type B montert foran i sikringsskapet, samt at det er montert overspenningsvern foran i sikringsskapet. Alternativ at man har fra før 2014 fått installert egen stikkontakt til elbillading som er blitt risikovurdert og samsvarserklært av installatør til bruk for elbillading, og brukerne har blitt instruert av installatøren for slik bruk til elbillading. Men om du da tenker å lage en ny slik stikkontakt-installasjon nå, så er en slik ny installasjon heller ikke lenger lov å bruke til lading av elbil (som da gjelder for nye installasjoner etter sommeren 2022), unntatt for nødlading. Hvis ikke man har nevnte installasjon fra før sommeren 2022, skal ikke vanlige stikkontakter brukes til lading av elbiler, unntatt i fbm. nødlading. Jordfeilvern type B er svært uvanlig å ha i sikringsskapet for de fleste, det er veldig mye dyrere (detekterer også DC, i tillegg til AC, noe som kan komme i retur fra elbilen ved jordfeil). De aller, aller fleste har derfor kun installert jordfeilvern type A i sikringsskapet. Å skifte ut jordfeilvernet i sikringsskapet fra type A til type B regnes her som ny installasjon med krav om ny samsvarserklæring, altså ikke lenger lov å bruke med stikkontakt til å lade elbil på mer permanent basis.

Så jeg råder deg til å skaffe deg en ladestasjon heller før enn senere. Vanlige husstikkontakter er ikke dimensjonert for denne type langvarig påkjenning over tid. Fra 20 til 80% lading for en Enyaq 80/85(x) tar det ca. 30 timer med 2,3 kW (inkl. ladetap på 20-30%). Det tåler vanlige husinstallasjoner dårlig over tid, og jo mer dette gjentas jo større blir risikoen. Jeg har endel kontakt med det lokale eltilsynet, har sett mange stygge bilder, og det kommer dessverre stadig nye eksempler på branner som har oppstår pga. dette. Derfor er det heller ikke lov, unntatt i nødstilfeller, derav ordet "nødlading". Og "nødlading" skal det normalt aldri være behov for på hjemmeadressen. Du risikerer også kraftig avkorting av forsikringsoppgjør som følge av bevisst brudd på lover og forskrifter, selv om du ikke skulle være fagperson og heller ikke er veldig bevisst dette. Du er uansett pliktig til å forholde deg til lover og forskrifter her. I tillegg har du den ekstra faren du utsetter deg og familien for...

Jeg har ellers Zaptec ladestasjon og Tibber m/Tibber Pulse. Anbefaler begge deler. Med ladeboks blir også ladetapet mye mindre. Jeg har slått av smartlading, både i Tibber-appen og i Zaptec-appen. Følger heller med selv. Både nettleie og strømpriser (som regel) er lavere om natten enn dagen og i helgene fremfor i ukedagene. Så jeg lader ofte mellom 22-06 hvis jeg må lade i ukedagene med hjelp av timer-innstilling med forhåndsvalgt tidspunkt i Skoda-appen, og i et litt lenger tidsvindu i helgene. Tibber tar ikke høyde for forskjeller i nettleiepriser dag/natt/helg, og med høy strømpris der strømstøtten slår inn har jeg like mye fokus på nettleieprisen. Jeg lader normalt med ganske lav strømstyrke, gjerne ikke mer enn 10A (kan stilles i Zaptec-appen helt ned til 6A), har vel tilgode å lade på mer enn 16A selv om ladestasjonen er sikret med 32A. Har ikke installert 3-faselading, så det er kun en fase og nulleder som er koblet til laderen (400V TN-C-S). Jeg fyller heller på litt etterhvert, opp til 80%.

Prøver også å holde strømforbruket under 5kW i effektuttak hver klokketime deler av året med hjelp av Tibber-appen, da kapasitetsleddet i nettleien gjør et byks oppover når man passerer 5kW (snitt 3 høyeste døgnmakseffekt pr. måned). Klarer ikke det om vinteren, men vår/sommer/høst prøver jeg å passe litt mere på. Hittil har det gått bra etter at jeg fikk bilen i august 2022. Jeg tenker på å kjøpe Athom Homey Pro og litt automatikk hjemme, og koble varmeovner, varmtvann og ladestasjon opp mot effektgrensen.
2022  ŠKODA Enyaq iV 80x  (standard SUV-versjon)  -  Race Blue Metallic
Hvorfor gå da - når man kan kjøre Škoda  8)

godarn

Takker for utfyllende svar  :)

Kommer til å montere ladeboks snarest mulig nå og bruke det. Skjønner det at vanlig stikkontakt ikke er optimalt, og det var heller ikke planen. Basert på responsen her, så blir før å få satt opp ladeboks før enn senere. Tar hintet  :)

Supernullet

Sitat fra: godarn på torsdag 04. januar 2024, klokken 12:59Er nok den som er til nødlading jeg bruker akkurat nå ja. Har ikke fått satt opp ladestasjon hjemme enda. Har hatt bilen i 1 uke.

Men tipper at når jeg får satt opp en Easee eller Zapteck lader, så er det bedre å bruke den tilkoblingen i Tibber appen enn Skoda?

Personlig anbefaler jeg Zaptec Go ladeboks fremfor Easee. Sikkert ikke alle som er enige med meg her ::). Jeg har bare gode erfaringer med Zaptec.

Ikke fordi Easee er et dårlig produkt, på mange måter er de fullt på høyde med Zaptec. Men faglige tester har gitt Zaptec best i test-stempel og best sikkerhets-stempel, og jeg ser derfor på dette som det tryggeste valget. Også pga. at det har vært mye usikkerhet og skriverier rundt Easee sitt elektroniske jordfeilvern, og svenske elsikkerhetsmydigheters tilbakekall av Easee sin godkjennelse i fjor.

Zaptec har også inkludert 4G-connection uten ekstra kostnad i ladeboksens levetid. Jeg styrte bl.a. ladingen fra Gran Canaria i desember. Jeg satt på ladingen manuelt siste natten fra Gran Canaria for at bilen skulle bli 80% oppladet til jeg kom hjem, mens den sto noen uker i ro med kun 50% inntil siste dagen. Mulig jeg kunne gjort det samme med en Easee ladeboks, uten at jeg vet det...

https://www.tu.no/artikler/ladertest-zaptec-go/531346
2022  ŠKODA Enyaq iV 80x  (standard SUV-versjon)  -  Race Blue Metallic
Hvorfor gå da - når man kan kjøre Škoda  8)

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

godarn

Har en Easee som er på vei i Posten nå. Så får vi skaffe en elektriker til å koble når den dukker opp  :)

Bigdrago

Hvor i lovverket står det at det er en "nødlader" og ulovlig å bruke fast?
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

EriTom

Har to stk Easee ladere og syntes disse er helt flotte å bruke. Mulig å stille inn lading via Wifi/4G selv her også
09/23 - Enyaq IV80X Sportline Phoenix Orange
02/24 - Enyaq 85X RS SUV Race Blue

Orbit

Sitat fra: Bigdrago på fredag 05. januar 2024, klokken 11:45Hvor i lovverket står det at det er en "nødlader" og ulovlig å bruke fast?

Se oppsummering hos DSB, som igjen peker på FEL. Det er lovlig å bruke den fast, men kun i kontakter som er installert spesifikt til lading. For eksempel er samtidighetsfaktoren helt annerledes for en ladekontakt, som igjen påvirker hvordan også resten av anlegget skal dimensjoneres, ikke bare denne ene kursen.

Dersom en schuko-kontakt skal benyttes jevnlig, den være installert for elbillading i henhold til hva som var kravet på installasjonstidspunktet (kravene har blitt strengere etterhvert). Dersom det ikke står "Stikkontakt for elbillading" eller lignende i sikringsskapet, er det å bruke denne til lading en bruksendring som ikke er tillatt uten ny samsvarserklæring, som igjen vil kreve oppgradering til dagens krav til vern.

Sitat fra: https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/#lading-fra-eksisterende-kontakterMerknad 1: Om det er installert spesiell ladekontakt før det kom regler om dette i 2014 utgaven av NEK 400 er det ikke krav om oppgradering. Da skal installatør allerede ha gjennomført en egen risikovurdering og informert bruker om sikker bruk.  Men kabel, kontakt og plugg må sjekkes jevnlig for varmgang og skade. DSB anbefaler at man legger en plan for oppgradering på et senere tidspunkt.

Merknad 2: Sporadisk lading fra vanlig jordet kontakt ved besøk eller på reise er greit om det ikke finnes andre egnede løsninger (= nødlading). Det er i så fall viktig å sjekke med eier av anlegget at dette er ok og at kabel og kontakter sjekkes jevnlig for varmgang. Husk å henge ladeboks i krok eller kurv.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Supernullet

#11
Sitat fra: Bigdrago på fredag 05. januar 2024, klokken 11:45Hvor i lovverket står det at det er en "nødlader" og ulovlig å bruke fast?

Gjeldende fra 1. juli 2022 ble det vedtatt endringer i standarden NEK 400 som forskrift for elekriske lavspenningsanlegg bygger på. Endringer er i korte trekk som følger (sitat):

Endringer i NEK 400:2022
Ny NEK 400:2022 fjerner nå muligheten for å lade av elektriske kjøretøy via vanlig stikkontakt som en permanent løsning. Tidligere har det vært krav om egen kurs på maksimalt 10A og jordfeilbryter type B i en vanlig stikkontakt (schukokontakt). Muligheten for å lade via en industrikontakt (CEE) er også fjernet som en permanent løsning i NEK 400:2022. Endringene i NEK 400:2022 vil kun gjelde for nye installasjoner og har ikke en tilbakevirkende kraft. Dersom du gjør endringer på et eksisterende ladepunkt må det monteres en ladestasjon. Det betyr likevel at du fortsatt kan nødlade lovlig via schuko / CEE så fremt det ikke er din permanent løsning over tid.

Det vil si at jeg ikke var helt presis i min forklaring. Det er forsåvidt ikke feil det jeg skrev, når jeg tenker på nødlader som ladekabelen med ladeboksen (standardladeren) som følger med bilen: "Nødlader er kun lovlig å bruke når en enkelstikkontakt er på egen separat dedikert sikringskurs og sikret med maks. 10A, og den samtidig har jordfeilvern type B montert foran i sikringsskapet, samt at det er montert overspenningsvern foran i sikringsskapet. Gjelder også eldre installasjoner. Men om du da tenker å lage en ny slik installasjon nå, så er en slik ny installasjon heller ikke lenger lov å bruke i det hele tatt til lading av elbil (som da gjelder for nye installasjoner etter sommeren 2022). Hvis ikke man har en slik installasjon fra før sommeren 2022, skal ikke vanlige stikkontakter brukes til lading av elbiler i det hele tatt."

Har man dog enkel utvendig stikkontakt på egen dedikert kurs, sikret med 10A og forankoblet jordfeilvern type B og overspenningsvern, og installasjonen er fra før 1. juli 2022, kan man fortsatt bruke denne til lading av elbil regelmessig, og ikke bare som nødlading. Eller, som Orbit påpeker, man har før 2014 fått installert egen stikkontakt til elbillading som er blitt risikovurdert og samsvarserklært av installatør til bruk for elbillading, og brukerne har blitt instruert av installatøren for slik bruk til elbillading. Men DSB anbefaler uansett oppgradering til ladestasjon for slike anlegg.

Ellers er nødlading fortsatt lov, noe jeg sikkert ikke fikk godt nok frem. Men altså ikke lading på mer permanent basis, unntatt for overnevnte installasjoner. Så hvis jeg endrer starten av første setning fra "Nødlader er kun lovlig å bruke når en enkelstikkontakt..." til "Lading på mer permanent basis er kun lovlig for anlegg installert før 1. juli 2022 når en enkelstikkontakt...", legger til en setning om alternativt risikovurdering og samsvarserklæring for eldre elbil-installasjoner, samt fjerner ordlyden "i det hele tatt" og erstatter det med "unntatt nødlading" blir dette nok litt riktigere...




2022  ŠKODA Enyaq iV 80x  (standard SUV-versjon)  -  Race Blue Metallic
Hvorfor gå da - når man kan kjøre Škoda  8)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA