Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Skiholder til Tesla takstativ

Startet av Teslaabb, mandag 01. januar 2024, klokken 18:25

« forrige - neste »

Teslaabb

Hei,jeg undersøker litt skiholder til tesla takstativ. Som mye annet finnes det et hav av alternativer der ute. Jeg lurer på hvilken du har? Jeg trenger litt hjelpe fra dere som har brukt disse en stund, slik at jeg lettere kan bestemme meg for hvilken modell jeg burde gå for.
2024 Tesla Model 3  RWD (Highland)
Bestillingsdato 15.Desember 2023

Handyman

Jeg har Thule SnoiwPack som jeg bruker de gangene jeg ikke hiver skiene inni bilen. De fungerer veldig bra.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Teslaabb

2024 Tesla Model 3  RWD (Highland)
Bestillingsdato 15.Desember 2023

HKopland

Jeg har den uttrekkbare varianten som du linker til, er fornøyd med den. Har hatt både ski, alpinski og spark festet på taket uten nevnbare problemer  :)

Teslaabb

Sitat fra: HKopland på fredag 19. januar 2024, klokken 10:26Jeg har den uttrekkbare varianten som du linker til, er fornøyd med den. Har hatt både ski, alpinski og spark festet på taket uten nevnbare problemer  :)

Flott, takk for svar. Jeg syns den såg snerten ut! Mulig jeg må kjøpe den modellen.
2024 Tesla Model 3  RWD (Highland)
Bestillingsdato 15.Desember 2023

suverin

Tommel opp til Snowpack! Funker med ski, staver, snowracere osv. Lager noe støy, men veldig enkle og ta av på.
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

Teslaabb

Sitat fra: suverin på fredag 19. januar 2024, klokken 13:38Tommel opp til Snowpack! Funker med ski, staver, snowracere osv. Lager noe støy, men veldig enkle og ta av på.

Så bra, er det noe mere dingser jeg trenger i tilegg til selve skistativet?
2024 Tesla Model 3  RWD (Highland)
Bestillingsdato 15.Desember 2023

JRF

#7
Vær klar over at stålkantene på ski og snowboard ruster noe helt sykt når de står åpent på taket slik. Jeg har et slike klemme stativ og veisaltet spruter tydeligvis helt oppå taket på bilen for ene skiparet ble nesten helt ødelagt av rust (rust på hele sålen som jeg ikke fikk bort så jeg endte opp med å måtte sende dem til steinsliping), mens det andre skiparet og et snowboard fikk en del rust på stålkantene, men det ble ganske bra etter noen drag med kantsliper, og "gummi slipekloss". Aluminiumsdeler på bindingene ble også ganske stygge av veisaltet. Jeg kommer nok til å sette hele skibagen på taket i framtiden så skiene ikke blir helt rustet istykker.

T-boltene til dette stativet var også veldig tungt å få dratt gjennom sporene på takstativet når tetningsstripa var i, så de dro av litt aluminum fra innsiden av sporene så nå er det eksponert aluminium der også...

geear

Har opplevd det samme med skibag, riktig nok på kroken, så enda mer utsatt, men baggene ble våte/nediset, og da ski og brett ble liggende inni noen dager så var de fulle av rust.

Her er det kun takboks som gjelder.

Handyman

Ved kjøring med ubeskyttet skiutstyr på taket på saltede veier, bør man absolutt spyle utstyret med ferskvann etter hver tur.
Da unngår man rust.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Teslaabb

Takk for gode innspill, kanskje det er takboks som gjelder, da slipper en unna med rust forhåpentligvis. Det er jo et hav av både takstativ til ski og takbokser der ute, er det noen modeller som skiller seg ut i positiv forstand jeg burde vurdere? Nå tenker jeg på takboks?
2024 Tesla Model 3  RWD (Highland)
Bestillingsdato 15.Desember 2023

Handyman

#11
Sitat fra: Teslaabb på søndag 21. januar 2024, klokken 13:12...kanskje det er takboks som gjelder, da slipper en unna med rust forhåpentligvis.
Ikke nødvendigvis. Har selv kjørt noen uker i saltlake med skiene i en Skiguard. Det var mye rust på skiene da vi skulle bruke dem i vinterferien. Det er svært sjelden tørt inni en skiboks, og saltdamp kommer ofte lett inn.
Oppbevar derfor skiene tørt når de ikke er i bruk, ikke i en fuktig skiboks.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

suverin

Mine ski ruster mer i boks enn i snowpack, sikkert mest fordi jeg glemmer bløte ski inni boksen 😂
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

JRF

Sitat fra: geear på søndag 21. januar 2024, klokken 12:20Har opplevd det samme med skibag, riktig nok på kroken, så enda mer utsatt, men baggene ble våte/nediset, og da ski og brett ble liggende inni noen dager så var de fulle av rust.

Her er det kun takboks som gjelder.
Hmm jeg har en slik svart XXL skibag i noe plaststoff som jeg tror skal være vanntett. Men har ikke testet det enda siden jeg hittil i vinter bare har tatt dagsturer så jeg fikk plass til alt inni bilen.

Skiboks har jeg ikke plass til i boden.

OlaM

Sitat fra: suverin på søndag 21. januar 2024, klokken 14:46Mine ski ruster mer i boks enn i snowpack, sikkert mest fordi jeg glemmer bløte ski inni boksen 😂

Sikkert etter påskekjøring der de har saltet i bakken.
'21 3LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA