Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elektriske busser - fungerer det egentlig?

Startet av hELgenen, lørdag 30. desember 2023, klokken 16:59

« forrige - neste »

hELgenen

Kom over denne :
https://www.dagbladet.no/nyheter/rekevidden-nesten-halvert/80738775

Og med kommende uke der vi sikkert vil se 20 minus så er det vel ikke 100 km rekkevidde igjen på disse bussene.
Skal de som er avhengige av disse bussene bare bli borte fra jobben nå etter nyttår inntil kulden gir seg?

Slike busser burde jo defintivt ikke satse på lading, men batteribytter, men ingen ser ut til å ha tenkt tanken.



daktari

De kunne hatt flere ladestasjoner, dvs på hver endestasjon. Der står de ofte 10 min. Nå er det i lading hovedsaklig på basen.

I Oslo har noe av problemet også vært dårlige all season dekk, og drift på bakerste hjulsett som gjør at leddbussen sakser. Samme var problem i Bodø.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

hELgenen

Sitat fra: daktari på lørdag 30. desember 2023, klokken 17:02De kunne hatt flere ladestasjoner, dvs på hver endestasjon. Der står de ofte 10 min. Nå er det i lading hovedsaklig på basen.

I Oslo har noe av problemet også vært dårlige all season dekk, og drift på bakerste hjulsett som gjør at leddbussen sakser. Samme var problem i Bodø.


Det kunne sikkert hjelpe dersom man kunne lade effektivt i 10 min - men lader disse trådløst, eller er det med kabel? Med kabel er man like langt fordi da må jo sjåføren ut og inn av bussen hele tiden - og det tror jeg ikke vil bli særlig håndterbart.

Jeg venter i spenning på nyheter om disse bussene nå neste uke....

daktari

#3
Sitat fra: hELgenen på lørdag 30. desember 2023, klokken 17:13
Sitat fra: daktari på lørdag 30. desember 2023, klokken 17:02De kunne hatt flere ladestasjoner, dvs på hver endestasjon. Der står de ofte 10 min. Nå er det i lading hovedsaklig på basen.

I Oslo har noe av problemet også vært dårlige all season dekk, og drift på bakerste hjulsett som gjør at leddbussen sakser. Samme var problem i Bodø.


Det kunne sikkert hjelpe dersom man kunne lade effektivt i 10 min - men lader disse trådløst, eller er det med kabel? Med kabel er man like langt fordi da må jo sjåføren ut og inn av bussen hele tiden - og det tror jeg ikke vil bli særlig håndterbart.

Jeg venter i spenning på nyheter om disse bussene nå neste uke....
Pantograf

Persveien 32 i Oslo vuser pantografene på Google street view.  32 Persveien
https://maps.app.goo.gl/D2WqmbcuZfAs76559

Det var visst noe problemer med ladestasjonen forrige gang det var krøll.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

RJK

Sitat fra: daktari på lørdag 30. desember 2023, klokken 17:20
Sitat fra: hELgenen på lørdag 30. desember 2023, klokken 17:13
Sitat fra: daktari på lørdag 30. desember 2023, klokken 17:02De kunne hatt flere ladestasjoner, dvs på hver endestasjon. Der står de ofte 10 min. Nå er det i lading hovedsaklig på basen.

I Oslo har noe av problemet også vært dårlige all season dekk, og drift på bakerste hjulsett som gjør at leddbussen sakser. Samme var problem i Bodø.


Det kunne sikkert hjelpe dersom man kunne lade effektivt i 10 min - men lader disse trådløst, eller er det med kabel? Med kabel er man like langt fordi da må jo sjåføren ut og inn av bussen hele tiden - og det tror jeg ikke vil bli særlig håndterbart.

Jeg venter i spenning på nyheter om disse bussene nå neste uke....
Pantograf

Persveien 32 i Oslo vuser pantografene på Google street view.  32 Persveien
https://maps.app.goo.gl/D2WqmbcuZfAs76559

Det var visst noe problemer med ladestasjonen forrige gang det var krøll.
Jupp, så overrasket over at denne artikkelen "blusser opp" igjen.

Dette visste seg altså å være clickbate av verste sort, der de dro en påstand om årsak til problemet, som da viste seg å ikke holde stikk.

Problemet var som du skriver, en feil med laderne, som gjorde at det ble kø for lading, som igjen førte til at man ikke fikk ladet så mye som man trengte, før man ble sendt ut.

Selv ikke med en god del reservebusser, klarte de å holde dette gående hele dagen, på grunn av redusert ladekapasitet.

Altså var ikke rekkeviddetap ukjent for de, og noe de hadde tatt høyde for. Redusert ladekapasitet, derimot...!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

TB

SitatUtfordringene med innstilte avganger den siste tiden var sammensatt, men en god del av problemet dreide seg om feil på ladeutstyret til bussene, forklarer Myhren Haugen i Ruter.

– Det oppsto nye feil med laderne på Alnabru da temperaturene stabiliserte seg lavt, og laderne måtte oppgraderes. De skal nå tåle minst 30 kuldegrader, svarer kommunikasjonssjefen i Ruter.

Hun forteller også at ladeproblemene på Alnabru nå skal være løst.

https://elbil.no/jo-da-elbusser-taler-norsk-vinter/
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

daktari

Dieselbuss har trøbbel på vinteren.
Kjørte forresten en haug el-leddbusser fordi her da jeg måkte
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Electric cars in Norway

Sitat....men en god del av problemet dreide seg om feil på ladeutstyret til bussene, forklarer Myhren Haugen i Ruter
Litt klikke nettsak, dette her synes jeg.

Er endel der i det området og snakker da med de som jobber der på drift, når jeg ser de. Har ikke forstått at at det mye feil med det utstyret til vanlig. Altså god driftsstabilitet, slik jeg vurderer det. Det utstyret har jo tross alt vært der i mange år. Men kulden kan jo gjøre sitt.

elektro

#8
Oslo: En rekke innstillinger i ettermiddagstrafikken
https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/687?post=154483

Det er Ruters elbusser som har problemer i vinterkulda. I desember har den gjennomsnittlige rekkevidden vært på 140 kilometer før bussene må inn for å lade, skrev Dagbladet 30. desember. Elbussene har vanligvis en rekkevidde på rundt 250 kilometer. I godt vær.

Er forklaringen så enkel? Og hvor langt kjører egentlig en rutebuss hver dag?

Noen betraktninger: Rute 31 fra Grorud til Snarøya f.eks. (dette må vel være en av de lengre) er 25 km. Så det er ti turer under optimale forhold, fem ganger tur/retur. Kanskje bare 4 ganger, hvis man i praksis bare klarer utnytte 80% i rute. Turen tar 1t15 min, så 2t30 min totalt. Det er likevel 10 timers effektiv kjøring. Men det er klart, bussene må lades ila. dagen hvis de skal gå mer enn ett skift, selv på sommeren.. det er sikkert håndterbart. Men klarer de ikke ett skift engang, er det kanskje ikke rart det blir problemer?

Sjåførene har jo sikkert pauser ila. dagen, så hvis de kan lade andre steder enn "på sentralen" på Alnabru ol. skulle det ikke være noe problem. Men det er kanskje tilgang på hurtiglading som er problemet?

Ruter har massevis av kompetanse på dette med å kjøre- og drifte busser. Men har de nok kompetanse på eldrift? Og har sjåførene det? Jeg opplever lite eco-kjøring de gangene jeg kjører buss i alle fall. Det er rykk og napp og 30 grader varmt inne på bussene. Bare der tror jeg de har litt å gå på..
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf


Ferry

Halvering av rekkevidde sammenlignet med optimale forhold, skriver de. Er ikke det helt som forventet? Optimale forhold er det aldri. Så reelt sett er det kanskje 30-40% reduksjon sammenlignet med gjennomsnittsdagen. Og det i den verste kuldeperioden i den (moderne) elbilens levetid. Dette går seg til. Høste erfaring, gjøre noen justeringer, bedring av utstyr.

Orbit

Sitat fra: elektro på mandag 08. januar 2024, klokken 15:29Ruter har massevis av kompetanse på dette med å kjøre- og drifte busser. Men har de nok kompetanse på eldrift? Og har sjåførene det? Jeg opplever lite eco-kjøring de gangene jeg kjører buss i alle fall. Det er rykk og napp og 30 grader varmt inne på bussene. Bare der tror jeg de har litt å gå på..
Jeg er enig i at det er lite eco-kjøring, gjerne flat pedal ut fra hver stans på sommeren. På vinteren er det noen ekstra utfordringer:
  • Det brukes helårsdekk, i praksis totalt uegnet på vanskelige dager. Siden det (angivelig) ikke er plass til å legge på kjetting på disse bussene, burde vinterdekk være et minstekrav når forholdene tilsier det.
  • Leddbussene har kun drift på bakerste aksel. Denne kan derfor begynne å drifte sideveis ved akselerasjon, uten at det tydelig merkes (tidsnok) for sjåføren annet enn i bakspeilet
  • På observasjon, så virker det som det mangler en god antispinnløsning. Det ser ut som spinn på ett enkelt hjul er nok til å stoppe all fremdrift. Kombinert med høyt dreiemoment fra elmotor er det lett å få hjulspinn om en ikke akselererer veldig forsiktig. Det er det ukjent (for meg) om det er vanskelig å dosere kreftene på disse bussene, eller om det er sjåføropplæringen det står på.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

ToWalkOrDrive

Min tanke er:
- De bør bygge en hangar der bussene står og lader med f.eks. 20 varmegrader i. Ikke vits i at de står ute i 30 kuldegrader og lader. Kan jo gjøre ladingen bedre og raskere, og bussene ferdig oppvarmet når de skal ut og hente kunder. Vil og gjøre swapping av buss smidigere. Bussjåføren kan bare kjøre inn og bytte til oppladet buss, ferdig oppvarmet og ladet. 1,5 time senere kan en annen bussjåfør swappe med denne igjen.

- Anbudsprosessene bør gjerne vektlegge kvalitet mer. Gjerne pålegge dedikerte vinterdekk, om det er bedre. Gjerne gjøre bedre testing av antispinn osv. En buss er ikke en buss, som en bil ikke er en bil. Finnes forskjellig kvalitet.

- De bør ha flere reserve-elbusser i poolen. Når det er fint vær kan de gjerne ha litt flere avganger i rush-trafikken, gjerne med innleide pensjonister osv, som kun kjører i rushen. Litt sånn som taxi-bransjen pleide å ha da den var regulert.
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

SitatMin tanke er:
- De bør bygge en hangar der bussene står og lader med f.eks. 20 varmegrader i. Ikke vits i at de står ute i 30 kuldegrader og lader.
Smart løsning  :+1:

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 09. januar 2024, klokken 18:32
SitatMin tanke er:
- De bør bygge en hangar der bussene står og lader med f.eks. 20 varmegrader i. Ikke vits i at de står ute i 30 kuldegrader og lader.
Smart løsning  :+1:

Jeg har ikke lyst til at de skal investeres voldsomt i store garasjer. Det vil jo føre til at billettene blir mye dyrere. Løsningen er heller å holde batteriene varme og ikke hele bussen!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA